کد خبر 1364728
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۰
مرندی: اگر آمریکا و اروپا عجله دارند، در مذاکرات وقت‌کشی نکنند

کارشناس مسائل سیاسی معتقد است غربی‌ها تاب‌آوری اقتصاد روسیه را دست‌کم گرفتند و باید از تجربه خود با ایران می‌دانستند تحریم‌ها که اساساً زنان و کودکان را هدف می‌گیرند، اهداف آن‌ها را محقق نمی‌کنند.

به گزارش مشرق، «محمد مرندی» کارشناس مسائل سیاسی و تحلیلگر ارشد در مصاحبه با شبکه «راشا تودی» به سوالاتی در خصوص تحریم‌های غرب علیه روسیه در پی بحران اوکراین پاسخ داد. 

مرندی گفت: فکر می‌کنم اروپایی‌ها تاب‌آوری اقتصاد روسیه را دست‌کم گرفتند که کاملا احمقانه است زیرا باید از تجربه خود با ایران می‌دانستند که تحریم‌هایی که اساساً زنان و کودکان را هدف قرار می‌دهد، قرار نیست آن نوع تغییر که اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها به دنبالش هستند، ایجاد کند. 

وی افزود: جدای از ایران، آمریکا نتوانسته تغییر رژیم در ونزوئلا یا کوبا یا در هر یک از کشورهایی که هدف قرار داده را ایجاد کند. ایالت متحده و اروپایی‌ها  تحریم‌هایی را علیه سوریه اعمال کردند که هدف از آن قحطی‌زده کردن این کشور بوده اما نتوانستند دولت سوریه را سرنگون کنند. 

او در ادامه به نقش غرب در جنگ ریاض علیه مردم یمن هم اشاره کرد و گفت: آمریکا و اروپایی‌ها به سعودی‌ها در ایجاد نسل‌کشی در یمن کم کرده‌اند، بدترین بحران انسانی در حافظه زنده، اما امروز در شکست دادن ملت یمن که در مقابل سعودی‌ها مقاومت می‌کنند، شکست خوردند. پس وقتی (تحریم) در مقابل این کشورها کار نمی‌کند، مشخص است که در مقابل روسیه هم شکست خواهد خورد. 

این تحلیلگر ارشد در خصوص دلیل چنین برداشتی در غرب گفت: فکر می‌کنم این بخاطر معیارهای اروپامحور آن‌هاست، عقیده رایج در غرب در چند قرن گذشته مبنی بر کم و بیش مسئول جهان بودن و توانایی دیکته کردن شرایط در گذشته، اما آن‌ها (غربی‌ها) به طور جدی این واقعیت را محاسبه نکرده‌اند که قدرت و نفوذی را که دهه‌ها قبل داشتند، دیگر ندرند. 

مرندی همچنین در توییتی نوشت: رژیم‌های غربی با اعمال تحریم‌های تنبیهی در یمن، ونزوئلا، سوریه، کوبا، ایران، لبنان، نیکاراگوئه، افغانستان، عراق و اکنون روسیه بی‌رحمانه شهروندان بی‌گناه را هدف قرار داده‌اند. این سلاح وحشیانه در همه موارد شکست خورده، اما ماهیت این رژیم‌ها را افشا کرده است.

کشورهای غربی در واکنش به اقدام نظامی روسیه در اوکراین تاکنون در چند نوبت تحریم‌هایی را علیه اکثر نهادهای مالی، بخش انرژی و نخبگان سیاسی مسکو اعلام کرده‌اند. 

رئیس کمیسیون اروپا اخیراً در سفری که به اوکراین داشت در سخنانی مدعی شد که تحریم‌های غرب اقتصاد روسیه را تضعیف می‌کند و در فروپاشی اقتصاد روسیه فقط مسئله زمان مطرح است. 

در واکنش، «دیمیتری مدودف» معاون شورای امنیت روسیه هشدار داد که ورشکستگی روسیه ممکن است به ورشکستی اروپا منجر شود. معاون شورای امنیت روسیه همچنین گفت که سیستم مالی اتحادیه اروپا باثبات نبوده و مردم در حال از دست دادن اعتماد خود به این سیستم مالی هستند.

 «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین هم اطمینان داده که روسیه در تقابل کنونی با غرب، مقاومت خواهد کرد. وی در مصاحبه با شبکه «Rossiya-۱» در پاسخ به سوالی در این باره که آیا روسیه بر خلاف اتحاد جماهیر شوروی می‌تواند از بن‌بست کنونی با غرب جان سالم به در ببرد، گفت «ما می‌توانیم» و تاکید کرد: جهانی که امروز در آن زندگی می‌کنیم بسیار پیچیده‌تر از زمان جنگ سرد است.

پیش از این نیز، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه گفته بود که درشرایط مدرن کنونی، یک کشور قادر نیست سیطره خود را بر جهان حفظ کند. به گفته پوتین، جهان تک قطبی که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی شکل گرفت، در حال حاضر تکه تکه شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • علي IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
    43 20
    آقاي مرندي تو ايران زندگي نمي كني اين همه گراني راستي مي داني بادمجان شد 30 هزار تومان مي داني در ارز يك ماه همه چيز چندين برابر گران شد چرا دليلش بفرماييد مي داني ماشين چقدر گران شد پرايد شد 200 ميليون نماينده مجلس گفت پژوه مي شود يك ميليارد مي داني چرا نه نمي داني چون ايران نيستي چون بهترين جايي تهران زندگي مي كني راستي شرمنده زن بچه شدي
    • محمد IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
      18 15
      طرف متولد آمریکاست و تا ۱۳سالگی اونجا بزرگ شده تابعیت آمریکا دارد و پدرش در بیت رهبری برو و بیایی شعارش مرگ بر آمریکاست خوش به حالش که هم در سر توبره دارد هم آخور
    • سعید IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
      12 7
      شما یا مطلبو نخوندی یا خوندی و متاسفانه نمیفهمی دیگه. کاریش هم نمیشه کرد. داره میگه تحریم به ملت فشار میاره( یعنی همون بادمجون کیلویی 30 تومن) ولی باعث سقوط دولتها نمیشه( کره شمالی, ایران, سوریه, کوبا و ونزوئلا). یعنی فحمش انقدر سخته؟؟؟
    • IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
      10 15
      انصافآ آقای مرندی فرد قابل احترامیه .مناظره هاشو با این غربی های هالو وبی منطق که نگاه میکنی لذت میبری. درود به شرف هرآنکسی که اگر در غرب زندگی هم میکنه اما اصالتش رو حفظ میکنه
    • IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
      5 6
      دم جناب مرندی گرم که با یکی دوتا جمله هم گاوچرونها رو سرجاشون میشونه و هم غربگداها رو ازشون دود بنفش بلند میکنه ، خداییش ایول داره!!!
    • IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
      6 0
      بیا پایین مزدور غربطلب
    • IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
      0 3
      آخه نیست که خود شماها باعث گرونید فقط به خاطر شهوت
    • احسان معتمدی IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
      3 3
      علی این گرانی ها ارتباطی با تحریم ندارد ما در کشورمان جاسوس انگلیس و آمریکا زیاد داریم که در همه جا نفوذ کرده اند تا کشورمان را ترسیم آمریکا کنند اما با این وجود کشورمان قدرتمند و با افتخار است ، گرانی برای ما هم هست ، من از لحاظ پولی در وضع مستضعف هستم کمی پایین تر زیرا در راه خدا یکی در نمازخانه جایی بمن داده و نفس میکشم اما هرگز زیر بار تسلیم غرب و شرق نمی‌رویم کشورمان باید ابرقدرت عالم شود مثل گذشته
    • احسان معتمدی IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
      2 3
      علی این گرانی ها ارتباطی با تحریم ندارد ما در کشورمان جاسوس انگلیس و آمریکا زیاد داریم که در همه جا نفوذ کرده اند تا کشورمان را ترسیم آمریکا کنند اما با این وجود کشورمان قدرتمند و با افتخار است ، گرانی برای ما هم هست ، من از لحاظ پولی در وضع مستضعف هستم کمی پایین تر زیرا در راه خدا یکی در نمازخانه جایی بمن داده و نفس میکشم اما هرگز زیر بار تسلیم غرب و شرق نمی‌رویم کشورمان باید ابرقدرت عالم شود مثل گذشته
    • IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
      1 3
      شما متوجه موضوع نشدی آقای دکتر مرندی یک شخصیت فوق العاده سیاسی و دانشمند است
    • AU ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
      1 0
      حالا کل این مسائل که گفتی،چه ربطی به حرف هاشون داشت؟! ..
    • IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
      4 0
      دکتر مگر کجا تشریف دارند ، ایشان عضو هیئت مذاکره کننده در وین هستند و صاحب نظر دانا و برجسته .
  • IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
    7 3
    خیلی آدم باید وقیح باشه که متولد امریکا باشه و امریکا زندگی کنه از جاعش و روسیه پول بگیره
    • IR ۰۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
      0 7
      ایشون درامریکا بدنیا امده سالها قبل انقلاب دهه چهل شمسی الانم استاد دانشگاه تهرانه عزیزم فرق داره بااوباشی که ایرانن بعد سوگند وفاداری یاد میکنن به امریکا
    • IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
      0 6
      خیلی بلانسبت آدم، یه نفر باید تو ایران به دنیا بیاد و نون اینجا رو بخوره ولی از یانکی‌های گاوچرون و صهیونیست‌ها پول بگیره اینجا کامنت بزاره!!!
  • IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
    8 3
    مفتخور متولد امریکا که جز چاپلوسی تابحال ریالی از راه دیگه ای درآمد نداشتی یخورده فکر کن ببینی شاید اربابت پوتین انتظار اینهمه تحریم متحد رو نداشت
    • احسان معتمدی IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
      3 6
      روسیه دشمن مانیست ، دشمن کشور ما ناتو و امریکا و انگلیس هست
  • IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
    0 3
    این ورشکستگی روسیه از کجا و چه بابت بر ذهن و دهان آقای مدودف نقش بسته ، چه میداند و احتمال میدهد . یک وقتی رئیس جمهور بوده . ارتباط مستقیم با اروپا چطور . روسیه به اروپا چقدر و بابت چی بدهکار است .
  • ب IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
    7 5
    طرفداری از روسیه متجاوز عین وقاحت است روسیه ی که ذاتا متجاوز و بی رحم است و چیزی عوض نشده است از زمان تزار تا الان همین روسیه است که با اشغال افغانستان ، مردم این کشور را آواره ایران کرد و آینده ایران با وجود افغانیها فلسطین خواهد شد و دراثز همین تجاوز القاعده و بعدا از آن داعش بوحود آمد و میلیونها انسان را در کشورهای مختلف بیچاره کرد حالا بفهم آقای مرندی با کسانی هم صدا میشوی که خوی وحشی‌گری دارند و تمدن اعصابشان با افراط در می‌خوارگی است
    • IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
      1 3
      دوستانی که منفی می دن یعنی با تجاور/حمله روسیه به اکراین موافق هستند؟ چرا موافق هستند؟
  • قاسمم IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
    3 0
    چطور برا استخدام شدن توی یه جای معمول مثلا حراست یکی از ادارات اگر بفهمن که یکی از فامیل های دورتون خارج از کشور هستن دیگه براحتی استخدامت نمیکنند بعد یه آقایی که تابعیت آمریکایی داره بیاد و از کشور دفاع کنه یه جای کار میلنگه نفوذ واقعی یعنی همین پدر مدافع who و در بیت حضرت آقا حرف اول رو میزنه پسر هم در تیم مذاکره کننده هر دو نفر هم تابعیت امریکا راستی برید ببینید پدر و پسر چند روز از زندگی شون رو در جبهه حضور داشتن؟؟!!
  • علی IR ۰۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
    0 5
    درود بر جناب دکتر محمد مرندی، این استاد دانشمند غیرتمند و دارای شخصیت ارزشمند که خودش و ابوی گرامی اش زندگی پاک و طاهرشان را در راه اسلام و انقلاب قرار داده اند و برای اعتلای ایران اسلامی و پیشبرد روابط خارجی کشور عزیزمان تلاش خستگی ناپذیر می کنند. بگذار خناسان احمق و مزدور بیگانگان عهده گشایی کنند! چیزی از قدر و منزلت این دو بزرگوار کم نمی شود. اجرشان با خدا که همه چیز را می بیند و می داند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس