کارشناس سیاسی: سفر بایدن به منطقه برای حل مشکلات اقتصادی آمریکا بود

استاد علوم سیاسی در دانشگاه اسلامی غزه معتقد است آنچه که رئیس‌جمهور آمریکا را به منطقه غرب آسیا کشاند نه ایجاد صلح بلکه حل بحران‌ اقتصادی داخلی ایالات متحده بود.

به گزارش مشرق، سفر جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در بحبوحه تورم و مشکلات اقتصادی در داخل این کشور انجام شد که برخی دیگر از کشورهای غربی نیز با آن مواجه هستند. با افزایش شدید قیمت انرژی، یکی از اهداف اصلی رئیس‌جمهور آمریکا متقاعد کردن عربستان سعودی برای افزایش تولید نفت به امید کاهش قیمت‌ها بود.

با این حال به گزارش «اسپوتنیک»، این سفر نتایج کمی به همراه داشت، زیرا ریاض توانایی پاسخگویی درخواست نفتی آمریکا را ندارد و ادعا کرده می‌تواند تولیدش را از ۱۰ میلیون به ۱۳ میلیون بشکه در روز و نه بیشتر برساند.

طبق گزارش این رسانه روسی، این مسائل باعث ایجاد این تصور در میان برخی از ناظران  شده که بایدن در واقع تنها به این دلیل به منطقه غرب آسیا آمد که مجبور بود نارضایتی‌های اقتصادی ایالات متحده را حل کند.

به نوشته اسپوتنیک، در خصوص درگیری دو طرف اسرائیلی و فلسطینی، بایدن و رهبری عربستان سعودی بر تعهد خود به راه حل دو کشوری در راستای خطوط ۱۹۶۷ تاکید کردند. با این حال، رئیس‌جمهور آمریکا تاکید کرد که زمینه برای از سرگیری مذاکرات بین دو طرف آماده نیست و همچنین در دیدار با «یائیر لاپید» نخست‌وزیر موقت رژیم صهیونیستی هم نخواست این رژیم شهرک‌سازی را متوقف کند. 

به گفته «ولید المدلل» استاد علوم سیاسی در دانشگاه اسلامی غزه، اظهارات مطرح شده چیزی نیست جز «شعارهای تکراری» که در واقع هدفشان حل این موضوع دیرینه نیست. المدلل گفت: فکر نمی‌کنم طرف آمریکایی هیچ نوع فشاری بر طرف اسرائیلی اعمال کند و همه این را می‌دانند.  فکر می‌کنم این سفر نه برای تجدید مذاکرات بین فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها بلکه برای حل مشکل اقتصادی آمریکایی‌ها بود. فقط همین. 

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: در واقع هیچ اراده سیاسی در اسرائیل (رژیم صهیونیستی) برای بازگشت به مذاکرات راه حل دو دولتی وجود ندارد. هیچ شانسی برای چنین راه‌حلی وجود ندارد، زیرا اکثر سرزمین‌هایی که فلسطینی‌ها آن را متعلق به خود می‌دانند، توسط شهرک‌نشینان اسرائیلی اشغال شده است.

المدلل استدلال کرد که سخنان «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در مورد اینکه چگونه این ممکن است یکی از آخرین فرصت‌ها برای راه‌حل دو دولتی باشد، اساساً شعاری است که او مدت‌هاست آن را تکرار می‌کند. او در این خصوص توضیح داد: این سخنان مکرر رئیس‌جمهور آمریکا و رئیس‌جمهور (رئیس تشیکلات خودگردان) فلسطین است.

استاد علوم سیاسی دانشگاه اسلامی غزه افزود به اصطلاح «راه‌حل منطقه‌ای» به عهده اعراب است و اسرائیل هیچ بهایی در مورد این سرزمین، حمایت از فلسطینی‌ها یا هر چیز دیگری نمی‌پردازد. وی توضیح داد که علیرغم موضع اعلام شده ایالات متحده در قبال فلسطینی‌ها و وجوهی که از واشنگتن برای حمایت از آن‌ها می‌آید، دولت بایدن هنوز نمی‌تواند مسئله اصلی را لمس کند که سیاسی است، نه اقتصادی یا بشردوستانه. او گفت: دادن چنین هدایایی برای آمریکایی‌ها ساده‌ترین راه‌حل است.

به نوشته خبرگزاری روسی، با اندک امیدی به واشنگتن برای انجام کاری معنادار در رابطه با روند صلح اسرائیل و فلسطین، به نظر می‌رسد تعداد کمی از فلسطینی‌ها بایدن و سفر او، به ویژه دیدار او با عباس را جدی بگیرند. این کارشناس در پایان گفت: سفر (بایدن) برای حمایت از اسرائیلی‌ها و عادی‌سازی در منطقه و همچنین برای حل مشکل قدرت بوده که اقتصاد آمریکا و اقتصاد بین‌المللی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. همین است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    0 0
    روسیه وچین وایران راکهتحریم کرده اروپا هم که دربی سوختی وکسری وتورم وحشتناک درحال ادامه جنگ است امریکای لاتین وجنوبی هم که به مقاومت پیوسته فقط این دوتاموندن که بدوشه وبخصوص اسراییل راهم میخواهد بانظامی واقتصادی بیشتربه کشتارگاه روسها بکشونه دادبیدادش برای ایران بود الکی وگنه سیاست سفرش فقط برای سرکوب روسیه است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس