کد خبر 1354560
تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۱:۳۲
رکوردشکنی گرمای هوا و بلایای طبیعی در سالی که گذشت

طی یک سال اخیر روند گرم شدن هوای زمین و بلایای طبیعی در سطح جهان به سطح بی سابقه‌ای رسید.

به گزارش مشرق، طی یک سال اخیر بلایای طبیعی و به خصوص گرمای شدید هوا و آتش سوزی به سطح بی سابقه‌ای رسیده و نهاهای مختلفی درباره آن هشدار دادند.

ناسا (سازمان ملی فضانوردی آمریکا) و «ان اوای ای» (اداره ملی اقیانوسی و جوی) هشدار دادند که جهان در سال ۲۰۲۱ شاهد دمای بی سابقه و مرگ و میر ناشی از بلایای بوده است.

ویژه نوروز//// رکورد گرمای هوا و بلایای طبیعی در سالی گه گذشت

اطلاعات منتشر شده نشان می‌دهند که دستکم ۶۰۰ نفر تنها در آمریکا در نتیجه بلایای طبیعی در سال گذشته جان خود را از دست دادند که بیشترین رقم در یک دهه اخیر به شمار می‌رود.

سال ۲۰۲۱ یکی دیگر از سال‌های رکورددار از نظر بلایای طبیعی به شمار می‌رود و به عنوان ششمین گرم‌ترین سال گرم سال در تاریخ ثبت شد.

سال گذشته همچنین پیامدهای افزایش دما، از جمله آب شدن یخ‌های دریا، طوفان‌های قدرتمند در سراسر جهان و سایر بلایای طبیعی را به همراه داشت.

ویژه نوروز//// رکورد گرمای هوا و بلایای طبیعی در سالی گه گذشت

«راسل ووز»، دانشمند فیزیک از ان اوای ای، طی این درخواست گفت که سال گذشته دستکم ۶۰۰ نفر تنها در آمریکا در نتیجه این بلایا جان خود را از دست دادند که بالاترین میزان تلفات در یک دهه گذشته است.

علاوه بر این بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهند که دمای سطح زمین و اقیانوس‌ها در سطح جهان در سال گذشته حدود ۱.۵۱ درجه فارنهایت (۰.۸۴ درجه سانتیگراد) بالاتر از میانگین قرن بیستم بود.

همچنین چهل و پنجمین سال متوالی به شمار می‌رود که دمای کره زمین بالاتر از این میانگین بود.

موضوع نگران کننده این است که تنها دمای سطح زمین نیست که افزایش یافته است؛ میزان گرمای اقیانوس‌ها نیز در سال ۲۰۲۱ به رکورد بالایی رسید.

محتوای گرمای اقیانوس در اصل مقدار کل گرما یا انرژی ذخیره شده در اقیانوس است.

هنگامی که این گرمای اضافی توسط اقیانوس جذب می‌شود، این انرژی به طور نامحدود ذخیره می‌شود.

در سال گذشته میزان گرمای اقیانوس‌ها در سطح جهان بیشترین میزان از زمان شروع ثبت آمارها از شش دهه پیش بوده است.

ویژه نوروز//// رکورد گرمای هوا و بلایای طبیعی در سالی گه گذشت

این امر شامل فعالیت طوفان بالاتر از حد متوسط ​​در شرق اقیانوس آرام شمالی، امواج گرمای شدید در شمال غربی آمریکا، غرب کانادا، جنوب اروپا و موارد دیگر، قوی‌ترین حداکثر سرعت باد ثبت‌شده (در طول طوفان سوریگا) و بسیاری موارد دیگر است.

یکی از کارشناسان ان اوای ای، می‌گوید «متأسفانه، ما باید انتظار داشته باشیم که بیشتر از این نوع بلایا را در جهان گرم‌تر ببینیم.»

وقتی درباره تغییرات آب و هوایی بحث به میان می‌آید، قطب شمال به سرعت در این بحث مطرح می‌شود چرا که ذوب شدن یخ‌های قطب شمال، بر سطح دریاها در سراسر جهان تأثیر می‌گذارد و می‌تواند جاری شدن سیل را تشدید کند و احتمال و شدت بلایای طبیعی را افزایش دهد.

ویژه نوروز//// رکورد گرمای هوا و بلایای طبیعی در سالی گه گذشت

«گاوین اشمیت»، اقلیم شناس و مدل ساز آب و هوا، مدیر موسسه مطالعات فضایی ناسا گودارد در نیویورک، هشدار داده است «متأسفانه، قطب شمال در طول ۳۰ سال گذشته بیش از سه برابر سریعتر از میانگین جهانی گرم شده است.»

وی افزود «این یک تغییر بسیار چشمگیر در سطح جهانی است؛ این امر باعث آزاد شدن دی اکسید کربن و متان، دو گاز گلخانه‌ای قدرتمند، در جو می‌شود؛ از آنجایی که این گازها به تغییرات آب و هوایی دامن می‌زنند، این مشکل را تشدید می‌کند که در وهله اول باعث افزایش دما می‌شود.»

این کارشناس هواشناسی هشدار می‌دهد «آنچه در قطب شمال روی می‌دهد، در قطب شمالی نخواهد ماند و به تمام جهان گسترش پیدا می‌کند.»

اگرچه موضوع تغییرات اقلیمی یک موضوع سیاسی است. اما یک اجماع علمی قوی در مورد اینکه چرا این اتفاق می‌افتد و چگونه پیشرفت می‌کند وجود دارد.

موسسات مختلف در طول زمان با روش‌های متفاوتی آب و هوای زمین را مطالعه کرده‌اند و با این حال، نتایج یکسانی را دریافت می‌کنند.

در نموداری که افزایش دما را در طول زمان نشان می‌دهد، داده‌های ان اوای ای، تقریبا با داده‌های جمع‌آوری‌شده به روش‌های مختلف از تعدادی دیگر مؤسسات و گروه‌های تحقیقاتی مطابقت دارد.

در حالی که آب و هوای زمین به طور طبیعی در بازه‌های زمانی طولانی در نوسان است، تغییراتی که اکنون شاهد آن هستیم قطعاً ناشی از مقادیر زیادی گازهای گلخانه‌ای است که انسان‌ها به جو وارد می‌کنند.

همه چیز از سوزاندن سوخت‌های فسیلی در فرآیندهای صنعتی گرفته تا تولید برق، جنگل زدایی، عملیات نفت و گاز و موارد دیگر باعث این مشکل می‌شود.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس