اکسپرس تریبیون: غرب در برنامه نظارتی خود برای جلب اعتماد ایران تجدیدنظر کند

روزنامه پاکستانی «اکسپرس تریبیون» درباره اقدام تهران برای قطع فعالیت دوربین‌های فراپادمانی آژانس اتمی نوشت: وضعیت فعلی نیازمند یک راهکار سازنده است و غربی‌ها باید در برنامه نظارتی تجدید نظر کنند.

به گزارش مشرق، روزنامه انگلیسی زبان اکسپرس تریبیون در سرمقاله خود با عنوان «با ایران معامله کنید» نوشت: اروپایی‌ها از جمله آمریکا درحالی ایران را به عدم همکاری متهم می‌کنند که خود آنان سال‌ها در برنامه‌های هسته‌ای مخفی دست دارند.

در این سرمقاله آمده است: اقدام ایران در قطع فعالیت برخی از دوربین‌های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی یک گام تلافی جویانه در پاسخ به رفتارهای نادرست آژانس و صدور قطعنامه ضدایرانی تلقی می‌شود.

اکسپرس تریبیون خطاب به قدت‌های غربی توصیه کرد که باید اعتماد ایران را جلب کرد و برای این مهم در برنامه‌های نظارتی خود تجدیدنظر نمایید زیرا تحریم‌های واشنگتن که در چند دهه علیه تهران اعمال شده است هرگز نتوانست جلوی پیشرفت برنامه‌های هسته‌ای این کشور را بگیرد.

این روزنامه پاکستانی نوشت: توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های غربی یک امر بی‌سابقه در تاریخ است لذا باید آن را حفظ کرد در غیر این صورت صلح و امنیت منطقه‌ای و جهانی به شدت آسیب خواهد دید.

تریبیون هشدار داد: گسترش شکاف اختلافات و کاهش تفاهم ممکن است جمهوری اسلامی را مجبور به خروج کامل از برجام کند در این صورت تبعات سنگینی متوجه منطقه خواهد بود.

در رأی‌گیری هفته گذشته شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، قطعنامه پیشنهادی ضد ایرانی آمریکا و متحدانش با ۳۰ رأی موافق، ۲ رأی مخالف روسیه و چین و ۳ رأی ممتنع هند، پاکستان و لیبی به تصویب رسید. جمهوری اسلامی ایران این قطعنامه را به عنوان اقدامی سیاسی، نادرست و غیرسازنده تقبیح و محکوم کرد.

این دومین قطعنامه ضد ایرانی است که پس از اجرایی شدن برجام با فشار رژیم صهیونیستی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صادر می‌شود. ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ هم قطعنامه مشابهی توسط سه کشور اروپایی عضو برجام و حمایت آمریکا پیشنهاد و تصویب شد. چین و روسیه پیش‌تر مخالفت جدی خود را با قطعنامه ضد ایرانی اعلام کرده بودند.

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد و تأکید کرده است که به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از حق دستیابی به فناوری هسته‌ای برای مقاصد صلح آمیز برخوردار است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    1 0
    درخواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی، اعلام رسمی پایان مذاکرات، و خروج قاطعانه، مقتدرانه، آنی، مطلق و بدون شرط از برجام، پیمان عدم اشاعه (NPT) و پروتکل الحاقی آن؛ و خاتمه دادن به هرگونه همکاری و پاسخ‌گویی به جاسوسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به بهانه‌ی بازرسی، آخرین اطلاعات نظامی و مشخصات دانشمندان کشورمان را به دست آورده و برای خرابکاری در تأسیسات هسته ای و نظامی و ترور دانشمندان کشورمان، در اختیار آمریکا و رژیم درمانده‌ی صهیونیستی قرار می‌دهند؛ و جمع‌آوری تمام دوربین‌های آنان و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان مورد نیاز کشور؛ و پیگیری برای تنظیم و صدور قطعنامه بر علیه آمریکا، انگلیس و فرانسه به‌خاطر تجهیز آن رژیم پوسیده، جعلی و موقتی به تسلیحات هسته‌ای بر خلاف ماده‌ی 2 پیمان عدم اشاعه است، که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن در آینده‌ی بسیار نزدیک هستیم.
  • IR ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    1 0
    خروج از ان پی تی باید در دستور کار باشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس