"خارپشت دریایی" تهدید جدی اکوسیستم‌های اقیانوسی است

نتیجه تحقیق جدید دانشمندان نشان می‌دهد که تعداد خارپشت‌های دریایی با اسیدی شدن اقیانوس‌ها بیشتر شده و افزایش جمعیت این گونه تهدیدی برای جنگل‌های کلپ زیر دریا و حیات سایر جانداران دریایی است.

به گزارش مشرق، بر اساس یک مطالعه جدید از دانشگاه سیدنی، خارپشت‌های دریایی می‌توانند آب داغ و اسیدی حاوی دی‌اکسید کربن بالا را تحمل کنند. کارشناسان در حال مطالعه این جمعیت انعطاف‌پذیر از موجودات دریایی هستند تا پیش‌بینی کنند که آیا ممکن است سایر حیوانات دریایی نیز با کسب ویژگی‌های این موجود شگرف در شرایط اقیانوسی آینده که گرم‌تر و اسیدی‌تر خواهد شد دوام بیاورند یا خیر؟

محققان کشف کرده‌اند که خارپشت‌ها می‌توانند گرم شدن و اسیدی شدن دریا را تحمل کنند و این توانایی به این معنی است که با ادامه گرم شدن اقیانوس، تعداد خارپشت‌ها افزایش پیدا می‌کند.  دانشمندان در این آزمایش تعدادی خارپشت دریایی را را در شرایط آزمایشگاهی با میزان دی‌اکسید کربن زیاد و Ph بالاتر از میزان Ph اقیانوس‌ها نگهداری کردند و مشاهده کردند که این جوجه تیغی‌ها به راحتی با شرایط محیطی کنار می‌آیند.

دکتر شاونا فو، محقق ارشد و زیست‌شناس دریایی در رابطه با این موضوع گفت: با توجه به توانایی خارپشت‌ها در مقاومت در محدوده دمایی زیاد، این خارپشت‌های دریایی احتمالاً به گسترش در سراسر دریای مدیترانه ادامه می‌دهند و عواقب جدی برای زیستگاه‌های ساحلی خواهند داشت. خارپشت دریایی به سرعت پخش می‌شود و می‌تواند بسیار مخرب باشد.

وی ادامه داد: آن‌ها جنگل‌های کلپ زیر آب را ویران می‌کنند و بستری بی‌ثمر را پشت سر می‌گذارند که دیگر نمی‌تواند سایر گونه‌های دریایی را که برای غذا یا سرپناه به کلپ متکی هستند، پشتیبانی کند. در امتداد سواحل جنوب شرقی استرالیا، خارپشت دریایی دراز تکثیر شده و از نیو ساوت ولز تا تاسمانی گسترش یافته و جنگل‌های کلپ را در طول مسیر نابود کرده است. گسترش این گونه همچنین جمعیت خرچنگ‌های منطقه را نیز تهدید می‌کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس