رکورد جدید نرخ تورم در آمریکا در پی افزایش قیمت بنزین و مواد غذایی

افزایش قیمت بنزین، مواد غذایی و اجاره مسکن، تورم ایالات متحده را در ماه ژوئن به بالاترین حد خود در بیش از چهار دهه اخیر رساند و خانوارها را بیشتر تحت فشار قرار داد.

به گزارش مشرق به نقل از آسوشیتدپرس، افزایش قیمت بنزین، مواد غذایی و اجاره مسکن، تورم ایالات متحده را در ماه ژوئن به بالاترین حد خود در بیش از چهار دهه اخیر رساند و خانوارها را بیشتر تحت فشار قرار داد.

دولت امریکا امروز اعلام کرد، قیمت مصرف کننده در مقایسه با سال گذشته ۹.۱ درصد افزایش یافته که بیشترین افزایش از سال ۱۹۸۱ به شمار می‌رود و از نرخ ۸.۹ درصدی ماه می بیشتر است.

این رقم نسبت به ماه گذشته یعنی ماه می ۱.۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد. قیمت‌های مصرف کننده در ماه می نسبت به ماه آوریل، ماه پیش از آن نیز یک درصد افزایش یافته بود.

* تاثیر بی رحمانه تورم بر خانوارها

به نوشته این گزارش، افزایش مداوم قیمت‌ها، تأثیر بی ‌رحمانه‌ای که تورم بر بسیاری از خانواده‌ها وارد کرده است، نشان می‌دهد؛ به‌ ویژه هزینه‌های ضروری، بسیار سریع‌تر از متوسط درآمد افزایش می‌یابد.

آمریکایی‌های کم‌ درآمد، سیاه‌ پوستان و اسپانیایی ‌تبارها به‌ صورت ویژه آسیب زیادی دیده‌اند، زیرا سهم نامتناسبی از درآمد آنها صرف موارد ضروری مانند مسکن، حمل‌ونقل و غذا می‌شود.

با این حال، وسعت افزایش قیمت‌ها نشان می‌دهد که چگونه هزینه‌های رو به رشد تقریبا در هر گوشه‌ای از اقتصاد نفوذ کرده است.

رکورد جدید نرخ تورم در آمریکا در پی افزایش قیمت بنزین و مواد غذایی

افزایش نرخ تورم در آمریکا به تفکیک موارد موثر بر زندگی خانوارها

قیمت‌های خواروبار در مقایسه با یک سال گذشته ۱۲.۲ درصد افزایش یافته است، که بیشترین افزایش از سال ۱۹۷۹ به شمار می‌رود.

اجاره بها ۵.۸ درصد رشد کرده که بیشترین میزان از سال ۱۹۸۶ است. قیمت خودروهای جدید ۱۱.۴ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است.

کرایه خطوط هوایی، یکی از معدود مواردی است که در ماه ژوئن کاهش قیمت داشته، با این وجود نسبت به سال گذشته ۳۴ درصد بالا رفته است.

از ماه می تا ژوئن، هزینه خدمات دندانپزشکی ۱.۹ درصد رشد کرده که  بزرگترین افزایش یک ماهه از زمان از سال ۱۹۹۵ به شمار می‌رود.

افزایش تورم اعتماد مصرف ‌کنندگان به اقتصاد را کاهش داده است؛ محبوبیت جو بایدن، رئیس‌جمهور را کاهش داده و این یک تهدید سیاسی بزرگ برای دموکرات‌ها در انتخابات نوامبر کنگره محسوب می‌شود.

 ۴۰ درصد بزرگسالان در نظرسنجی ژوئن آسوشیتدپرس گفتند، فکر می‌کنند مقابله با تورم باید اولویت اصلی دولت در سال جاری باشد، این در حالی است که تنها ۱۴ درصد شرکت کنندگان در ماه دسامبر این درخواست را داشتند.

در ادامه این گزارش آمده است، هزینه‌های مسکن نیز به شدت افزایش یافته است. کمبود خانه برای فروش، قیمت‌ها را بالا نگه داشته، همان طور که نرخ وام مسکن نیز افزایش یافته است.

به نوشته رویترز، این افزایش، احتمال افزایش نرخ بهره بانکی آمریکا از سوی بانک مرکزی این کشور به میزان ۰.۷۵ درصد در اواخر ماه جاری میلادی را تقویت کرده است.

بر اساس آمار انجمن اتومبیل آمریکا، قیمت بنزین در آمریکا در ماه ژوئن رکود جدیدی زد و به طور متوسط به بالاری ۵ دلار در هر گالن رسید.

در ۱۲ ماه منتهی به ژوئن، شاخص مقیمت مصرف کننده ۹.۱ درصد افزایش یافته که بیشترین کیزان از نوامبر ۱۹۸۱ است. این رقم در ماه می ۸.۶ درصد بوده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    0 1
    چقدر رقم تورم در اروپا و آمریکا بالاست!!!!!!!!!!!همین امروز تشریف ببرید داروخانه...قیمتها را با دیروز مقایسه بفرمایید!!!تورم در ایران مشخص میشه!!!و جوک جدیدی بنام پرداخت یارانه دارو به بیمه ها!!!بیمه به مردم کی خدمات داده که الان بده!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس