کد خبر 1392056
تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۴۰۱ - ۰۱:۴۶
جواد امام

یک فعال اصلاح‌طلب می‌گوید: اصلاح‌طلبان برای حمایت و کمک به دولت، برنامه پیشنهادی دارند.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون ویژه های خود نوشت: جواد امام درباره ارائه برنامه اصلاح‌طلبان به دولت در جهت اداره کشور اظهار داشت: این برنامه پیشنهادی است که جبهه اصلاحات به رئیس‌جمهور داده که حاصل تلاش‌ها و تجارب جریان اصلاحات است که تدوین شده است و علی‌القاعده می‌تواند به عنوان یک برنامه پیش روی دولت قرار بگیرد تا دولت از این تجارب و برنامه پیشنهادی استفاده کند.

وی به روزنامه آرمان گفت: اینکه این برنامه مورد استقبال رئیس‌جمهور قرار بگیرد و بخواهد از آن استفاده کند به ما برنمی‌گردد. ما یک تکلیفی داشتیم و برای اداره امور کشور فکر کردیم و برنامه‌ای تدوین کردیم و آن را در طبق اخلاص تقدیم آقای رئیسی کردیم.

عضو جبهه اصلاحات ایران افزود: اگر صاحب این سلایق و تجربه‌ها را کنار زدند و تشخیص این بوده نیازی به حضور آنها نیست باز هم به خاطر دغدغه‌هایی که جبهه اصلاحات داشته این تجارب را به دولت اعلام کرده و ارائه داده است. ما امیدواریم که برای خروج از این وضعیت دولت از این ظرفیت‌ها استفاده کند. حال اینکه اگر دولت نخواهد از این پیشنهادات و ظرفیت‌ها استفاده کند جریان اصلاحات مسئول آن نخواهد بود.

روزنامه آرمان همچنین می‌نویسد: هر چند که اصلاح‌طلبان درصدد بودند در سال‌های پس از ۹۶ نیز سرمایه اجتماعی خود را همچنان حفظ کنند اما به واسطه برخی اتفاقات رخ داده در جامعه به ویژه ماجرای آبان ۹۸ این سرمایه اجتماعی به طرز قابل توجهی کاهش یافت و نتیجه آن در انتخابات مجلس در اسفند ۹۸ و ریاست جمهوری در خرداد ۱۴۰۰ خود را نشان داد. هر ‌اندازه نیز اصلاح‌طلبان تلاش کردند تا سرمایه اجتماعی را احیا کنند از طرفی ردصلاحیت برخی نامزدهای آنها باعث شد تا نتوانند چهره‌های موثر و قابلی را به میدان رقابت بفرستند و از طرفی نیز عدم حضور حداکثری مردم پای صندوق‌های رأی مزید بر علت شد تا اصلاح‌طلبان نتوانند برنامه‌های از پیش تدوین شده خود را برای حضور در دولت و حل مشکلات کشور به منصه اجرا برسانند. به همین جهت نیز جبهه اصلاحات به مناسبت یک‌سالگی دولت سیزدهم؛ برنامه تدوین شده خود در انتخابات ۱۴۰۰ را تحت عنوان «دولت توانا - جامعه توانا» در جهت اداره بهتر امور کشور به رئیس‌جمهور پیشنهاد کرده است. برنامه‌ای جامع و کامل که در آن تلاش شده تمام شئون جامعه و حوزه‌های مختلف دربر گرفته شود.

«محیط زیست»‌، «مبارزه ساختاری با فساد»‌، «فرهنگ‌، هنر و رسانه»‌، « عدالت آموزشی و توسعه ملی»‌، «حمایت موثر از آسیب‌پذیرترین شهروندان»‌، «عدالت جنسیتی»‌، «عدالت در سلامت»‌، «حقوق سیاسی و مدنی»‌، «کرونا»‌، «فقرزدایی و کاهش نابرابری»‌، «احیای توسعه اقتصادی» و «رفع تحریم‌ها و توسعه‌محور کردن سیاست خارجی» از جمله رئوس برنامه پیشنهادی ۳۰ صفحه‌ای اصلاح‌طلبان به رئیس‌جمهور است».

یادآور می‌شود نسخه پیشنهادی اصلاح‌طلبان، آخرین بار موجب شد تا دولت مدعی تدبیر، اقتصاد کشور را به کام گرفتاری‌های بی‌سابقه و رکوردهای منفی اقتصادی ببرد. از طرف دیگر باید پرسید اگر جبهه مدعی اصلاحات، واقعا برنامه‌ای به‌دردبخور و حرفه‌ای دیگری (نه سیاست‌بازی برجامی و دیگر هیچ) داشت چرا آن را به دولت روحانی نداد تا با آن کارنامه بد و سقوط مقبولیت به زیر ۵ درصد خداحافظی نکند؟!

اما درباره انتخابات ۱۴۰۰، این طیف آقای همتی را در گود رقابت‌ها داشتند و از خاتمی و کروبی گرفته تا ۱۶ حزب اصلاح‌طلب از وی حمایت کردند؛ اما شاهکاری که در دولت مدعی تدبیر رقم زده بودند، موجب شد نظر بیش از ۲/۴ میلیون نفر را جلب نکنند، که البته با توجه به خسارت‌های به جای گذاشته اقتصادی، همین رقم هم در نوع خود قابل توجه بود!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس