کد خبر 1397422
تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۲
داروی سرطان برای بیماران کووید بستری در بیمارستان نجات بخش است

یک مطالعه جدید نشان می دهد یک داروی آزمایشی که برای مبارزه با سرطان استفاده می شود ممکن است خطر مرگ و میر بیماران کووید۱۹ را تا حدود ۵۵ درصد کاهش دهد.

به گزارش مشرق، به گفته محققان، دارو «سابیزابولین» در کمک به بیماران شدیداً مبتلا به کووید ۱۹، بیشتر از داروهای مجاز قبلی مؤثر است.

دکتر «ایلان شوارتز»، متخصص بیماری‌های عفونی، گفت: «به نظر می‌رسد نتیجه فوق العاده چشمگیر است. ما تعداد کمی درمان برای بیماران مبتلا به بیماری شدید داریم که مرگ و میر را کاهش می‌دهد، و از درمان دیگری که می‌تواند مرگ و میر را بیشتر کاهش دهد، بسیار استقبال می‌شود.»

با این حال، حجم نمونه مطالعه نسبتاً کوچک بود و تنها ۱۳۴ بیمار این دارو را دریافت کردند.

این دارو که به صورت قرص مصرف می‌شود، مانع ساخت اتصال های مولکولی می‌شود که برای انتقال مواد از ناحیه‌ای از سلول به ناحیه دیگر است. سابیزابولین در ابتدا توسط محققان دانشگاه تنسی برای مبارزه با سرطان از طریق قطع این نوع دسترسی بین سلول‌های تومور و جلوگیری از رشد سریع، ساخته شد.

اما به نظر می‌رسد این دارو در بیماران مبتلا به کووید با کاهش التهاب ریه عمل می‌کند.

این کارآزمایی شامل بیمارانی بود که برای درمان کووید و دریافت اکسیژن یا تهویه مکانیکی در بیمارستان بستری شده بودند. آنها عوامل خطر دیگری مانند چاقی یا فشار خون بالا داشتند که در خطر بالای مرگ ناشی از این بیماری نقش داشت. به همین دلیل، آنها مجاز به درمان با داروهای دیگر مانند استروئیدهایی نظیر دگزامتازون بودند که گفته می‌شود خطر مرگ ناشی از کووید را تا یک سوم کاهش می‌دهد.

اما از ۱۳۴ داوطلبی که دارو مصرف کردند و ۷۰ داوطلبی که دارونما دریافت کردند، میزان مرگ و میر دو گروه پس از ۶۰ روز به شدت متفاوت بود. بیش از ۴۵ درصد از گروه دارونما در مقایسه با حدود ۲۰ درصد از کسانی که سابیزابولین مصرف می‌کردند جان خود را از دست دادند معادل کاهش ۵۵ درصدی در خطر کلی مرگ.

به گفته کارشناسان، مشخص شده است که چند داروی ضد ویروسی مانع از بستری شدن بیماران کووید در بیمارستان می‌شود، اما معمولاً در مورد کووید متوسط تا شدید خوب عمل نمی‌کنند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس