بورل: به دنبال بستن راه های دور زدن تحریم‌ روسیه هستیم

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان نشست شورای وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه در بروکسل، از طرح جدیدی خبر داد که راه‌های دور زدن تحریم‌های اروپا علیه روسیه را شناسایی و مسدود می‌کند.

به گزارش مشرق، جوسپ بورل به خبرنگاران گفت: در جلسه امروز وزیر امور خارجه اوکراین در ارتباط  ویدئو کنفرانسی توضیحاتی را درباره آخرین تحولات جنگ در این کشور ارائه داد و مطالبی که او مطرح کرد نشان داد اوضاع در این کشور اسفناک است و هر روز هم وخیم‌تر می شود. روسیه به حملات موشکی ادامه داده و زیرساخت‌های غیرنظامی را هدف قرار می‌دهد؛ ما از کشتار غیرنطامیان در اوکراین توسط روسیه وحشت‌زده هستیم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین ادعا کرد که روسیه به حملات علیه انبارهای موادغذایی و زمین‌های کشاورزی ادامه می‌دهد. او به گزارش‌های ادعایی درباره سوختن مزارع گندم در اوکراین اشاره کرد و گفت که روسیه همچنان به ممانعت از خروج غلات ادامه می‌دهد. وی با بیان این مطلب ادعا کرد که مسکو مسئول گرسنگی در جهان هستند.

بورل اضافه کرد: روسیه در تلاش است تا اوکراین را نابود کند و در عین حال بحران مواد غذایی و انرژی به راه بیندازد. بر همین اساس وزرا بر ضرورت ایستادگی در کنار اوکراین و تداوم حمایت از این کشور در راستای رسیدن به آزادی و استقلال تاکید کردند.

وی با بیان اینکه اوکراین برای ایستادگی در مقابل روسیه به اسلحه بیشتری نیاز دارد افزود: ما آن را در اختیارشان قرار می‌دهیم و تا زمانی هم که جنگ ادامه یابد به حمایت از این کشور ادامه خواهیم داد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تدابیر جدید کمیسیون اروپا علیه روسیه هم اشاره کرد که قرار است خلاء ها و راه‌های دور زدن تحریم‌ها علیه مسکو را هدف قرار دهد. او گفت تحریم ها کار می‌کنند. اقتصاد روسیه بشدت تحت تاثیر قرار گرفته است اما باید ساختار تحریم‌ها با بستن خلاء‌ها حفظ شود.

وی خاطر نشان که این تدابیر و تحریم‌ها باعث توقف جنگ نمی شود اما تبعات آن مشکلات زیادی را برای روسیه ایجاد می‌کند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه گفت که وزرا درباره پیامدهای جنگ در اوکراین از جمله بحران مواد غذایی و افزایش بهای انرژی  هم گفت‌وگو کردند. وی عدم ارتباط افزایش قیمت انرژی با تحریم‌های وضع شده علیه روسیه را امری بدیهی دانست و گفت بسیاری ادعا می‌کنند که تحریم‌های اتحادیه اروپا باعث وضع موجود شده است.

وی با نشان دادن یک نمودار از قیمت انرژی در ماه‌های اخیر گفت این ادعا غلط است. قیمت انرژی از یک ماه پیش از آغاز جنگ رو به افزایش بود و از زمانی که ما تحریم‌ها را وضع کردیم قیمت‌ها کاهش یافته است.

بورل که مشخص بود به دلیل بحران انرژی در اروپا تحت فشار است افزود: من ادعا نمی‌کنم که تحریم‌ها علیه نفت روسیه باعث کاهش قیمت انرژی شده است اما کسی هم نمی‌تواند ادعا کند که تحریم‌ها باعث افزایش قیمت شده است. این به گفته او بخشی از جنگ روایت‌هاست که مطالبی مطرح شود که فاقد سند است.

این اظهارات درحالی از سوی بورل مطرح شد که روزنامه فایننشال‌تایمز هم اخیرا در گزارشی با اشاره به ناهماهنگی بین کشورهای اروپایی در اجرای تحریم‌ها علیه روسیه نوشت: بروکسل تلاش می‌کند سازمانی مشابه «اداره کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا(اوفاک)، برای نظارت متمرکز بر تحریم‌ها ایجاد کند.

در این گزارش آمده است: مقام های ارشد بروکسل در حال مذاکره برای ایجاد مرکزی جهت اجرای گسترده و هماهنگ تحریم‌ها در سراسر اتحادیه اروپا هستند.

«مایرید مک‌گینس» کمیسر خدمات مالی اتحادیه اروپا طی مصاحبه‌ای در این‌باره گفت: مقام های اتحادیه اروپا آماده ارائه نسخه اروپایی «اوفاک» هستند.

اوفاک زیر نظر وزارت خزانه داری آمریکا مسئول نظارت بر اجرای دقیق تحریم‌هاست. اما این مقام عالی اتحادیه اروپا به تلاش‌ها برای تشکیل سازمان مبارزه با پولشویی اتحادیه اروپا(آلما) اشاره و تصریح کرد: اتحادیه اروپا می تواند با اصلاح قوانینی که اکنون توسط پارلمان اروپا و کشورهای عضو کنار گذاشته شده اند، به آلما، اختیار نظارت بر تحریم‌ها را بدهد.

به نوشته فایننشال تایمز، برخی نمایندگان اتحادیه اروپا طرحی را پیشنهاد کرده‌اند که براساس آن، آلما یک دفتر مرکزی برای نظارت بر اقدامات ملی در حوزه اجرای تحریم‌ها خواهد داشت.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس