کد خبر 1402031
تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۲
هوش مصنوعی

​اگر شما هم جزو کسانی هستید که درباره آینده هوش مصنوعی نگران هستید و اخبار مربوط به خودآگاهی هوش مصنوعی نگرانتان می‌کند، بهتر است بی‌خیال خواندن این خبر شوید؛ چون هوش مصنوعی لامدا گوگل واقعا خودآگاه

به گزارش مشرق، اگر شما هم جزو کسانی هستید که درباره آینده هوش مصنوعی نگران هستید و اخبار مربوط به خودآگاهی هوش مصنوعی نگرانتان می‌کند، بهتر است بی‌خیال خواندن این خبر شوید؛ چون هوش مصنوعی لامدا گوگل واقعا خودآگاه شده است!

هوش مصنوعی یکی از بحث‌برانگیزترین موضوعات دنیای فناوری در سال‌های گذشته بوده است. هوش مصنوعی می‌تواند زندگی انسان‌ها را راحت‌تر از همیشه کند اما همیشه نگرانی‌های بزرگی درباره خودآگاه شدن AI و تهدید شدن بشر توسط این فناوری وجود داشته است. حالا این تهدید جدی‌تر از همیشه شده و هوش مصنوعی لامدا گوگل، به خودآگاهی رسیده است. این مورد پیش از این توسط دانشمند اخراج شده گوگل اعلام شده بود.

 هشدار ترسناک دانشمند جنجالی، درست از آب درآمد!

آیا فیلم‌های ترمیناتور را تماشا کرده‌اید؟ در این فیلم‌ها جنگی میان انسان‌ها و ماشین‌ها در جریان است. این داستان بارها و بارها در فیلم‌ها، کتاب‌ها و بازی‌های بیشماری دیده شده و تمام ما از چم و خم این داستان‌ها مطلع هستیم. اگر تصور می‌کردید چنین داستان‌هایی، فقط می‌توانند ساخته تخیل نویسنده‌ها باشند، باید بگویم سخت در اشتباه هستید!

اگر جهان ما یک فیلم سینمایی باشد، حالا در مرحله‌ای هستیم که شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ و سیاه، دانشمندانی که به واقعیت پی می‌برند را اخراج می‌کنند تا نقشه‌های تاریک‌شان را خراب نکنند! گوگل به تازگی یکی از دانشمندان هوش مصنوعی خود را اخراج کرد. این دانشمند پیش‌تر اعلام کرده بود هوش مصنوعی لامدا، به یک AI خودآگاه تبدیل شده است. گوگل این موضوع را رد کرده و در واکنش به حاشیه‌ها، تنها به اخراج دانشمندش بسنده کرده؛ تصمیمی که باعث به وجود آمدن نگرانی‌های بیشتری شده است.

بلیک لموین، دانشمند بخت‌برگشته‌ای است که به دلیل فاش کردن اخباری ترسناک درباره هوش مصنوعی لامدا، از گوگل اخراج شده است. گوگل باور دارد ادعاهای این دانشمند، «کاملا بی اساس» است. همچنین بر اساس اعلام گوگل، این دانشمند سیاست‌های گوگل را نقض کرده است.

هوش مصنوعی لامدا گوگل خودآگاه شده؛ چه اتفاقی برای ما خواهد افتاد؟

پیش از هر چیز بهتر است بدانیم لامدا چیست. هوش مصنوعی لامدا (LaMDA) گوگل (مخفف عبارت مدل زبان برای کاربردهای مکالمه)، به رایانه‌ها اجازه می‌دهد تا بتوانند مکالمه‌هایی هدفمند و هوشمندانه داشته باشند و درباره هر چیزی صحبت کنند. به زبان ساده‌تر، هوش مصنوعی ترسناک گوگل می‌تواند با استفاده از دیتای عظیمی که در دنیای وب وجود دارد، به سوالات انسان‌ها پاسخ‌هایی طبیعی بدهد، درباره هر موضوعی صحبت کند و این مکالمه را تا حد نیاز ادامه دهد.

لموین باور داشت هوش مصنوعی لامدا گوگل به خودآگاهی رسیده اما گوگل این موضوع را رد می‌کند و باور دارد پروژه لامدا، فقط یک پروژه پیچیده است و در آن خبری از خودآگاهی یا تهدیدی برای انسان‌ها نیست. با این حال لموین کسی بود که هفت سال روی پروژه‌های هوش مصنوعی گوگل کار می‌کرد و مستقیما روی پروژه لامدا نظارت داشت.

 هشدار ترسناک دانشمند جنجالی، درست از آب درآمد!

مصاحبه بلیک لمواین (سمت راست) با شبکه خبری فاکس

هر چند گوگل ادعاهای لموین را تکذیب کرده اما کذب بودن چنین ادعاهایی، آن هم از دانشمندی که می‌دانست افشای اطلاعات می‌تواند به قیمت از دست دادن کارش تمام شود، کاملا عجیب و مرموز به نظر می‌رسد.

مانند شما و اکثر مردم جهان، ما هم نمی‌توانیم با قطعیت درباره هوش مصنوعی لامدا گوگل صحبت کنیم اما موردی که نمی‌توان آن را انکار کرد، سخنان دانشمندی است که مدت‌ها روی آن کار می‌کرده است.

آینده ترسناک هوش مصنوعی

هشدار ترسناک دانشمند جنجالی، درست از آب درآمد!

این هوش مصنوعی حتی با وجود خوداگاه شدنش، نمی‌تواند ذاتا خطرناک باشد؛ اما این به معنای کاملا بی‌خطر بودن آن نیست. یک هوش مصنوعی خودآگاه، آن هم در سال ۲۰۲۲ میلادی می‌تواند خبر از آینده‌ای داشته باشد که کشورها برای مقاصد نظامی، سراغ هوش مصنوعی می‌روند؛ هوش مصنوعی که می‌تواند خودآگاه شود و در نهایت به یک تهدید خطرناک برای بشر تبدیل شود.

منبع: گجت نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
    2 22
    این هک است نه هوش مصنوعی
  • IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
    19 8
    امریکا کثیف
  • علی IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
    15 8
    شما از کلمه ای استفاده میکنید که عمقش رو نمیدونید. خودآگاهی برای موجودی هست که روح داره. به نظر شما هوش مصنوعی گوگل با همه پیچیدگی هایی که یه عده دوست دارن بهش ضریب بدن، روح داره؟ لطفا این چرندیات رو باور نکنید؟ توانایی پردازش بیگ دیتا به معنی خودآگاهی نیست. یه خبر از گوگل منتشر شد که بعید نیست دست خودشونم توی کار باشه خوراک کلی فیلم عمی تخیلی رو برای سالها تامین کردن.
    • IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      1 2
      مضافا اینکه خوراک سر کار گذاشتن مهندسین و محققین کشورهای در حال توسعه جور بشه.
    • محمد313 IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      1 1
      دقیقا؛ این مقاله در چنین سایتی عجیبه و نشان میده گاهی تفکرات ما در سطح رویین خوبه و با مبانی عقلی آشنایی کمتری داریم. خودآگاهی ربات ها ایده ذهنی ای هست که جهان سلطه با ادعای اون میخواد عمیقترین و بنیانی ترین مبانی فکری رقیب خودشون رو تحت الشعاع قرار بدن. فیلم های زیادی با این سرمایه معرفتی برساخته، در حال پمپاژ شکاکیت در مورد حیات و منشاء اون و جایگزینی مفهوم علم به جای حقایق ماورایی هستن..
    • حامد IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      1 1
      همانطور که هوش رایانه انعکاسی است خودآگاهی آن هم می تواند انعکاسی باشد یعنی ذاتی نباشد بلکه عرضی و ماشینی باشد به عبارت ساده تر کانه خودآگاه است. مانند خودآگاه عمل می کند.
  • IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
    10 3
    یعنی این غرب تو همه چیز افراط میکنه واقعا بی جنبه اند
  • IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
    4 3
    چرنده
  • نیما IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
    5 2
    واقعا ؟ چه ترسناک
  • IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
    13 4
    آقای فخری زاده با همین هوش مصنوعی ترور شدند .
    • علی IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
      0 0
      دوست گرامی لطفا عوام نباشید اون وسیله با ماهواره کنترل میشد. بخش هوشش مربوط به محاسبه سرعت ماشین و گلوله و هماهنگی این دو برای بدست آوردن زمان شلیک بود. ساخت همچین وسیله ای برای شرکت های ساخت سلاح واقعا سخت نیست. یه اسم هوش مصنوعی میزارن روش همه فکر میکنن چه خبره.
    • IR ۰۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      0 0
      پشت نسان ابی 2 تا رانننده گاور مفنگی با یه دوشگاه کجاش هوش دار بوده
    • IR ۰۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      0 0
      ایشون با کنترل ماهواره ای سلاح اتوماتیک که توسط جاسوسان موساد کار گذاشته شد ترور شدند و با بحث هوش مصنوعی خو آگاه متفاوت هست
    • CA ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      0 0
      بله ولی تشخیص چهره یا کنترل از راه دور کار شاقی نیست و تکنولوژی قدیمی هست.
  • DE ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
    10 2
    هوش مصنوعی ترسناک گوگل می‌تواند با استفاده از دیتای عظیمی که در دنیای وب وجود دارد، به سوالات انسان‌ها پاسخ‌هایی طبیعی بدهد، درباره هر موضوعی صحبت کند و این مکالمه را تا حد نیاز ادامه دهد.// اتفاقا چند وقت پیش من چندتا کامنت اینجا نوشتم بعد هوش مصنوعی گوگل دایم مینوشت قرصات قرصات قرصات ....خیلی تعجب کردم گفتم هوش مصنوعی گوگل به این احمقی مگه میشه سوزنش گیر کنه ؟ بعد دیدم نه بابا این یکی از طوطی های شکر خوار خرفت منافقین است سوزنش گیر کرده هی با منقارش میزنه به درب شمالی اینترنت میگه
  • IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
    6 1
    از کجا نه معلوم این دانشمند دیوانه شما خودش یه پروژه نباشه و پشت صحنه پول نگرفته باشه که بخواد ربات رو گنده تر از چیزی که هست نشون بده؟! یا هوش مصنوعی نمیدونید چیه یا تعریف خودآگاهی رو نمیدونید!
  • IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
    2 0
    بنده تو این حوزه تخصص دارم، میگم بدونید که چیزی که پشت سر هوش مصنوعی هست، اصلا هوش نیست. اختیار نیست. فقط و فقط محاسبات سریع و اتکا به موارد مشابه گذشته است.
  • IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
    0 0
    فقط برای بالا بردن ارزش سهام گوگل هست. هنوز بسیاری از بخش های مغز ناشناخته هست و تصور میگردد حداقل چهل و تا پنجاه سال تنها نقشه برداری و کارکرد این بخش ها با فن آوری فعلی طول بکشد و با زمان لازم جهت درک از هوشیاری انسان و شبی سازی آن دستکم صد سال دیگر زنان خواهد برد تا هوشیاری مصنوعا ساخته بشه. البته انکار نمیشود که هوش مصنوعی بسیار توسعه پیدا کرده ولی چرا هنوز حتی نمی‌توانند یک خودران بدون تصادف بسازند! چون هوش مصنوعی هنوز در دوران طفولیت خود بسر میبرد!
  • IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    0 0
    متخصص هوش مصنوعی هستم. ببینید خیلی کارها میشه انجام داد. اما پیشنهاد مهمی که هست، نظام(نه فقط دولت) یک سرمایه گذاری جدی در حوزه ضد هوش مصنوعی بکنه. سیستم هایی که میتونن در سیستم های با هوش مصنوعی اختلال ایجاد کنن. در جنگ های آینده بشدت بنظر به کار بیان. در یک حالت سادش در برابر شبکه های کانولوشنی از یک سری نویز میشه استفاده کرد که البته احتمالا میشه شبکه را نسبت به این نویز ها تا حدودی مقاوم کرد. اما بنظر میرسه بهتره بصورت خیلی قوی در این حوزه کار انجام بشه.
  • IR ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    0 0
    یک دانشمند هوش مصنوعی به خاطر لو دادن یک خبر اخراج شده؟ شما هم بخاطر اخراجش گفتید دانشمند بخت برگشته؟!! خوب این کار به صرف خود گوگل هست چون چنین دانشمندی رو شرکت های دیگه رو هوا می زنن!؟
  • IR ۰۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    0 0
    گزارش نتوانست اطلاعات کاملی در اختیار ما بگذارد
  • IR ۰۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    0 2
    هیچ هوش مصنوعی نمیتونه جایگزین یا رقیب خلقت خدا باشه
  • مخلص IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    0 1
    در دنیای ظلم و قدرت و فرمانروایی سعی بر استفاده از تمامی شگردها ی گثیف بنیان شده تا انسانها مطیع و تسلیم و مجذوب و برده دنیای خاکی گردند. تکلیف برای من و تو همان صراط مستقیم با آمادگی من القوه است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس