کد خبر 1387204
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۹
عراق

یک منبع آگاه از تلاش رئیس‌جمهور عراق برای ارائه یک طرح ابتکاری به منظور بازگرداندن جریان صدر به روند سیاسی کشور خبر داد.

به گزارش مشرق، به نقل از یک منبع آگاه نزدیک به ریاست‌جمهوری عراق، امروز (سه شنبه، ۱۴ ژوئن)، گفت که «برهم صالح» رئیس‌جمهور به زودی یک طرح ابتکاری برای پایان دادن به بحران سیاسی جاری و بازگرداندن «سید مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر به روند سیاسی ارائه می‌کند.

وی در گفت‌وگو با وبگاه «شفق نیوز»، تصریح کرد که در پی اعلام استعفای اعضای فراکسیون جریان صدر از پارلمان عراق، برهم صالح در حال کار کردن بر روی این طرح ابتکاری است و پاسخ‌های مثبتی را در این خصوص از سوی طرف‌های سیاسی به ویژه الاطار التنسیقی (چارچوب هماهنگی)، دریافت کرده است.

این منبع افزود: هدف صالح از این طرح ابتکاری جدید، بازگرداندن رهبر جریان صدر به روند سیاسی است. زیرا همه از خطرات عقب‌نشینی صدر و خروج او از روند سیاسی آگاهند و می‌دانند که هر حکومتی بدون حمایت جریان صدر، دوامی نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

برنامه جدید مقتدی صدر چیست؟

بنا بر این گزارش، رئیس‌جمهور عراق،  شب گذشته، دو نشست مهم یکی با «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر، «فائق الزیدان» رئیس شورای عالی قضایی عراق و دیگری با زیدان و «هادی العامری» رئیس ائتلاف الفتح برگزار کرد. 

دو روز پیش ، رهبر جریان صدر عراق از نمایندگان این جریان در پارلمان عراق خواست تا استعفای خود را به رئیس پارلمان ارائه دهند. وی در ادامه به همپیمانان پارلمانی جریان صدر گفت: «به همپیمانان خود در مجلس می‌گویم که شما از همپیمانی با ما آزاد هستید».

سید مقتدی الصدر پنجشنبه پیش از نمایندگان عضو فراکسیون صدر در پارلمان خواست که استعفای خود را بنویسند تا برای ارائه آن طی روزهای آینده به دستور وی، آماده باشند.

وی در توضیح دلیل درخواست استعفای نمایندگان جریان صدر گفت: «من دغدغه قدرت و سیاست نداشتم و فقط خواستار رسوا کردن هر فاسد ظالمی بودم. اکثریت برای ماست نه دیگران؛ در دولت توافقی شرکت نخواهم کرد».

رهبر جریان صدر ضمن اعلام اینکه انسداد سیاسی در عراق «ساختگی» است ، افزود، نمایندگان فراکسیون صدر آماده استعفاء هستند.

 جریان صدر عراق طی انتخابات اخیر، موفق شد با کسب ۷۳ کرسی از اصل ۳۲۹ کرسی پارلمانی در صدر قرار گیرد و پس از آن، ائتلاف سنی تقدم با ۳۷ کرسی و ائتلاف دولة القانون با ۳۳ کرسی، حزب دموکرات کردستان عراق با ۳۱ کرسی، ائتلاف کردستان و ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری با ۱۷ کرسی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

درست است که جریان صدر بیشترین کرسی‌های پارلمانی را در این انتخابات کسب کرده اما برای تشکیل دولت این کرسی‌ها کافی نیست و می‌بایست با سایر گروه‌های سیاسی پیروز در انتخابات، ائتلاف تشکیل دهد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس