ناوهای هواپیمابر و موشک‌های اتمی بازوان هجومی و بازدارنده چین

تحلیلگران نظامی بر رشد قابل توجه چین در ساخت ناوهای هواپیمابر و موشک‌های اتمی این کشور در تقابل با آمریکا و سایر رقبای منطقه‌ای اشاره کردند.

به گزارش مشرق، یک وبگاه تخصصی حوزه نظامی در مطلبی به تلاش ارتش چین در ساخت ناو هواپیمابر اشاره کرد و نوشت، هدف چین ساخت پنج ناو هواپیمابر است.

وبگاه «۱۹ فورتی فایو» به تازگی در مطلبی به قلم «پیتر سوسیو» تحلیلگر آمریکایی خود نوشت، ساخت ناوهای هواپیمابر بخش بزرگی از طرح اصلی نیروی دریایی چین هستند. اوایل تابستان سال جاری نیروی دریایی ارتش چین سومین ناو هواپیمابر ۸۰۰۰۰ تنی خود که  بزرگترین ناو جنگی ساخته شده توسط این کشور است را به آب انداخت.

بر اساس این گزارش، اگرچه این ناو هواپیمابر تاحدی شبیه ناو هواپیمابر روسیه است، اما در هر حال یک جهش بزرگ به جلواست. این ناو در تمرینات اخیر با بارگیری کامل با ۲۴  فروند جنگنده «جی-۱۵» و شماری بالگرد رزمی شاهده شد. به گفته ناظران، این بزرگترین شمار هواپیمای جنگی در ناو هواپیمابر چین تا به امروز بوده است.

ناوهای هواپیمابر و موشک‌های اتمی بازوان هجومی و بازدارنده چین

*پیشرفت چین در ساخت ناوهای هواپیمابر

ارتش چین در ۱۰ سال گذشته پیشرفت قابل توجهی در عملیات ساخت ناو هواپیمابر داشته است. «ژو یانگ» معاون ناو هواپیمابر «شاندونگ» در این زمینه گفت، پیشرفت در تکنیک‌های شبانه و تسلط بر فرود در شب به این معنی است که ما می‌توانیم وظایف را به روشی در هر شرایط جوی انجام دهیم، به ویژه در شب و در شرایط آب و هوایی پیچیده و در جنگ‌های احتمالی بعدی ابتکارعمل بیشتری خواهیم داشت.

گزارش اخیر اندیشکده «ارزیابی راهبردی و بودجه  آمریکا» نشان می‌دهد که ارتش خلق چین منابع لازم برای ادامه نوسازی خود در دهه ۲۰۲۰ دارد. این اندیشکده هشدار داده که ارتش چین دارای منابعی است که تا سال ۲۰۳۰ می‌تواند تا پنج فروند ناو هواپیمابر و ۱۰ زیردریایی مجهز به پرتاب موشک اتمی را در اختیار داشته باشد.

در مقابل، نیروی دریایی آمریکا ناوگانی متشکل از ۱۱ ناو هواپیمابر اتمی، از جمله  فروند ۱۰ ناو کلاس «نیمیتس» و ناو اصلی کلاس «جرالد فورد» دارد که در حال حاضر برای اولین استقرار خود تا پایان این سال آماده می‌شود.

*تلاش رقبای منطقه‌ای چین

این در حالی است که هند، رقیب چین در منطقه نیز به تازگی پرچمدار جدید خود به نام «ویرکانت»، اولین ناو هواپیمابر ساخت داخل و بزرگترین کشتی جنگی تولید شده در شبه قاره را روانه آب‌ها کرده است. بر اساس اطلاعات درز شده، اولین ناو هواپیمابر بومی هند  بین پنج تا هفت سال از جنگنده‌های «میگ-۲۹ کا» ناونشین استفاده خواهد کرد. سپس آن‌ها با هواپیماهای طراحی شده هند جایگزین خواهند شد. ناو ویکرانت دستکم با ۱۰ فروند جنگنده میگ-۲۹ کا عملیاتی می‌شود. این ناو هواپیمابر که ۲۶۲ متر طول دارد ۳۰ جنگنده را در خود جا می‌دهد.

ناوهای هواپیمابر و موشک‌های اتمی بازوان هجومی و بازدارنده چین

ژاپن نیز در حال نوسازی ناوهای بالگرد نشین است، در حالی که کره جنوبی نیز امیدوار است تا اواسط دهه ۲۰۳۰ نیز ناو هواپیمابر ‌داشته باشد.

*ابهت زرادخانه موشکی چین

ارتش چین در حال توسعه گسترده موشک‌های اتمی و متعارف است و این موضوع در گزارش دانشگاه هوایی نیروی هوایی ایالات متحده ذکر شده است. گزارش «موسسه مطالعات هوا فضای چین» وابسته به دانشگاه نیروی هوایی آمریکا  نیز نشان داده که نیروی موشکی چین هم از نظر پیچیدگی موشک‌ها و هم از نظر اندازه زرادخانه در حال گسترش است.

در این گزارش آمده است که این موشک‌ها شامل موشک‌های قاره پیما از جمله «دانگ‌فنگ-۳۱» و همچنین موشک بالستیک ضد کشتی «دانگ فنگ-۲۱» می‌شود.

در بخشی از این گزارش آمده است: «به طرز باورنکردنی، بین سال‌های ۲۰۱۷ تا اواخر سال ۲۰۱۹، دستکم ۱۰ تیپ موشکی جدید به ارتش چین  اضافه شد بنابراین، یگان موشکی چین از یک نیروی کوچک و ساده متشکل از موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد به یک نیروی فزاینده بزرگ، مدرن و مهیب با طیف گسترده‌ای از موشک‌های اتمی و متعارف تبدیل شده است.»

این گزارش حاکیست، قدرت موشکی متعارف چین  شامل بیش از ۲۲۰۰ موشک بالستیک و کروز تخمین زده می‌شود که بزرگترین نیروی موشکی جهان است. سرگرد «کریستوفر میهال» افسر اتمی و ضد سلاح های کشتار جمعی آمریکا گفته است  که دقت برخی از موشک‌های چینی تا ۸۰۰ درصد افزایش یافته است.

ناوهای هواپیمابر و موشک‌های اتمی بازوان هجومی و بازدارنده چین

سرگرد میهال گفت که موشک‌های چین با ارزش‌ترین دارایی نظامی کنونی چین هستند زیرا آنها توانایی‌های تهاجمی و دفاعی برابر طیف گسترده‌ای از دشمنان را در اختیار چین قرار می‌دهند.

*خیز موشکی ژاپن

از سویی دیگر، روزنامه ژاپنی «یومیوری شیمبون» گزارش داد که ارتش ژاپن نیز در حال بررسی ساخت بیش از ۱۰۰۰ موشک کروز دوربرد در پاسخ به تهدیدهای فزاینده چین است.

این روزنامه به نقل از منابعی در توکیو گزارش داد که این موشک‌ها در جزایر جنوبی از «کیوشو» تا جزیره «نانسی» مستقر خواهند شد. هدف موشک‌های دوربرد مقابله با استقرار موشک‌های چین به سمت تایوان خواهد بود، سلاح‌هایی که احتمالاً در درگیری‌های آینده نیز می‌توانند به ژاپن حمله کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    6 4
    این امریکا نیست که در حال نابود شدن است بلکه کشور های دیگر دارند پیشرفت میکنند
    • حسین IR ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
      8 4
      عزیزم همزمان آمریکاهم داره سقوط می کنه
  • IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    7 4
    چین الان داره تازه ناو هواپیمابر می سازه در برابر کشوری که چندین دهه قبل ، دهها ناو هواپیمای فوق پیشرفته ساخته . طرفداران کمونیست زیاد ذوق زده نشن چین حالا حالا حالاها جا داره تا شاید یک روزی بتونه به آمریکا نزدیک بشه . روسیه و ادنابش که زهی خیال باطل
    • IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
      1 1
      میدونم غربگدایی و دا ی میسوزی ولی متاسفانه خود یانکی‌های گاوچرون تروریست دارن میگن ظرف یکی دو سال آینده چین نیروی دریایی برتر در جهان خواهد بود بعد تو میلی ز. مفت میزنی؟ ؟!!
  • IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    3 2
    دنیا دنیای گفتگوست نه نوشک!!!
  • م IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    8 3
    یک درخواست از سپاه داریم، مثل عکس آخر موشک اتمی بسازید و در رژه در چشم دشمنان ایران بکنید. تشکر.
  • مهدی اسدی IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    2 0
    سلام : در پاسخ ۲۱۰۷: شاید هم ایران ساخته باشد ؟! هیچ کشوری همه داشته هایش را رو نمی کند ؟! بلکه میگذارد برای روز مبادا ؟! راستی یک سوال با اینکه ایران گلوبال ۲۰۰ م دلاری را ساقط کرد و بر ای اولین بار ایران به صورت رسمی تهدید کرد و عملا پایگاه رسمی آنها را موشک باران کرد ؟! چرا به ایران حمله نکرد در واقع پاسخ نداد . والسلام
  • IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    1 1
    یک احمقی گفت دنیا موشک نیست
  • IR ۰۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
    8 0
    قبلا ناو هاي هواپيمابر مگه سيبل موشك ها نبودند؟ الان شدند بازوان هجومي و بازدارنده؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس