1

مقاومت دیپلماتیک ایران مانعی بزرگ در برابر اجرای طرح مهار ایران از سوی بایدن در آستانه سفر به منطقه است.

سرویس سیاست مشرق- اردیبهشت سال ۱۳۸۵ در یکی از اتاق ‌های دفتر حزب اعتدال و توسعه پنج نفر از اعضای شورای مرکزی حزب کنار یکدیگر نشسته و رسانه‌ها را برای یک کنفرانس خبری دعوت کردند. هدف همراهان هاشمی رفسنجانی در آن جلسه نقد ادبیات طوفانی رئیس جمهور وقت در برخورد با غربی‌ها بود، تا پیش از این عضو ارشد این حزب مسئول پرونده ایران در مذاکرات هسته‌ای بوده و حالا پس از برکناری می‌خواست از لایحه دفاعیه خود پیش چشم خبرنگاران دفاع کند.

حسن روحانی پس از تعارف‌های معمول، رشته سخن را در دست گرفته و گفت: غرب به ما بدبین شده است، حتی اگر آمریکا را دشمن خود بدانیم، لااقل باید با اروپایی‌ها همراهی کنیم. سر تیم سابق مذاکره کننده ایران کمی هیجانی شده و صدایش را بلندتر کرده و می‌گوید: «روی سنگلاخ‌های تیز و سخت نمی‌توان دوید، دولت فعلی تجربه نداشته و نمی‌داند که در مذاکره فقط سخت‌گیری لازم نیست، گاهی هم باید نرمش داشت.»

یارِغار هاشمی درحالی مانیفست سیاسی خود را از روی کاغذ می‌خواند که فراموش کرده بود که نزدیک به سه سال قبل‌تر از این وقتی با آلمانی‌ها در برلین توافق کرد که سازمان انرژی هسته‌ی را پایلوت کند تا به جایش درهای ورود ایران به سازمان تجارت جهانی باز شود؛ بوش با آن طرح مخالفت کرده و گفته بود حتی یک موتور بوئینگ نیز به تهران نخواهد داد! البته حسن روحانی روحانی در آن میتینگ خبری در آخرین بند از اعلامیه دیپلماتیکش پاسخی قابل توجه به ابهامات پیرامون «میزان اعتماد به غرب» داده و گفته بود گاهی باید در برابر بی‌اعتمادی تاریخی گذشت کرد و معبرهای مسدود شده را باز نمود.

روحانی پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری نیز نزدیک به هشت سال از همین تِز سیاسی استفاده کرده و هر بار پس از شکست دوباره آماده مذاکره با غربی‌ها بود. این مسئله تا جایی پیش رفت که سال گذشته در آخرین دقایق از دور ششم گفتگوهای هسته‌ای میان تهران و اروپا، عباس عراقچی حاضر شد در برابر دریافت ۳ میلیارد دلار تعلیق هسته‌ای را بپذیرد. در آن زمان روحانی در یکی از آخرین سخنرانی‌های خود در کسوت رئیس جمهور اعلام کرد که اگر نظام به مذاکره کنندگان ایرانی اختیار عمل بیشتر بدهد، کار را تمام خواهد کرد، البته با این درخواست عجیب مخالفت شد.

هدف آمریکایی‌ها از گفتگوهای دوحه چه بود؟ / پشت پرده تلاش یک جریان خاص برای حذف علی باقری از مذاکرات!

چرا با آمریکایی‌ها توافقی شکل نمی‌گیرد؟

اواخر اسفند ماه سال گذشته جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتشار چند توییت سریالی درباره سرنوشت مذاکرات هسته‌ای نوشت که متن توافق روی میزش آماده است و کافی است تنها دو طرف(ایران و آمریکا) در وین حاضر شده و زیر آن را امضا کنند.

 فردای آن روز یک روزنامه اصلاح طلب در سرمقاله خود نوشت که درنگ جایز نیست و هر چه زودتر باید زیر قرارداد جدید را امضا کرد. این جملات از سوی نویسنده آن یادداشت در ظاهر منطقی به نظر رسیده و طرف ایرانی باید با اولین پرواز به پایتخت اتریش سفر کرده و زیر یک توافق را امضا می‌کرد، در ظاهر همه چیز برای «توافق خوب» محیا بود، اما هیچ پروازی از تهران به سوی وین حرکت نکرد، زیرا دیپلمات‌های ایرانی اقدام جدید اروپا را دامی زیر پای خود می‌دیدند.

پس از این تحرک دیپلماتیک از جانب اروپا، در رسانه‌های جریان اصلی در غرب این‌گونه تبلیغ می‌شد که تهران برای توافق تعلل می‌کند. ماجرای جالبی بود! از بیرون تروئیکای اروپایی بیانیه داده و جمهوری اسلامی ایران را مقصر به عدم توافق و نیز متهم به وقت کشی می‌کرد و از داخل نیز جریان‌های غرب گرا این گونه تبلیغ می‌کرند که دولت و مذاکره کنندگان آن اصلا اعتقادی به توافق نداشته و فرصت‌های مهم را از یکی پس از دیگری دست داده و به بخت خود لگد می‌زد. این جملات درست مانند همان مانیفست سیاسی بود که ۱۵ سال قبل‌تر حسن روحانی زیر گوش دولت وقت خوانده بود!

هدف آمریکایی‌ها از گفتگوهای دوحه چه بود؟ / پشت پرده تلاش یک جریان خاص برای حذف علی باقری از مذاکرات!

هدف آمریکایی‌ها از گفتگوهای دوحه چه بود؟ / پشت پرده تلاش یک جریان خاص برای حذف علی باقری از مذاکرات!

صحنه سازی داخلی و خارجی به گونه‌ای بود که گویی تهران از زیر یک توافق مهم با ثمرات زیاد شانه خالی کرده و بازی را به هم زده است. اما این مهندسی افکار عمومی، تنها برشی ساده لوحانه از پیشنهاد غربی‌ها به تهران بود و در پشت صحنه آمریکایی‌ها در حال پخت و پز یک طرح ضد ایرانی بودند. با فرو نشستن گرد و غبار اولیه، سخنگوی وقت وزارت خارجه با انداختن توپ در زمین غرب از موضع اروپایی‌ها استقبال کرده و اعلام کرد که اگر عامل خارجی دخالت نکند، رسیدن به توافق دور از دسترس نیست. اشاره خطیب زاده به «عامل خارجی» درخواست‌های جدید از سوی آمریکایی‌ها بود که تمایل داشتند برخی مسائل غیربرجامی و فراپادمانی را نیز درمتن توافق جدید وارد کنند.

آن روزها یک تیم امنیتی ازعربستان‌سعودی در همکاری مشترک با رژیم صهیونیستی به بایدن فشار می‌آورد که مسائل منطقه‌ای و موشکی در قرارداد جدید ذکر شود. آمریکایی‌ها نیز با بزک کردن این طرح و استفاده از عباراتی چون ساختن «ناتوی عربی» به آن بال و پر داده و فضا را برای تحمیل توافق به ایران آماده می‌کردند.

 علی باقری مذاکره کننده ارشد کشورمان برای نشان دادن موضع ایران در گفتگوهای وین به طرف اروپایی پیشنهاد کرد که همه به سال ۲۰۱۵ بازگشته و آمریکایی‌ها با لغو تحریم‌ها، انتفاع تهران از برجام را تضمین کنند. پاسخ رابرت مالی به این پیشنهاد منصفانه آن بود که اگر بیشتر می‌خواهید باید بیشتر بدهید!

در حالی‌که غرب با انجام مانور تبلیغاتی ادعا می‌کرد که آماده توافق است، حتی حاضر نبود به توافقی که خود در سال ۲۰۱۵ آن را امضا کرده است باز گردد. بعدها مشخص شد که هدف طرف غربی از ارائه چنین پیشنهادهایی صرفا تحریک اجتماعی با هدف فشار به ایران برای رسیدن به یک توافق دل‌خواه بوده است.

هدف آمریکایی‌ها از گفتگوهای دوحه چه بود؟ / پشت پرده تلاش یک جریان خاص برای حذف علی باقری از مذاکرات!

مذاکرات دوحه؛ آخرین تلاش در آخرین روزها!

در حالی‌که در تهران به این موضوع ایمان داریم که بدون برجام نیز چرخ اقتصاد چرخیده و می‌توان با تکیه بر توان داخلی بر مشکلات غلیه کرد، با دعوت امیر قطر و با هدف نشان دادن «حسن نیت منطقه‌ای» بار دیگر بخت طرفین برای رسیدن به یک توافق آزموده شد. در دو اتاق هتل اینترکنتیننتال دوحه طرف ایران و آمریکایی بر سر میز نشسته‌اند و میانجی‌های اروپایی و قطری یادداشت‌های هر طرف را به دیگری دادند. وزارت امور خارجه این روش از مذاکره را «گفتگوهای سه جانبه غیر مستقیم» خوانده بود، این پیغام و پس‌خوان‌های دیپلماتیک البته به نتیجه مطلوب نرسید.

از همان ابتدای مذاکرات دوحه، طرف ایرانی به خوبی‌ می‌دانست که آمریکا اصولا از مسئله‌ای به نام «برجام» گذشته و احیای آن در دستور کار تیم آمریکایی قرار ندارد. این موضوع حتی برای واشنگتن موضوعی محرمانه نیز محسوب نمی‌شود! ولی نصر در یک مقاله مشترک با حسین موسویان (عضو سابق و پرحاشیه تیم مذاکرات) نوشته است که بایدن باید به سمت یک توافق جدید به جای برجام برود. در این مقاله نوشته شده است که آمریکا حل مسائل منطقه‌ای را باید در کانال گفتگوهای مستقیم میان ایران و عربستان سعودی پیگیری کرده و در دو یا سه پرونده پیوسته به هم، تهران را تحت کنترل درآورد. انریکه مورا(متخصص جنگ شبکه‌ای در بالکان) این پیشنهاد را قابل تامل و اجرایی دانسته است.

در بخشی از این مقاله مهم آمده است:

آمریکا بجای اصرار بر مذاکرات منطقه ای درقالب گفتگوهای ایران و شش قدرت جهانی و بعنوان پیش شرط بازگشت به برجام،   باید از مذاکرات جاری ایران و عربستان حمایت کند تا به موازات گفتگوهای برجامی، گفتگوهای منطقه ای بین کشورهای منطقه و ایران شکل گیرد. آمریکا باید عربستان وسایر کشورهای منطقه خلیج فارس را تشویق کند که مذاکرات ایران-عربستان در بغداد به سکوی گفتگوهای ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس تبدیل شود تا خودشان در مورد امنیت منطقه گفتگو کنند.

 این پروسه می‌تواند در چهارچوب قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت سازمان ملل و با هدایت سازمان ملل صورت گیرد. قطعنامه ۵۹۸ که موجب توقف جنگ عراق و ایران شد، به دبیرکل سازمان ملل ماموریت میدهد که گفتگوهای منطقه ای برای امنیت منطقه آغاز کند. این قطعنامه با حمایت جامعه بین المللی شامل عربستان و سایرکشورهای منطقه تصویب شد.

به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها (با واسطه اروپا) با تغییر مکان مذاکرات مدل بازی را نیز عوض کرده‌اند. دلیل عدم توافق هسته‌ای(با وجود آماده بودن بسترهای آن) در دور اول گفتگوها در دوحه نیز به همین موضوع باز می‌گردد. پلن (نقشه) جدید واشنگتن آن است که به جای گنجاندن موضوعات مختلف در یک توافق، سلسله گفتگوهایی هم‌پوشانی شده را پیش برده و با کانالیزه کردن ایران به مجموعه توافقاتی دست یابد که ترامپ خواب آن را نیز نمی‌دید!

هدف آمریکایی‌ها از گفتگوهای دوحه چه بود؟ / پشت پرده تلاش یک جریان خاص برای حذف علی باقری از مذاکرات!

واقعیت آن است که تا پیش از این انریکه مورا و جوزپ بورل چندبار پیام‌های مبادله شده میان تهران و واشنگتن را جابه‌جا کرده و هر دو طرف(ایران و آمریکا) به خوبی می‌دانستند که در دوحه قرار است بر سر چه موضوعاتی و تا چه سر حد و مرزی با هم گفتگو کنند. اما رابرت مالی به ناگهان با بهانه‌های واهی و بیان چند موضوع فراپادمانی زیر میز گفتگوها زد.

در حال حاضر هدف آمریکایی‌ها آن است که در یک «جنگ ترکیبی» با افزایش فشار، فضای تحلیلی در ایران را بر هم زده تا پس از سفر بایدن به منطقه یک ساختار جدید امنیتی را شکل دهند. در ذیل این سازو کار جدید هم زمان موضوع ناتوی عربی، گفتگوهای منطقه‌ای و نیز مذاکرات هسته‌ای پیش رفته تا تهران در ذیل چند توافق مجزا از یکدیگر واشنگتن را به اهداف خود در خاورمیانه برساند. افزایش اقدامات شروروانه از سوی رژیم صهیونیستی و عوامل مزدور در ماه‌های اخیر کاتالیزور این برنامه است.

 بدیع یونس روزنامه‌نگار عرب زبان در این باره نوشته است: طرح جدید واشینگتن برای خاورمیانه؛ مهار ایران و بهبود روابط با متحدان است، سفر شتاب زده مصطفی کاظمی به تهران را باید درست تفسیر کرد!

هدف آمریکایی‌ها از گفتگوهای دوحه چه بود؟ / پشت پرده تلاش یک جریان خاص برای حذف علی باقری از مذاکرات!

هدف آمریکایی‌ها از گفتگوهای دوحه چه بود؟ / پشت پرده تلاش یک جریان خاص برای حذف علی باقری از مذاکرات!

البته اجرای این نقشه شوم از سوی آمریکایی‌ها با رصد اطلاعاتی و میدانی و نیز مقاومت دیپلماتیک از سوی جمهوری اسلامی ایران روبرو گردیده است. این روزها صداهای مشکوک از داخل از جانب برخی لیبرال‌ها برای تغییر در آرایش دیپلماتیک و حذف علی باقری سر تیم مذاکره کننده کشورمان از مذاکرات بی دلیل نیست.

 مقاومت دیپلماتیک در داخل و ایستادگی در برابر زیاده‌خواهی دشمن، مانعی بزرگ در برابر اجرای طرح مهار ایران از سوی بایدن در آستانه سفر به منطقه است، روزنامه جمهوری اسلامی که این روزها از خط انقلاب اسلامی خارج شده، در سرمقاله خود نوشته است که اگر احیای برجام را می‌خواهید، باقری را برکنار کنید. حتی آمریکایی‌ها هم جرات نکردند این درخواست را در واشنگتن پست مطرح کنند!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 88
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    55 6
    جریان خاص دیگر نه سر پیاز است نه ته پیاز. اگر هم گنده گویی می کند برای اینستکه آنرا برای خارج از کشور فاکتور کند و ادعا کند که هنوز هم در سیاست کشور محلی از اعراب دارد وگرنه هیچ کس در هیچ سطحی کوچکترین ارزشی برای این ....اصلاحاتچیون قائل نیست.
    • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      7 3
      باید دولت انقلابی برای امت اسلامی دستاوردهای هسته ایی را طی مذاکرات بیست ساله مشخص کند واگر خسارت محض است فورا آن را اتش بزند.
    • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      3 2
      اماااااااااان از جهل و عناد
    • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      15 8
      دکتر باقری موجب وحشت غربگداها و استکبار جهانی شده که الان آمریکا به غلط کردن افتاده و التماس میکند.
    • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      9 13
      ظریف کفت اگر توانستند دوخط توافقی را بنویسند دستشان را بوس خواهم کرد.
    • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      5 7
      هزینه مذاکرات بیست ساله و مذاکره دوحه توسط دولت انقلابی چقدر بود؟
    • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      17 4
      دولت انقلابی فقط بخاط اتمام حجت در دوحه مذاکره کرد و دیگر وذاکره نخواهد کرد. ننک بر غربگدا
    • IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      12 4
      پاسخ به کاربر 11:22 ظریف حتی فرق کلمه SUSPEND(تعلیق) و کلمه TERMINATE(لغو) را نمیدانست و اینگونه برجام به خسارت محض تبدیل شد.
    • IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      4 1
      متن برجام را هم گروه بحران بین الملل که اکثر آنها صهیونیسم هستند نوشتند و دادن به این اقا
    • IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      5 1
      جناب علی باقری باید با اقتدار از حقوق ملت ایران اسلامی دفاع کنه..
    • IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      3 1
      ما نه علاقه و نه نیازی به بوس کردن دستمان از طرف ظریف السلطنه داریم بهتر است برود و دست تضمین جان کری را ببوسد و یا جویی بی اختیارو معاون سابق اوبامای مؤدب را...
  • IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    38 5
    داخلی ها رابایداعدام کردننگ به افسارطلبها
    • IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      22 3
      لاشه برجام در دوحه برای همیشه دفن شد و به این ترتیب بطری شیشه عمر اصلاح طلبان خرد شد و این قبیله منحوس دود!!
  • مرگ بر منافق IR ۰۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    16 6
    بیخود چهره خاتمی منافق رو درج کردید
    • حاجی IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      3 3
      مرگ بر تو که دیگران رو منافق می نامی
    • IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      2 1
      حاجی منافق اسقاطیلی پشت سرت هستم و حواسم بهت هست و قایم شدن چند روزه هم نمیتونه نجاتت بده پس بهتره به عوض حمایت از خ.... فتنه گر دوست کوروش شنا یاد بگیری فقط شنا و شنا بعدا التماس فایده ندارد....
  • IR ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    16 3
    وقتی گاوچرونها پادوهای رسانه ای دارن که با پول این ملت حرف اونا رو می زنن، برای چی خودشونو تابلو کنن.
  • کارگر IR ۰۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    7 18
    اگر احیای برجام را میخواهید باید رئیسی را برکنار کنید. برکناری باقری کاری از پیش نمی برد. :)
    • IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      23 4
      اگر میخواهید کارگر غرب باشید رضا الربع البهلوی 2 را برگردانید!!!!!!!!!!!!
  • IR ۰۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    7 29
    کسی که این مقاله رو نوشته چند سالشه ؟ تحصیلاتش چیه ؟ چقدر مقاله ابتدایی بود . حیف وقتم
    • محمدایوب IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      16 4
      1/44ضرر کردی برو روزنامه جمهوری یا شرق رو بخوان
    • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      1 0
      مدتها است که عوض شده
  • IR ۰۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    13 1
    اگر تحریم های بانکی و مالی را برندارند نیازی هم به توافق نداریم
  • IR ۰۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    16 4
    احسنت. تمام متون آمریکایی مطالب بالا را تایید میکنند، تحلیل درست و خوبی بود. اما، چرا باید امثال شیرزاد خائن این سخنگوی رژیم غاصب هنوز در ایران آزاد باشد آنهم استاد دانشگاه و یا دیگر خائنانی چون تاجزاده و ... .
  • خسرو IR ۰۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    14 2
    مقاله نویس روزنامه جمهوری اسلامی ایرانی است یا بزرگ شده اسرائیل؟ یعنی با این درک و فهمش تا حالا نفهمیده که آمریکا هر چی امتیاز بگیرد حتی یک آبنبات هم نمیدهد مگر نفهمید که در دوحه آمریکا اصلا از هسته ای صحبت نکرده است و فقط از موشکی درخواست اضافی کرده میخواهند یک جایی را زخمی کنند و سپس دنبالش را بگیرند و بگویند ایران مقصر است پای میز نمی آید لطفا یکی در رسانه ملی موارد ریز را برای ملت باز گو کند و دست از محرمانه بودن بردارید تا آمریکا نا امید شود و الا مزدوران آنها مردم را به اشتباه می اندازند
    • IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      1 0
      در فلسفه مدیر مسئول و نویسندگان روزنامه نوکری و جان نثاری برا غرب بالاترین موهبت هست و ما بقی مسایل چیزی نیست....
  • IR ۰۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    1 2
    متاسفم
  • IR ۰۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    13 3
    اصلاحاتچی ها خیلی غلط کردن 8 سال ظریف بی کفایت رو تحمل کردیم غلط می کنید که دخالت کنید باید تحمل کنید راهی ندارید غربگداهای کاسب برجام و پیاده نام اسرائیل
  • IR ۰۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    30 6
    علی باقری بهترین شخصی است که توانسته از مطالبه قانونی و منافع ملی ایرانیان دفاع کند وبه طرف غربی باج ندهد علی باقری نمیگوید هر توافقی بهتراز توافق نکردن است علی باقری میگوید امریکا باید تضمین بدهد که تحریمهایی را که باید بردارند نباید دو باره برای مسائل دیگری بازگردانند ایران در برجام فقط در مورد هسته ای توافق کرده است و نباید امریکائیها درخواست دیگری داشته باشند
  • رضا IR ۰۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    4 7
    روزنامه جمهورى اسلامى هم درست انگشت گذاشته روى نقطه ضعف
    • IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      2 1
      البته نقطه ضعف طرف آمریکا....
  • SE ۰۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    25 4
    لعنت بر پایه گذاران برجام
  • حسن IR ۰۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    25 3
    ملت ایران هر چه می کشد از ابو مازن ها و ابو موسی های اشعری داخلی هست.تا کی این بدبخت ها دنبال باج دادن به دشمن هستند.رییس جمهور قبلی فارغ التحصیل لندن اگر کمی به توان داخلی توجه می کرد وضع ملت بسیار بهتر از اقتصاد با برجامش می بود.اگر یاسر عرفات و محمود عباس در مذاکرات با اسراییل وآمریکا چیزی بدست آوردند این ها هم بدست خواهند آورد.
  • IR ۰۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    18 1
    همین لاشه متعفن برجام به همین صورت گویا اهداف آمریکا را براورده میکند و نیازی به بازگشت نمیبیند.
    • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      13 3
      دقیقا" همینطوره ! آمریکایی ها با همین برجام به اهداف خودشون رسیدن ، در حال حاضر بخاطر شرایط جهانی و، وضعیت بحران انرژی در غرب آمریکایی ها می‌خواهند بصورت موقت هم شده نفت و انرژی ایران به جهان تزریق بشود و قیمت های حامل های انرژی کاسته شود تا فشار کمتری بر دوش اقتصاد غرب باشد اطمینان داشته باشید این استراتژی موقت خواهد بود و دوباره ..... بوی این جسد متعفنو خسارت بار ( برجام ) باند خواهد شد و .... داستان ادامه دار ..!
  • IR ۰۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    8 2
    سیاست آمریکا ازلوله تفنگ وکارخانه های اسلحه سازی وبمب وموشک خارج میشود .تفکر حاکمان پشت پرده آمریکا این است که خود رامالک 6دانگ دنیا میدانند ودارای سهم می باشند .توافق دریک جمله خلاصه می شود وآن احتراما متقابل وتجارت عادلانه .پروند هسته ای بهانه ای بیش نیست برای آمریکا منافع وسود مهم است.هرکشوری هم که بخواهد درکشور ما سرمایه گذاری کند اگر سهم آمریکا را کنار بگذارد وپرداخت کند به او اجازه چنین کاری را میدهد درغیر این صورت باتحریم ومانع مواجه خواهد شد آمریکا درزمان رژیم پهلوی هم دوست او نبوده وهدف بردن ثروت ملت ایران وبلوکه کردن واستفاده به نفع خود بوده است از اول انقلاب اگر توجه شود این روشها را درباره کشور عزیزمان ایران انجام داده است 1- ترور وخرابکاری 2- ایجاد جنگ عراق علیه ایران وتحمیل قطعنامه 598 ونوشیدن جام زهر توسط امام راحل وسپس حمله به عراق واعدام صدام حسین 3-ایجاد گروه تروریستی داعش و کشتن سرکرده آن ابوبکر بغدادی وشهید کردن طرف قدرمند گروه تروریستی داعش شهید حاج قاسم سلیمانی و خرابکاری های دیگر وتحریم .
  • mojtaba SE ۰۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    9 2
    نظام فقط دنبال ابرقدرتی ایران است,و به هدفش هم رسیده ...به این دلیل که ,بهر صورت انگلیسی ها و ووووداعشیشون امریکا از همان شروع مذاکره برجام ,حتی با بودن جاسوسان دست آموزشون مثل ظ و روح....,باز اشاره و مطرح میکردن که نظام ایران داره با این بازی ما(غربیها) رو سرکار میذاره تا وقت بخره برای پیشرفت نظامیش! که درست حدس میزدن و باختن ,و البته مردم هم تو این بازی فهمیدن که غرب یک دشمن واقعی است ,نه یک توهم..پاینده رهبر عزیزم
  • IR ۰۴:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    4 1
    روی قجرها سفید
  • IR ۰۵:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    2 1
    انتقاد از آن جلسه سال ۸۵ می کنید؟!
  • فراهانی IR ۰۵:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    5 2
    لیبرالها فکر حذف رقیب و در پی اثبات تعهد خود به غرب است و کشور را به سوی غربگرا یی وغربگدایی، سوق می دهند به همین دلیل است، که تنها نفوذ فرهنگی غرب از طریق لیبرال ها صورت می گیرد
  • ترابیان IR ۰۶:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    12 4
    چرا روزنامه جمهوری اسلامی را توقیف و سرکرده مزدور آن را محاکمه نمی کنید
  • IR ۰۶:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    10 2
    اصلاح طلبان وطنی (بخوانید افسادطلبان) در این سالها همیشه از پشت خنجر زدند ملت می داند و می فهمد این حنجره کثیف آبشخور آن کجاست، متأسفیم از نفوذی های روزانامه جمهوری اسلامی
  • IR ۰۶:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    8 2
    به جای عوض کردن جناب باقری باید یک عنوان در شان روزنامه جمهوری اسلامی به این روزنامه داد و نام جمهوری اسلامی را از آن برداشت.
  • محمد IR ۰۶:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    5 2
    روزینامه برنامه امریکایی دارداز خیلی وقتها پیش و ابایی هم ندارد از ترس مردم هم به میخ میکوبد و هم به نعل
  • IR ۰۶:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    8 1
    خداوند به دعای شهدا بخصوص حاج قاسم ، ریشه ی غربگدایان و سرمایه های آمریکایی _صهیونیستی را بخشکاند ، در ضمن مگر اکثریت مردم ، مزدور و ... هستند که رفع تحریم ها را به بهای بی غیرت شدن و بی شرف شدن ، بخواهند ، به مزدوران غرب و کدخدا در روزنامه جمهوری و انتخاب برسانید که برای ایرانی ، مزدوری و خودفروختگی ، افتخار نیست ، همه را به کیش خود نپندارید.
  • IR ۰۶:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    7 2
    خداوند به دعای شهدا بخصوص حاج قاسم ، ریشه ی غربگدایان و سرمایه های آمریکایی _صهیونیستی را بخشکاند ، در ضمن مگر اکثریت مردم ، مزدور و ... هستند که رفع تحریم ها را به بهای بی غیرت شدن و بی شرف شدن ، بخواهند ، به مزدوران غرب و کدخدا در روزنامه جمهوری و انتخاب برسانید که برای ایرانی ، مزدوری و خودفروختگی ، افتخار نیست ، همه را به کیش خود نپندارید.
  • IR ۰۶:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    6 2
    پس با این حساب امریکا و اروپا بدنبال سر کیسه کردن ایران هستند خوب شما را بخدا این توافق را پاره کنید و خیال همه راحت کنید این شل کن و سفت کن ها زندکی مردم را بر باد داده چون با هر خبر منفی که تیتر میکنند اجناس، سیر صعودی میگیره و دیگه پایین نمیاد چونکه قیمت ارز نوسان پیدا میکنه و با خبر مثبت دیگه پایین نمیاد این یارانه ها هم که فقط به یک عده خاص میدن و تازه برای همون ها هم هیچ اثری نداره
  • US ۰۶:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    2 8
    باور کنید برجام هم براتون سود داره به مردم هم فکر کنید
  • GB ۰۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    4 1
    جمهوری اسلامی نون و خورشتش مسائل باز منطقه ای است
  • IR ۰۷:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    14 2
    درخواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی، اعلام رسمی پایان مذاکرات، و خروج قاطعانه، مقتدرانه، آنی، مطلق و بدون شرط از برجام، پیمان عدم اشاعه (NPT) و پروتکل الحاقی آن؛ و خاتمه دادن به هرگونه همکاری و پاسخ‌گویی به جاسوسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به بهانه‌ی بازرسی، آخرین اطلاعات نظامی و مشخصات دانشمندان کشورمان را به دست آورده و برای خرابکاری در تأسیسات هسته ای و نظامی و ترور دانشمندان کشورمان، در اختیار آمریکا و رژیم درمانده‌ی صهیونیستی قرار می‌دهند؛ و جمع‌آوری تمام دوربین‌های آنان و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان مورد نیاز کشور؛ و پیگیری برای تنظیم و صدور قطعنامه بر علیه آمریکا، انگلیس و فرانسه به‌خاطر تجهیز آن رژیم پوسیده، جعلی و موقتی به تسلیحات هسته‌ای بر خلاف ماده‌ی 2 پیمان عدم اشاعه است، که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن در آینده‌ی بسیار نزدیک هستیم.
  • IR ۰۷:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    6 12
    ایران تخفیف قیمتی نفت خود را به چین 2 برابر کرد
    • IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      5 2
      از کجا آوردی!؟
    • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      2 1
      تو گوگل سرچ کن.
  • IR ۰۷:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    6 16
    وقتیکه مذاکره کننده ارشد اعتقادی به مذاکره نداشته باشد باید فاتحه آنرا خواند.
    • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      7 3
      چه بسیار عبرت و کم عبرت گیرندگان نمیدونم چند بار باید از یک سوراخ گزیده بشیم تا بعضی ها بفهمند ایراد از زیاده خواهی طرف مقابل هست هم خر رو می خواهند هم خرما این چه نوع مذاکراتی هست که طرف مقابل منافع ما رو به رسمیت نشناسه مگه قبلا کوتاه نیومدیم چی شد اونها هم کوتاه اومدند؟ تیم مذاکره کننده به درستی سر مواضع و منافع کشور ایستاده و باید هم همینطور باشه تا منافع ایران تامین بشه
  • IR ۰۷:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    7 1
    واقعا اگر متحد باشیم هیچ کس توانایی مقابله با ایران را ندارد...ضمنا مردم دیگه روزنامه جمهوری اسلامی را نمیخوانند
  • IR ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    1 0
    «آمریکا و غرب در موازات با مذاکرات بازی «مقصرخوانی» هم پیش می‌برند. به این معنی که از نظر تبلیغاتی، سیاسی و حتی حقوقی (از طریق اخذ مصوبه از شورای حکام) مقدماتی را فراهم آورده‌اند که اگر مذاکرات به نتیجه نرسید، «ایران» مقصر اصلی شکست شناخته شود.
  • بابایی IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    3 3
    همه مردم عادی می دانند که آمریکا تحریم ها را لغو نمی کند اما مذاکره کنندگان خوشخیال و شاید هم نفوذ شده ،‌ دنبال لغو تحریم ها هستند هرچه زودتر مذاکرات را رها کنید و مردم را خوشحال نمایید دور بیستم و دور سی ام مذاکرات در وین و قطر و لندن و بروکسل و برلین و...
  • سعید MD ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    11 2
    باقری برداریم تا ظریف در مقابل امریکا زانو بزند او زانو زدن را خوب بلد است اما باقری بلد نیست زانو بزند
  • سعید MD ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    7 5
    باقری برداریم تا ظریف در مقابل امریکا زانو بزند او زانو زدن را خوب بلد است اما باقری بلد نیست زانو بزند
  • Saeid IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    7 8
    مشرق جان به خاله بازی ادامه بدید سال ۲۰۲۴ ترامپ اومد بعد میفهمید چه فرصتی و از دست دادید و‌کلا توافق تعطیل میشه بهترین فرصت جنگ روسیه که نفت رو بریزید به بازار و گازو همینطور گول روسیه و بخورید تا ترامپ بیاد بعد اون موقع میفهمید چه فرصت سوزی کردید
  • ناشناس IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    9 1
    این خاتمی تنش مثل اینکه میخاره..ریشه این فاسدان نیمه خشک وباید قطع کرد .
  • IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    7 2
    با فرسایشی کردن مذاکرات و در عین حال پیشبرد غنی سازی اورانیوم تا ۱۹۰ هزار سو و غنای بیش از نود درصد آمریکا را آچمز هسته‌ای کنید آنها نه قدرت دفاعی ايران را می‌خواهند نه‌ هسته‌ای نه کلا پیشرفت علم در تمام حوزه های استراتژیک که آینده این ملت و کشور را تضمین کند پس با راهبردی استراتژیک و هدفمند به‌ جنگ با این دشمنان‌ واقعی تاريخ و هویت این ملت بروید
  • پیروزه IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    14 1
    لعنت بر هر وطن فروشی خدواند انسان را به صبر دعوت می کند من به عنوان یک ایرانی به خودم می بالم که اقای باقری نماینده ایران در مقابل امریکا است و با حوصله صبر در مقابل زیاده طلبی انها می ایستاد وبه هیچوجه کوتاه نمی اید .این نشان از یک انسان پاک وبا وجدان است اقای باقری تمام ایران پشت سرت هستند جز یک عده انگشت شمارکه یاندانم کار یا جیره خوار انور اب هستند که خواهان کوتاه امدن نظام هستند قابل توجه کج اندیشان امریکا انرژی هسته ای بهانه کرده در اصل با نظام مخالف است.......
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    12 1
    آقا اگه برای تیم مذاکره کننده کسی رو خواستین که انگلیسی بلد باشه، خوب تو پارک قدم بزنه و تضمینی هر قراردادی گذاشتن جلوش نخونده امضاء کنه (البته بشرطی که بدبختیش مال کس دیگه باشه!!) ، بنده با حقوق مکفی در خدمت هستم!!!
  • کوروش IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    3 2
    ایران همیشه آماده مذاکره برابر است و نه باج دادن به زیاده خواهان .دروغ نشر ندهید. خودتان ضایع میشوید.
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    2 4
    خخخخخخخخخخخخخخخخخخخ چه تیتر مسخره ای. باقری نکه خیلی کار بلده؟ ازش میترسن میخوان حذفش کنن
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    5 0
    تا فرصت هست بستر را آماده کنید و کلاهک هسته ای که آماده شد، فورا از npt خارج شوید.
    • IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      5 0
      کاش حداقل بمب داشتیم دلمون نمیسوخت.
  • ایثارگر IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    3 0
    مسیحی مهاجراز اردوگاه انقلاب به خیل رفت سنجانی؟؟؟!
  • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    1 1
    خیلی حقیری
  • DE ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    1 1
    برجام بایستی به همه پرسی گذاشته که مورد تایید همه ملت ایران شود
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    1 2
    اگه قراره آخرش به تفاهم نرسن، پس دیگه چرا این همه برو بیا راه انداختن؟ آقای باقری هر هفته به دو تا کشور سفر میکنه و آخرشم هیچ...
  • US ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    1 6
    ۴۰سال فرصت پاشتیم در امریکا لابی تشکیل بدیم و چندتا طرفدار در سما یارگیری کنیم؟؟ امریکا دلش توافق میخواد ولی لعبی اسرایل و‌عربستان نمیگذاره اخه اونا با امریکا قطع رابطه نکردند
    • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      3 1
      دولت انقلابی آمریکا را به التماس کشانده و مانند ترامپ که التماس میکرد و ناتو از ترس پهباد های ایران جرات نزدیکی به پایتخت روسیه را ندارد
  • US ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    1 1
    سد ایسیلو‌‌ نباید باشد.
    • IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      5 1
      برجام نباید باشد
    • IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      0 1
      بیسواد اون ایلیسو ه
  • IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    3 0
    اموال بلوکه شده ایران راازادکنید
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    3 0
    آقای باقری یعنی اقتدار وعزت هرایرانی نه ظریف منفل وغربگرا
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    2 0
    آمریکا هدفش مشخصه
  • IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    1 0
    امیدوارم زیر پای ایشان را خالی نکنید و محکم بایستید دبیر خانه شورای امنیت تغییر کند و یک فرد انقلابی جایگزین آقای شمخانی شود
  • IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    2 1
    به. نظر میرسد. غربگداها ،، برنامه شورشی در سر دارند ... از اول تا اخر مطلب را یکبار دیگر بخوانید مسلمانان به پاخیزید. طری ند در اندازید این غربگاها را بیرو بریزید
  • IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    1 0
    هدف اوباما وبایدن واستکبار فقط اینکه با تله برجام وبدون برجام اقتصتد ایران را درهردوصورت اینقدر بالا وپائین کنه که درهردوشکل اعتراض بخشی عمده ای ازمردم را ایجاد کنندتا غرب را ازورشکستگی نجات بدهند(مثل التماسهای که به گاندی کردنندبرود انگلیس بلایی که سر تجار وکارگران لباس دوزی اورده را سروسامان بدهند-که گاندی هم فریب انگلیسیها را خوردوبه اصطلاح تحریم لباس انگلیسی توسط گاندی را لوث کردنند
  • IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    1 0
    هدف اوباما وبایدن واستکبار فقط اینکه با تله برجام وبدون برجام اقتصتد ایران را درهردوصورت اینقدر بالا وپائین کنه که درهردوشکل اعتراض بخشی عمده ای ازمردم را ایجاد کنندتا غرب را ازورشکستگی نجات بدهند(مثل التماسهای که به گاندی کردنندبرود انگلیس بلایی که سر تجار وکارگران لباس دوزی اورده را سروسامان بدهند-که گاندی هم فریب انگلیسیها را خوردوبه اصطلاح تحریم لباس انگلیسی توسط گاندی را لوث کردنند
  • IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    0 0
    سلام چون باید دوست هاتو نزدیک خودت نگه داری و دشمناتو نزدیکتر
  • IR ۰۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    1 1
    جریان خیانت و اصلاحات ،به دریوزگی و مزدوری افتاده تا جائیکه ، ارزوی امریکای در حال سقوط را عنوان میکنه این وطن فروش ها نمی دانند باقری شخصیتی محکم مصمم و باهوش است و مسئولین بالاتر هم گوششان به وز وز این خائنان اعتنایی ندارد
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
    0 0
    مگر خوابش را ببینید تیم مذاکره کننده عوض شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس