کد خبر 1381942
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۱
سقوط بعد از حراج

شهرخودروی مشهد یا همان پدیده سابق بعد از ۸ سال حضور در لیگ برتر به سرنوشت استیل‌آذین تهران، داماش گیلان، استقلال اهواز، راه‌آهن تهران، صبای قم، نفت تهران و ماشین‌سازی تبریز دچار شد.

به گزارش مشرق، با برگزاری دیدارهای معوقه هفته بیست‌وهفتم یکی از دیگر معادلات جدول مسابقات حل شد. شاگردان یحیی گل‌محمدی موفق شدند در روزی که سازماندهی و ساختار دفاعی مناسبی نداشتند حریف قعر جدولی خود شهرخودرو را با نتیجه ۲ بر یک شکست دهند و یک هفته مانده به پایان مسابقات به ماجراجویی ۸ ساله این تیم در لیگ برتر پایان دهند. این تیم توانست در فصل ۱۳۹۳-۱۳۹۲ لیگ آزادگان با هدایت اکبر میثاقیان و با نام پدیده جواز حضور در دوره چهاردهم را کسب کند. آنها در این سال‌ها موفق شدند به ترتیب با کسب رتبه‌های دهم، دهم، یازدهم، یازدهم، چهارم، ششم و نهم ارزش‌های خود را در لیگ برتر اثبات کنند اما سرانجام در لیگ بیست‌ویکم با ثبت ۲ برد، ۱۰ تساوی، ۱۷ شکست، ۱۶ امتیاز و تصاحب جایگاه شانزدهم پیش از آغاز هفته پایانی مسابقات به سرنوشت دیگر تیم‌های همشهری یعنی ابومسلم، پیام و سیاه‌جامگان دچار شدند.

 آشنایی با فضای لیگ

هدایت این تیم در دوره چهاردهم لیگ برتر برعهده علیرضا مرزبان بود که در دوره هفتم و یازدهم لیگ برتر نقش غیرقابل انکاری در قهرمانی تیم‌های تحت هدایت افشین قطبی و زلاتکو کرانچار داشت. این تیم در فصل فوتبالی ۱۳۹۴-۱۳۹۳ توانست با اتکا به بازیکنان باتجربه‌ای مثل رضا عنایتی و جوانانی همچون محمد نژادمهدی، میلاد غریبی، یونس شاکری و معین عباسیان با کسب ۶ برد، ۱۵ تساوی و ۹ شکست با ۳۳ امتیاز در جایگاه دهم بالاتر از راه‌آهن و ملوان قرار گیرد اما حضور در میانه جدول نتوانست مانع عملکرد چشم‌نواز این تیم شود و آنها با متوقف کردن پرسپولیس تحت هدایت علی دایی، استقلال زیرنظر امیر قلعه‌نویی، فولاد تحت هدایت دراگان اسکوچیچ و۲ پیروزی مقابل تراکتور تبریز تحت هدایت رسول خطیبی حسابی تیم‌های قدرتمند لیگ را به زحمت انداختند. اوج هنرنمایی این تیم در این فصل به عملکردش در جام حذفی برمی‌گردد که بعد از شکست خونه‌به‌خونه بابل و گسترش فولاد تبریز در مرحله یک‌چهارم نهایی شاگردان رسول خطیبی در تراکتور را از دور مسابقات حذف کرد و در نیمه‌نهایی نفت تهران متشکل از علیرضا بیرانوند، لئوناردو پادوانی، محمدامین حاج‌محمدی، مهدی شیری، مرتضی پورعلی‌گنجی، کمال کامیابی‌نیا، وحید امیری، ایمان مبعلی، غلامرضا رضایی و ارسلان مطهری را حسابی به دردسر انداخت و سرانجام در مجموع شاگردان منصوریان بعد از حضور ۹ پنالتی‌زن با نتیجه مجموع ۹ بر ۸ حریف مشهدی خود را شکست دادند و راهی فینال مسابقات شدند.

هدایت این تیم در آغاز لیگ پانزدهم به محمدرضا مهاجری سپرده شد که در دوران حضور در مستطیل سبز سابقه روشن و غیرقابل چشم‌پوشی در فوتبال مشهد داشت. این تیم که با مرور زمان باتجربه شده بود با استفاده از بازیکنان کهنه‌کاری مثل احمد آل‌نعمه، رضا ناصحی، حسین بادامکی و محسن یوسفی که در کنار جوانانی همچون محمدحسین مرادمند و حسن جعفری قرار گرفته بودند با کسب ۳۹ امتیاز در جایگاه دهم ایستاد و تیم‌هایی همچون استقلال، پرسپولیس، سپاهان و فولاد خوزستان را متوقف کرد و مقابل تراکتور تحت هدایت تونی اولیویرا و امیر قلعه‌نویی به پیروزی رسید.

در فصل فوتبالی ۱۳۹۶-۱۳۹۵ نیز دوباره سکاندار نیمکت مشهدی‌ها محمدرضا مهاجری بود و این تیم که حسابی خود را با شرایط لیگ برتر تطبیق داده بود با سود بردن از بازیکنان موثری همچون شهاب گردان، محمدحسین مرادمند، اکبر ایمانی و محسن یوسفی سپاهان تحت هدایت عبدالله ویسی را شکست داد و تراکتور، ذوب‌آهن، سپاهان و نفت تهران زیرنظر امیر قلعه‌نویی، مجتبی حسینی، عبدالله ویسی و علی دایی را متوقف کرد و در پایان لیگ شانزدهم با کسب ۳۴ امتیاز بالاتر از صنعت نفت و سایپا در رده یازدهم قرار گرفت. مهاجری برای سومین فصل متوالی در لیگ هفدهم نیز روی نیمکت تیم خطه خراسان نشست و با ابزارهای فنی مثل محمدرضا خانزاده، سیدعبدالله حسینی، اکبر ایمانی، محمدرضا خلعتبری، محمد قاضی و امین قاسمی‌نژاد موفق شد برابر تراکتور، سپاهان، سایپا و استقلال تحت هدایت یحیی گل‌محمدی، زلاتکو کرانچار، علی دایی و علیرضا منصوریان به پیروزی برسد و ۳ تیم صدرنشین پایانی دوره هفدهم لیگ یعنی پرسپولیس، ذوب‌آهن و استقلال زیرنظر برانکو ایوانکوویچ، امیر قلعه‌نویی و وینفرد شفر را در کسب امتیاز کامل بازی ناکام بگذارد. اما کسر ۶ امتیاز از پدیده سابق در پرونده زوران کنژوویچ روحیه و شرایط این تیم را به‌هم ریخت و شاگردان محمدرضا مهاجری که قبل از کسر امتیاز با ۲۴ امتیاز در جایگاه ششم بودند در اتمام مسابقات با کسب ۳۳ امتیاز و رتبه یازدهم عملکردی بهتر از استقلال خوزستان، سپیدرود رشت و سپاهان اصفهان داشتند.

 از آسیا تا سقوط!

هدایت شهرخودرو در فصل فوتبالی ۱۳۹۸-۱۳۹۷ به یحیی گل‌محمدی سپرده شد که بعد از قهرمانی در دوره بیست‌وهشتم و بیست‌ونهم جام حذفی در سال‌های فوتبالی ۱۳۹۶-۱۳۹۵ و ۱۳۹۷-۱۳۹۶ با تیم ذوب‌آهن در تیم‌های بعدی‌اش‌(اکسین و تراکتور) توفیقی نداشت و این تیم را به چشم محلی بزرگ برای احیای خود درنظر گرفت که در پایان فصل مشخص شد این همکاری برای دو سوی ماجرا اتفاقی شیرین و مثبت بوده است. مشهدی‌ها در این فصل با اتکا به ستارگان جوان و با تجربه‌ای مثل محمدحسین مرادمند، علی نعمتی، مسعود ریگی، محمدرضا خلعتبری، محمد و امین قاسمی‌نژاد، سعید صادقی، بهنام برزای و یونس شاکری عملکردی فوق‌العاده را در مستطیل سبز اجرایی کردند. آنها در لیگ هجدهم با افکار فنی شماره ۴ اسبق تیم ملی موفق به پیروزی برابر سایپا و استقلال تحت هدایت علی دایی و وینفرد شفر شدند و تیم‌های تراکتور، استقلال و سپاهان که مسائل فنی‌شان برعهده محمد تقوی، وینفرد شفر و امیر قلعه‌نویی بود را در کسب ۳ امتیاز ناکام گذاشتند تا در پایان رقابت‌ها بعد از کسب ۵۶ امتیاز در جایگاه چهارم قرار گیرند و به دلیل قهرمانی پرسپولیس در جام حذفی جواز حضور در پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیای ۲۰۲۰ را کسب کنند.

شهرخودرویی‌ها در آغاز لیگ نوزدهم با جذب مهدی رحمتی و سروش رفیعی در برنامه‌های خود مقتدرتر شده و در ۱۶ بازی آغازین با ثبت ۸ برد، ۴ تساوی و ۴ شکست صدرنشینی در هفته‌های سوم، چهارم، هشتم، نهم، دهم و یازدهم را تجربه کردند اما با شروع تعطیلات زمستانی مسابقات سرخپوشان تهرانی به سراغ یحیی گل‌محمدی آمدند تا او را جایگزین گابریل کالدرون آرژانتینی کنند که بعد از مذاکرات فراوان، فشارهای خارجی و نگاه بیش از حد اقتصادی فرهاد حمیداوی رضایتنامه گل‌محمدی با مبلغ ۶ میلیارد تومان  و با بند پرداخت ۱۰ میلیون تومان روزانه در صورت دیرکرد طرف مقابل هدایت قرمزهای پایتخت را برعهده گرفت. بعد از این جدایی روند نزولی شهرخودرویی‌ها آغاز شد و این تیم در ۱۴ دیدار باقی مانده با هدایت مجتبی سراسیایی و سهراب بختیاری‌زاده ۴ برد، ۶ تساوی و ۴ شکست به دست آورد و در پایان فصل فوتبالی ۱۳۹۹-۱۳۹۸ با کسب ۴۶ امتیاز در جایگاه ششم لیگ برتر ایستاد. آنها در گام اول خود در پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا الرفاع بحرین را شکست دادند و در گام دوم با پیروزی در ضربات پنالتی مقابل السیلیه قطر راهی دور گروهی لیگ قهرمانان آسیای ۲۰۲۰ شدند اما در این مسابقات تنها با کسب یک امتیاز که بعدا به دلیل حذف الهلال از مسابقات نادیده گرفته شد بدترین عملکرد یک تیم ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا از سوی مشهدی‌ها رقم زده شد.

شهر خودرویی‌ها برای حضور در لیگ بیستم هدایت خود را به بازیکن پرافتخار دیروز و سرمربی کم‌تجربه امروز یعنی مهدی رحمتی سپردند و او موفق شد با تیمی متوسط و کم‌هزینه سپاهان، گل‌گهر و تراکتور تحت هدایت محرم نویدکیا، امیر قلعه‌نویی و رسول خطیبی را شکست دهد و پرسپولیس، تراکتور و فولاد زیرنظر یحیی گل‌محمدی، مسعود شجاعی و جواد نکونام را در کسب ۳ امتیاز ناکام بگذارد و در پایان فصل با عملکردی فراتر از انتظار با ۳۸ امتیاز بالاتر از صنعت نفت آبادان و آلومینیوم اراک رتبه دهمی و یازدهمی قرار گیرد.

با آغاز فصل فوتبالی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ مشخص بود دیگر خبری از اتفاقات شگفت‌برانگیز نیست و مشهدی‌ها در پایان فصل راهی لیگ آزادگان خواهند شد. آنها فصل را با محمدرضا مهاجری آغاز کردند اما بعد از درگیری‌های مدیریتی اکبر میثاقیان هدایت این تیم را برعهده گرفت و فوتبال‌دوستان برای چند روز متوالی شاهد حضور این ۲ شخص در تمرینات نماینده فوتبال مشهد بودند. ۶ شکست و یک تساوی مرد همیشه سیاه‌پوش فوتبال مشهد منجر به حضور داود سیدعباسی روی نیمکت این تیم شد که البته تلاشی بی‌فایده بود و تنها زمان سقوط این تیم به سطح دوم مسابقات کشوری را به تاخیر انداخت.

 داستان تکراری تیم‌های خصوصی

شهرخودروی مشهد یا همان پدیده سابق بعد از کسب ۷۴ برد، ۷۹ تساوی، ۸۶ شکست، ۳۰۱ امتیاز( بدون احتساب کسر ۶ امتیاز)، ۲۱۷ گل زده، ۲۴۴ گل خورده و ۸  سال حضور در لیگ برتر به سرنوشت استیل‌آذین تهران، داماش گیلان، استقلال اهواز، راه‌آهن تهران، صبای قم، نفت تهران و ماشین‌سازی تبریز دچار شد که به دلیل وجود مالکان غیرمتعهد از سطح اول فوتبال ایران به خاطر نتایج ضعیف رانده شدند و بعد از چند سال انحلال و سقوط به لیگ‌های دسته دوم، سوم و استانی در کارنامه فعالیت‌شان ثبت شد.

فرهاد حمیداوی مالک شهرخودرو بعد از رقم خوردن مشکلات مالی در حوزه‌های غیرورزشی شروع به فروش افراد تاثیرگذار این باشگاه کرد و رضایتنامه افرادی همچون یحیی گل‌محمدی، علی نعمتی، فرشاد فرجی، میلاد سرلک، رضا یزدان‌دوست، محمدعلی فرامرزی و محمدحسین مرادمند را با مبلغی گزاف صادر کرد و سپس با در نظر گرفتن سقف قراردادی نازل افرادی را جایگزین نفرات تاثیرگذار این باشگاه کرد که از نظر ظرفیت فنی به افراد جدا شده شباهتی نداشتند. او با چوب حراج زدن به ستارگان خود باعث سقوط پانزدهمین نماینده تاریخ فوتبال ایران در مسابقات آسیایی شد. شهرخودرو هیچ‌وقت نتوانست در قلب هواداران فوتبال‌دوستان مشهدی جای ابومسلم را بگیرد اما با سقوطش پراکندگی استان‌های حاضر در مسابقات کوچک‌تر شد و استان خراسان رضوی که به فوتبال ایران بازیکنانی همچون رضا عنایتی، رضا حقیقی، علیرضا واحدی‌نیکبخت، خداداد عزیزی و سیاوش یزدانی معرفی کرده است در لیگ بیست‌ودوم مثل لیگ‌های دهم، یازدهم، دوازدهم و سیزدهم در مسابقات نماینده‌ای ندارد.

منبع: روزنامه فرهیختگان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس