شدت آمفیزم با ریسک بالای ابتلا به سرطان ریه مرتبط است

بر اساس یک مطالعه جدید، آمفیزم تشخیص داده شده با سی تی اسکن با خطر بالاتر سرطان ریه مرتبط است.

به گزارش مشرق به نقل از ساینس دیلی، سرطان ریه علت اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در سرتاسر جهان است و از سال ۲۰۰۰ تاکنون سالانه بیش از ۱ میلیون مرگ در جهان رخ می‌دهد. با این حال، خطر سرطان ریه را می‌توان با شناسایی عوامل خطر قابل درمان، مانند التهاب مزمن ریه، سیگار کشیدن، ژنتیک، رژیم غذایی و مسائل شغلی کاهش داد.

آمفیزم یک بیماری مزمن تنفسی است که از طریق آسیب به آلوئول ها، کیسه‌های هوایی ریز داخل ریه‌ها مشخص می‌شود. علائم آن شامل تنگی نفس، سرفه همراه با خلط، خس خس سینه و گرفتگی قفسه سینه است. هیچ درمانی برای آن وجود ندارد، اما درمان‌های زیادی برای کمک به مدیریت علائم موجود است.

آمفیزم دارای بسیاری از عوامل خطر مشترک با سرطان ریه است که علت اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در سراسر جهان است.

سیگار کشیدن یکی از فاکتورهای پرخطر مشترک مهم آمفیزم و سرطان ریه است، زیرا باعث افزایش التهاب، آسیب DNA و تسریع پیری می‌شود.

«مارلین ووندر»، محقق ارشد از مرکز پزشکی دانشگاه گرونینگن هلند، می‌گوید: «افراد مبتلا به آمفیزم که هرگز سیگار نکشیده‌اند نیز در معرض خطر ابتلاء به سرطان ریه هستند.»

در این تحقیق، ۲۱ مطالعه شامل بیش از ۱۰۷ هزار بیمار، ارتباط بین آمفیزم و سرطان ریه را نشان داد.

در حالی که یافته‌ها از ارتباط بین این دو بیماری ویرانگر حمایت می‌کند، قبل از ایجاد هرگونه تغییر در مراقبت‌های بالینی به تحقیقات بیشتری نیاز است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس