کد خبر 1425478
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۴
سعدالله زارعی

غرب نمی‌تواند در برابر جهش اقتصادی و سیاسی ایران سکوت کند و از این رو همزمان با اعتراف به افق‌های بلند اقتصادی جمهوری اسلامی، درصدد آشوبناک معرفی کردن ایران است...

به گزارش مشرق، سعدالله زارعی طی یادداشتی در روزنامه کیهان نوشت: روی کار آمدن «سیدابراهیم رئیسی» از این جهت که می‌تواند نقطه پایان گذاشتن بر یک تفکر بنیادی باشد، «بسیار مهم» تلقی گردید.

کما اینکه در سال ۱۳۸۴ انتخابات ریاست‌جمهوری ایران به دلیل آنکه آدرس یک تحول اساسی می‌داد، «بسیار مهم» تلقی گردید با این تفاوت که در سال ۱۳۸۴ علی‌رغم آنکه در پیروزی قاطع شخص ابهامی وجود نداشت، در مورد شخصیت فرد ابهاماتی بود اما در سال ۱۴۰۰ این ابهام هم وجود نداشت ضمن آنکه در ۱۴۰۰، تجربه «ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد» فراروی دوطرف خط انقلاب و مقابل آن و واجد درس‌های متفاوتی برای دوطرف این خط بود.

درس آن برای رئیس‌جمهور رئیسی و نیروهایی که به او رأی دادند، استوار ماندن در چارچوب اهداف انقلاب اسلامی و عدم میل به انحراف بود و درس آن برای مخالفان خارجی و داخلی انقلاب اسلامی این بود که موفقیت اقتصادی دولت ظرفیت‌های ملت ایران حول محور انقلاب اسلامی و نظام برآمده از آن را به صحنه می‌آورد.

به عبارت دیگر در سال ۱۴۰۰ جبهه انقلاب دریافت باید مراقب اعوجاج از مسیر باشد و جبهه مخالف انقلاب اسلامی به شدت نگران تکرار حماسه مردمی انتخابات ۱۳۸۸، در انتخابات ۱۴۰۴ شد.

روی کار آمدن یک نفر به‌عنوان رئیس‌جمهور به خودی خود لزوماً یک انتخاب و اتفاق راهبردی به حساب نمی‌آید کما اینکه در طول ۴۴ سال گذشته در ایران ۱۳ بار انتخابات ریاست‌جمهوری که هر کدام هم اهمیت خاص خود را داشت، برگزار شد ولی همه آنها راهبردی نبودند.

در سال ۱۴۰۰ انتخاب سیدابراهیم رئیسی راهبردی بود چراکه خنثی‌سازی ۸ سال تلاش مشترک غرب و یک طیف خاص در داخل ایران، برای حاکم‌سازی استانداردهای سیاسی - مدنی لیبرالیزم بود و از این رو رویدادی «بسیار مهم» ارزیابی شد.

در واقع پیروزی آقای رئیسی به معنای آن بود که خط استیلای دوباره غرب بر ایران توسط مردم به شکست کشیده شد و ملتی در دوئلی ۴۳ ساله بر غرب که حالا بر ابزارهای جدیدی هم مجهز بود، پیروز شد. همان‌گونه که این قلم قبلاً هم در این ستون نوشت؛ یکی از چهره‌های سیاسی در جلسه «شورای روابط خارجی آمریکا» خطاب به غربی‌ها گفته بود اگر ما شکست بخوریم، جمهوری اسلامی از بین نمی‌رود، دشمنان غرب در ایران به قدرت می‌رسند. بیان این حرف اگرچه از زبان یک مقام مسئول ایرانی درست نبود اما اصل مطلب واقعیت داشت.

وقتی آیت‌الله رئیسی به ریاست‌جمهوری رسید، در مطبوعات پرتیراژ آمریکا و اروپا صدها مقاله و گزارش به چاپ رسید که در همه آنها به موفقیت ایران در دوره وی در پیشبرد اقتصادی، اعتراف شده بود.

البته این نکته را هم باید گفت که از سال ۱۳۹۷ به‌طور متوالی نشانه‌های شکست سیاست اعمال فشار حداکثری علیه ایران آشکار گردید و علی‌رغم به‌هم‌ریختگی دولت حسن روحانی و عدم تحرک شک‌برانگیز آن، پیش‌بینی‌های محافل مالی جهان از روند بهبود اقتصادی ایران حکایت می‌کرد.

اما به‌طور خاص، پیروزی سیدابراهیم رئیسی این پیش‌بینی‌ها پررنگ‌تر و روند بهبود اقتصادی ایران را با سرعت بیشتر متجلی کرد، تا جایی که صندوق بین‌المللی پول که رشد اقتصادی سال ۲۰۲۱ ایران را نزدیک دو درصد پیش‌بینی کرده بود، در اردیبهشت ۱۴۰۱ رسماً اعلام نمود محاسبه آن اشتباه بوده و رشد اقتصادی ایران در این سال، ۳/۷ درصد بوده است.

کما اینکه بانک جهانی در بررسی‌های چند ماه قبل خود رشد اقتصادی ۲۰۲۵ ایران را ۷ درصد و بیشتر از متوسط رشد جهانی پیش‌بینی کرد که البته دولت رئیسی در برنامه پنج‌ساله هفتم، این رشد را ۸ درصد برنامه‌ریزی کرده است.

تحرک اقتصادی ایران و برون‌رفت آن از تنگناهای ده سال اخیر برای غرب و به‌ویژه آمریکا به خودی خود بسیار وحشتناک است. چرا که اساس سیاست‌های آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان، شکست اقتصادی ایران بوده و سیاست حفظ ساختار تحریم‌های فراگیر علیه ایران بر این اساس طراحی و اجرا گردیده است.

جدای از این موضوع، تحرک اقتصادی و موفقیت دولت ایران در این میدان قطعاً وضعیت جدیدی را در ایران پدید می‌آورد و برون‌رفت ایران از مشکلات اقتصادی، بر قدرت تهاجمی انقلاب اسلامی می‌افزاید. غرب این را یک‌بار تجربه کرده است.

انتخابات ۱۳۸۸ و مشارکت ۸۵ درصدی، صحنه خیزش انقلابی ایران بود و دو سو داشت؛ یک سوی آن اشتیاق ۸۵ درصدی واجدان شرایط رأی - و عمدتاً جوانان - برای نقش‌آفرینی سیاسی حول شعارهای اصلی انقلاب اسلامی - مثل عدالت و معنویت - بود و یک‌سوی آن خارج‌شدن عناصر فکری و اجرایی کارگزار غرب از صحنه بود.

غربی‌ها یک‌بار تلاش کردند از انتخابات ۷۹/۲۹ درصدی ۱۳۷۶ و انتخابات سیدمحمد خاتمی، معنایی انحرافی به اذهان مردم جهان و ملت ایران متبادر نمایند که انتخابات ۱۳۸۸ این انگاره را باطل کرد.

البته پیش از آن هم پیگیری سیاست‌های لیبرالی در دولت مرحوم حجت‌الاسلام ‌هاشمی رفسنجانی سبب کاهش شدید مشارکت مردم در انتخابات سال ۱۳۷۲ شده و در واقع بطلان سیاست‌های اقتصادی غرب در ایران ثابت گردیده بود. انتخابات ۱۳۸۸ در واقع هم خط غرب و هم جریان غرب را مغلوب کرد.

در سال ۸۸ همه تحلیلگران می‌دانستند که رقم‌خوردن مشارکت ۸۵ درصدی مردم ایران در سی‌ویکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، محصول تلاش مجدانه و تکیه به توده‌ها و عناصر کارآمد انقلابی است. سطح گسترده خدمات دولت نهم در روستاها و شهرهای کوچک و اقدامات عدالت‌محورانه آن سبب جلب رضایت توده‌های مردم شده بود.

متأسفانه، در آن زمان غرب و عوامل داخلی آن توانستند با شورش مرفهین، نتایج را تا حدی به محاق ببرند ولی مطمئناً دشمن خود می‌دانست که مشارکت ۸۵ درصدی مردم در واقع پیروزی نگرش و سیاست انقلاب اسلامی است و نمی‌شود این را برای همیشه از چشم‌ها دور ساخت.

معنای انتخابات ۱۴۰۰ برای دوستان و دشمنان انقلاب اسلامی مشخص است. از منظر غرب، سیدابراهیم رئیسی یک عنصر «کنشگر»، «بابرنامه»، «خوش‌اقبال» و «ضدغربی» است. غرب می‌داند که موفقیت اقتصادی این دولت - که شاخص‌های غرب آن را قطعی تلقی می‌کند - ایران زخم‌خورده از توطئه‌های غرب و تحت فشار سیاست‌های نادرست دولت‌های قبل، انسجام خود را پیدا و حرکت طوفانی خود را دوباره آغاز می‌کند.

تغییر نگرش تمرکز به غرب، به تمرکز بر آسیا و دولت‌های همسایه، ظرفیت لازم را برای جلب همکاری‌های بین‌المللی و منطقه‌ای فراهم می‌کند.

رسیدن ظرفیت صادراتی ایران به ۲۰۰ میلیارد - و مبادلات اقتصادی ۴۰۰ میلیارد - دلار طی پنج سال آینده که هدف‌گذاری دولت است، «جهش ویژه» به حساب می‌آید و نگرش به شرق - البته با اصلاح ساختارهای تجاری ایران - موفقیت این هدف‌گذاری را تضمین می‌کند.

تبدیل وضعیت و حجم اقتصادی از ۳۶ میلیارد دلار صادرات سال ۱۳۹۹ به ۲۰۰ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۶، در پنج سال آینده ایران را از رتبه ۲۴ فعلی به رتبه ۱۴ در تولید ناخالص داخلی می‌رساند. این یک تهدید فوق استراتژی برای غرب است چرا که می‌داند ایرانیان به‌طور ژنتیک، روحیه‌ای تمدن‌ساز داشته و برای کشور خود نقشی جهانی قائل هستند.

این قلم قبلاً در این ستون نوشت که «مؤسسه آمریکایی پیو»، در نظرسنجی سال ۲۰۲۱ خود اعلام کرد ۸۶ درصد ایرانیان علی‌رغم سختی معیشت، از نقش منطقه‌ای کشور خود و نمادهای آن - شهید سلیمانی - حمایت می‌کنند.

غرب نمی‌تواند در برابر جهش اقتصادی و سیاسی ایران سکوت کند و از این رو همزمان با اعتراف به افق‌های بلند اقتصادی جمهوری اسلامی، درصدد آشوبناک معرفی کردن ایران است تا از یک‌سو طرف‌های خارجی را از گرایش به ایران و پذیرش عضویت آن در نهادهای مالی مهمی مثل پیمان شانگهای و پیمان بریکس بازدارند و از طرف دیگر مردم ایران را نسبت به مطلوب بودن سیاست‌های پیش‌برنده دولت خود بدبین کنند.

اما غرب مثل ۴۴ سال گذشته، در این صحنه مشغول آزمون و خطاست و لذا به نتیجه‌بخش بودن آنچه علیه ملت ایران انجام می‌دهد اعتماد کافی ندارد.

به‌عنوان مثال چهار روز پیش شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی در پاسخ به این انتقاد که چرا برخلاف تلویزیون‌هایی مثل ایران اینترنشنال، از دامنه پوشش تظاهرات ضددولتی ایران کاسته است، گفت: «قرار نیست مثل تلویزیون‌های فیک اعتبارمان را یک‌سره هزینه کنیم. ما می‌دانیم که این جنبش شکست‌ خورده است».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 60
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 12
  • IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    9 7
    شورش برای توقف ایران دردهه 60 بامنفجرکردن ساختمان قوه قضاییه وهیئت دولت توسط رجویها بودالان که ایران ازفضا تاامریکای مرکزی وافریقا ومنطقه تازیردریا وتولیدعلم بومی ونظامی وموشکی ورسانه روشنگرانه وتشییع شهیدسلیمانی ودورزدن تحریمها ابرقدرت شده وضدانقلاب ها باهم درگیرمیشن وهم روتهدیدمیکنن وامریکابه داغون شدن ازنظرکسری بودجه ونابودی اجتماعی ازنظرفرهنگ منحط وتیراندازی خیابانی شده باتخریب وفحاشی خیابانی میخواستن یه نیش ترمزاگه میشه به پمپاژدهنده ی نورعالم که مرکزش ایران است بزنند بااون هزینه ی سلاح وذسانه های فاسدشون که دوباره خوردتوسرفاسدشون
    • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
      4 5
      اسب تروآ ی آمریکا ــ اینترنت اسب تروآ ی آمریکا است . ادوارد اسنودن: آمریکا از اینترنت جهانی برای جاسوسی استفاده می کند. .پرورش یافتن نوجوانان ما توسط اسب تروآ ی آمریکا ؛ باید اولین مساله امنیت ملی ما قرار بگیرد.
    • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
      0 1
      آموزش و پرورش تنگه احد انقلاب ما می باشد که متاسفانه مانند جنگ احد آنرا رها نموده ایم.
  • IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    7 7
    قسمت اعظمی از این فتنه بر سر قطع شدن دست دزدان افسادطلب و غرب پرست از بیت المال و همچنین از سر سفره انقلاب است
    • IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
      5 2
      بعلاوه مالیات بر درامد سلبریتی ها
    • IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
      0 1
      اسب تروآ ی آمریکا ــ اینترنت اسب تروآ ی آمریکا است . ادوارد اسنودن: آمریکا از اینترنت جهانی برای جاسوسی استفاده می کند. . اینترنت ملی راه اندازی کنید.
  • IR ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    1 2
    چی بگم
  • IR ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    13 3
    جهش اقتصادی= روغن جامد ۲۰ هزار تومانی شده ۷۰۰ هزار تومان
  • IR ۰۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    9 2
    خودتی
  • NL ۰۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    13 3
    اخه تورم ۴۰ درصدی دیگه توقف داره خخخخ
    • IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
      1 3
      همان پهلوی هم تورم چهارصد درصدی داشت ک اتفاقا فیلماش موجوده تازه اون موقع بدن اجازه امریکا آب نمیخورد پهلوی
  • امیر کبیر🇮🇷 IR ۰۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    6 11
    جناب استاد زارعی، خوشحالیم به بودن شماها در کنار ایران عزیز. با هدایت های شما هیچگاه بصیرت ایرانیان کم نخواهد شد. نیازمند روشنگری های بیشتر عزیزان انقلابی هستیم.
    • راد IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
      3 4
      خخخخخخخخخخ
  • ایمان GB ۰۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    2 7
    تحلیل منم همینه
  • رسول رضایی IR ۰۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    6 7
    من نمیدانم بزرگواران دانشگاهی با علم و اگاهی چرا دوست دارند همیشه از نردبان خود بزرگ بینی بالابروند فارغ از اینکه چرا و چگونه ما به یک نقطه ازهم پاشیدگی اقتصادی و فرهنگی رسیدیم هنوز صعود و نزول را به اشتباه تفسیر میکنیم ما سال ها است که هر سال بدتر از سال قبل هستیم
    • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
      2 4
      علومی که ایران درلبه جهانه مثل نانو موشکی وفضاپیما وعلومی مثل دانش بنیانهاو خودکفایی های پزشکی ودارویی وهسته ای وهرچیزی که درعلم هست ایران باتحریم وتحمیل شدن دونبردرمنطه به او ازسوریه وعراق تاصدام بهش رسیده مابه سراشیبی مسیررشدعلم رسید هایم اینو امارجهانی دررشدعلم ایران میگه
    • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
      6 2
      زندگی خود و اقوام محترم را به لحاظ مالی طی این بیست سال و اگر توانستی طی این چهل سال بررسی کن که کجا بودید کجا هستید؟ آنموقع شاید قدری بهتر قضاوت بفرمایید. ذهن شریف شما هم آرامش بیشتری پیدا می کند .
  • حبیب IR ۰۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    9 3
    این جهش های علمی و اقتصادی که شما می فرمایی کی انشااله حادث خواهد شد
  • IR ۰۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    3 6
    ای اقا شیر مادرت حلالت باد لعنت به این غربگداهای بی جدان بی عقل کاش خدایه عقل ووجوان به اینها عنایت کند ومارااز گرفتاری اینها رهاکند لعنت به تفکرغربگدایی
  • معلم IR ۰۵:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    6 4
    پدر پدرسوخته م ه س ا ا م ی ن ی را به دلیل دروغگویی و فتنه انگیزی باید به پای میز عدالت بکشانید.
  • CA ۰۵:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    7 3
    جهش اقتصادی؟؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۰۵:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    2 5
    این آشوبگر ها رو بگیرید بزنید آدمشون کنید
  • شریفی IR ۰۵:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    3 5
    بله. انصافا تا اقتصاد میخواست بصورت اصولی نفس بکشه این آشوبها رو ناجوانمردانه راه انداختن تا تمام فعالیتهای اقتصادی آقای رییسی به محاق بره
  • IR ۰۵:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    4 5
    لعنت خدا بر دشمنان جمهوری اسلامی ایران
  • . IR ۰۶:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    1 2
    خدا با ماست. تا وقتی مقاوم باشیم دشمنآزارمون میده ولی موفق نمیشه
  • Eldar IR ۰۶:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    7 1
    کدوم جهش؟!
  • IR ۰۶:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    6 2
    با این همه جهش اقتصادی ؟
  • IR ۰۶:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    1 3
    بسیارعالی
  • IR ۰۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    4 2
    مرگ بر شیطان بزرگ و مستکبر آمریکا و اذناب داخلی اش
  • IR ۰۶:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    1 2
    تحلیل عالی
  • IR ۰۶:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    1 2
    احسنت
  • صبوری IR ۰۶:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    1 2
    بله بنده هم نظرم همین است
  • IR ۰۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    3 1
    از جهش بورس هم بگید برامون
  • . IR ۰۷:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    1 3
    مرگ بر استکبار و نوچه هاش
  • علی IR ۰۷:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    1 3
    پیروزیهای اقتصادی جمهوری اسلامی بخشی از نگرانی نظام سلطه است اما وحشت غرب از تفکر و اندیشه است که دشمن را بچالش جدی وادار کرده به در و دیوار میزند! مبارزه جدی اکنون مبارزه حق بر علیه باطل است که وجدانهای شریف مردم منطقه و جهان را در مبارزه با ظلم قرار داده است. نهضت امام حسین و پرچم عدالتخواهی ایران- نظام زور را بوحشت انداخته است.
  • حسین IR ۰۷:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    3 1
    امریکاییها قصد دارند بدون لغو تحریم ها دوباره برنامه غنی سازی ایران رو تعطیل کنند و چون با مقاومت جانانه تیم مذاکره کننده ایران مواجه شدند و از طرفی هم دیدند ایران بدون واهمه از تهدیدات پوشالی انها با سرعت تاسیسات اتمی رو گسترش میده رو به شورش های خیابانی و اغفال جوانان آورده اند،خدارو شکر کشور به ثبات سیاسی رسیده و این شورش های خفیف تاثیری روی سیاست های کلان کشور نداره ،امید وارم مسئولین با شجاعت و درایت برنامه اتمی رو ادامه بدهند.
  • US ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    1 2
    درود
  • IR ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    1 2
    عالی
  • IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    3 1
    در مورد انتخابات ۹۶ و رای ۲۴ میلیونی روحانی و شکست رئیسی نظری نداری و تحریم بخش بزرگی از جامعه در انتخابات ۱۴۰۰
  • IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    2 1
    صد بار گفتم
  • نادری IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    1 2
    دقیقا. لعنت خدا بر وطن فروشان
  • IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    2 3
    غرب نمی‌تواند در برابر جهش اقتصادی و سیاسی ایران سکوت کند و از این رو همزمان با اعتراف به افق‌های بلند اقتصادی جمهوری اسلامی، درصدد آشوبناک معرفی کردن ایران است
  • IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    2 3
    دقیقا. این شورش ها یه لگد محکم به برنامه های اقتصادی درست آقای رییسی بود.
  • کارشناس IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    3 0
    متوقف کردن دزدی و رانت و غارت بیت المال درسته
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    2 1
    با شعار چیزی درست نمی شود این چند وقت فقط شعار شنیده ایم بس چه چیز درست شده وخواهد شد
  • علی IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    2 1
    سلام.عالی گفتی متمعنن همینطوره ولی خواهشن پیازداغشوزیادنکنین اغراق قاطی حقیقت نکنید این دولت کارش درسته مسیرشم عالیه فقط ازشما دوستان این خواهش میکنم تعریف نکنید پیش پیش اعلام نکنید اینجوری دولتووامدارش نکنید کمک راهش باشید ن سنگ جلوچرخش وسلام
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    1 2
    احسنت
  • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    1 2
    دقیقا
  • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    3 1
    چرا اینترنت قطع شده برای اعتراض باید کجا برم جواب بدین منو بیکار کردین
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    2 1
    موافقم
  • IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    6 2
    کدوم جهش اقتصادی
  • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    2 1
    دقیق گفتی
  • IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    5 1
    منظورت از جهش اقتصادی چیه ؟
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    2 1
    دقیییییقااآااا
  • IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    4 7
    اسب تروآ ی آمریکا ــ اینترنت اسب تروآ ی آمریکا است . ادوارد اسنودن: آمریکا از اینترنت جهانی برای جاسوسی استفاده می کند. . اینترنت ملی راه اندازی کنید.
    • IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
      3 2
      موافقم
  • احمد IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    1 1
    رویای قشنگی است. حیف با این آدم های دور و بر حاج آقا رئیسی شدنی نیست. همین وضع موجود حفظ بشه باید جشن گرفت متاسفانه!
  • محمد حسین IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    1 0
    بله ترقی کرده ایم ، ولی همونطور که گفته شده : خاکت به سر ترقی معکوس کرده ای . ما فقط در موشک و پهباد و اتم و پراید ترقی کرده ایم که وجه مشترک همشون هم کشنده بودنشونه ‌.
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    4 0
    چرند نگو سعدالله ، جهش اقتصادى كجا بود ؟! تو دارى وضع اقتصادى خودتو با مردم مقايسه ميكنى خب طبيعيه كه جهش اقتصادى داشتيم !
  • IR ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    0 0
    سلام البته امروز ۱۷ بهمن هست که این متن رو خوندم همش درست اما من نمیدونم چرا لحظه ای چیزها گران میشه ویک عده که بسیار هم بانظام مخالفت میکنند پولدادتر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس