وزیر بهداشت: از آذر ۱۴۰۰ واکسن خارجی خریداری نکرده‌ایم/ تداوم تخصیص ارز ترجیحی به داروهای وارداتی

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه از آذرماه ۱۴۰۰ واکسن خارجی خریداری نکرده‌ایم،‌ گفت: در رابطه با داروهای وارداتی که مجبوریم به کشور وارد کنیم، تصمیم نداریم که ارز ترجیحی را حذف کنیم.

به گزارش مشرق، «بهرام عین‌اللهی» در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به اوج گرفتن میزان مبتلایان و جانباختگان کرونا در کشور اظهار کرد: بارها تأکید کرده‌ایم که بیماری کرونا در دنیا وجود دارد و به این زودی از بین نمی‌رود.

وی افزود: این ویروس مثل ویروس آنفلوانزا ویروسی است که تا مدت‌ها در دنیا خواهد ماند. هرچند که دانشمندان به دنبال این هستند ویروس از حالت همه‌گیری به حالت تک‌گیری در بیاید اما هنوز موفق نشده‌اند؛ چرا که نوعی نابرابری در واکسیناسیون در دنیا برای مقابله با این ویروس وجود دارد و طبق استاندارد سازمان بهداشت جهانی باید بالای ۶۰ درصد از مردم واکسینه شوند که هنوز نشده‌اند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: وضعیت واکسیناسیون در برخی از کشورهای آفریقایی که اومیکرون نیز از آنجا شروع شده، حدود ۶ تا ۷ درصد است؛ بنابراین ویروس به سرعت می‌تواند به دلیل ارتباطات و مسافرت‌ها در جهان منتشر و به کشورهای دیگر منتقل شود.

عین‌اللهی خاطرنشان کرد: سویه جدید اومیکرون که BA۵ است وارد کشور ما شده و یکی از خصوصیات این سویه جدید انتشار سریع و به عبارتی سرعت انتشار ۱۸ برابری آن است؛ بنابراین افراد مبتلا بنا به سن، توان ایمنی و بیماری‌های زمینه‌ای عکس‌العمل‌های خاص خود را در مقابل سویه جدید اومیکرون نشان می‌دهند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یادآور شد: همچون گذشته شدت این بیماری در افراد سالمند که دارای ضعف‌های ایمنی، بیماری‌های دیابت و قلبی و عروقی هستند، بیشتر است.

وی با بیان این که متأسفانه یکی از مشکلات در مقابله با ویروس کرونا ساده‌انگاری است، تصریح کرد: نه فقط در ایران بلکه این ساده‌انگاری در کل جامعه جهانی به ویژه آمریکا و کشورهای اروپایی، عراق و سوریه دیده می‌شود؛ چرا که احساس می‌کنیم مردم از ماسک زدنِ زیاد و رعایت پروتکل‌ها و ایجاد محدودیت‌ها خسته شده‌اند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: ما باید این را به عنوان یک فرهنگ در نظر بگیریم که اگر کسی مبتلا به بیماری اومیکرون شد باید بداند که این بیماری می‌تواند دیگران را هم مبتلا کند بنابراین از نظر اخلاقی باید حتی اگر خودش هم دچار مشکلی نشد پروتکل‌ها را رعایت کند چرا که اگر وارد محیط‌های عمومی شود می‌تواند تعداد زیادی را مبتلا کند.

عین‌اللهی خاطرنشان کرد: امروزه باید هر نوع سرماخوردگی را مشکوک به اومیکرون بدانیم حال ممکن است این امکان وجود نداشته باشد که مردم تست بدهند، اما چون در شرایط همه‌گیری هستیم باید بدانیم که اگر دارای علائمی همچون سرماخوردگی هستیم در محیط‌های عمومی و میهمانی‌ها حضور پیدا نکنیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: اکنون وارد موج هفتم کرونا شده‌ایم. این منحنی رو به بالاست وقتی به قله می‌رسد مجدداً به سمت پایین می‌آید. هنوز در اواسط آن هستیم و به قسمت بالای قله نرسیده‌ایم و این یعنی احتیاط‌ها در این شرایط باید بیشتر باشد.

عین‌اللهی با بیان اینکه شرایط نسبت به هفته‌های پیش و حتی ماه‌های قبل تغییر کرده است، گفت: باید پروتکل‌ها به ویژه در اماکن عمومی و در استفاده از حمل و نقل عمومی یعنی هواپیما، اتوبوس، مترو و قطار رعایت شود.

وی با تأکید بر اینکه افرادی که واکسن زده‌اند بدانند این واکسن مادام‌العمر نبوده بلکه موقت است، اذعان کرد: میزان آنتی‌بادی تا حدی می‌تواند از کرونا محافظت کند، اما وقتی مدت آن سپری شد اثر آن هم از بین می‌رود. طبق مصوبه ستاد کرونا ما به همه هم‌وطنان عزیزمان توصیه می‌کنیم که یک واحد واکسن یادآوری تزریق کنند تا ایمنی بدن خود را بالا ببرند.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: قطعاً وقتی وضعیت از آبی به زرد، از زرد به نارنجی و از نارنجی به قرمز تغییر می‌کند یعنی احتیاط‌ها نیز هر چه به قرمز نزدیک‌تر می‌شود باید بیشتر باشد.

عین‌اللهی با اشاره به بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: از والدین خواهش می‌کنیم که فرزندان بالای ۱۲ سال خود را یک بار دیگر به مراکز واکسیناسیون برده تا واکسن یادآور بزنند. چرا که بچه‌ها امکان ابتلای بالایی دارند، چون شاید شیوه‌نامه‌ها را آن گونه که باید و شاید رعایت نکنند. از دانشجویان نیز می‌خواهیم با توجه به بازگشایی دانشگاه‌ها واکسیناسیون را انجام دهند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت ذخیره واکسن در کشور تأکید کرد: ما از آذر ۱۴۰۰ هیچ نوع واکسن خارجی خریداری نکرده‌ایم البته از سوی برخی کشورها باکس‌های اعتباری داشتیم اما با توجه به اینکه ۶ مرکز تولید واکسن در کشور در حال فعالیت هستند، مشکلی نداریم و حتی امکان صادرات واکسن نیز داریم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه ذخیره کافی واکسن در کشور وجود دارد، گفت: انواع و اقسام پلتفرم‌ها و روش‌های مختلف در واکسن وجود دارد و وضعیت بسیار مناسبی در خصوص تولید و ذخیره واکسن داریم.

عین‌اللهی در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است بار دیگر مراکز واکسیناسیون در کشور فراگیر شوند، تصریح کرد: از زمانی که احساس کردیم موج هفتم کرونا در حال آغاز است مراکز تجمیعی را نسبت به گذشته افزایش دادیم چرا که مراکز واکسیناسیون به دلیل مراجعات کم محدود شده بود اما اکنون دستورالعمل عملی صادر کرده‌ایم که مراکز تزریق واکسن افزایش یابد که البته اگر مراجعات بیشتر شود، مراکز نیز گسترش می‌یابد.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به این پرسش که آیا شما از میزان تأثیر و اثربخشی واکسن‌های ایرانی در مقابله با شیوع و گسترش کرونا ارزیابی صورت داده‌اید یا خیر، اظهار کرد: مراکزی که تولید واکسن می‌کنند مراحل مختلفی را طی کرده‌اند تا از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بتوانند مجوز اخذ کنند.

عین‌اللهی ادامه داد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنان مراکز تولید واکسن را رصد می‌کند و وضعیت افرادی که واکسن دریافت می‌کنند را نیز مرتب مورد بررسی قرار می‌دهد.

سرماخورده‌ها واکسن نزنند

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تأکید کرد: افرادی که سرماخورده و یا احساس سرماخوردگی دارند واکسن تزریق نکنند. چون در آن لحظه ویروس وارد بدن آنها شده و سیستم ایمنی آنها تحت فشار است. بنابراین در مواقعی باید واکسن دریافت کنند که از لحاظ جسمی سالم و هیچ‌گونه علائم سرماخوردگی و غیره نداشته باشند.

عین‌اللهی با اشاره به حضور کمیته علمی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: کمیته علمی از بهترین اساتید کشور در رشته‌های عفونی، داخلی و ریوی تشکیل شده و مرتب علائم بیماری و عوارض آن را رصد می‌کند، بنابراین سعی شده در اتخاذ روش‌های درمانی هماهنگی وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه وقتی موج بیماری آغاز می‌شود به مراکز درمانی خود آماده‌باش می‌دهیم، گفت: در حال حاضر مراکز درمانی ما کمتر از ۱۰ درصد گرفتار هستند و ظرفیت بالایی در مراکز درمانی وجود دارد. بالای ۱۰۰ هزار تخت را آماده کرده‌ایم و از ظرفیت خالی خوبی برخوردار هستیم تا بتوانیم اگر هم‌وطنی بیمار شد بتوانیم به طور موفق به درمان آن بپردازیم.

وزیر بهداشت، درمان آموزش پزشکی با اشاره به اقدامات این وزارتخانه در حوزه عدالت‌محوری خاطرنشان کرد: در برخی از نقاط کشور میزان مراکز درمان نسبت به جمعیت خیلی بالاست و در برخی از نقاط کشور پایین است. برنامه ما این است که بتوانیم مراکز درمانی را در مناطق کم برخوردار افزایش دهیم.

عین‌اللهی به میزان تراکم مراکز درمانی در شهر تهران اشاره و تأکید کرد: عمده مراکز درمانی در شمال شهر تهران وجود دارد و در جنوب شهر تهران تعداد بیمارستان‌ها کمتر است. بنابراین برنامه ما این است که بتوانیم مراکز درمانی را در مناطق جنوب تهران گسترش دهیم.

وی ادامه داد: شاخص ایجاد مراکز درمانی در سطح کشور جمعیت است؛ بنابراین باید بتوانیم به ازای جمعیت مراکز درمانی ایجاد کنیم.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی به خدماتی که این وزارتخانه در امر درمان صورت داده اشاره و بیان کرد: حدود ۲ هزار میلیارد تومان در این چند ماه برای تجهیز ۷۹ مرکز درمانی هزینه شده و ۱۰ هزار تخت بیمارستانی اضافه شده است.

عین‌اللهی تأکید کرد: در بحث نیروی انسانی بنا داریم پزشکان متخصص، عمومی و دندانپزشک را به مراکز محروم کم‌برخوردار اعزام کنیم؛ اما باید شرایطی ایجاد شود تا نیروهای متخصص در مناطق محروم ماندگاری بیشتری داشته باشند.

وی درباره راهکارها برای ماندگاری نیروی انسانی در مناطق محروم گفت: پیشنهادهای مختلفی در این خصوص داده‌ایم. یکی از پیشنهادهای ما که در شورای حقوق و دستمزد نیز مطرح شده است افزایش دریافتی متخصصان در این مناطق است. پیشنهاد کرده‌ایم که سقف درآمد و در مناطق محروم را برداریم و به مجلس نیز پیشنهاد داده‌ایم که میزان مالیات از متخصصان در مناطق محروم کمتر باشد.

عین‌اللهی با بیان اینکه برای ماندگاری متخصصان در مناطق محروم دیگر دستگاه‌ها نیز باید همکاری و همیاری کنند، گفت: استانداران و فرمانداران می‌توانند شرایط را از نظر اسکان و رسیدگی به فرزندان و غیره مهیا کنند که باعث ماندگاری بیشتر افراد متخصص در مناطق محروم شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تأکید بر اینکه با طرح دارویار تولید داروی ما شکوفا می‌شود، بیان کرد: باید از شرکت‌های داروسازی که متعهدانه امر تولید را پیش بردند تشکر کرد. چرا که حدود ۹۷ و ۹۸ درصد داروهای ما تولید داخلی است و باید به تولیدکننده‌ها کمک کنیم که تولیدات خود را افزایش دهند.

عین‌اللهی یادآور شد: در رابطه با داروهای وارداتی که مجبوریم به دلیل نداشتن امکانات و یا تولید شدن در مناطق خاص به کشور وارد کنیم، تصمیم نداریم که ارز ترجیحی این قبیل داروها را حذف کنیم. بنابراین با همان قیمتی که وارد می‌شوند در اختیار مردم قرار داده خواهد شد.

وی با اشاره به راهپیمایی اربعین امسال نیز از مردم عزیز کشورمان خواست که سعی کنند راهپیمایی را در شب انجام دهند. چرا که ممکن است گرمازده شوند و افرادی هم که بیماری قلبی و غیره دارند از راهپیمایی اربعین منصرف شوند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مراکز درمانی ما در استان‌هایی که سفر اربعین از این نقاط آغاز می‌شود آمادگی کامل را دارند و در عراق نیز هلال احمر و موکب‌ها برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به هم‌وطنان حضور خواهند داشت.

عین‌اللهی گفت: هر کدام از پرستاران وزارت بهداشت و درمان در مراکز درمانی و موکب‌ها حضور یابند و به هم‌وطنان خدمات بهداشتی و درمانی ارائه دهند، سفر آنان مأموریت حساب می‌شود و کادر درمان را تشویق می‌کنیم که همگام با مردم به آنان خدمات درمانی ارائه دهند.

وی ادامه داد: اگر مجموعه هلال احمر برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در کشور عراق درخواستی از وزارت بهداشت به منظور تأمین نیروی انسانی داشته باشد با افتخار می‌پذیریم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: برنامه‌های مختلفی در حوزه سلامت کشور داریم که به صورت مرحله‌ای در حال اجرای آن هستیم. به عنوان مثال در حوزه پژوهشی گسترش شرکت‌های دانش‌بنیان را در دستور کار داریم؛ ۸۰۰ مرکز تحقیقاتی در کشور وجود دارد که معتقدیم این مراکز باید کاربردی شوند و از حالت صرفاً مقاله‌نویسی خارج شوند.

عین‌اللهی افزود: در مورد جوانی جمعیت نیز متأسفانه جمعیت به سمت سالمندی در حرکت است. بنابراین در همه سطوح تلاش خواهیم کرد که به سمت جوانی و افزایش جمعیت حرکت کنیم.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس