کد خبر 1366405
تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۵
ناوهای آمریکا در تیررس موشکهای «دانگ فنگ» ارتش چین قرار دارند

به نظر می‌رسد در دهه آتی چین بتواند به جایگاهی از توانایی‌های نظامی برسد که از دیپلماسی نظامی در مسیر دستیابی به اقتصادی توانمندتر و باثبات‌تر بهره ببرد.

به گزارش مشرق، چین به‌عنوان کشوری که هم‌اکنون صاحب بزرگ‌ترین ارتش جهان با ۲.۲ میلیون سرباز است،‌ قصد دارد با مدرن سازی ساختار نظامی خود در پیشبرد اهداف کشور ازجمله اقتصادی از دیپلماسی نظامی استفاده کند.

کارشناسان مسائل نظامی معتقدند که چین در زمینه توانمندتر کردن ساختار دفاعی کشور به تقویت توان هسته‌ای روی بیاورد.

این کشور تا مدت‌ها تنها ۲۰ موشک بالستیک قاره‌پیمای پرتابی از سیلو به همراه ۲۰۰ کلاهک هسته‌ای را به‌عنوان عامل بازدارنده هسته‌ای در اختیار داشت اما تصاویر ماهواره‌ای جدید نشان می‌دهند چین با سرعتی زیاد مشغول ساخت صدها سیلوی موشکی دیگر با هدف پر کردنشان با موشک‌های هسته‌ای است.

این تصمیم پکن باعث هراس واشنگتن شده است. پنتاگون معتقد است تعداد کلاهک‌های چین در یک دهه آینده دو برابر شده و به ۴۰۰ عدد خواهند رسید.

هراس پنتاگون از توان فزاینده هسته‌ای چین/ پکن درصدد بهره‌گیری از دیپلماسی نظامی برای رشد اقتصاد

بودجه نظامی چین 3 برابر بودجه نیروهای مسلح روسیه است

علاوه بر این پکن تصمیم دارد تعداد کشتی‌های نیروی دریایی‌اش را از شمار کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا بیشتر کند. این در حالی است که نیروی هوایی این کشور در ۶ سال گذشته حدود ۲۰۰ فروند جنگنده پیشرفته جی ۱۶ و جنگنده رادار گریز جی ۲۰ تولید کرده است. جدیدترین بودجه نظامی این کشور به میزان ۲۰۹ میلیارد دلار، حدود هفت درصد بیشتر از بودجه سال قبل و سه برابر بیشتر از بودجه‌های نظامی هند و روسیه دو قدرت رده سوم و چهارم جهان است. چین اخیراً حدود ۱۵۰ فروند هواپیما را به منطقه شناسایی دفاع هوایی تایوان فرستاد و ژاپن را با کشتی‌های جنگی خود احاطه کرد.

این اقدامات عظیم چین در زمینه پیشرفت نظامی باعث شد که ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا بگوید: آن‌ها به‌وضوح ما را در منطقه به چالش می‌کشند و هدف آن‌ها این است که آمریکا را در سطح جهانی به چالش بکشند.

ادعا می‌شود که شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین سال ۲۰۴۹ را به‌عنوان هدف برای آنکه ارتش بتواند در یک جنگ بزرگ با آمریکا "جنگیده و پیروز شود" تعیین کرده است.

به گفته کارشناسان امنیتی یکی از دلایل چین برای برداشتن گام بلند در زمینه رشد نظامی این است که پکن خود را در اقیانوس آرام در احاطه متحدان آمریکا شامل ژاپن، کره جنوبی، تایوان و فیلیپین می‌بیند. شی جین پینگ در سال ۲۰۱۸ گفت که چینی‌ها "حتی یک ذره از خاکی را که اجدادشان برایشان به جاگذاشته‌اند نمی‌توانند از دست بدهند".

یکی از برتری‌های نیروهای مسلح چین برخورداری از توان تولید موشک‌های مافوق صوت است. چین آگوست سال گذشته چنین موشکی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را آزمایش کرد؛ موشکی که قبل از فرود در ۲۴ مایلی هدفش، بخشی از مدار زمین را گردش کرد.

البته ساختار نظامی ارتش چین دارای اشکال‌هایی هم هست که این کشور درصدد رفع آن‌ها نیز برآمده. ازجمله انتقادهای اصلی واردشده به ارتش چین این است که هرچند در زمینه ادوات نظامی پیشرفته سرمایه‌گذاری کرده اما در زمینه آموزش نظامیان اندکی ضعیف عمل کرده و کاربران این تسلیحات پیشرفته هنوز نیاز به آموزش بیشتر دارند.

برخی از تحلیلگران معتقدند که سیاست تک‌فرزندی در چین که چند سال پیش در این کشور لغو شد، باعث شده تا سربازان تمایلی به ترک والدینشان که غیر از آن‌ها فرزند دیگری ندارند، نداشته باشند. ارتش چین از سال ۱۹۷۹ تقریباً تاکنون تجربه هیچ جنگی را نداشته است و نیروهای مختلف ارتش این کشور تجربه کمی در همکاری با یکدیگر دارند. شاید به همین دلیل است که این ارتش فعالانه به دنبال اقدامات مشارکتی است.

گفتنی است که تنها متحد رسمی چین، کره شمالی است که هرچند دارای تسلیحات هسته‌ای است اما به‌شدت فقیر است. اما از زمانی که چین اولین رزمایش مشترک خود را با روسیه در سال ۲۰۰۳ برگزار کرد، همکاری ارتش‌های دو کشور بیشتر شده و در چند ماه گذشته این مشارکت شاهد جهش هم بوده است. در ماه اوت، حدود ۱۰ هزار سرباز چینی و روسی رزمایشی را در حوزه مرکزی شمال چین برای آزمایش سیستم‌های تسلیحاتی جدید انجام دادند و در ماه اکتبر نیز رزمایش‌های دریایی مشترک مفصلی را با به‌کارگیری ۱۰ کشتی جنگی برگزار کردند. این رزمایش دریایی با شبیه‌سازی حمله به زیردریایی‌های آمریکایی انجام شد. درحالی‌که مسکو و پکن هیچ معاهده دفاع متقابلی ندارند، اما هدف مشترک آن‌ها مهار آمریکا است و جنگ با هردوی آن‌ها به‌طور هم‌زمان یک کابوس برای آمریکا خواهد بود.

شبکه تلویزیونی سی.ان.ان گزارش داد: عکس‌های ماهواره‌ای جدید افشا کرد که ارتش چین ماکت کشتی‌های جنگی آمریکا را ساخته است که احتمالاً از آن‌ها برای تمرین هدف قرار دادن کشتی‌های آمریکایی استفاده می‌کند. گزارش جدید دیگری هم که امروز منتشر شد، نشان می‌دهد چین به‌سرعت ارتش خود را ازلحاظ فناوری برای مقابله با آمریکا آماده می‌کند.

به گزارش سی.ان.ان عکس‌های ماهواره‌ای جدیدی که اندیشکده آمریکایی مرکز مطالعات بین‌المللی و راهبردی سی.اس.آی.اس منتشر کرد نشان می‌دهند این کشتی‌ها ماکت نیستند بلکه مربوط به یک ناو هواپیمابر است که چین تقریباً کار ساخت آن را در شانگهای تمام کرده است.

به نوشته سی.ان.ان، این ناو هواپیمابر، فناوری در اختیار دارد که در سطح ناوهای هواپیمابر آمریکایی است. این ناو هواپیمابر، سومین ناو هواپیمابر چینی است. دو ناو هواپیمابر دیگر چین از فناوری قدیمی اتحاد جماهیر شوروی سابق استفاده می‌کنند که باند پروازی بر روی عرشه آن شبیه پیست اسکی شیب‌دار است که باعث افزایش مصرف سوخت می‌شود و فقط هواپیماهای خاصی توان پرواز از روی آن را دارند، اما این ناو هواپیمابر جدید از کاتاپولت (منجنیق پرتاب هواپیما از روی ناو) استفاده می‌کند.

سی.ان.ان ادامه داد: کاتاپولت می‌تواند هواپیما را با شتاب به پرواز درآورد درحالی‌که سوخت چندانی هم مصرف نشود. با این فناوری جدید امکان استفاده از انواع هواپیماها بر روی باند ناو هواپیمابر (چینی) فراهم می‌شود. کارشناسان می‌گویند فناوری مورداستفاده چین قرابت زیادی با فناوری آمریکایی دارد و شاید هم پیشرفته‌تر از فناوری‌هایی باشد که در ناوهای هواپیمابر قدیم‌تر آمریکایی به کار گرفته شدند.

این شبکه تلویزیونی آمریکایی همچنین، گفت: تصاویر دیگری که موسسه مستقل نیروی دریایی آمریکایی، آن‌ها را بررسی کرده است، در صحرایی در استان سین کیانگ چین است، نسخه کامل از کشتی‌های جنگی آمریکا و ناوهای هواپیمابر آمریکا را ساخته است که احتمالاً از آن‌ها به‌عنوان اهداف تمرینی استفاده می‌شود.

هراس پنتاگون از توان فزاینده هسته‌ای چین/ پکن درصدد بهره‌گیری از دیپلماسی نظامی برای رشد اقتصاد

تولید ناو هواپیمابر مدرن تمام چینی در بندر شانگهای

وی افزود: چین در حال آزمایش کردن یک سری از موشک‌های بالستیک است که تعداد آن‌ها بیش از کل موشک‌هایی است که کشورهای جهان آزمایش کرده‌اند. این موشک‌ها به‌طور خاص برای هدف قرار دادن ناوهای هواپیمابر آمریکایی و احتمالاً غرق کردن آن‌ها، به کار گرفته خواهند شد.

باوجودآنکه تجهیزات جنگی بروز و قدرت نظامی در دست‌یابی به پیروزی اهمیت بالایی دارند، اما این نیروی انسانی است که حرف اول و آخر را می‌زند. آمار رسمی در خصوص تعداد نیروی انسانی چین نشان می‌دهد که این کشور دارای جمعیت حدود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفری است. حدود ۷۵۰ میلیون نفر آماده شرکت در جنگ هستند اما از این تعداد حدود ۶۲۰ میلیون نفر توان رزمی دارند. همه‌ساله حدود ۱۹ میلیون سرباز به خدمت نظام می‌روند. نیروی فعال چین در خط مقدم دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر و نیروی ذخیره کشور نیز حدود همین میزان است.

هراس پنتاگون از توان فزاینده هسته‌ای چین/ پکن درصدد بهره‌گیری از دیپلماسی نظامی برای رشد اقتصاد

قدرت هوایی چین شامل هر دو نوع هواگردهای ثابت بال و هواگردهای گردنده بال از کمپانی‌های مختلف می‌شود. چین حدود سه هزار هواپیما و بالگرد دارد. این کشور دارای یک هزار و ۲۳۰ جت جنگنده، یک هزار و ۳۸۵ بمب‌افکن، ۷۸۲ فروند هواپیمای ترابری، حدود ۸۰۰ بالگرد، حدود ۲۰۰ بالگرد هجومی و حدود ۳۵۰ هواپیمای آموزشی است.

ازجمله تجهیزات نیروهای زمینی می‌توان به تانک‌های اصلی میدان نبرد، تانک‌های سبک، خودروها و نفربرهای زره‌پوش جنگی و خودروهای جنگی پیاده‌نظام اشاره کرد. ارتش چین بیش از ۹ هزار تانک، حدود چهار هزار و ۸۰۰ خودروی زرهی، حدود یک هزار و ۷۰۰ اراده توپ خودکششی، حدود ۶ هزار و ۳۰۰ توپخانه متحرک و حدود یک هزار ۸۰۰ فروند سامانه پرتاب موشک در اختیار دارد.

کل توان نیروی دریایی چین شامل کشتی‌های جنگی بوده که خود متشکل از ناوهای هواپیمابر، ناوچه‌ها، ناوشکن‌ها، ناوچه‌های سبک، شناورهای گشتی، کشتی‌های پشتیبانی آبی- خاکی و ناوچه‌های آب- خاکی یا نیرو پیاده کن است. کشتی‌های امدادی نیز در این تقسیم‌بندی جای می‌گیرند. چین در حال حاضر دو ناو هواپیمابر دارد و در حال ساخت ناو سوم است. نیروی دریایی چین ۴۸ ناو محافظ، ۳۲ ناوشکن و ۲۶ ناوچه سبک در اختیار دارد درحالی‌که ۶۸ زیردریایی و ۱۳۸ کشتی دفاع از ساحل هم در خدمت نیروی دریایی چین هستند.

منبع : آنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • سید IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    2 1
    پومای آمریکایی هرگز توان مقابله با ببر آسیایی را نداشته است!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس