کد خبر 1395164
تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۸
گاردین: رکود اقتصادی اروپا قطعی است

روزنامه انگلیسی گاردین با اشاره به تورم فزاینده، کمبود مواد غذایی و احتمال قطع کامل زنجیره تامین انرژی در قاره اروپا، احتمال ورود اقتصادهای حوزه یورو به رکود را قطعی ارزیابی کرد.

به گزارش مشرق، روزنامه گاردین در گزارشی از خطر رکود در اروپا خبر داد و به نقل از کارشناسان اقتصادی نوشت: خطر رکود در اروپا یک خطر فزاینده است زیرا قیمت گاز و نفت رو به افزایش بوده و حتی این نگرانی وجود دارد که روسیه به طور کامل صادرات انرژی به قاره سبز را قطع کند.

براساس پیش‌بینی بانک نومورای ژاپن، کاهش تقاضا در آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین مقصد صادرات کالاهای اروپایی، در کنار تبعات جنگ اوکراین مثل افزایش قیمت غذا و انرژی، به شدت اقتصاد اروپا را تحت تاثیر قرار داده است.

بانک سرمایه گذاری نومورا تصریح کرد: انتظار می رود اقتصاد اروپا در نیمه دوم امسال شروع به کوچک‌تر شدن کند و رکود تا تابستان ۲۰۲۳ ادامه یابد و در مجموع، تولید ناخالص داخلی به میزان ۱.۷ درصد کاهش یابد.

قیمت انرژی قبلاً در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ به خاطر برداشتن محدودیت‌های کرونایی، افزایش یافته بود اما جنگ اوکراین لایه دیگری به مشکلات افزود و در شرایطی که اتحادیه اروپا، آمریکا و انگلیس تلاش می‌کردند که روسیه را به لحاظ اقتصادی منزوی کنند این روسیه بود که با اطلاع از وابستگی اروپا، صادرات گاز را کاهش داد.

«جورج بوکلی» یک اقتصاددان ارشد در بانک نومورا با اشاره به تورم ۸.۶ درصدی منطقه یورو در ماه گذشته میلادی که بالاترین رقم از سال ۱۹۹۹ است، گفت: اروپا نیز مثل آمریکا به رکود دچار خواهد شد.

تحلیلگران «جی پی مورگان»، یک بانک سرمایه گذاری در آمریکا معتقدند این امکان وجود دارد که روسیه در مقابل تعیین سقف قیمت توسط گروه ۷، تولید نفت را کاهش دهد که این اقدام می تواند به فضایی شدن قیمت‌ها بیانجامد.

«ناتاشا کانیوا» یکی از کارشناسان جی پی مورگان معتقد است در صورتی که روسیه، تولید نفت را به میزان پنج میلیون بشکه در روز، کاهش دهد قیمت نفت می تواند سه برابر شده و به ۳۸۰ دلار در بشکه برسد.

«کای نوفلد» و «یوناس کک» اقتصاددانان ارشد در «مرکز تحقیقات اقتصاد و کسب و کار» معتقدند احتمال وقوع رکود در اروپا، به میزان ۲ از پنج است.

روزنامه گاردین با بیان اینکه آلمان به عنوان بزرگترین اقتصاد اروپا نیز به خاطر وابستگی به گاز روسیه کاملا آسیب‌پذیر است، تصریح کرد: کشورهای اروپایی از نظر زنجیره تامین انرژی به یکدیگر وابسته هستند و در صورت کمبود گاز در این قاره، وقوع رکود شدید تا حد زیادی حتمی است.

این روزنامه چاپ لندن، تحت فشار قرار گرفتن خانوارها به لحاظ مالی با افزایش قیمت انرژی و اقلام خوراکی و کاهش تقاضا را از دیگر عواملی دانست که می‌تواند رکود را دامن بزند.

گاردین با اشاره به اینکه انگلیس مستقیما گاز از روسیه وارد نمی‌کند، تصریح کرد: کاهش صادرات گاز روسیه می تواند موجب افزایش قیمت‌ها در همه بازارها شود و از این طریق، اقتصاد این کشور را تحت فشار قرار دهد.

بانک سرمایه‌گذاری ژاپن پیش‌بینی کرده که در دوره رکود، تولید ناخالص داخلی انگلیس به میزان ۱.۵ درصد کاهش یابد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    0 1
    آمریکا از اوکراین به عنوان گوشت قربونی استفاده می کند ـــ این بار یک گاو بولوند چشم آبی قربونی شد ـــ حالا گاوهای بولوند چشم آبی بعدی چشمشون به حساب اومده مثل بید دارند می لرزند و در نوبت به ترتیب و با نزاکت ایستاده اند و آماده شیردهی برای کدخدای گاوچران شده اند ــــ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس