.

نتایج تحقیق مجلس نمایندگان نشان می‌دهد شرکت‌های سازنده سلاح‌های سبک از فروش این سلاح‌ها به شهروندان درآمدهای هنگفتی کسب کرده‌اند.

به گزارش مشرق، همزمان با افزایش خشونت‌های مسلحانه در آمریکا، شرکت‌های سازنده سلاح‌های سبک طی یک دهه گذشته بیش از ۱ میلیارد دلار درآمد جمع‌آوری کرده‌اند.

نتایج تحقیقی که مجلس نمایندگان آمریکا قرار است امروز چهارشنبه به کنگره ارائه کند نشان می‌دهد صنعت اسلحه‌سازی در آمریکا از طریق فروش اسلحه به شهروندان به سودهای هنگفتی دست یافته است.

این سود به قیمت اضطراب و احساس ناامنی برای شمار زیادی از شهروندان آمریکایی حاصل‌شده که گاه و بیگاه قربانی تیراندازی‌های کور در اماکن عمومی می‌شوند.

«کمیته نظارت و اصلاحات» مجلس نمایندگان آمریکا در ماه مه میلادی، بعد از وقوع یک تیراندازی مرگبار در شهر «یووالدی» تگزاس که به مرگ ۱۹ دانش‌آموز مقطع ابتدایی و ۲ معلم منجر شد تحقیقاتی را درباره شرکت‌های سازنده سلاح‌های سبک آغاز کرد.

متولیان این تحقیق از پنج شرکت سازنده اسلحه خواستند اطلاعات مربوط به فروش و راهبردهای بازاریابی خودشان را در اختیار آنها قرار دهند.

«کارولین مالونی»، رئیس این کمیته تحقیق در بیانیه‌ای روی وب‌سایتش گفته است: «سیاست‌های تجاری این سازندگان سلاح به شدت نگران‌کننده، استثمارگرانه و خطرناک است. این شرکت‌ها از تاکتیک‌های بازاریابی خشنی برای هدف‌ قرار دادن افراد جوان- به ویژه مردان جوان- استفاده می‌کنند و برخی از آنها حتی از نمادهای سفیدبرترپنداری استفاده می‌کنند.»

وی اضافه کرده است: «ما به این نتیجه رسیدیم که هیچ‌کدام از این شرکت‌ها به خودشان زحمت نمی‌دهند مرگ و خرابی ناشی از محصولاتشان را مورد بررسی قرار دهند.»

مجلس نمایندگان آمریکا قرار است روز جمعه برای اولین بار از سال ۱۹۹۴ به این سو به طرحی برای ممنوعیت حمل سلاح رأی بدهد. این طرح البته شانس بسیار اندکی برای موفقیت در مجلس سنا دارد و بنابراین، احتمال تبدیل شدن آن به قانون نزدیک به صفر است.

روز چهارشنبه قرار است روسای چند شرکت اسلحه‌سازی در یک جلسه استماع با حضور اعضای کمیته نظارت و اصلاحات شرکت کنند.

آمریکا از لحاظ آمارهای خشونت با سلاح، کشوری کاملاً استثنایی در میان کشورهای جهان است. در این کشور نرخ وقوع تیراندازی‌های خشونت‌بار از هر کشور دیگر در دنیا بیشتر است؛ با آنکه آمریکا حدود پنج درصد از جمعیت دنیا را تشکیل می‌دهد نزدیک به ۳۱ درصد از کسانی که مرتکب کشتارهای جمعی با سلاح می‌شوند در آمریکا هستند.

درباره دلایل این موضوع تا کنون تحلیل‌های مختلفی ارائه شده اما آزادی حمل سلاح توسط شهروندان اغلب مهم‌ترین و اصلی‌ترین عامل ایجادکننده این مشکل دانسته می‌شود.

داده‌هایی که «سی‌ان‌ان» بر اساس گزارش مرکز تحقیقات کنگره آمریکا ارائه کرده نشان می‌دهد آمریکایی‌ها صاحب حدود نیمی از (۴۸٪) از کل ۶۵۰ میلیون قبضه سلاح غیرنظامی موجود در سراسر دنیا هستند.

بررسی‌های بی‌شمار دیگری که با روش‌های تحقیق دیگر به این موضوع نزدیک شده‌اند نیز همواره آزادی مالکیت سلاح و سهولت دسترسی به آن را مهم‌ترین متغیر پیش‌بینی‌کننده تیراندازی‌های مرگبار در آمریکا معرفی کرده‌اند.

اما جدا از مسأله آزادی حمل سلاح تحلیلگران برخی دلایل اجتماعی-فرهنگی را نیز در تیراندازی‌های مرگبار در آمریکا دخیل می‌دانند. آن‌طور که در خود آمریکا هم میان بعضی از منتقدان مسائل اجتماعی معروف است سلاح‌ها تنها «ابزار» کشتن هستند، و تحقیق درباره این پدیده که چرا شمار روزافزونی از آدم‌ها در آمریکا برای کشتن همنوعانشان به این ابزار متوسل می‌شوند را نباید تنها به عاملی چون سهولت دسترسی به آنها فرو کاست.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    0 0
    الت قتاله همدیگررومیفروشن سلبریتی ها کجان
    • IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      0 0
      همونجایی که شما ها نون توی خون مردم میزنید و پراید تابوت و قاتل رو به مردم بدبخت که هیچ چاره دیگه ای ندارن میفروشید ۲۰۰ میلیون تومن!
  • IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    0 0
    ایندیپندنت: ایرانِ از خریدار سلاح به صادرکننده تبدیل شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس