ویژه ها

جریان اصلاحات شریک اصلی کارنامه دولت روحانی است. عملکرد این طیف از سال ۹۲ تا ۱۴۰۰ تنها در یک نمونه به افزایش ۱۰ برابری قیمت دلار و گرانی ۷۰۰ درصدی مسکن منجر شد.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با  «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** اعتراف چندباره به ریزش سرمایه اجتماعی اصلاح طلبان

«اسماعیل گرامی مقدم» در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:«ریزش سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان از قبل پیش بینی می‌شد و در نهایت نیز این اتفاق رخ داد.»

وی افزود:«شرایط جامعه به شکلی نیست که بتوان با شعارهای روشنفکری مطالبات آنها را نمایندگی کرد. نمایندگی مطالبات مردم نیازمند داشتن برنامه برای حضور در قدرت و تأثیرگذاری در سطح جامعه است. مطالبه اصلی مردم از اصلاح‌طلبان سیاست‌ورزی و خردورزی است و از شعارزدگی بیزار هستند

این فعال اصلاح طلب در ادامه گفت:«واقعیت این است که جبهه اصلاحات نیز نیازمند اصلاحات است و باید اصلاحاتی در ساختارهای موجود جریان اصلاحات به وجود بیاید. تنها در چنین شرایطی است که می‌توان نسبت به بهبود وضعیت اصلاح‌طلبان خوشبین بود.»

ما با آمریکا صرفا اختلافات سیاسی داریم، همین و بس/ اعتراف چندباره به ریزش سرمایه اجتماعی اصلاح طلبان

چندی پیش روزنامه شرق در مطلبی نوشته بود:«آنچه باید باشدِ"‌ اصلاح‌طلبان با بسیاری از مردم فاصله‌ای جدی دارد و به یک معنا آنان توان پیشگامی خود را از دست داده‌اند...و چون اصلاح‌طلبان پیشگامی خود را از دست داده‌اند پس ضعف‌های آنان عیان‌تر و خدماتشان در چشم‌اندازهایی دورتر و عملکردشان نزدیک‌تر از همیشه پیش چشم مردم و در کفه قضاوت قرار دارد.»

روزنامه اعتماد نیز پیش از این در مطلبی نوشته بود:«پیرو برگزاری انتخابات اسفند ماه 98 و خرداد ماه 1400، اصلاح‌طلبان تقریبا هر آنچه طی سال‌های گذشته در بخش‌هایی از نهادهای انتخابی همچون دولت، مجلس و شوراهای شهر به دست آورده بودند، از دست رفته می‌بینند

همچنین «عباس عبدی» فعال اصلاح طلب چندی پیش در مطلبی نوشته بود:«اصلاح طلبان...امر سیاست را به کمپین انتخاباتی تقلیل داده و بازاریابی را بر مفهوم سیاست غلبه دادند... آنگاه که سه ساعت مانده به نیمه‌شب پایان رای‌گیری، جنبش توییتری و مجازی راه انداختند که دور دوم قطعی است، اگر یک همت دیگری کنید در همین دور اول کار تمام است!! این حرف را برای شورای شهر تهران هم می‌گفتند درحالی‌که نفر اول لیست آنان چند ده هزار رای ناقابل بیشتر نیاورده بود و برخی محاسبات نشان می‌داد که کل آرای جبهه‌ای آنان در کف لیست، فقط چند هزار رای بود ولی تبلیغ می‌کردند که بیش از نیمی از اعضای ما انتخاب شده‌اند!! من نمی‌دانم این رفتار را چه چیزی جز شکست اخلاقی باید نامید؟»

در دولت روحانی، از معاون اول گرفته تا وزیر نفت و وزیر صمت و وزیر اقتصاد و رئیس سازمان برنامه و بودجه و و...دیگر وزرا و معاونین وزرا و بخش قابل توجهی از استانداران و سفرای ایران و فرماندار و بخشدار و...از بدنه جریان اصلاح طلب بوده اند.

اما جریان اصلاحات در دوره ۸ ساله دولت تدبیر و امید به دلیل اینکه هیچ برنامه ای برای اداره کشور نداشت، نتوانست موفق شود و مردم در انتخابات ۱۴۰۰ به این طیف «نه» گفتند.

«صادق زیباکلام»   فعال سیاسی اصلاح طلب پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر ۱۴۰۰ گفت: «(پس از براندازان)   دومین و بزرگ‌ترین بازنده انتخابات ۲۸خرداد اصلاح‌طلبان بودند...دوونیم میلیون رأی برای آقای همتی در حقیقت تیر خلاصی در شقیقه اصلاح‌طلبان بعد از ۲۴ سال حیات سیاسی‌شان بود».

جریان اصلاحات شریک اصلی کارنامه دولت روحانی است. عملکرد این طیف از سال ۹۲ تا ۱۴۰۰ تنها در یک نمونه به افزایش ۱۰ برابری قیمت دلار و گرانی ۷۰۰ درصدی مسکن منجر شد.

در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ جریان اصلاح طلب با لیدری خاتمی و تاجزاده و بهزاد نبوی و کروبی و تبلیغات فراوان توسط ۱۶ حزب اصلاح طلب تنها توانست ۲.۴۴۳.۳۸۷ رأی به دست بیاورد؛ یعنی حدود ۸ درصد کل آراء ماخوذه. این در حالی است که آقای رئیسی در انتخابات ۱۴۰۰ علیرغم هجمه و تخریب گسترده، حدود ۱۸ میلیون رای کسب کرد.

همچنین سرلیست شورای ائتلاف(اصولگرایان) در انتخابات شورای شهر ششم تهران، قریب به ۴۹۰ هزار رأی کسب کرد. اما بیشترین رأی اعضای لیست جمهور(اصلاح طلبان) در این انتخابات، تنها حدود ۳۶ هزار رأی بود.

در انتخابات مجلس یازدهم در سال ۹۸ نیز سرلیست وحدت-قالیباف- حدود یک میلیون و سیصدهزار رای کسب کرد اما سرلیست اصلاحات- مجید انصاری- تنها حدود ۷۰ هزار رای کسب کرد.

** ما با آمریکا صرفا اختلافات سیاسی داریم، همین و بس

روزنامه اعتماد در مطلبی نوشت:«نهایتا ما با امریکا دارای اختلافات سیاسی هستیم. همین و بس! و باید برای حل این اختلافات روند بین دو کشور و هیزم بیاران داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی را مدیریت کنیم.»

در ادامه این مطلب آمده است:«دلیلی ندارد ایران با این حجم از بحران‌ها، چالش‌ها و مسائل مبتلابه که بر اثر سوءمدیریت و بد تعریف کردن گرایش‌های سیاست خارجی‌اش ایجاد شده، غرب و امریکا را در مقابل خود تعریف کند.» 

ما با آمریکا صرفا اختلافات سیاسی داریم، همین و بس/ اعتراف چندباره به ریزش سرمایه اجتماعی اصلاح طلبان

در روزهای گذشته «مصطفی هاشمی طبا»  فعال اصلاح طلب در یادداشتی در روزنامه شرق نوشت:«اینکه فکر کنیم اگر تسلیم آمریکا بشویم، همه چیز درست می‌شود، اگر غرض نباشد ساده‌انگاری است

رهبر معظم انقلاب- دوم خرداد 97- فرمودند:«عمق دشمنی آمریکا با ایران و با جمهوری اسلامی است. دشمنی، دشمنیِ عمیق است، دشمنیِ سطحی نیست. مخالفت بر اساس و بر محور مسئله‌ای مثل مسئله‌ی اتمی نیست، این را همه فهمیده‌اند؛ بحث، فراتر از اینها است. بحث این است که اینها با نظامی که در این منطقه‌ی حسّاس سر بلند کرده، ایستاده، قد برافراشته، رشد کرده، با ظلمهای آمریکا مخالفت میکند، نسبت به آمریکا هیچ‌گونه ملاحظه‌کاری نمیکند، روحیه‌ی مقاومت را در منطقه توسعه میدهد، پرچم اسلام را در دست گرفته مخالفند؛ عمیقاً مخالفند. مسئله‌ی آنها این است که این نظام اسلامی و جمهوری اسلامی نباید باشد؛ نه‌فقط این نظام نباشد، [بلکه] آن مردمی که این نظام را حمایت میکنند یعنی ملّت ایران هم منفور سران حکومتهای آمریکایند.»

ایشان در ادامه تاکید کردند:«یکی از معاونان رئیس‌جمهور آمریکا -نه این رئیس‌جمهور، یکی از رؤسای جمهور قبلی- صریحاً گفت که ما باید ریشه‌ی ملّت ایران را -نه ریشه‌ی جمهوری اسلامی را- بکَنیم. خب، پس مسئله‌ی آمریکا با جمهوری اسلامی مسئله‌ی این نیست که حالا دعوای اینها مثلاً سرِ قضیّه‌ی هسته‌ای یا سرِ قضیّه‌ی موشک یا مانند اینها باشد؛ نخیر، قضیّه‌ی هسته‌ای و موشک و امثال اینها هم یک داستان دیگری دارد یعنی تکیه‌ی روی آنها برای این است که عناصر مؤلّفه‌ی قدرت جمهوری اسلامی را اینها میخواهند از بین ببرند.»

رهبر معظم انقلاب همچنین- 31 اردیبهشت 93- فرمودند: «دشمنیِ دشمنان ما به‌خاطر این است که نظام جمهوری اسلامی در مقابل نظام سلطه ایستاده است؛ در مقابل عادت بدِ تقسیم دنیا به سلطه‌گر و سلطه‌پذیر ایستاده است؛ بقیه‌ی چیزها بهانه است. امروز بهانه، مسئله‌ی هسته‌ای است؛ یک روز بهانه، حقوق بشر است؛ یک روز بهانه، یک چیز دیگر است. آنها میخواهند نظام جمهوری اسلامی را از ایستادگی در مقابل قلدرها و گردن‌کلفت‌ها و باج‌بگیرها و زورگویان عالم منصرف کنند؛ البته این اتفاق نخواهد افتاد.»

نکته قابل توجه اینجاست که نسخه تجویزی اصلاح طلبان در سیاست خارجی در حدفاصل سالهای 92 تا 1400 در دولت قبل به صورت تمام و کمال پیاده شد اما نتیجه آن این شد که هم گرانی دلار رکورد زد و هم تحریم ها 2 برابر شد.

** حالا فهمیدید چرا به شما می گوییم «بانیان وضع موجود»؟!

روزنامه شرق در مطلبی با عنوان «کورس تورم و سرقت» نوشت:«در پنج سال گذشته میزان سرقت در ایران بیشتر از چهار برابر شده است. بر اساس گزارش مرکز آمار ایران شمار سرقت‌ها در سال ۹۵ حدود ۳۴۳ هزار و ۴۲۵ فقره بوده که بنا به اعلام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در سال گذشته شمار سرقت‌ها به حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار فقره رسیده است. به نظر می‌رسد افزایش سرقت در ایران با رشد نرخ تورم رابطه معنادار دارد. به طوری که در بازه پنج‌ساله ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ نرخ تورم سالانه حدود ۴.۴ برابر شده است.»

در ادامه این مطلب آمده است:«دولت ایران می‌گوید به دنبال مهار تورم بالاست، اما تاکنون موفقیتی در این زمینه به دست نیاورده و مرکز آمار ایران به تازگی گزارشی هشداردهنده از نرخ تورم خرداد ماه امسال منتشر کرده است. بر اساس این گزارش نرخ تورم ماهانه رشد قابل توجهی به ثبت رسانده است.»

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«حالا به نظر می‌رسد وضعیت دشوار اقتصادی منجر به افزایش سرقت در ایران شده است. پیش از این در سال ۹۹ علیرضا لطفی، رئیس وقت پلیس آگاهی تهران بزرگ به ایلنا گفته بود ۵۰ درصد سرقت‌های ایران سرقت‌اولی هستند و به عبارتی سارقان برای اولین بار دست به سرقت زده‌اند. او تأکید کرده که شرایط اقتصادی روی رشد سرقت‌ها تأثیر گذاشته و این «حرفی بیهوده» است که گفته شود شرایط اقتصادی بر میزان جرم و جنایت بی‌تأثیر است.»

ما با آمریکا صرفا اختلافات سیاسی داریم، همین و بس/ اعتراف چندباره به ریزش سرمایه اجتماعی اصلاح طلبان

این روزنامه اصلاح طلب با بیان ارتباط میان تورم و سرقت، اذعان کرده است که در سالهای 95 تا 1400 همزمان با افزایش افسارگسیخته تورم، سرقت نیز افزایش یافته است.این مقطع دقیقا همان دوره ای است که اصلاح طلبان وعده رسیدن سیب و گلابی های برجام را می دادند.

اعتراف این روزنامه اصلاح طلب تنها یکی از مستنداتی است که اثبات می کند جریان اصلاح طلب بانی اصلی مشکلات موجود است. این طیف بانی اصلی کارنامه دولت روحانی و شریک اصلی میراث دولت روحانی است.

این روزنامه اصلاح طلب مدعی شده است که دولت رئیسی در مهار تورم موفقیتی کسب نکرده است. این ادعا در حالی است که در روزهای گذشته، خاندوزی، وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی دولت گفته بود: «شهریور ۱۴۰۰ تورم ۵۹ درصد بود اما امروز این عدد به ۴۶ درصد رسیده است.»

در روزهای گذشته همچنین، رئیسی در بیست و ششمین سفر استانی در خراسان شمالی گفته بود:« دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت خود، هر ماه، علاوه‌بر پرداخت حقوق و دستمزد، بین ۱۰ تا ۱۳ هزار میلیارد تومان بابت هزینه‌هایی پرداخت می‌کند که در این دولت انجام نشده است.» منظور رئیس جمهور، پرداخت بدهی های دولت قبلی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
    4 1
    کودتا، 8 سال جنگ، 45 سال تحریم، انهدام هواپیما مسافربری ایران، ترور سردار سپاه ایران ایجاد داعش و حمله خودش یا همپیماناش به همسایگان ایران و محاصره نظامی ایران و پیاده کردن چنصد هزار نیرو جنگی در اطراف ایران و... مرتیکه بیشرف خائن، مشکل ما با آمریکا فقط سیاسی هستش؟ مشکل ما ایدئولوژیکی هستش، که در تضاد با منافع استعماری آمریکا هستش، مشکل اونا با دین ماس.
    • حاجی IR ۰۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۵
      0 3
      من به عنوان یکی از مردم با آمریکا مشکلی ندارم امثال تو مشکل دارید که میتونید اسلحه هاتون رو کول کنید برید با آمریکا بجنگید تا مشکلتون رو حل کنید
    • IR ۰۷:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۵
      3 0
      درخواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی، اعلام رسمی پایان مذاکرات، و خروج قاطعانه، مقتدرانه، آنی، مطلق و بدون شرط از برجام، پیمان عدم اشاعه (NPT) و پروتکل الحاقی آن؛ و خاتمه دادن به هرگونه همکاری و پاسخ‌گویی به جاسوسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به بهانه‌ی بازرسی، آخرین اطلاعات نظامی و مشخصات دانشمندان کشورمان را به دست آورده و برای خرابکاری در تأسیسات هسته ای و نظامی و ترور دانشمندان کشورمان، در اختیار آمریکا و رژیم درمانده‌ی صهیونیستی قرار می‌دهند؛ و جمع‌آوری تمام دوربین‌های آنان و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان مورد نیاز کشور؛ و پیگیری برای تنظیم و صدور قطعنامه بر علیه آمریکا، انگلیس و فرانسه به‌خاطر تجهیز آن رژیم پوسیده، جعلی و موقتی به تسلیحات هسته‌ای بر خلاف ماده‌ی 2 پیمان عدم اشاعه است، که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن در آینده‌ی بسیار نزدیک هستیم.
  • IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
    2 1
    یعنی بیکارشدن وضرربه صنعت اتمی بابتن ریزی ساخت داعش ترورفرمانده نیروهای ضدتروریست حمایت ازکشتارانسانهادرفلسطین بیوتروریسم تهاجم فرهنگی وغذایی بابیوتروریسم مدال اقتخاربه قاتل هواپیمای مسافربری تهدیدبه بمباران مراکزفرهنگی راست میگی دین ماسیاست ماوسیاست ماعین دیانت ماست وگرنه امام حسین برایش قطعه نمیشدند
  • سید IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
    4 1
    ما با آمریکا فقط اختلاف سیاسی داریم و بس! بنابراین شهادت حاج قاسم سلیمانی و حمله صدام به ایران و کودتای پایگاه هوایی همدان و حمله یانکی ها به بیابان طبس و سرنگونی هواپیمای مسافربری در خلیج فارس، حمله به سکوهای نفتی در خلیج فارس، شهادت تفنگداران سپاه در خلیج فارس، غرق کردن ناوهای نیروی دریایی ایران، جاسوسی با پهپاد جانورقندهار و گلوبال هاوک، محاصره ایران با ده ها پایگاه در کشورهای اطراف ایران، ایجاد ائتلاف ضد ایران با کمک عربستان، حمایت از گروه های جنایتکار و تجزیه طلب در کردستان و بلوچستان و خوزستان و آلبانی و ..... چه ربطی به آمریکای مهربان و زیبا دارد؟! چرا شما تندروها زبان دنیا (آمریکا) رابلد نیستید؟!؟!
  • نیما IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
    4 1
    آمریکا غرب به بدنبال تجزیه ایران هستند و میخواهند با بردن ایران به جنگ داخلی قوم ها و تجزیه اش ایران ملت ایران نابود کنند آنها به این نتیجه رسیدند برای آنکه بعد از اینکه این انقلاب از بین رفت ایران خطری برای آنها نباشد و دیگری انقلابی مثل ۵۷ برای مقابله با ظلم تویش شکل نگیرد باید ایران را به طور کامل تجزیه نابود کرد و نظم نوی شیطانی خودشان را شکل بدهند
    • IR ۰۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۵
      2 0
      خانم کلینتون در فتنه ۸۸ گفت این بار چنان ایران را با خاک یکسان میکنیم که درس عبرتی برای تاریخ باشه، البته آقا سید علی و مردم پای کار انقلابی که مورد لطف خداوند متعال و ائمه را از یاد برده بود
    • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۵
      2 0
      با این وضعیت مسئولین دارن زحمت دشمنان این کشور رو کم می کنن
  • IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
    5 0
    درخواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی، اعلام رسمی پایان مذاکرات، و خروج قاطعانه، مقتدرانه، آنی، مطلق و بدون شرط از برجام، پیمان عدم اشاعه (NPT) و پروتکل الحاقی آن؛ و خاتمه دادن به هرگونه همکاری و پاسخ‌گویی به جاسوسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به بهانه‌ی بازرسی، آخرین اطلاعات نظامی و مشخصات دانشمندان کشورمان را به دست آورده و برای خرابکاری در تأسیسات هسته ای و نظامی و ترور دانشمندان کشورمان، در اختیار آمریکا و رژیم درمانده‌ی صهیونیستی قرار می‌دهند؛ و جمع‌آوری تمام دوربین‌های آنان و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان مورد نیاز کشور؛ و پیگیری برای تنظیم و صدور قطعنامه بر علیه آمریکا، انگلیس و فرانسه به‌خاطر تجهیز آن رژیم پوسیده، جعلی و موقتی به تسلیحات هسته‌ای بر خلاف ماده‌ی 2 پیمان عدم اشاعه است، که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن در آینده‌ی بسیار نزدیک هستیم.
  • FR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
    0 0
    البته این جمله زیباکلام هم اضافی است که گفته بعد از براندازان اصلاح‌طلبان بازنده انتخابات بودند چون در واقع هردو یکی ست جبهه غیر رسمی و جبهه رسمی داخلی موذی تر !
  • IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
    0 0
    قطعا حرکت بورل بازی جدیدی است هماهنگ با داخلی ها تا مذاکرات را تا انتخابات مجلس طول دهند و دوپینگ پیروزی جریان غربگرا شود لذا فریب نخوریم و باید اقدامات جدی خصوصا غنی سازی ۹۰ درصد را استارت بزنیم تا طرف سریعا تحریم‌ها را بردارد
  • IR ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۵
    1 0
    عه ، اختلاف سیاسی فقط !؟ ما با امریکا اختلافات اساسی و بنیادی داریم ، اونها با اصل جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی مشکل داشتند و دارند
  • سیامک DE ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۵
    0 0
    با شناختتی که از این براندازها و اصلاح طلب های حقیر و خودکم بین ایرانی دارم فکر میکنم که اگر حتی روزی خود جامعه امریکا سیستم کثیف امپریالیستی برده داری کشورشان را نیست و نابود کنند ،ولی باز هم با این وجود اصلاح طلب ها و غرب زده های ایران تشریف می برند و از بقایای پودر و خاکستر بر جای مانده امپریالیست ،دوباره آن سیستم کثیف و برده داری امریکا را بنا می کنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس