5

دیدار رهبر انقلاب با ائمه جمعه یک نکته کلیدی داشت که طی ماه‌های اخیر به روش‌های مختلف تکرار شده است.

سرویس سیاست مشرق– در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل بانام «ویژه‌های مشرق» شمارا در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم. در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

*******

سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع ائمه جمعه در سراسر کشور در تیتر یک اغلب روزنامه‌های چاپ پنجشنبه قرارگرفته است، رهبر انقلاب در این با تشریح نقش مهم امامان جمعه ایشان را سخنگوی انقلاب اسلامی توصیف کردند.

روزنامه رسالت طی یادداشتی با عنوان نگران چه باشیم؟ نوشت: دیدار ائمه جمعه با مقام معظم رهبری و بیانات ایشان، حاوی نکات و رهنمودهای متعددی بود که چند نکته از آن بدین شرح است:

یک. رهبر معظم انقلاب، ائمه جمعه و ستادهای نماز جمعه را به‌صورت مطلق از فعالیت اقتصادی منع کرده و حتی تأکید کردند که در جهت تأمین هزینه‌های برگزاری نماز جمعه نیز به سمت فعالیت اقتصادی نروند. ایشان اضافه کردند که هنوز هزینه‌های برخی فعالیت‌های این‌چنینی از دامن نظام پاک نشده است. این نکته می‌تواند به بسیاری از دستگاه‌های ذی‌نفوذ و صاحب قدرت در کشور قابل‌تعمیم باشد.

دو. مساله دوم، تحلیل و تشخیص واقعیت جامعه امروز است. در مسائل پیچیده اجتماعی، باید دقت کرد که همه‌چیز، با رابطه علت و معلولی ساده تفسیر نمی‌شود. هرچند بخشی از جامعه، ممکن است حجاب را به‌صورت کامل نپذیرد یا حتی پذیرش داشته باشد، ولی مقید نباشد، اما نمی‌توان این مسئله را مقارن و مترادف دین‌گریزی جامعه ایران دانست.

سه. جالب است که مقام معظم رهبری در دیدار با ائمه جمعه، در حوزه‌های بسیاری از دغدغه‌های امروز جامعه ازجمله حجاب و بی‌حجابی و تهاجم فرهنگی غرب سخن گفتند، اما در هیچ موردی اظهار نگرانی نکردند، جز آنجا که فرمودند «اگر جمعیت حاضران در نماز جمعه از ماه قبل کمتر است، باید نگران شد.»

در جمهوری اسلامی باید نگران چه چیزهایی باشیم؟/ پشت پرده دست‌کاری روحانی در بورس!

روزنامه همشهری نیز به تفسیر دیدار آقا با امامان جمعه پرداخته و نوشته است:

دیدار رهبر انقلاب با ائمه جمعه یک نکته کلیدی داشت که طی ماه‌های اخیر به روش‌های مختلف تکرار شده است. در دیدار با خبرگان رهبری، دیدار با نمایندگان مجلس، در جلسه با مداحان، دیدار با نظامی‌ها، در هیئت و در بین عزاداران، در جمع پرستاران، در میان گروه‌های جهادی و خطاب به رسانه‌ها و... و در آخرین دیدار با ائمه جمعه. این کلیدواژه و یا نخ تسبیح چیست؟ جهاد تبیین.

 در هر دیدار نیز متناسب با مخاطب، این رویکرد راهبردی را توضیح داده‌اند. در جمع نمایندگان مجلس، جهاد تبیین را با مردمی شدن گفتند: با مردم بنشینید و بشنوید و ذهنشان را روشن کنید. در جمع جوانان با اشاره به هویت جوانی، از امیدآفرینی و افشای حقایق گفتند. خطاب به هنرمندان از جهاد روایت حضرت زینب گفتند. اینکه جهاد تبیین باید هنرمندانه باشد چون آوینی. در جمع نظامیان جهاد تبیین را با تأکید بر یک جنگ ترکیبی توضیح دادند. اینکه جنگ نظامی و جنگ اقتصادی را باید در کنار یک جنگ ذهنی دید. در جمع هیئتی‌ها، هیئت امام صادق (ع) پسند را تصویر کردند. هیئتی که منبر و روضه‌اش بر گرده جهاد تبیین است.

در جمهوری اسلامی باید نگران چه چیزهایی باشیم؟/ پشت پرده دست‌کاری روحانی در بورس!

روزنامه خراسان نیز در واکنش به این دیدار نوشته است:

سخنان روز گذشته رهبر انقلاب درباره حجاب، نشان‌دهنده نوع نگرش ایشان به مسئله تبیین است. در یک پژوهش جامعه‌شناسانه در مشهد مشخص‌شده که بسیاری از زنان کم حجاب، یک تصور نادقیق و کلی درباره «خارج» دارند که در آن زنان باوجود بی‌حجابی، مشکل خاصی در زندگی روزمره خود ندارند. وقتی از آنان پرسیده شده است که منظور از خارج کجاست و ویژگی زنان در آنجا چیست، آن‌ها نتوانسته‌اند توضیح دقیقی بدهند و عموماً بر اساس فیلم و سریال‌های غربی چند مثال زده‌اند. به‌بیان‌دیگر یک ابر روایت رسانه‌ای در ذهن آنان بوده که زنان -عموماً غربی- را باوجود برهنگی سر یا بدن، بدون مشکل خاصی می‌دانسته؛ ابرروایتی که اساساً مبتنی بر واقعیت‌های غربی نبوده یا حداقل این زنان توانایی توضیح آن را بر اساس واقعیت نداشته‌اند!

در جمهوری اسلامی باید نگران چه چیزهایی باشیم؟/ پشت پرده دست‌کاری روحانی در بورس!

اروپا چرا منفعل شده است؟

روزنامه اصلاح‌طلب آرمان ملی یک روز پس از اظهارنظر مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در تعیین آخرین‌مهلت برای احیای برجام نوشته است:

اروپایی‌ها خود بهتر می‌دانند که اگر تخلفی صورت گرفته از سوی آمریکا و اروپایی‌هاست. آمریکا به دلیل خروج یکجانبه و غیرقانونی از برجام و نقض توافق و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و اروپایی‌ها نیز به دلیل عدم عمل به وظایف و تعهدات خود در قبال برجام و پیروی از آمریکا متخلف محسوب می‌شوند. حال اینکه غربی‌ها در این شرایط بخواهند فرافکنی کنند و عدم توافق را به گردن ایران بیندازند؛ نشان‌دهنده رویکردهای غیر سازنده و اتلاف وقت در جهت عدم دستیابی به توافق و درنهایت رفتن به سمت فشار دوباره بر ایران است. آن‌ها هرگز نمی‌خواهند که حداقل در لفظ و اظهارنظر بگویند که در مواضع گذشته خود تجدیدنظر کرده‌ایم و دچار انفعال شده‌ایم. لذا حالت تهاجمی به خود می‌گیرند و دیگران را متهم می‌کنند. درنتیجه این نوع فرافکنی غربی‌ها نوعی سرپوش گذاشتن بر انفعال و بی‌عملی آن‌ها در راستای احیای برجام محسوب می‌شود.

در جمهوری اسلامی باید نگران چه چیزهایی باشیم؟/ پشت پرده دست‌کاری روحانی در بورس!

یک ماجرای عجیب: روحانی بورس را دست‌کاری کرد!

ماجرای بالا و پایین شدن شاخص‌های بورسی باعث شده است که روزنامه جوان به پشت پرده خسارات مردم پرداخته و بنویسد: دولت روحانی به خاطر اینکه می‌خواست منابع مالی موردنیاز خود را از بازار سرمایه تأمین کند، در بازار سرمایه و بورس، حباب به وجود آورد.

بازار سرمایه در دولت قبل به محلی برای تأمین کسری بودجه دولت تبدیل‌شده بود. بسیاری دلیل سقوط بورس در زمان فعلی را واقعی شدن قیمت سهام پس از دست‌کاری عمدی قیمت‌ها عنوان می‌کنند، شاخص بورس در آن زمان تا ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد هم رشد داشت که در حال حاضر به یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار واحد رسیده، اما در حال حاضر هم برخی شرکت‌های کوچک حباب‌دارند و قیمت سهم‌ها در شرکت‌های بزرگ هم زیر قیمت هستند و امکان بالا رفتن آن وجود دارد. در دولت قبل با توجه به اینکه در آن زمان می‌خواستند منابع خود را از بازار سرمایه تأمین کنند، در بازار سرمایه حباب به وجود آمد و قیمت‌ها در آن مسیر حرکت کرد، اما باید پذیرفت که بازار بورس همواره دارای نوساناتی است و هیچ رونقی نیست که با رکود همراه نباشد و هیچ رکودی نیست که بارونق همراه نباشد و همیشه این بازار به رونق و رکود نیاز دارد و این مسئله جزئی از ذات بازار است، اینکه در آن زمان دولت قصد داشت تا منابع زیادی را از این بازار تأمین کند سبب شد تا شاهد نوسان‌های قیمت سهام در سال ۱۳۹۹ باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    6 2
    رفسنجانی تحت تاثیر غربزدگانی که به وی نزدیک شده بودند و تکنوکرات های حزب و جریان کارگزاران را تشکیل دادند که اکنون بیش از هفتاد درصد قدرت و شبکه های اقتصادی دولتی و خصوصی را از طریق شرکت های معظم دولتی و خصولتی در اختیار دارند ، مسبب اشرافیت در کشور هستند.
    • رسولی IR ۰۶:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
      2 3
      بی سوادی و عقد و کینه هم حدی دارد.اخوی اگر مرحوم رفسانجای یا به تعبییر امام خمینی(ره) ستون انقلاب نبود امثال تو باید الان جارو بدست تو خیابان ها مشغول کارگری بودی.مدیریت جنگ.مدیریت مجلس.مدیریت بحران هایی که منافقین وضد انقلاب ها در طی سی سال بعد از انقلاب داشتند .مدیریت دهها پروژه صنعتی و صد ها مورد دیگر نگذاشت مملکت مثل اکراین.افغانستان.عراق و.. شود.بله اشتباهاتی هم داشت ولی کل عملکرد را باید دید نه فقط چند مورد خاص.
    • IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
      3 2
      جناب احساسی 06:36 ــــ خدمات رفسنجانی در مقابل ضربات وی به نظام قابل قیاس نیست! خساراتی از جمله: آقازادگی، ویژه خواری، طرد عناصر انقلابی، باز کردن پای دوتابعیتی ها و جاسوسان به اسم خبرنگار و فعال اجتماعی و سازمان های مردم نهاد و خیریه به ایران، مجوز اباحه گری و لاابالی گری و بی بند و باری که همه این نمودها را در سخنان دخترش فائزه می توان به وضوح مشاهده کرد! ضمناً امام فرمود ملاک حال فعلی افراد است! مانند زبیر در زمان پیامبر و تفاوتش با زمان خلافت حضرت علی!!!
    • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
      1 0
      خیلی از موارد خاصی هستند که در هیچ دولتی همچنان اتفاق نیافتاده مثل برخورد با برخی های ضاله مانند وهابیت و... در ایران و اینها همچنان از دورانی که شاه در ایران بوده, موقعیت و مقامهای خودشان را در ایران حفظ کرده اند
    • IR ۰۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
      2 1
      منتظری نتوانست در پست قائم مقام رهبری باقی بماند از قطار انقلاب خارج شد و برید هاشمی رفسنجانی وقتی نتوانست ریاست جمهوری مادام العمر ایران را بگیرد دیگر انقلاب برایش تمام شد و از قطار انقلاب خارج گردید همینطور که میبینید امروز خانواده رفستجانی مثل زالو به انقلاب اسلامی ایرانیان حمله میکنند، مطمئن باشید صدماتی که حسن روحانی به انقلاب اسلامی ایران زد حداقل صد سال خسارت خواهد داشت و هنوز حسن روحانی به خاطر برجام منتظر است که زهر خودش را به انقلاب اسلامی ایران بریزد این اشخاص بودن و حتی نبودنشان برای انقلاب اسلامی ایران ضرر خالص میباشد
  • IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    6 2
    سم پاشی هایی که علیه دین و روحانیت توسط شبکه رسانه ای صهیونی ــ وهابی ــ بهائی به کمک ایادی داخلی شان می شود به سبب آن است که عده ای خود فروخته در داخل و اربابان خارجی شان اکنون به شدت نگران کم اثر شدن تحریم های غرب علیه ایران هستند که به واسطه تدابیر دولت جناب رئیسی از جمله گشودن باب مراودات سیاسی ـــ اقتصادی با کشورهای چین و روسیه در حال اتفاق است و این موضوع به کم رنگ شدن اثر و وزن سیاسی اروپا و اتازونی در آینده سیاسی ایران و منطقه منجر شده است!
  • IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    3 1
    بايد نگران آينده خود و نسلهاي بعدي باشيم كه مسيولانش بعد جنگ چنان خيانتي به آرمانهاي انقلاب و اسلام و عدالت و خون شهدا كردند كه بي سابقه است ، بيت المال شده بازيچه
  • IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    2 1
    یکی از شرایط اصلی بهبود اوضاع محاکمه و مجازات روحانی و اطرافیانش مثل جهانگیری و نیلی و نوبخت و ..بابت ویران کردن اقتصاد و غارت خزانه است
    • کارشناس IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
      1 1
      و ایضاً محاکمۀ واعظی و نهاوندیان و ربیعی و أذنابهم...
    • محمدی IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
      0 0
      تورم
  • هوشنگ IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    0 0
    من بگم ؟
  • IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
    0 1
    متاسفانه نظارت و برخورد با مسیولین رده بالا بسیار ضعیفه اگه این حرف هایی که نوشته شده صحیح باشه ... باید اختیارات دولت کاهش پیدا کنه، هیچ مسئولی مصونیت نداشته باشه
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
    0 1
    روحانی و رفسنجانی و کروبی تقلبی و فیک هستند
    • IR ۰۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
      1 0
      اشتباه نکن اینها به هیچ عنوان فیک و تقلبی نیستند فیک و تقلبی که نمیتوانند به ارمان های انقلاب اسلامی ایران صدمه بزنن اتفاقا همین حضرات بودند که اجازه ندادند ارمانهای انقلاب یکی یکی ودرست به ثمر بنشیند اگر امروز تفاوت طبقاتی فاحش در جامعه اسلامی ایران را مشاهده میکنید همین اقایان اشرافیت زده هستند که به اسم انقلاب هر کاری که دلشان خواست برای خودشان و خانوادهایشان انجام دادند خدا از سرشان نگذرد که ضرر این ها به اسلام در از دشمن خارجی بیشتر است
  • صادقی IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
    0 0
    قطعا
  • سید سعید IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
    4 0
    مگر نمیگفتین سه روزه بورسو درست می کنیم روحانی یه ساله رفته.....
    • ذوقی IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
      0 2
      خودت بلد نیستی با بورس کار کنی
    • IR ۰۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
      7 0
      حسن روحانی با اون خنده های پلشتش میدونست چه باتلاقی از خودش باقی گذاشت جواب هشت سال تخریب حداقل هشتاد سال کار باید کرد البته در همین یک سال هم کارهای بزرگی شده پارسال در همین موقع روزی دوبار برق رفتگی داشتیم صف مرغ شکر تخم مرغ غیره
    • IR ۰۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
      4 0
      حسن روحانی با اون خنده های پلشتش میدونست چه باتلاقی از خودش باقی گذاشت جواب هشت سال تخریب حداقل هشتاد سال کار باید کرد البته در همین یک سال هم کارهای بزرگی شده پارسال در همین موقع روزی دوبار برق رفتگی داشتیم صف مرغ شکر تخم مرغ غیره
  • ناصر IR ۰۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    1 7
    روح مرحوم هاشمی شاد باد
    • IR ۰۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
      2 0
      همنشین مرحوم باشی برقرار بعداز ۱۲۰ سال
  • IR ۰۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    4 1
    اگر فکر میکنید حسن روحانی به همین سادگی دست از سر انقلاب اسلامی ایران بر خواهد داشت سخت در اشتباه هستید ایشان شاگرد دانشگاهی در مستعمره بریتانیا میباشد فتنه بنزینی که یادتان نرفته است
  • رضا IR ۰۷:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    1 1
    آقای روحانی خیانت به مردم شاخ ودم نداره
  • DE ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    0 0
    در جمهوری اسلامی باید نگران چه چیزهایی باشیم؟/بستگی داره . اراذل و اوباش و رانتخواران و حرامیان وبهائی ها و منافقین و رفرمیست ها و غربگداها باید نگران مذهبی شدن و انقلابی شدن جامعه و سوق جامعه به اسلام ناب محمدی ص ...باشند زیرا اگر اینطور شد دوستان اصلاح طلبشون رای نمیارن مانند دفعه قبل .و انقلابیون و مسلمانان و پیروان مکتب اسلام راستین و خانواده شهدا و ایثار گران و بسیجیان و جهادیان و مستضعفین و وطندوستان باید نگران بی فرهنگی ها و غربگدایی ها و وطنفروشی ها و ابتذال فرهنگی و کم رنگ شدن دین و گسترش اسلام امریکائی باشند زیرا در این صورت اصلاحات رای میاره .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس