اولیانوف

نماینده روسیه در نهادهای بین‌المللی مستقر در وین گفت با وجود صدور قطعنامه ضد ایرانی، همچنان می‌توان مذاکرات هسته‌ای با ایران را به نتیجه رساند.

به گزارش مشرق، «میخاییل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین روز جمعه گفت، با وجود صدور قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام، همچنان می‌توان مذاکرات هسته‌ای با ایران را به نتیجه رساند.

به نوشته وبگاه خبری ایتالیایی «کانکویسته دلاورو»، اولیانوف در مصاحبه با شبکه «روسیا ۲۴» گفت: «اکنون باید به نحوی سعی کنیم مذاکرات را از سر بگیریم. البته انجام تمام این‌ها کار آسانی نیست، به‌خصوص بعد از اینکه قطعنامه صادر شد اوضاع تغییر کرده است».

این دیپلمات روس افزود: «اما باید این کار (توافق) را انجام دهیم زیرا هنوز امکان آن وجود دارد و در عین حال دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران باید ترغیب به تداوم گفت‌وگو بر سر مسائلی شوند که تا به حال حل نشده‌اند».

خبرگزاری روسی «تاس» نیز نوشت، اولیانوف در مصاحبه روز جمعه با روسیا ۲۴ بابت وقفه ایجاد شده در مذاکرات هسته‌ای با ایران در وین گلایه کرد.

بیشتر بخوانید:

پرده‌برداری از بلوف گروسی درباره عواقب اقدامات جبرانی ایران

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین گفت: «با رسیدن دهم ژوئن (۲۰ خرداد) دقیقاً سه ماه از ایجاد وقفه در مذاکرات وین می‌گذرد. معتقدم این تصمیمی اشتباه از سوی هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا و هیأت‌های غربی بود. نیازی نبود انگیزه موجود تضعیف شود».

اولیانوف در ادامه این مصاحبه گفت: «در تاریخ دهم مارس (۱۹ اسفند) متن توافق احیای برجام تکمیل شده بود و در بحث برداشتن تحریم‌ها، بیش از ۹۹ درصد توافق حاصل شده بود و چیزهای کوچکی باقی مانده بودند که می‌شد ظرف یکی دو روز بر سر آن‌ها توافق کرد».

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه (۱۸ خرداد/ ۸ ژوئیه)  قطعنامه‌ای را که ایران را به عدم همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متهم می‌کند با ۳۰ رأی موافق، ۲ رأی مخالف (روسیه و چین) و ۳ رأی ممتنع (هند، لیبی و پاکستان) به تصویب رساند.

سازمان انرژی اتمی ایران  ساعاتی قبل از تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام در روز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای از قطع فعالیت‌ تعدادی از دوربین‌های فراپادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران خبر داده بود.

در بیانیه سازمان انرژی اتمی آمده بود: «جمهوری اسلامی ایران تاکنون همکاری‌های گسترده‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته است که متأسفانه آژانس بدون اینکه در نظر داشته باشد که این همکاری‌ها ناشی از حسن نیت ایران است، نه تنها قدردان این همکاری‌ها نبوده، بلکه به نوعی آن را وظیفه ایران نیز تلقی کرده است. به همین دلیل تصمیم گرفته شد از امروز فعالیت‌ دوربین‌های فراپادمانی دستگاه اندازه گیری بر خط سطح غنا OLEM‌ و فلومتر آژانس قطع شود که دستور آن به مسئولان مربوطه داده شده است».

این تحولات در حالی رخ داده‌اند که مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از چند ماه پیش دچار وقفه شد. دولت آمریکا از زمان آغاز این مذاکرات به جای پیشنهاد دادن ابتکارهای عملی برای پیشرفت گفت‌وگوها بارها تلاش کرده طرف‌های مختلف را به کند کردن روند مذاکرات و ایجاد مانع بر سر راه آن متهم کند.

کشورهای غربی و به ویژه آمریکا در ماه‌های گذشته، بعد از وقفه در مذاکرات وین، به رویه همیشگی خود در متوسل شدن به عملیات‌های روانی و رسانه‌ای جهت مقصرنمایی ایران و سلب مسئولیت از خود روی آورده‌اند. این کشورها ابتدا با متصل کردن موضوع مذاکرات به جنگ اوکراین ادعا کردند که روسیه مانع از پیشبرد گفت‌وگوها شده است.

بعد از آنکه «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه در جریان سفر «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد که موضوع درخواست ضمانت مسکو برای همکاری‌ با ایران پس از اجرای کامل برجام مانعی برای ادامه گفت‌وگوها نیست، کشورهای غربی به برجسته‌سازی یک موضوع ایران پرداخته و مدعی شدند درخواست تهران برای حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی مذاکرات را به بن‌بست کشانده است.

این در حالی است که کارشناسان معتقدند دولت «جو بایدن» بنا به دلایل مختلف از جمله مانع‌تراشی‌های رژیم صهیونیستی و اختلافات داخلی با کنگره اراده‌ای برای بازگشت به برجام نداشته است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    4 2
    شده ایم عین توپ فوتبال که روسیه -آمریکا - فرانسه - انگلیس - چین - اسرائیل- عربستان و... دارن بین هم پاسمون میدن.
  • IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    2 0
    درخواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی، اعلام رسمی پایان مذاکرات، و خروج قاطعانه، مقتدرانه، آنی، مطلق و بدون شرط از برجام، پیمان عدم اشاعه (NPT) و پروتکل الحاقی آن؛ و خاتمه دادن به هرگونه همکاری و پاسخ‌گویی به جاسوسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به بهانه‌ی بازرسی، آخرین اطلاعات نظامی و مشخصات دانشمندان کشورمان را به دست آورده و برای خرابکاری در تأسیسات هسته ای و نظامی و ترور دانشمندان کشورمان، در اختیار آمریکا و رژیم درمانده‌ی صهیونیستی قرار می‌دهند؛ و جمع‌آوری تمام دوربین‌های آنان و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان مورد نیاز کشور؛ و پیگیری برای تنظیم و صدور قطعنامه بر علیه آمریکا، انگلیس و فرانسه به‌خاطر تجهیز آن رژیم پوسیده، جعلی و موقتی به تسلیحات هسته‌ای بر خلاف ماده‌ی 2 پیمان عدم اشاعه است، که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن در آینده‌ی بسیار نزدیک هستیم.
  • IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    0 0
    روسیه هم دارد از کارت ما به نفع خودش استفاده می کند
  • IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    0 0
    قدرت های بزرگ بازی خود را دارند ایران در این مورد نباید توسط روسیه فریب بخورد . طناب برجام را باید پاره کرد تا کشور را خفه نکند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس