احتمال بازگشت جریان صدر به پارلمان؛ جلسه چارچوب هماهنگی و شرکا برای تشکیل دولت عراق

چارچوب هماهنگی با ائتلاف العزم، اتحادیه میهنی کردستان عراق و جنبش بابلیون (مسیحیان) و تعدادی از نمایندگان مستقل پارلمان در منزل نوری المالکی جلسه ای برای تشکیل دولت عراق برگزار کردند.

به گزارش مشرق، چارچوب هماهنگی شیعی در بیانیه ای اعلام کرد که جلسه ای با همپیمانان سیاسی خود برگزار کرده است که در آن روند و سناریوهای آینده تشکیل دولت عراق بررسی شده است.

در این نشست، در کنار نمایندگان چارچوب هماهنگی شیعی، ائتلاف العزم به ریاست «مثنی السامرائی»، اتحادیه میهنی کردستان عراق به ریاست «بافل طالبانی»، جنبش مسیحی بابلیون به ریاست «ریان الکلدانی» و چند نماینده مستقل همپیمان چارچوب هماهنگی حضور یافتند.

در بیانیه چارچوب هماهنگی آمده است که در این نشست، تحولات اوضاع سیاسی جاری عراق و راهکارهای تسریع در تکمیل روندهای قانون اساسی با مشارکت «همه نیروهای ملی» بررسی شد.

این بیانیه همچنین خواستار تسریع گام های روند سیاسی عراق برای انتخاب رئیس جمهور و تشکیل «دولت یکپارچه توانمند در برآورده سازی خواسته های عراقی ها» شد؛ دولتی که زندگی شرافتمندانه را برای عراقی ها محقق کند، امنیت را حفظ و ثبات را برای همگان تامین کند.

چارچوب هماهنگی در این بیانیه «از همه نیروهای فعال در صحنه سیاسی برای مشارکت در گفت و گوها دعوت می کند» و تصریح می کند که «آماده گشایش درها به روی همه طرف ها از مبداء ایمان به این موضوع است که دولت آینده باید دولتی قوی، مقتدر، خدمت رسان، محافظ وحدت و حاکمیت کشور و سهیم در حفظ جایگاه و نقش عراق در منطقه و اقلیم باشد.»

چارچوب هماهنگی در بیانیه های تکمیلی بعدی تصریح می کند که «انسجام عالی در مواضع (بین همپیمانان) وجود دارد و آنچه در برخی پایگاه های خبری مبنی بر وجود اختلافاتی در داخل چارچوب هماهنگی منتشر شده، عاری از صحت است و با هدف به هم ریختن برگه ها و گمراه سازی افکار عمومی انجام می شود.»

در این بیانیه های تکمیلی تاکید شده است که «چارچوب هماهنگی تاکنون هیچ نامی را (درباره پست های دولت آینده) به بحث نگذاشته است و آنچه در این باره منتشر شده با هدف به هم ریختن صحنه است.»

‌از سوی دیگر، برخی منابع خبری عراقی به نقل از منابع آگاه، خبر از تحرک نزدیکی برای بازگشت به روند سیاسی و انصراف از استعفای نمایندگان جریان صدر داده اند.  

شفق نیوز به نقل از یک منبع آگاه در «حنانه»، اقامتگاه سید مقتدا صدر در نجف خبر داده است که تحرک جدیدی، صدر را در موضع بازنگری درباره خروج از روند سیاسی عراق قرار خواهد داد.

این منبع گفته است: بر اساس اطلاعات وارده، به زودی دیداری بین «مسعود بارزانی» رئیس حزب دموکرات کردستان عراق و سران ائتلاف السیاده (محمد الحلبوسی و خمیس الخنجر) انجام خواهد شد که خروجی آن، توصیه ها یا تصمیمات مشخصی خواهد بود و احتمالا موضع صدر را درباره روند سیاسی تغییر خواهد داد.

در همین حال، «حسن الجبوری» یکی از سران ائتلاف السیاده گفت که موضع این ائتلاف درباره استعفای جمعی نمایندگان صدر از پارلمان بعد از نشست فراگیر چند روز آینده مشخص خواهد شد؛ اظهاری که نشان می دهد همپیمانان جریان صدر در ائتلاف سه گانه همچنان درباره بازگشت صدری ها به پارلمان و روند سیاسی خوشبین هستند.

پیشتر،  ائتلاف چارچوب هماهنگی (احزاب شیعه به استثنای جریان صدر) در عراق اعلام کرد که به تصمیم فراکسیون جریان صدر برای استعفا از پارلمان احترام می گذارد و بر تلاش برای مشارکت گسترده جهت تشکیل دولت تاکید می کند.

رئیس جریان صدر یکشنبه شب از «حسن العذاری» رئیس فراکسیون جریان صدر در پارلمان عراق خواست تا استعفای اعضای این فراکسیون را به هیات رئیسه پارلمان ارائه کند.

درپی این استعفای جمعی، محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق همان شب با استعفای نمایندگان فراکسیون صدر موافقت کرد.

الحلبوسی سپس در کنفرانسی خبری گفت که بعد از استعفای صدری ها از پارلمان، روند سیاسی کشور رویکردی دیگری خواهد داشت و انتظار می رود بن بست سیاسی پایان یابد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
    0 0
    با اجازه انگلیس و مزدوران اماراتی .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس