کد خبر 1367742
تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۹
محسن مهدیان

اما حتما از این خطا بزرگتر رخ داده است که به سختی نیز قابل جبران است و اینهمه ناشی از نقص های جدی در مبانی معرفتی مطالبه گری و اخلاق عدالتخواهی است.

به گزارش مشرق، محسن مهدیان، فعال رسانه‌ای در کانال تلگرامی خود نوشت: این متن با تاخیر منتشر می شود چون فراتر از یک مصداق است. سوژه سیسمونی را می خواهیم در ابعاد سواد مطالبه به عنوان یک نمونه تحلیل کنیم.

اولا روشن است که اصل ماجرا همانطور که فرزند رئیس مجلس نوشت، خطا بوده و قابل دفاع نیست.

اما حتما از این خطا بزرگتر رخ داده است که به سختی نیز قابل جبران است و اینهمه ناشی از نقص های جدی در مبانی معرفتی مطالبه گری و اخلاق عدالتخواهی است.

به تعبیر رهبری باید برای مطالبه گری پای مجلس اهل علم و اخلاق نشست تا گرفتار خطای مخرج مشترک نشویم.   

اول از همه اینکه با کدام حجت؟

آیا ما حجت شرعی و قانونی برای سرک کشیدن در زندگی خصوصی مردم داریم؟ می گویند مسوول با آدم عادی فرق دارد. بله فرق دارد. اما این تفاوت حجتی برای سرک کشیدن ماست؟ با کدام منطق؟ کدام مستند دینی و قانونی؟ چه کسی گفته اگر کسی مسوول بود ما حق داریم در زندگی شخصی اش سرک بکشیم؟

مسوول وظیفه دارد ساده زیست باشد و هزار ملاحظه دیگر. خب؟ آیا حجتی است که در پنهانی ترین وجه زندگی مسوول سرک بکشیم؟ اگر باب شود سنگ روی سنگ بند می شود؟ مگر مسوولین ما معصومند؟ حالا چون مسوول شدند باید خطاهای شان را همه ببینند؟ آنهم نه خطای مسوول بلکه خانواده اش.

بله. حکومت باید نظارت کند؛ اما حکومت. آنهم به قاعده شفافیت در اموال و دارایی. آنهم نه با جارو جنجال. آنهم نه سرک کشیدن و شنود گذاشتن و بپا گذاشتن.

اما فارغ از حجت شرعی، چرا سرک کشیدن خطاست؟

یکم. چه کسی گفته خطا در خفا را ما حق داریم علنی کنیم؟ روشن است که ایندو تفاوت دارند. کسی که در خفا خطایی کرده با کسی که بی محابا در علن خطا می کند یکیست؟ آیا ما حق داریم خطای پنهان فرد را علنی نهی از منکر کنیم؟ چرا خطای فرد را اجتماعی کردیم؟ با کدام حجت شرعی؟ این معصیت بزرگ اول.

دوم. آیا ما از جزئیات مطلع بودیم؟ ایندست مسائل جزئیات فراوان دارد که ما نسبت بدان بی اطلاعیم. اطلاع از جزئیات یک ماجرا برای اینکه ما حکم دهیم بسیار مهم است. به همین دلیل که چون امکان اطلاع از جزئیات وجود ندارد، می گویند نباید در مسائل شخصی افراد قضاوت کرد. این معصیت دوم.

سوم. چه کسی گفته ما حق داریم آبرو ببریم؟ بردن آبرو خودش یک حکم قضایی است. یعنی با فرض اینکه خطایی اثبات شود اینکه آبروی فرد برده شود خودش حکم مجتهد و قاضی می خواهد. رهبری حتا بعداز حکم قضایی نیز با ریختن آبرو مخالف است. با این توضیح ما با کدام حجت مثل آب خوردن آبرو می بریم؟

آنهم آبرویی که گفته می شود حریم خانه خدا است و از آن دسته گناهانی است که به سادگی بخشیده نمی شود و در همین دنیا چوب خوردن دارد.  

اما ماجرا از این نیز عمیق تر است.

چرا این خبر انقدر پیچید؟ چرا مخرج مشترک با ضدانقلاب شکل داد؟ اساسا چرا هیجان ساخت؟ واقعن خرید چند قلم از سیسمونی ولو خطا انقدر باید جاروجنجال بسازد؟ خیر. ماجرا چیز دیگری است.

ماجرا اینست که این خبر قرار است یک بازی دیگری را کامل کند. چی؟ ریا کاری پدر. تزویر رئیس مجلس. اثبات اتهامات گذشته که هرکدام جداگانه در دادگاه همه شان رد شده است. پس قرار است خطایی از فرزند به پدر تعمیم یابد و آنهم از خطای پدر به شخصیت و هویت و گذشته اش توسعه پیدا کند. این هیجان سیاه برای اینست که از سیسمونی فرزند به نفاق پدر برسند.   

حالا چرا برای ضدانقلاب مهم است؟ چون فراتر از یک فرد باید از رئیس مجلس به حکومت برسند و خطای در پستوی فرزند مسوول را به یک حکومت تعمیم دهند.

حالا روشن شد چرا مخرج مشترک سیسمونی گیت با ضدانقلاب شکل می گیرد؟

اما در چنین مواردی که مربوط به حوزه خصوصی مسوول است،چه باید کرد؟

اولا اصل سرک کشیدن خطاست.

دوم با فرض اینکه به هردلیلی مطلع شویم باید ناصحانه و دلسوزانه خود فرد را در جریان قرار دهیم و اعتراض کنیم. امر به معروف الزاما افشاگری نیست.

و سوم اینکه اگر احساس کردیم فرد نسبت به ماجرا بی توجه است نهادهای نظارتی را مطلع کنیم.

و در نهایت بجای افشاگری تلاش کنیم نظارت های نهادی مثل اجرای شفافیت را در نظام قانون گذاری مستقر کنیم. از افشاگری رابین هودی باید به شفافیت قانونی رسید.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 78
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 18
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    55 11
    قالیباف باید عذرخواهی رسمی میکرد ودلیل مسافرت زن وبچه اش رو اعلام میکرد.بقیه بازی با کلمات است وبس!مسئول باید زیرذره بین باشد.نمیخواد زیر ذره بین باشه،مسئول نباشد!
    • IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      0 8
      دکتر قالیباف عزیز اونقدر کارش درسته و اونقدر کارنامه اش پاکه که بدخواهانش همه زورشون رو زدن تا یک چنین موضوع پیش پا افتاده ای را به نقطه ضعف ایشان تبدیل کنند. در چشم ما عزیزتر شدی مدیر جهادی تراز انقلاب
    • IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      0 4
      شما یک چک لیست بنویس و از همه غیر از خودت مطالبه گری کن، این روزها خیلی مده ه ه
    • IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
      0 0
      سرک کشیدن خطاست... باید ناصحانه و دلسوزانه خود فرد را در جریان قرار دهیم ... نهادهای نظارتی را مطلع کنیم ... از افشاگری رابین هودی باید به شفافیت قانونی رسید. 1- سرک کشیدن همیشه بد نیست. خانه های تیمی منافقین اینگونه لو رفتند. امام فرمانش را داده بود. حالا با خانه های لاکچری روبروئیم. فرودگاه انظار عمومیست نه محفل خصوصی. برگه های جریمه بدحجابی ناشی از سرک کشیدن پلیس است. 2- چگونه میتوان از حصار محافظ مسئولان گذشت و نصیحت کرد ؟ چه تضمینی هست که بعد تذکر از شناسایی و انتقام در امان ماند ؟ مگر کودک هستند که نیاز به نصیحت داشته باشند ؟ مگر دفعه اول است که اخبار اختلاسهای نجومی افشا میشود ؟
  • سامان IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    19 15
    فراتر از سیسمونی این بود که دولت روحانی با ارز 4200 تومانی کود انسانی از ترکیه وارد کرده بود اما اصلاح طلبان روزه سکوت گرفته بودند !
  • TR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    62 14
    الان چون پای از ما بهترون وسطه شد حریم خصوصی ؟
    • حاجی IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      51 4
      دقیق گفتی
    • IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      1 5
      فرقی نمیکنه. هر شخصی با هر جایگاه اجتماعی یک حریم خصوصی داره که دیگران حق دخالت در اون رو ندارن. وکیل و وزیر و دکتر و کارمند فرقی نداره. این مسئله به شعور اجتماعی افراد بستگی داره که متاسفانه خیلی ها شعور اجتماعیشون رو به مسلخ سیاست بردن
  • IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    5 15
    ابن سر کشیدنها کار یک هموطن عادی نیست. ، شاید رسانه ها وخبرنگارانشان دایم در حال سر کشیدن در زندگی مردم عادی تا چه رسد به مسولین بخصوص خارجی ها و معاندین ... مسولین هم بای د مواظبت کنند
  • رسولی IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    8 19
    درسته. حتی کسی که میخواد انتقام بگیره نباید ظلم کنه. اینجوری انتقاد از قالیباف نیست. مصداق ظلم به قالیبافه
    • محمد حسن IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      25 3
      مگه راهی برای نصیحت باقی مانده.... اینکه نظارت نهادی رو کی باید ایجاد کنه یه جوری نوشتین انگار تقصیر منه...
  • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    40 5
    تقصیر ما مردمه دیگه عوامیم چه کنیم فقط شما حالیتونه
    • IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      10 28
      حقا که این یکی را راست گفتی! اگر عوام نبودی که هشت سال پشت روحانی نمی ایستادی!
    • IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      19 4
      اتفاقا دومین دوره هست به آقای رئیسی رای دادم
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    3 3
    موافقم
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    3 3
    مطلب جالبی بود. ممنون
  • علی IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    1 2
    ممنون
  • حامد IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    18 6
    من اصلاح طلب نیستم... از آنها متنفرم... همه حرفهای برادر عزیزمان درست ولی چرا در خصوص خاندان هاشمی و دیگر اصلاح طلبان این منطق را مراعات نکردند برادران اصولگرا..
    • IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      2 0
      اولا هاشمی ازشون دفاع کرد، درثانی اختلاس ارتشا و مسائل امنیتی رو با خریدسیسمونی مقایسه کردن، مثل مقایسه دله دزد با یه قاچاقچیه، هر چند که هنوز خرید سیسمونی هم هنوز ثابت نشده، هر چند بنده خودم با سفرشون به ترکیه مخالفم چه بخواد خرید سیسمونی باشه چه نباشه و قابل دفاع نیست، هر چند به گفته فرزند آقای قالیباف ایشون مخالف بودن
  • مهدی IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    19 2
    جریان ماست مالی تمومی نداره گویا یه سوال کلی: حجت شرعی فقط برای سرک کشیدن در زندگی یه عده خاص اوکیه؟ مثلا در زندگی دختر یه وزیر سابق سرک بکشیم و تو رسانه عمومی بیانش کنیم حجت میخادیا اینکه اون اوکیه و حجت نمیخاد؟
    • IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      2 6
      اگه قاچاق لباس بکنه بله
    • IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      0 7
      یه سفر رو با قاچاق لباس مقایسه نکن، سفر کردن جرم نیست
    • . IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
      0 4
      موضوع دختر وزیر مربوط به تخلف از قانون و کالای قاچاق بود عزیزم. قطعا فرق میکنه با سفر خانوادگی و معمولی که کاملا قانونی بوده.
  • IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    18 3
    توجیه و دیگر هیچ...
  • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    1 9
    عالی
  • آرام IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    21 0
    شما يادتون نمياد . يه موقع تو مصاحبه هاي گزينش براي استخدام از دورترين فاميلها پرس و جو ميشد و شما بايد جواب ميدادي
  • IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    4 0
    من هم موافقم آقای مهدیان...باشفاف سازی بساط این عدالت خواهان جعلی جمع خواهدشد...امایک چیزدیگرهم:عذرخواهی یک مسئول ازمردم نشانه ضعفش نیست بلکه نشان دهنده ی قدرتش است...
  • IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    7 0
    سیسمونی نیست که
  • رضا IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    26 1
    آينده درخشانى جون داداش برات پيش بينى ميكنم !
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    2 0
    آقا اشتباه نگو.
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    5 0
    واقعا که
  • محمد IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    7 1
    اینا رو ول کنید. خود قالیباف چی میگه؟
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    40 1
    سرک کشیدن در زندگی بعضی از مسئولین اشکال شرعی دارد اما در مورد بعضی دیگر از اوجب واجبات است !!
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    5 1
    یعنی هرجایی نقدی هست صحبت نشه در موردش،چون دشمن ازش برای بازی رسانه ای استفاده میکنه؟ تو جای اینکه جبهه خودی رو ساکت کنی جواب رسانه دشمن رو بده چرا فکر میکنی اگه جامعه تک صدا باشه در مقابل دشمن قوی تره؟ قدرت توی تکثر سلیقه و رفتار و نگاه معنی میشه
  • DE ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    3 1
    سکوت
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    28 1
    نگو ، سفر خانوادگي به تركيه در وسط ماه مبارك جزو پنهاني ترين وجه زندگي مسوولين طبقه بندي نميشه !
  • IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    14 0
    در علم حسابداری حسابدار دوزد نیست ولی حسابرس حواسش به حسابدار است که خطا نکند ودر مسایل مسولین مملکتی نیز باید بهمین منوال باشد تا خلافش ثابت شود مردم عادی از این قانون مستثنی است
  • IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    1 1
    بله
  • IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    1 2
    دقیقا
  • IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    1 2
    در انتقاد ظلم نباید صورت بگیره
  • ناشناس LU ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    1 2
    به هیچ عنوان نباید افشاگری شود
  • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    1 3
    موافقم
  • IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    8 1
    آقای مهدیان اصل ماجرا رو اصلا نفهمیدید
  • IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    0 10
    اگر درست گفته شده باشه که بار زیاد داشتند و با سر و صدا و پر رویی خواستند رد کنند، دیگر زندگی خصوصی نیست. اما اینکه یک مسئول زن و بچه اش بروند خارج و سوغات هم بخرند به کسی ربطی ندارد. نه دزدی کرده نه رانتی خواری. راهی است که برای تک تک مردم ایران باز است.
  • احسان معتمدی IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    15 1
    اقای محسن مهدیان این را برای چی نوشتی . مثلا ما نا اگاهیم تو ما رااگاه کنی
  • علی ولی خداست .عبا دالله IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    8 1
    البته و صد البته سرک کشیدن خطاست البته برای همه نه
  • علی ولی خداست .عبا دالله IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    0 0
    البته و صد البته سرک کشیدن خطاست
  • حاج اکبر IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    14 1
    اون موقع که عکس از مارک عبا روحانی میگرفتید و با ذوق نشر میدادید فکر این روزها هم میشدید با خرد..
    • IR ۰۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
      0 0
      آفرين
  • IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    7 1
    لاریجانی بخاطر درس خواندن دخترش در آمریکا رد صلاحیت شد ،
  • IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    13 1
    اگر محمد علی نجفی بود که با ریز جزییات وبا عکس و سند منتشر میکردی
    • اسکندریون IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      6 1
      سلام ‌اقا‌ جنجال ‌در‌فرود‌گاه ‌‌ازکی ‌شده‌ سرک ‌کشیدن‌؟؟؟ از دیوارشان بالا نرفتند با دوربین نگاه نکردند که
    • IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      0 1
      قتل رو با سفر مقایسه میکنی، قتل جرمه اما سفر به ترکیه جرم نیست
  • حامد IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    5 0
    اگر میخواهید منتشر نکنید برادران... چرا سه چهار خط از مطالبم را سانسور کردید؟ سانسور در کامنت هم مدلی است ... [من اصلاح طلب نیستم... از آنها متنفرم... همه حرفهای برادر عزیزمان درست ولی چرا در خصوص خاندان هاشمی و دیگر اصلاح طلبان این منطق را مراعات نکردند برادران اصولگرا... و....؟؟؟؟؟؟؟؟؟]
    • حممد IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      6 0
      احتمالا اخيرا اقاى مهديان را در مشرق نيور استخدام كرده رئيس بخش نظارت بر نظرات كاربران مشغول بكار شدتد ايشان براى اينكه خودى نشان بدهند نظرات را سليقه اى نه اصولى بيشتر دستكارى ميكنند
  • GB ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    27 0
    وقتی پسر قالیباف میگه خطای نابخشودنی . تو چرا کاسه داغتر از آش هستی برادر.
  • IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    1 0
    برام مهم نیست که تو خوشت نمیاد، ولی مطمئن هستم که حساسیت در این مورد درسته. هنوز اتفاقات دوران سازندگی در ذهن ماست، رفتار رفسنجانیون ایضا ..!
  • محمد IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    14 0
    چند روز پیش از استاد مسلم قران حاج آقای قرائتی مطلبی دیدم که فرمودند خطای مسئول را باید هورا کرد بیشتر دفاع هایی که این چند روزه در موضوع سیسمونی خواندم بیشتر چاپلوسی به طمع گرفتن پست و مقام بوده تا با نیت دفاع از حق
  • IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    0 0
    والا اینقدری سیسمونی دختر آقای قالیباف رو تو بوق کرنا کردن، اختلاس حسین فریدون و برادر جهانگیری رو اینجوری تو بوق کرنا نکردن، و خواهان استعفا
  • IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    1 0
    بیچاره دختر مظلوم وزیر و رئیس مجلس
  • جاویدایران NL ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    1 1
    من یکی از تند ترین انتقادات رو از این ماجرا داشتم تاجایی که فکرکنم حتی منتشر نکردید، اما از بس یه عده وطن فروش خائن اومدن سیسمونی گیت سیسمونی گیت راه انداختن که که دیگه نظرم عوض شد، هر کاری کردن خوب کاری کردن، رفتن ترکیه؟ خوب کاری کردن. سیسمونی خریدن؟ خوب کاری کردن، به یه عده وطن فروش مزدور بی همه چیز ربطی نداره، ضمناً خود شخص قالیباف برای وطن دوستان اثبات شده هست، قالیباف توی جنگ ایران و‌عراق رفته از ایران حمایت کرده برای کشور جنگیده، این یعنی حتی میتونست شهید بشه، چی از ین بالاتر؟؟ پس برید پی کارتون، خائن های ایران اینترنشنال عربستان ببین و بی بی سی انگلیس ببین و من و‌تو اسرائیل ببین و رسانه های مزدور امریکا ببین بهتره برن یه گوشه بمیرن.
    • حنانه IR ۰۵:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
      0 1
      انتقاد درسته ولی اینطوری که یکسریا دارن رفتار میکنن پشت سر این بظاهر انتقاد تخریب شدید هست.
    • IR ۰۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      0 0
      با اسم جاويد ايران مطالبى با ريا نوشتى وا نمود كردى خبلى دلسوزى در حاليكه اتش بيار معركه هستى يك باره ١٨٠ درجه تغيير عقيده دادى ؟ اگر غيرت دارى خودت را با ايميل ادرس معرفى كن و بنويس در كشور فرانسه چه كار ميكنى استاد دانشگاه سوربون هستى يا در رستوران ظرف ميشويى؟ جواب كامل براى تو اماده است. اقاى قاليباف در قلب مردم ايران جا دارد
  • هنگامه IR ۰۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    0 1
    البته آبرو بردن هر مومنی خطاست
  • FR ۰۴:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    1 0
    خطاهای خودتون که میرسه نباید سرک بکشند
  • IR ۰۴:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    2 0
    به هر شکل ممکن این خرید اشتباه بوده و از فرزند یک مسئول اشتباه تر و اگر همسر قالیباف هم اونها رو همراهی کرده که اشتباهی دیگر است
  • احمد IR ۰۴:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    0 0
    موافق مشرقم
  • ارش IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    0 1
    چرا با ابروی نظام بازی میکنید و هر دفعه اینو عنوان کرده و مضحکه دشمنان بشیم .دکتر قالیباف و خانواده ایشون خلافی انجام نداده اند و یکسری تهمت چرا میزنید
  • ناشناس IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    1 0
    سلام صحبت از زیر ذربین بودن نیست صحبت از سر کشبیدن نیست اصل قضیه را ببین
  • DE ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    0 0
    خب افرین
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    1 0
    سرک کشیدن در زندگی خصوصی مسئولان و حاکمان یعنی اصل و اساس تفکر ناب علوی
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    0 0
    اگر اینتزنت را زودتر جمع نکنید بزودی ...
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    0 0
    قانون شفافیت یکی از بدیهی ترین قوانین در همه کشورهای دمکراتیک دنیاست ولی با کمال تعجب تو ایران اجرا نمیشه و سال هاست که برای تصویبش اختلال ایجاد میشه.نبود شفافیت باعث فساد میشه چون بستر فساد فراهم میشه
  • علی ولی خداست .عبا دالله IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    0 0
    ملت مسلمان ندارن و سرک نمی کشن
  • سيستانى IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    0 0
    اين اقاى محسن مهديان مقام منصب شغل و كارش چيست ؟
    • از طرف همه معترضين و خودم IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      0 0
      و اين بيمارى را چگونه ميشود درمان كرد كه منتشر نكردن نظرات كاربران كار پسنديده است ولى بريدن و كوتاه كردن انها كار زشتى است.
    • رسولى IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      0 0
      " فعال رسانه اى " باحتمال زياد سفارش شده كارى در خبرگزارى مشرق نيوز باو دادند
  • IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    0 0
    اكنون صد ها نفر مامور شدند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس