کد خبر 1395757
تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۴۰۱ - ۰۱:۲۲
چرا در مقابل دیگران احساس خجالت می‌کنیم؟

تحقیقات جدید نشان می‌دهد کمرویی با کاهش تقلید رفتاری از طریق افزایش تمرکز بر خود در طول تعاملات اجتماعی جدید مرتبط است.

به گزارش مشرق، پروفسور کریستی بال، محقق و استاد روانشناسی در دانشگاه واترلو گفت: «تصور می‌شود که تقلید رفتاری - کپی برداری خودکار از اعمال دیگران - قابل سازگاری است؛ زیرا نشان دهنده علاقه اجتماعی است، علاقه بین فردی را افزایش می‌دهد و تعاملات اجتماعی آرام را تسهیل می‌کند.

تعاملات اجتماعی جدید

پروفسور بال گفت:از آنجایی که افراد خجالتی تمایل دارند در طول تعاملات اجتماعی جدید احساس تحریک پذیری کنند، تیم محققان بررسی کردند که آیا افراد خجالتی کمتر مستعد این رفتار اجتماعی سازگارانه هستند یا خیر و همچنین مکانیسم‌هایی که ممکن است این رابطه را توضیح دهند بررسی شد.

۱۵۰ دانشجوی مقطع کارشناسی در یک جلسه ضبط شده Zoom با یک محقق شرکت کردند که یک سری از پنج سؤال استاندارد شده را پرسیده و در حین پرسیدن هر سؤال یک رفتار از پیش برنامه ریزی شده را انجام داد. برای پنهان کردن هدف واقعی این مطالعه، به شرکت‌کنندگان گفته شد که هدف آن بررسی چگونگی ارتباط ویژگی‌های شخصیتی با درک پلتفرم‌های آنلاین است.

تمرکز بیشتر بر خود

سپس شرکت‌کنندگان یک ارزیابی توجه متمرکز بر خود را تکمیل کردند، و گزارش دادند که چقدر با جملاتی مانند «من بر واکنش‌های درونی خودم تمرکز می‌کردم» و «بر تأثیری که روی شخص مقابل می‌گذارم تمرکز می‌کردم» موافق یا مخالف بودند.

پس از رمزگذاری سیستماتیک جلسات زوم، محققان دریافتند که ۴۲ درصد از شرکت کنندگان حداقل یک بار از محقق تقلید کرده اند. شرکت‌کنندگانی که سطح بالاتری از کمرویی داشتند همچنین تمایل داشتند سطح بالاتری از تمرکز بر خود را در طول جلسه گزارش کنند، و همچنین احتمال کمتری داشت که تقلید رفتاری از خود نشان دهند.

ضربان قلب تند

پروفسور بال افزود: «این مطالعه نشان داد که دانشجویان با سطوح بالاتر خجالتی کمتر احتمال دارد رفتار آزمایشگر را در طول تعامل اجتماعی آنلاین تقلید کنند، که با سطوح بالاتر تمرکز بر خود در طول تعامل توضیح داده شد.

به گفته وی، تفسیر این نتیجه «به این معناست که افراد خجالتی ممکن است در طول تعاملات اجتماعی جدید توجه خود را به داخل متمرکز کنند (به عنوان مثال، تمرکز بر ضربان قلب سریع خود)، که می‌تواند مانع توجهی شود که باید به شریک اجتماعی معطوف شود.

تعاملات غیر معمول

پروفسور بال گفت: «این مطالعه روابط بین کمرویی، توجه به خود و تقلید رفتاری را در طول تعامل اجتماعی ناآشنا بررسی کرد. یک جهت جالب در آینده بررسی این است که آیا الگوی مشابهی از نتایج در جریان تعامل با دیگران آشنا مانند دوستان یا خانواده آشکار می‌شود یا خیر. از آنجایی که افراد خجالتی تمایل دارند به ویژه در طول تعاملات اجتماعی جدید احساس تحریک پذیری کنند، احتمالاً توجه متمرکز بر خود در طول تعاملات آشنا افزایش نمی‌یابد، به این معنی که ممکن است تقلید رفتاری در این زمینه تحت تأثیر قرار نگیرد.

"اثر آفتاب پرست"

پروفسور بال گفت:تقلید رفتاری در طول یک زمینه اجتماعی فعال اندازه‌گیری شد، با توجه به اینکه از شرکت‌کننده انتظار می‌رفت و از آن‌ها خواسته می‌شد به سؤالات محقق پاسخ دهند.

وی توضیح داد که تیم محققان این فرضیه را مطرح کردند که در زمینه‌های اجتماعی منفعل‌تر ممکن است خجالتی بودن با تقلید رفتاری بیشتر به عنوان راهی برای ادغام با محیط اجتماعی و دور ماندن از کانون توجه همراه باشد، در حالی که برخی از محققان قبلی از عملکرد ترکیبی برای تقلید رفتار به عنوان "اثر آفتاب پرست" یاد می‌کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • Sea IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    1 0
    _بچه ای که درخانوادا تحقیر بشه وهمیشه چوب دیگرون را برسرش بزنند مثلا :ازفلانی یادبگیر وقدرت تصمیم گیری را ازش بگیرند،اگر تموم.امکانات رفاهی اهم برایش فراهم باشه فردای روزگار به فردی منزوی وگم رو تبدیل میشه-بافرزند بایدهمانند دوست وازبچگی مسولیت بهش یاد داد ازخریدکوچک تا معاشرت بادوستان نه فقط به صورت دستوری باهاش رفتارکنند وبگوید چشم،هرجوربا فرزند رفتار بشه همان رفتار را دربزرگسالی تحویل جامعه میده-یادم میاد دوران دبستان مشق می نوشتم به مادرخدابیامرزم نشان میدادم همیشه تشویقم می کرد وباعث میشد دقت بیش تری داشته باشم،والدین ومعلمان الگوهایی برای بچه هایند بایک تشویق ساده ویابرعکسش سرکوفت بچه مسیر زندگیش را عوض می کنند-

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس