کد خبر 1385834
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۹
برجام

بررسی مواضع و رویکردهای سران ایالات متحده آمریکا نشان می‌دهد هر دو جناح اصلی سیاسی در این کشور نسبت به مذاکرات ایران نگاه مشترکی داشتند: « مهار ایران ».

به گزارش مشرق، «رابرت مالی» نماینده رئیس جمهور آمریکا در امور ایران و از معماران برجام روز ۴ خرداد در کمیته روابط خارجی سنا گفت: «این [وضعیت] نتیجه ناخوشایند تصمیم دولت قبل برای خروج یکجانبه از برجام است. بدون اتخاذ آن تصمیم می‌توانستیم همه تمرکز و اهرم فشارمان را روی همکاری با متحدان و شرکا برای مهار مجموعه‌ای از اقدامات خطرناک غیرهسته‌ای ایران متمرکز کنیم.»

کلیدواژه خاص او در این عبارت «مهار ایران» است. طبق اظهارات مالی، برجام گام اول بود. گام‌های بعدی نیز در ایران تحت عناوین برجام ۲ و ۳ از سوی دولت وقت تعریف شد. این یعنی هدف اوباما دقیقاً همان هدف ترامپ بود ولی با راهبردی متفاوت.

اغتشاشات ناشی از فتنه ناموفق سال ۸۸ فرصت بی‌نظیری به اوباما داد تا اجماع جهانی علیه ایران شکل دهد. این اجماع منجر به سنگین‌ترین تحریم تاریخ علیه ایران تحت لوای قطعنامه ۱۹۲۹ شد.

همزمان، روحانی در سال ۱۳۹۲ با شعار رفع تحریم و ارد پاستور شد. طیف حاکم بر کشور در دهه ۹۰ شمسی در خوشبینانه‌ترین حالت معتقد بودند که اختلافات ایران و آمریکا راهبردی است نه ذاتی. با این رویکرد سرعت رشد صنعت هسته ای کشور  فروکش کرد و در برخی موارد مانند راکتور اراک و برخی سانترفیوژها به نابودی هم رسید تا شاید مقدمه ای بر عادی سازی روابط تهران - واشنگتن باشد.

دولت اوباما به برجام دست یافت. همزمان طیف رسانه‌ای وابسته به جریان حاکم بر کشور از لزوم کاهش برد موشکی به ۳۰۰ کیلومتر سخن می‌گفتند و حضور مستشاری ایران در جنگ‌های غرب آسیا را زیر سوال می‌بردند.

دموکرات‌ها درصدد بودند تا برجام ۲ و ۳ را نیز کلید بزنند ولی انتخاب ترامپ همه چیز را به هم زد. دولت ترامپ پس از ورود به کاخ سفید هدف را مهار همزمان سه‌ مولفه قدرت ایران قرار داد. رژیم تحریم‌ها به طور یکجانبه بازگشت و پمپئو شروط ۱۲ گانه برای لغو تحریم‌ها اعلام کرد.

پذیرش این شروط از سوی ایران به توقف غنی‌سازی اورانیوم (برجام ۱)، عقب نشینی از منطقه (برجام ۲) و بایگانی کردن مولفه‌های اصلی قدرت نظامی کشور (برجام ۳) منجر می‌شد.

راهبرد ترامپ به کارزار فشار حداکثری ملقب شد. سال ۹۸ نیز اوج آن بود که به جنگ نفتکش‌ها، ترور سردار سلیمانی و حمله سپاه به پایگاه ارتش آمریکا منتج شد. امّا نتیجه دلخواه جمهوری‌خواهان حاصل نشد.

برنامه هسته‌ای ایران به پیشرفته‌ترین وضعیت ممکن در طول تاریخ خود رسید. تهران به تکنولوژی سانتریفیوژ IR-۹ دست یافت که ظرفیت غنی‌سازی آن ۵۰ برابر IR-۱ است و  در کنار ۲ کشور ژاپن و برزیل به عنوان سومین دولت "در آستانه هسته‌ای" جهان شناخته شد.

از طرفی،‌ ژنرال «مکنزی» فرمانده پیشین سنتکام (۲۰۱۹-۲۰۲۲ میلادی) قدرت نظامی ایران را در سطح «OverMatch» قلمداد کرده است. این واژه بدان معناست که اگر جنگی شروع شود، آمریکا و متحدانش قادر به تسلط بر میدان نبرد، مقابله با بارش موشک‌ها و هجوم پهپادهای ایران نیست.

فرمانده عملیات ترور سردار سلیمانی درس حمله به عین الاسد را در این یک جمله خلاصه کرد:‌ «برنامه موشکی ایران تهدیدی با فوریت بالاتر نسبت به برنامه هسته‌ای آن است.» این حمله بزرگترین حمله موشکی یک کشور به ارتش آمریکا در تاریخ پسا جنگ جهانی بود.

مجله نیویورکر آمریکا نوشت که ایران از بزرگترین تولیدکنندگان موشک در جهان است. آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا گزارش داد که ایران دارای بزرگترین و متنوع ترین زرادخانه موشکی منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) است. «مایکل آیزنشتات» مدیر بخش «مطالعات نظامی و امنیتی» موسسه مطالعات خاور نزدیک واشنگتن نیز محور مقاومت را منسجم‌ترین نظام اتحاد در منطقه غرب آسیا دانست. 

با این حساب راهبرد ترامپ در مهار سه گانه ایران شکست خورد. از همین روی، دموکرات‌ها با وعده احیاء برجام و تغییر فاز عملیات مهار سه‌گانه عازم کاخ سفید شدند.

موضوع ایران نشان داد که احزاب دوگانه آمریکا در اهداف اصلی خود مشترک هستند. پشت صحنه بازی «جمهوری‌خواه» و «دموکرات‌» را نیز در نامه ۴۳ سناتور به بایدن می‌توان دریافت.

این نامه روز ۵ فروردین ۱۴۰۰ به ابتکار مشترک سناتور «مندز» دموکرات و سناتور «گراهام» جمهوری‌خواه تنظیم شد. سناتورها در این نامه ضمن درخواست از بایدن برای گسترش مذاکرات به موضوعات فراتر از برجام، به نکته مهمی درباره دیدگاه سیاسی داخل آمریکا نسبت به ایران اشاره کردند.

در انتهای این نامه آمده است: «دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان ممکن است اختلافات تاکتیکی داشته باشند ولی در لزوم پرداختن به طیف گسترده‌ای از رفتارهای نامشروع (!) ایران متحدند. ما (کنگره) مشتاق همکاری با شما برای رسیدن به این مقصود هستیم.»

با وجود هشت دور مذاکرات وین از ۱۳ فروردین  تا ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ درست در لحظه‌ای که گفتگوها به خط پایان نزدیک شده بود، مذاکرات هسته‌ای به اغما رفت.

برای فهم چرایی آن به بخش دیگر اظهارات مالی در سنا دقت کنید: «ما (آمریکا) و شرکای اروپایی خود [دیگر] متقاعد شدیم که هم "می‌توانیم تحریم‌ها را به صورت محدود کاهش دهیم" (پس از بازگشت ایران به محدودیت‌های هسته‌ای) و "هم از مخزن وسیع تحریم های باقیمانده و سایر ابزارهای در اختیارمان برای فشار و هدف قرار دادن سایر فعالیت‌های خطرناک [ایران] استفاده می کنیم".»

اینجا دقیقاً نقطه‌ای است که ایران زیر بار آن نمی‌رود. این مخالفت از آن جهت است که طبق بند ۲۹ توافق هسته‌ای، فلسفه اصلی برجام برای ایران «لغو تحریم‌ها و عادی‌سازی فعالیت‌های تجاری» بود.

لذا تهران به دنبال اخذ تضمین و حذف تحریم‌هایی است که برچسب آن از سوی واشنگتن تغییر کرده و در حوزه‌های غیرهسته‌ای مجدداً اعمال شده است. اما دولت آمریکا به دنبال باز گذاشتن زخم تحریم‌هاست تا ریسک تعامل تجاری با ایران از بین نرود.

همزمان، کنگره آمریکا در راستای زمینه سازی برای گام‌های بعدی مهار اقدام به تصویب طرح موسوم به «متوقف کردن پهپادهای ایران» کرده است امّا به همین مورد بسنده نکردند. کنگره به دنبال این است که هرگونه توافق با ایران را منوط به قطع کامل روابط تهران - پکن کند!

صحبت‌های مالی و اقدامات کنگره نشان دهنده آن است که هرگونه تعامل یا تخاصم آمریکا با ایران در هر دولتی با هدف «مهار ایران» است. حذف سه مولفه هسته‌ای، منطقه‌ای و نظامی از جمهوری اسلامی نتیجه‌ای جز تسلیم سرزمینی ایران نخواهد داشت.

ماجرای «رفع مهمترین بحران خارجی وقت آمریکا توسط جمهوری اسلامی» در دهه ۷۰ شمسی و «بزرگترین همکاری راهبردی ایران و آمریکا بعد از انقلاب» در دهه ۸۰ شمسی و مهمترین توافق پس از انقلاب تحت عنوان «برجام» در دهه ۹۰ شمسی می‌تواند سند حسن نیت ایران باشد اما هیچ‌گاه از سوی آمریکا این حسن‌نیت‌ها با پاسخ مناسبی مواجه نشد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    15 0
    کجا گفت و گو ها کجا به خط پایان نزدیک شده بود ؟ ایران تضمین می خاست که واقعا تحریم ها رفع بشن و دوباره برنگردن ولی آمریکا اصلا تضمین نمیداد گفت توافق کنید ببینم چی میشه کدوم تحریم برمیدارم
    • IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
      5 1
      این یعنی هیچ سرکار هستید . مثل روز روشن بود شیطان اکبر فقط دنبال توافق می گشت بعنوان برگ برنده دولتش اونم توافقی بدون رفع هیچ تحریمی مثل درخاست های مکرر آمریکایی ها برای رفع مذاکرات مستقیم که صرفا نمایشی بود وگرنه اگه واقعا میخاستن تحریم ها رو بردارن برمیداشتن مذاکره مستقیم یعنی چی
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    9 1
    مثل روز روشنه آمریکا اهرام اصلی فشار خودش رو تحت هیچ شرایطی برنمیداره حتی اگه ایران بمب اتم بسازه که ایشاالله میسازه اونا حاضرن ایران اتمی بشه ولی اقتصادش جون نگیره ؛ این ها رو خود پمپئو و نتانیاهو گفتن ... تازه کلی هم ناراحت بودن که اوباما با توافق 75 درصد تحریم های ایران رو برداشته بود . به 2 سال نکشید تحمل نکردن زدن زیرش
  • IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    7 1
    مسئولین ایرانی اگر اندکی تفکر کنند و دو دوتا چهار تا کنند متوجه می شوند این راه مذاکرات به ترکستان است ... پس بهتره تمام جاسوسان آژانس رو اخراج کنند و تمام دوربین ها و فیلم هاشون بسوزونند ، تا هم ابهت ایران برگرده و طرف بفهمه با کی طرفه ... متاسفانه کرنش های ما اونها رو حسور کرده قطعنامه علیه مون صادر می کنند ... این نظارت های فراپادمانی رو وظیفه تلقی می کنند نه حسن نیست " با همچین افراد پر رو و بی منطقی باید مثل خودشون برخورد کرد
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    8 2
    اگه ایران واقعا سراغ ساخت سلاح اتمی رفته بود این ترسو ها از ترس همه تحریم ها رو برمیداشتن و توافق میکردن ولی متاسفانه سیاست های ضعیف ایران این ها رو وقیح کرده ؛ امیدوارم مسئولین نظام به خودشون بیان و برای هیچ غنی سازی رو گرو نزارن .
    • IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
      0 0
      آخه نیست که کره شمالی وقتی بمب اتم ساخت همه ی تحریم های کره شمالی برچیده شدند؟؟؟!!! من موندم تو کله ی شماها چی وجود داره؟ اصلا عقلی هم هست؟
  • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    11 1
    خدایش وقتی می بینم مایک پمپئو برایان هوک دونالد ترامپ زنده هستن و دارند نفس های کثیف شون می کشند اعصابم خراب میشه / این 3 فرد که پیوسته بر شیپور فشار اقتصادی و فشردن گلوی معیشت مردم بیچاره می دمیدن و از این کار خشنود و شادمان بود و حتی پمپئو با فضاحت تمام به دروغ می گفت غذا و دارو در ایران تحریم نیست در حالی که با نهایت بی رحمی همون رو هم تحریم کرده بودن که تماما فشار های این شخص بود که ایران 1 قطره نفت هم نباید بفروشه و دائم میخاست زجر کشیدن مردم برو ببینه خدایا نمیرم مرگ این جانور رو با چشم هام ببینم
  • IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    5 0
    آمریکا و متحدانش که در منطقه پس از ناکامی هایی پی در پی در افغانستان ، عراق ، سوریه ، یمن ، لبنان و از محور مقاومت با رهبری ایران شکست های سنگینی متحمل شدن با اعتراف از خود مسئولین آمریکا و از خود شخص ترامپ اکنون در اوکراین ، آمریکایها بر این سعی دارد ک یجورایی با دادن امتیازات ناچیز ایرانو ب سمت خود جذب و شریک و متحد راهبردی خود در منطقه کنند اما کور خوندن آمریکا نمیتواند همزمان با داشتن عربستان بعنوان شریک و متحد رآهبردی خود ایرانو نیز داشته باشد ، یا عربستان یا ایران جدایی از اسرائیل ک این بحثش جداست ، زیرا دشمنی و کینه ی شتری عربستانی ها با ایران آبشون از یک جو نمیره تاریخ و سرنوشت شاه نباید دوباره تکرار شود
  • بوسجين اردبيل IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    4 0
    ان چه در اين ٢٠ سال شاهد ان بوده ايم كه تنها دوسال به پايان ان توافقات وين باقي مانده اولا در اين مدت تحريم هاي غرب همواره بر ما بوده و مذاكرات به صورت تاكتيكي از غرب ادامه يافته تا زمان مناسب براي اقدامات موثر انها فرا برسد تا بتوانند خواسته خود را به ايران تحميل كنند براي رسيدن به ان غربيها روي دوجنبه اميدوار بوده و هستند ١- فشار داخلي ناشي از تحريم به مردم در كنار خوشخيالي و بي بصيرتي و خواب و بيسوادي برخي از مسئولين و مديران و برنامه ريزان كه ظرفيت هاي حامعه را براي مقابله با ان نتوانند فراهم كنتد و نارضايتي مردم را تشديد كنند با افزايش مشكلات زندگي مردم و ٢- فشار خارخ و اقدمات بعضا جسته و گريخته انها ماتند استفاده از ترور و برخي از سازمان هاي رسانه اي وسازمان هاي بين المللي عليه ايران و سياه نمايي و ايران هراسي تابتوانند از اين دو عامل برايتحميل قرار دادجديد ننكين و تحقير اميز و درازمدت استفاده كنند حال با توجه به اين تاكتيك انها اولا لازم است در مسايل هسته اي سياست هاي جديد و قوي تنظيم شود و در كتار ان با انتخاب مسئولين و مديران با سواد و پاك و توانا براي اداره كشور دقت و نظارت لازم صورت گيرداتفاقا انها دلبستگي و اميد به داخل ايران خيلي بسته اند تا مردم و نظام دايما در خيابانها رو در روي هم باشند و برخورد صورت گيرد پس هم نظام و هم مردم بايد با درك علت ها و از بين بردن زمينه هاي ان بايد احتياط هاي لازم را داشته باشند تا به دام سياست هاي پليد دشمنان نيفتيم
  • IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    2 5
    ماشالله اعتماد به سقف الان امریکا مردم در به در دنبال دلار و طلا هستن امریکا ۲۰۰ درصد تورم داشته!!! لنگ مذاکره با اقتصاد ورشکسته ماست!
  • IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    7 3
    ۲۰میلیون مهاحر ثابت ورهگذر(افعانی وعرب عراقی فلسطینی لبنانی یمنی ...) درایران هستند وتمام(اشتغال،کار وکاسبی مردم ،مسکن را اشغال کردنند از مایحتاح،نفت گاز انرژی سوخت اب منابع معادن ومواد عذایی مرتبط،یارانه،بهداشت امکانات مردم استفاده میکنند وتمام ریالی که بدست میاورند را به ارز وطلا تبدیل،پس انداز وقاچاق میکنند!بعد شما چطوری وبرای چی میخواهید جلوی تورم را بگیرید!؟ نباید فکر کنید افزایش(طلا ارز بورس کالا مسکن...)انتطاری وجوروانی تحریم وجنگ اوکراین هست بلکه غارت طلا وارز...مملکت توسط همسایه ها ومهاجرین هست)باید ازاین فرصت استفاده کنیدواردات،صادرات وقیمتها را ازاد کنید وانخصار را بردارید وفقط مایحتاج ،یارانه وسهمیه های مناسب مردم راحمایت کنید
  • IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    0 0
    درخواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی، اعلام رسمی پایان مذاکرات، و خروج قاطعانه، مقتدرانه، آنی، مطلق و بدون شرط از برجام، پیمان عدم اشاعه (NPT) و پروتکل الحاقی آن؛ و خاتمه دادن به هرگونه همکاری و پاسخ‌گویی به جاسوسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به بهانه‌ی بازرسی، آخرین اطلاعات نظامی و مشخصات دانشمندان کشورمان را به دست آورده و برای خرابکاری در تأسیسات هسته ای و نظامی و ترور دانشمندان کشورمان، در اختیار آمریکا و رژیم درمانده‌ی صهیونیستی قرار می‌دهند؛ و جمع‌آوری تمام دوربین‌های آنان و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان مورد نیاز کشور؛ و پیگیری برای تنظیم و صدور قطعنامه بر علیه آمریکا، انگلیس و فرانسه به‌خاطر تجهیز آن رژیم پوسیده، جعلی و موقتی به تسلیحات هسته‌ای بر خلاف ماده‌ی 2 پیمان عدم اشاعه است، که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن در آینده‌ی بسیار نزدیک هستیم.
  • DE ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    0 0
    عزيزان امريكا ميخواهد حتما تسليم ايران شود دليلش هم قدرت موشكي و هسته اي و علمي ايران است حضرت اقا حكم نمايندگي ولي فقيه به اقاي مادرو دادند قبلا پوتين بيعت كرده بود الان جبهه مقاومت به رهبري ايران امريكا را وحشت زده كرده روسيه و چين كاملا مطيع مقام معظم رهبري هستند كه نماينده خدا بر روي زمين است اوباش سايبري فاكتوري بخوانند و كيف كنند كه چطور همه دنيا تا دسته كرده اند تو كون رهبر و اراذلش.
  • IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    0 0
    درخواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی، اعلام رسمی پایان مذاکرات، و خروج قاطعانه، مقتدرانه، آنی، مطلق و بدون شرط از برجام، پیمان عدم اشاعه (NPT) و پروتکل الحاقی آن؛ و خاتمه دادن به هرگونه همکاری و پاسخ‌گویی به جاسوسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به بهانه‌ی بازرسی، آخرین اطلاعات نظامی و مشخصات دانشمندان کشورمان را به دست آورده و برای خرابکاری در تأسیسات هسته ای و نظامی و ترور دانشمندان کشورمان، در اختیار آمریکا و رژیم درمانده‌ی صهیونیستی قرار می‌دهند؛ و جمع‌آوری تمام دوربین‌های آنان و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان مورد نیاز کشور؛ و پیگیری برای تنظیم و صدور قطعنامه بر علیه آمریکا، انگلیس و فرانسه به‌خاطر تجهیز آن رژیم پوسیده، جعلی و موقتی به تسلیحات هسته‌ای بر خلاف ماده‌ی 2 پیمان عدم اشاعه است، که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن در آینده‌ی بسیار نزدیک هستیم.
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    1 0
    درخواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی، اعلام رسمی پایان مذاکرات، و خروج قاطعانه، مقتدرانه، آنی، مطلق و بدون شرط از برجام، پیمان عدم اشاعه (NPT) و پروتکل الحاقی آن؛ و خاتمه دادن به هرگونه همکاری و پاسخ‌گویی به جاسوسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به بهانه‌ی بازرسی، آخرین اطلاعات نظامی و مشخصات دانشمندان کشورمان را به دست آورده و برای خرابکاری در تأسیسات هسته ای و نظامی و ترور دانشمندان کشورمان، در اختیار آمریکا و رژیم درمانده‌ی صهیونیستی قرار می‌دهند؛ و جمع‌آوری تمام دوربین‌های آنان و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان مورد نیاز کشور؛ و پیگیری برای تنظیم و صدور قطعنامه بر علیه آمریکا، انگلیس و فرانسه به‌خاطر تجهیز آن رژیم پوسیده، جعلی و موقتی به تسلیحات هسته‌ای بر خلاف ماده‌ی 2 پیمان عدم اشاعه است، که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن در آینده‌ی بسیار نزدیک هستیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس