واکنش بایدن به استعفای جانسون: روابط آمریکا و انگلیس همچنان قوی است

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا پس از اعلام استعفای بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس گفت که روابط واشنگتن - لندن همچنان قوی بوده و علاقه مند به ادامه همکاری نزدیک با دولت انگلیس است.

به گزارش مشرق، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی در بیانیه ای گفت: آمریکا و انگلیس نزدیک‌ترین دوست و متحد برای یکدیگر هستند و رابطه ویژه بین مردم  دو کشورهمچنان قوی و پایدار است.

رئیس جمهوری آمریکا ادامه داد که آمریکا و انگلیس به همکاری در مورد طیف وسیعی از موضوعات از جمله "حفظ  یک رویکرد قوی و متحد برای حمایت از مردم اوکراین" ادامه خواهند داد.

جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی در گفتگو با فاکس نیوزگفت: همه رهبران ناتو و همه رهبران گروه ۷ اعلام کرده اند تا هرزمانی که لازم باشد به حمایت از اوکراین ادامه خواهند داد.

کربی که این اظهارات را پیش از استعفای جانسون بیان می کرد، همچنین خاطرنشان کرد: ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین می‌داند که صرف‌نظر از اینکه چه دولتی در هر یک از کشورها در قدرت قرار دارد، از حمایت بین‌المللی برخوردار است.

بوریس جانسون ظهر پنجشنبه (به وقت محلی) مقابل دفتر نخست وزیری حاضر شد و اعلام کرد که رسما از رهبری حزب حاکم محافظه‌کار استعفا داده است.   وی افزود: اکنون به وضوح اراده حزب محافظه کار این است که یک رهبر جدید برای حزب و یک نخست وزیر جدید انتخاب شود.

به این ترتیب انتخابات برای تعیین جانشین رهبر جدید حزب محافظه‌کار آغاز خواهد شد. با توجه به اینکه حزب محافظه‌کار دارای اکثریت قاطع کرسی‌های پارلمان است، رهبر جدید این حزب نخست وزیر خواهد شد.

فشارها برای خروج جانسون از مقام نخست وزیری از سه‌شنبه شب آغاز شد که وزرای دارایی و بهداشت انگلیس در اعتراض به عملکرد و سیاست‌های دولت از مقام‌های خود کناره‌گیری کردند. دقایقی بعد موج استعفای معاونین وزرا آغاز شد و این روند تا جایی ادامه پیدا کرد که از سرعت نخست وزیر برای تعیین جانشین پیشی گرفت.

در این میان شماری از وفاداران سرشناس نخست وزیر هم از مقام خود کناره‌گیری و این تحولات ضربه سنگینی را به اعتبار جانسون وارد کرد. هم زمان گزارش شد که جمعی از اعضای کابینه، از جمله مایکل گوو وزیر مسکن از نخست وزیر تقاضا کرده‌اند که به ادامه وضع موجود پایان داده و از قدرت برود.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس