کد خبر 1382794
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۰
.

نخست وزیر عراق گفت که بغداد تمایل دارد روابط دوجانبه خود را با چین گسترش دهد و در زمینه‌های مختلف، شراکت واقعی و طولانی مدت داشته باشد.

به گزارش مشرق،  مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق امروز پنجشنبه میزبان «کوی وی» سفیر جدید چین در بغداد بود و درباره روابط دو کشور و راههای گسترش آن گفت‌وگو کرد.

دفتر الکاظمی با انتشار بیانیه‌ای خبر داد، نخست وزیر عراق در این دیدار گفته است که بغداد تمایل دارد روابط دوجانبه خود را با چین گسترش دهد و در زمینه‌های مختلف، شراکت واقعی و طولانی مدت داشته باشد، به ویژه در زمینه‌های انرژی، بازسازی، پروژه‌های اقتصادی و آموزشی.

وی ضمن ابراز تمایل عراق برای گسترش همکاری فرهنگی با چین و تعمیق روابط بین دو ملت، تأکید کرد که تلاش خواهد کرد تا دامنه توافق عراق و چین را گسترش دهد تا شامل پروژه‌های بیشتری باشد که به سود دو «ملت دوست» باشد.

سفیر چین نیز تأکید کرد که این کشور تلاش دارد روابط خود را با عراق گسترش دهد و از توجه الکاظمی برای تحکیم روابط دو کشور و پیشرفتی که در این زمینه حاصل شده است، قدردانی کرد.

در همین ارتباط، منابع خبری بهمن ماه گذشته خبر دادند که عراق در حال مذاکره با چین جهت خرید سامانه پدافند موشکی است. بغداد قصد دارد به سامانه‌های دفاع موشکی   «اف دی-۲۰۰۰» دست پیدا کند.

 این سامانه موشکی نوع صادراتی پدافند «اچ کیو-۹» یک سامانه موشکی دفاع زمین به هواست که توسط صنایع دفاعی چین توسعه یافته است. این موشک قادر به رهگیری تسلیحات هدایت شونده دقیق و همچنین پهپادها، بالگردها و جنگنده‌هاست

موشک این سامانه مجهز به کلاهک ۱۸۰ کیلوگرمی است و حداکثر سرعت آن ۴.۲ ماخ و حداکثر برد ۱۲۵ کیلومتر تا ارتفاع ۲۷ کیلومتری دارد.

در سپتامبر ۲۰۱۹ یک ماه قبل از آغاز اعتراضات خیابانی در عراق، عبدالمهدی در سفری پنج روزه به چین رفت و هشت توافق‌نامه و یادداشت تفاهم  با این کشور در زمینه‌های مالی، تجاری، امنیتی، عمران، ارتباطات، فرهنگ و آموزش امضا کرد. به گفته ناظران، همین چرخش بغداد به سوی شرق و فاصله گرفتن از آمریکا، سبب شد که واشنگتن، بغداد را تحت فشار بی‌سابقه قرار دهد

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    16 2
    ایران عراق را از شر جنایتهای داعش و خیانت های رهبران اقلیم کردستان نجات داد اما سلاح را از چین میخرد، تف به شرف نداشته رهبران عراق
    • IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      8 7
      من فکر کنم تو بیشتر ناراحتی که چرا از ارباب یانکیت نخریده و رفته از چین خریده!!! دم عراق گرم!! خخخخخخ
    • مهدی IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      8 18
      پلشت بی مغز باید از ایران میخرید که بهترین سیستم های پافندی را دارد و عراق را از کلی بدبختی نجات داده احمق هایی مثل تو ارباب دارند
    • IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      1 6
      هپلی تهی مغز هویج، عراق که مستعمرهٔ ایران نیست، از هرکسی بخواد می‌خره احمق با اون اربابای گاوچرون تروریستت!!!
  • IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    4 3
    ایران باید لابی کنه خودش به عراق سلاح و‌پدافند بده
  • محمدی IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    0 4
    مردم ایران
  • IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    7 0
    ایران هیچوقت به عراق تسلیحات انهم ضدهوائی نمی فروشد.عراق ثبات نداردیک متحد امریکاست اگربه عراق بفروشد اصراران فاش میشود دیگه کاربرد ی نمیباشد
  • IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    3 0
    الان عراق تمایل داره از همه جا تسلیحات بخره ، یک روز خبر فرانسه ، یک روز چین و ... . ، اگه بفروشند .
  • محمد IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    7 0
    تا این یارو الکاظمی تو قدرته همین داستان چند خیلی غرب گراست.
    • FR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      0 1
      پسر جان چین شرق است نه غرب !
    • IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۳
      1 0
      داره میگه آقای کاضمی شخصی غرب گرا هستن؛ نمیگه که چین شرقه یا غرب
    • IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۳
      0 1
      این دوستمون درست میگن، اگه از آمریکا سامانه خریده بودن صحبت جناب 21:12 درست بود، ولی الان که این عمل عراق خلاف غربگدایی کاظمیه که؟؟!! "تا این کاظمی تو قدرته داستان همینه" منظورشون از داستان خرید سامانه هست نه موضع شخص کااظمی!!!
  • امیر IR ۰۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۳
    3 0
    موشک سامانه باور ۳۷۳ برد ۲۰۰ کیلومتر و سرعت ۸ ماخ را داراست که بهتر از از نمونه مشابه چینی است چرا عراق از ما سامانه نمیخرد؟ البته ما به حشد الشعبی سلاح می‌دهیم اما آیا بهتر نیست به ارتش عراق هم سلاح بفروشیم؟
    • IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۳
      1 2
      حالا شما کارشناسها مطمئن هستین که ایران میخواسته بفروشه عراق نخریده اینجا هی حرف میزنین؟؟! آقا شاید ایران اصلا نمیخواد این سیستمهاشو به هر دلیلی فعلا به کسی بفروشه، حتمأ باید بیان برای من و شما توضیح بدن؟؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس