بورس آمریکا

بورس آمریکا طی چند ماه اخیر عملکرد زیانباری را پشت‌سر گذاشت و بدترین عملکرد طی ۵۰ سال گذشته بود.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون ویژه های خود نوشت: این خبر را «سی‌ان‌بی‌سی» منتشر کرد و نوشت: نیمه نخست سال جاری میلادی که به تازگی پایان یافته است، برای بسیاری از سرمایه‌گذاران دوره بسیار زیانباری بود و عوامل گوناگونی که سبب عملکرد بسیار بد بورس‌ها شده‌اند، در نیمه دوم امسال همچنان اثرگذار خواهند بود. عملکرد بورس آمریکا در نیمه نخست سال جاری، بدترین عملکرد نیمه نخست از پنج دهه پیش بود و علت اصلی این وضعیت وخیم در بازار، تورم است که پیش‌بینی شده برای مدتی نسبتا طولانی بالا باقی می‌ماند. در آمریکا، اروپا و بسیاری از اقتصادهای دیگر، نرخ‌های تورم به شدت بالا رفته و تقریبا تمامی بانک‌های مرکزی در حال محدود کردن سیاست‌های حمایتی هستند.

هزینه زندگی در آمریکا ابتدای سال جاری میلادی در بالاترین سطح طی چهار دهه قبل قرار داشت و شاهد رشد بیش از پیش نرخ تورم هستیم. موضوع دیگر این است که بانک مرکزی در ابتدا تصور می‌کرد، نرخ بالای تورم «زودگذر» است؛ در نتیجه اقدامی برای مهار آن انجام نداد. حالا کاملا مشخص است که این نهاد از تورم عقب مانده و در حال بالا بردن نرخ‌های بهره است؛ اما این اقدام، اقتصاد و بورس را که هنوز از اثرات همه گیری به طور کامل رها نشده‌اند، در معرض خطر قرار می‌دهد. در نیمه نخست سال جاری، نتیجه تحولات اقتصادی و ژئوپلیتیک در جهان و اقدامات بانک مرکزی بسیار منفی بوده است. شاخص S&P در بورس آمریکا ۲۰ درصد کاهش یافت و این نشان می‌دهد که ریسک پذیری سرمایه‌گذاران در تمامی بازارهای پرریسک از بورس تا بازار ارزهای دیجیتالی و... کاهش شدیدی داشته است. یکی از تحلیلگران ارشد می‌گوید: «همه چیز از تورم بالا نشأت گرفته است. بانک مرکزی بود که پیش‌بینی کرد تورم زودگذر است و به سیاست‌های انبساطی خود ادامه داد. دولت نیز برنامه‌های حمایتی جدیدی را اجرا کرده و به این شکل بود که به این‌جا رسیدیم.»

 اختلال‌ها در زنجیره‌های تأمین که بانک مرکزی معتقد بود به‌زودی رفع می‌شود، یکی از عوامل مهم رشد نرخ تورم بوده است و در ماه‌های آینده نیز اثرات آن ادامه پیدا خواهد کرد.

تقاضا به سرعت رشد کرده است؛ در حالی که بخش حمل‌ونقل نتوانسته است کالاها را به موقع وارد بازار کند. از سوی دیگر، جنگ اوکراین بر شدت برخی مشکلات افزوده؛ یعنی قیمت انرژی و مواد غذایی را بالاتر برده و مشخص نیست که شرایط چه وقت تغییر خواهد کرد. بانک مرکزی به نشانه‌هایی که از رشد نرخ تورم نمایان شده بود، توجه نکرد و حال قصد دارد به هر قیمت نرخ تورم را پایین آورد. ابهام درباره اقدامات آتی بانک مرکزی بر وخامت اوضاع افزوده است. در پایان سال گذشته، بانک مرکزی پیش‌بینی کرده بود که نرخ تورم سال جاری ۲/۶ درصد است.

عوامل رشد نرخ تورم قدرتمند هستند و برای مدتی طولانی ضعیف نخواهند شد؛ بنابراین در نیمه دوم سال جاری میلادی فشارهای تورمی شدید خواهد بود. اگر بانک مرکزی مهار بی‌قید و شرط تورم را در اولویت قرار دهد، رکود بسیار محتمل است؛ رئیس دویچه بانک می‌گوید که اروپا و آمریکا با ریسک رکود مواجه هستند؛ زیرا بانک‌های مرکزی بر مهار تورم تمرکز کرده‌اند. واکنش سرمایه‌گذاران به تحولات ماه‌های اخیر منفی بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    0 0
    بورس ایران چی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ همه مردم را به خاک سیاه نشاند خدا باعث و بانی آن را لعنت کنه و از سر تقصیراتش نگذره که چه زندگی هایی را از بین برد و مردم را بدبخت کرد حالا دیگر گیر دادید به بورس آمریکا گفتن از زشت رویی دگران نشود موجب نکورویی
  • IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    0 0
    آمریکا از اوکراین به عنوان گوشت قربونی استفاده می کند ـــ این بار یک گاو بولوند چشم آبی قربونی شد ـــ حالا گاوهای بولوند چشم آبی بعدی چشمشون به حساب اومده مثل بید دارند می لرزند و در نوبت به ترتیب و با نزاکت ایستاده اند و آماده شیردهی برای کدخدای گاوچران شده اند ــــ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس