«برادران لیلا» اجازه اکران ندارد/ چرا هیچکس از شنیدن این خبر ناراحت نشد؟

سازمان سینمایی اعلام کرد که پروانه نمایش فیلم سینمایی «برادران لیلا» به دلیل تخلفات و سرپیچی از مقررات از سوی تهیه کننده و کارگردان آن صادر نمی‌شود.

به گزارش مشرق، در روزهای پایانی فروردین ۱۴۰۱ بود که خبر رسید فیلم «برادران لیلا» یکی از فیلم‌های بخش اصلی مسابقه جشنواره کن است و قرار است در کنار فیلمسازان مطرح دنیا نام سعید روستایی هم دیده شود. از همان روز تا به امروز همواره نام این فیلم با حاشیه‌های متعددی گره خورده است. حاشیه‌های که محور اصلی آن را خود عوامل فیلم ایجاد کرده‌اند.

ضربه‌های پتک چطور بر پیکر «برادران لیلا» نواخته شد

 فیلم سینمایی «برادران لیلا» که طولانی‌ترین اثر حاضر در جشنواره کن بود در بین آثار حاضر در جشنواره هیچ رتبه معتبری کسب نکرد و منتقدان هم استقبالی سرد از آن داشتند. این فیلم که اثر سوم سعید روستایی است بازیگران صاحب نامی دارد که همان‌ها نقش اصلی را در به حاشیه بردن فیلم بازی کردند و سهمگین‌ترین ضربه‌ها را بر پیکر بی‌جان«برادران لیلا» وارد کردند.

«برادران لیلا» اجازه اکران ندارد/ چرا هیچکس از شنیدن این خبر ناراحت نشد؟

چند روز مانده به آغاز جشنواره کن اخباری منتشر شد دال بر اینکه این فیلم بدون داشتن پروانه نمایش در جشنواره کن حاضر شده است و هیچ کدام از متصدیان وزارت ارشاد هم فیلم را ندیده‌اند. در واقع این فیلم نماینده خودخوانده ایران در جشنواره کن بوده است و این موضوع بزرگ‌ترین اشتباه سعید روستایی جوان بود.

ترانه علیدوستی، نوید محمدزاده، سعید پورصمیمی، فرهاد اصلانی، پیمان معادی، محمد علیمحمدی، نیره محمدی و مهدی حسینی‌نیا بازیگران این فیلم را تشکیل داده‌اند و کمپانی فرانسوی «Wild Bunch» نیز بخش بین‌المللی این فیلم را بر عهده داشته است. بازیگرانی که از همان ابتدا به نظر می‌رسید آستین بالا زده‌اند تا اثری که در آن بازی کرده‌اند را به خاک سیاه بنشانند.

جنجال‌های جنبش«می تو» و  حضور همزمان ترانه علیدوستی در کنار یکی از بازیگران مرد فیلم که مورد اتهام آزار جنسی است، اولین ضربه را بر پیکره فیلم وارد کرد.

«برادران لیلا» اجازه اکران ندارد/ چرا هیچکس از شنیدن این خبر ناراحت نشد؟

کافی است آنچه در نشست رسانه‌ای فیلم «برادران لیلا» گذشت را مرور کنیم تا آشکار شود، چطور و طی چه فرآیندی بازیگران اصلی فیلم تبدیل به بازیگران اصلی به حاشیه بردن فیلم شدند. حرف‌های ترانه علیدوستی و پیمان معادی را به خاطر بیاوریم تا روشن شود که چطور خود پتک به دست گرفته و بر پیکره اثری که در آن حاضر بودند وارد کردند.

ترانه علیدوستی از این حرف زد که در ایران از اول صبح که از خواب بیدار می‌شود تا شب که به خانه برمی‌گردد در حال مبارزه است؛ اما جواب قانع کننده‌ای به چرایی حضورش در سریال شهرزاد و پول هنگفتی که از آن پروژه پر حرف و حدیث دریافت کرده بود نداد.

بعد نوبت به معادی رسید تا در نقش اقتصاد دادن، کشور را در وضعیت جنگی ترسیم کند و  با این جمله که«در ایران اگر یخچال خانه‌ات خراب شود، بعد از تعمیرش طبقه اجتماعی‌ات تغییر می‌کند» تئوری پردازی کرد و این دو هیچکدام به این موضوع اشاره نکردند که تحریم‌های ظالمانه آمریکا و شرکا چه بلایی سر مردم کشورشان آورده است. انگار نه انگار کشور ناعدالانه دهه‌ها درگیر تحریم بوده است و طی سال‌های اخیر سخت‌ترین تحریم‌های تاریخ  را تجربه کرده است.

«برادران لیلا» اجازه اکران ندارد/ چرا هیچکس از شنیدن این خبر ناراحت نشد؟

ضربه بعدی به پیکره فیلم به رفتار ناهنجار، ضد فرهنگی و خلاف عرف  نوید محمدزاده و همسرش برمی‌گردد. محمدزاده که احتمالا  این صحنه‌پردازی برایش میلیاردها تومان آب خورده است، فراموش کرده بود که مردم کشورش داغدار آبادن هستند. این رفتار زننده در فضای مجازی بسیار نکوهش شد و برخی آن را در ملأعام درست نمی‌دانستند و برخی هم به دلیل همزمانی این اتفاق با ایام سوگواری ملت ایران به خاطر فاجعه متروپل، حرکت جنجالی این زوج را بی‌تفاوتی به شرایط کشور می‌دانستند و منتقد وقت نشناسی آن‌ها بودند.

به این‌ها اضافه کنید جنجال خانم (ک ر) و سعید پورصمیمی را، وقتی این بازیگر قدیمی با دیدن تصویر پور صمیمی در قاب عکاسان جشنواره کن، به یکباره به خاطر آورد که سال‌ها قبل مورد تعرض او قرار گرفته است. 

«برادران لیلا» اجازه اکران ندارد/ چرا هیچکس از شنیدن این خبر ناراحت نشد؟

در تحلیل نهایی ضربه‌های اصلی بر پیکره فیلم «برادران لیلا» از طرف خود بازیگران فیلم نواخته شده است و از این رو است که امروز وقتی به صورت رسمی خبر صادر نشدن پروانه برای آن مطرح شد هیچکس ناراحت نشد.

پروانه نمایش فیلم«برادران لیلا»صادر نمی‌شود

به گزارش فارس، به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، اداره نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: پروانه نمایش فیلم سینمایی «برادران لیلا» به کارگردانی سعید روستایی به دلیل تخلفات و سرپیچی از مقررات صادر نمی‌شود. جالب اینجاست بعد از انتشار این خبر در فضای مجازی، افکار عمومی خیلی واکنش شدیدی نسبت به این خبر نشان نداد. به نظر می‌رسد رفتار بازیگران این فیلم در حاشیه جشنواره کن باعث شده است که خیلی از مخاطبان از عدم صدور اجازه اکران این فیلم چندان ناراحت نباشند.

متن اطلاعیه اداره کل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم به این شرح است: «فیلم سینمایی برادران لیلا به کارگردانی سعید روستایی بدون طی کردن تشریفات و روند قانونی برای جشنواره فیلم کن ارسال شده بود. از آن جایی که این فیلم بدون اخذ پروانه نمایش و بی توجه به مقررات و برخلاف آئین نامه حضور آثار در محافل و جشنواره های بین المللی که طبق (ماده پنج آیین نامه نظارت بر نمایش فیلم ، اسلاید ، ویدیو و صدور پروانه نمایش آنها) و علیرغم تاکید مسئولین سازمان سینمایی مبنی بر ضرورت تبعیت از قوانین و مقررات، به جشنواره کن ارسال شده بود معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی با هدف مساعدت، تسهیل و تصحیح حضور و حل مشکل فیلم از تهیه کننده و کارگردان آن خواست تا طی جلساتی وضعیت و شرایط فیلم و فرایند آن را بررسی نمایند.

با همکاری تهیه کنندگان فیلم،  برادران لیلا در سازمان سینمایی مورد بازبینی قرار گرفت و در راستای کمک به فیلم با ملحوظ داشتن اهمیت حضور بین المللی محصولی از سینمای ایران، تصمیم و توافق بر این شد تهیه کننده و کارگردان برای دریافت پروانه نمایش جهت ارائه نسخه نهایی در جشنواره کن ، موارد و اصلاحات لازم را که بخشی از آنها حتی در فیلمنامه مصوب شورای پروانه ساخت نیز وجود نداشته اعمال نمایند که این مهم حتی در یک مورد از موارد اعلامی محقق نشد.

برغم تاکید و تذکرات لازم برای رعایت قانون و با علم و آگاهی تهیه کننده و کارگردان نسبت به تبعات هرگونه تخلف ، متاسفانه فیلم مذکور بدون هیچگونه همکاری و انجام اصلاحاتی در جشنواره کن به نمایش در آمد.

چنانکه عوامل اصلی فیلم با اصرار و ابرام بر ادامه مسیر اشتباه نشان دادند که اکران فیلم در جشنواره کن را بر نمایش در سالن‌های سینما و مخاطبان داخلی ترجیح می‌دهند.

از این رو، فیلم برادران لیلا به تاسی از اصل قانون گرایی، استانداردسازی و عدالت محوری و به دلیل تخلفات آگاهانه و رفتار مغایر با قوانین و مقرراتی چون: شرکت در جشنواره های خارجی بدون عبور از مجرای قانونی و اخذ پروانه نمایش، سرپیچی از مقررات و اصرار بر ارائه نسخه اصلاح نشده برغم تعهدات صورت گرفته و استمرار بر تخلف و مداومت بر آن حتی بعد از جشنواره کن و شرکت در جشنواره مونیخ و در نهایت اعلام رسمی کارگردان محترم مبنی بر عدم پذیرش اصلاح فیلم ، این فیلم تا اطلاع ثانوی و تا رفع موانع ایجاد شده، صلاحیت اخذ پروانه نمایش را نخواهد داشت.»

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۱
    1 0
    جالبه،از همون ولنگاری و بی در و پیکر بودن فجازی که ازش حمایت میکنن،همون هم دامنشون رو هم گرفته و داره میزنتشون زمین.
  • سعید IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۱
    1 0
    ! اینا که برای تغییر طبقه اجتماعی،خودشون رو در اختیار کارفرما میگذاشتند،

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس