کد خبر 1384478
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۳
لیر

دولت ترکیه ابراز امیدواری کرده که نرخ تورم را تا پایان سال به زیر ۵۰ درصد برساند، با وجود اختلاف بین اردوغان و اقتصاددانان درباره نرخ بهره آیا این تصمیم محقق می‌شود؟

به گزارش مشرق، مقامات دولت ترکیه ابراز امیدواری کردند که بتوانند تورم سرسام‌آور در این کشور را تا پایان امسال به زیر ۵۰ درصد برسانند.

وزیر امور اقتصادی و خزانه‌داری ترکیه اعلام کرد که هدف این کشور و در واقع مهم‌ترین هدفش این است که کاهش تورم باثباتی را در این کشور محقق کند.

نباتی ابراز امیدواری کرده که آنکارا تا پایان امسال نرخ تورم را به ۴۸ تا ۴۹ درصد کاهش یابد.

بیشتر بخوانید:

سقوط دوباره ارزش لیر

براساس آمارهای منتشر شده در این کشور، ماه گذشته تورم در ترکیه به ۷۳.۵ درصد رسید. قیمت مواد غذایی ۹۱.۶ درصد افزایش داشت که بیشترین رشد در بین کالاها محسوب می‌شد.

نباتی همچنین اعلام کرد که پیش‌بینی می‌شود نرخ تورم در این کشور تا پایان سال ۲۰۲۳ به ۱۹.۹ درصد برسد.

وی یکی از راهکارهای کاهش تورم را اقدام بانک مرکزی برای عدم تغییر نرخ بهره در این کشور عنوان کرد.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور بارها مخالفت خود را درباره نرخ بهره در این کشور اعلام کرده و مدعی شده که عامل اصلی تورم در ترکیه سیاست‌های نامناسب نرخ بهره است. اظهارات اردوغان برخلاف نظر اکثر اقتصاددان‌ها است. با وجود این اظهارات بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره را در محدوده ۱۴ درصد حفظ کرده است.

لیر پول ملی ترکیه هم ارزش خود را در سال گذشته ۴۴ درصد از دست داد و به عنوان بدترین عملکرد ارزی در بین سایر ارزها به حساب می‌آید.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • م CA ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    0 0
    نرخ بهره پایین درسته که اسلامی هم هست همه چی بانک ها از ربا هم بدتره. ولی کنترل تورم چه ربطی به نرخ بهره داره؟ سوال دوم هم نرخ بهره و ارزش پول ملی خودمون چی پس در ضمن هیچ علاقه ای به این اردوغان ندارم چون بدون شک دشمن اصلی ایران اردوغان و بن سلمان هستن
    • کلیم IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
      8 0
      نرخ بهره پایین باعث میشه مردم پولشونا عوض بانک در صنعت و ... سرمایه گذاری کنند. درسته این سیاست تورم زا هستش ولی در مقابل باعث رشد صنعتی و تولید ناخلص داخلی و همچین صادرات و همچنین کاهش بیکاری میشه.... در کنار این سیاست اگر کشور صنعتی باشد و نفت محور نباشد با کاهش ارزش پول ملی( البته به شرط عدم مخالفت کشورهای دیگه که در مورد چین ترامپ چین رو تهدید کرد....) میتوان رشد بسیار عالی صنعتی رو تجربه کرد که رشد 12 درصد ترکیه در شرایط کرونایی اثبات کننده این قضیه هستش
  • IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    1 0
    تازه قول دادن تورم ۵۰درصد رو؟
  • ناشناس IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    2 0
    شما از کارنامه سیاه ارز حرف نزنید! نگاهی به ارزش پول مملکت کنید...
    • IR ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
      0 2
      ترکیه۶تا صفر در اوایل سال۲۰۰۰حذف کرد
  • IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    0 0
    ۳۷درصد مردم ترکیه در سال توان خوردن حتی یک وعده گوشت قرمز یا سفید را ندارند. (منبع: مرکز آمار اروپا) یعنی هیچ گوشتی؟ حتی یک وعده غذای مذری هم نیست در سال
    • ابی IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
      2 0
      پول ایران بی ارزشترین پول جهان است یک لیر ترکیه 20 هزار ریال ایران است سرانه مصرف گوشت در ترکیه 26 کیلو هستش طبق مرکز آمار اروپا سرانه مصرف گوشت ایران 6 کیلو درسال
  • IR ۰۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    1 0
    گرانی نفت و گاز باعث تورم شدید و کاهش ارزش لیر ترکیه شده و ما که اینهمه نفت و گاز داریم تورممان از ترکیه بیشتره و ریالمان کم ارزشتر از لیره ترکیه کدام بدبختریم؟؟؟
  • IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    0 0
    ریال سنون کفین???ریال ریال ریال ریال عیران با ارزشترین پول جهان البته در توهمات نوکرنامه خردوستی!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس