کد خبر 1386878
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۳
ورود پول حقیقی‌ها به بازار سهام

بورس در حالی سومین روز هفته را پشت سر گذاشت که رشد نزدیک به ۴۰ هزار واحدی را تجربه کرد.

به گزارش مشرق، بازار سرمایه در حالی دومین روز متوالی با رشد همراه شده است که پس از چند روز خروج پول، سهامداران حقیقی تصمیم به ورود به بازار سهام گرفتند که در صورت تداوم این مساله می توان امیدوار به روزهای آینده بود.

برخی کارشناسان معتقدند، انتظارات تورمی، قیمت‌ها در بازار سهام را بالا خواهد کشید و رشد شاخص، بازار سهام را نیز همانند دیگر بازارهای دارایی برای معامله ‌گران و نوسان ‌گیران جذاب خواهد کرد.

به نظر می‌رسد بالا رفتن نرخ ارز در بازار آزاد، اثر خود را در بازار سرمایه با یک تاخیر چند روزه نشان داده و بورس در روزهای آینده خود را اماده یک جهش می‌کند. در صورتی که بورس بتواند نقدینگی موجود در کشور را به سمت خود جذب کند، می‌توان امیدوار به کاهش تلاطم در سایر بازارهای مالی و دارایی بود.

در معاملات امروز قیمت سهام اغلب نمادهای بزرگ بازار رشد کرده و گروه‌های بزرگ بازار مانند فلزات اساسی، محصولات شیمیایی، استخراج کانه‌های فلزی و فرآورده‌های نفتی سبزترین گروه‌های بازار سهام هستند.

* افزایش معاملات خرد، خبر خوب برای بازار سهام

محمد عزیزی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با توجه به روند بازار سرمایه در روزهای گذشته، ورود پول توسط سهامداران حقیقی می‌تواند خبر خوبی در زمینه رشد بورس باشد.

وی ادامه داد: در صورتی که بورس بتواند سهامداران را متقاعد به وارد کردن پول های بلوکه شدن به بازار سهام کند، می‌تواند امیدوار به افزایش حجم کل معاملات و معاملات خرد در کوتاه مدت باشیم. در صورتی که رکود شکل گرفته در بورس طی هفته‌های گذشته از بین برود، پول‌های سرگردان از سایر بازارها نیز به سمت بورس حرکت خواهند کرد.

* رشد یکپارچه شاخص‌های عملکردی بورس

در جریان معاملات روز دوشنبه، شاخص کل بورس با صعود ۳۹ هزار و ۵۹ واحدی نسبت به روز یکشنبه به رقم یک میلیون و ۵۷۱ هزار و ۴۴۶ واحد رسید. بازدهی این شاخص مثبت ۲.۵۵ درصد بوده است.

شاخص کل هموزن بورس نیز با رشد ۷ هزار و ۷۳۸ واحدی در سطح ۴۲۹ هزار و ۱۶۰ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز مثبت ۱.۸۴ درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس با رشد ۴۱۵ واحدی در سطح ۲۱ هزار و ۴۲۲ واحد قرار گرفت.

* ورود پول حقیقی به بازار سهام

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار مثبت شد و ۳۲۲ میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد. گروه‌های محصولات شیمیایی و فلزات اساسی بیشترین ورود پول را به نام خود ثبت کرده و بانک ها و موسسات اعتباری نیز بیشترین میزان خروج پول را شاهد بوده اند.

ورود پول حقیقی‌ها به بازار سهام

در معاملات روز دوشنبه بیشترین ورود پول حقیقی به سهام فولاد (شرکت فولاد مبارکه)، پارس (شرکت پتروشیمی پارس) و نوری (شرکت پتروشیمی نوری) تعلق داشت و نمادهای بپاس (بیمه پاسارگاد)، وبملت (بانک ملت) و فملی (ملی صنایع مس ایران) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

* رشد ارزش معاملات خرد بازار سرمایه

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم ۱۴۳ هزار و ۱۸۸ میلیارد تومان افزیش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۱۳۵ هزار و ۵۰۳ میلیارد تومان بود که ۹۵ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

امروز ارزش معاملات خرد سهام با افزایش ۱۸ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۵ هزار و ۲۶۵ میلیارد تومان رسید که بالاترین رقم در ۱۰ روز کاری اخیر است.

* رشد تقاضا در بازار سهام

در جریان معاملات روز دوشنبه، ۴۵۱ سهم رشد قیمت داشتند و ۱۷۵ نماد نیز با کاهش قیمت روبرو شدند. تعداد سهام حاضر در صف خرید ۷۸ سهم بوده و تنها ۳ سهم در صف فروش باقی ماندند.

در پایان معاملات امروز ارزش صف ‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل ۹۳ درصد کاهش یافت و نیم میلیارد تومان شد. ارزش صف ‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته ۲۰۱ درصد رشد کرد و در رقم ۳۱۹ میلیارد تومان ایستاد.

امروز نماد فخوز (شرکت فولاد خوزستان)، خگستر (شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو) و سآبیک (شرکت سیمان آبیک) بیشترین صف خرید را داشتند.

در پایان معاملات دوشنبه اغلب صف‌های فروش جمع آوری شد و تنها ۳ نماد صف فروش داشتند. بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نمادهای حپترو (شرکت حمل و نقل پتروشیمی)، میهن (بیمه میهن) و ثاباد (توریستی ورفاهی آبادگران ایران) تعلق داشت.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس