بن سلمان در پاریس؛ خشم فعالان حقوق بشر و اختلاف در طبقه سیاسی

برنامه شام کاری رئیس جمهوری فرانسه با ولیعهد سعودی در الیزه خشم فعالان و مدافعان حقوق بشر را در فرانسه برانگیخت و واکنش‌هایی را در طبقه سیاسی در پی داشت.

به گزارش مشرق، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در نخستین سفر خود به پاریس پس از ماجرای قتل جمال خاشقچی، قرار است امشب به همراه امانوئل مکرون در ضیافتی در کاخ الیزه بر سر میز شام کاری بنشیند.

خبرگزاری فرانسه این دیدار را نشانه‌ای از بازگشت این شاهزاده سعودی به عرصه بین المللی دو هفته پس از سفر جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به منطقه عنوان کرد، آن هم در زمانی که جنگ اوکراین به افزایش قابل توجه بهای انرژی در جهان منجر شده است.

بن سلمان که سفر کوتاه اروپایی خود را با یونان آغاز کرده بود دیشب وارد فرودگاه اولی پاریس شد. به گفته یک مقام دولتی، برونو لو مر وزیر اقتصاد در نبود مکرون که هنوز در آفریقا به سر می‌برد از ولیعهد سعودی استقبال کرده است.

بن سلمان پس از قتل روزنامه نگار سعودی نشریه واشنگتن پست در عرصه بین‌المللی طرد شد.

این روزنامه نگار ۵۹ ساله به‌عنوان منتقد هیأت حاکمه سعودی، دوم اکتبر ۲۰۱۸ (۱۰ مهر ۹۸) یک هفته پس از آنکه از مقام‌های سعودی به خاطر سکوت در برابر اهانت‌های ریییس  جمهوری آمریکا انتقاد کرده بود، در کنسولگری سعودی در استانبول به قتل رسید.

خاشقچی پیش‌تر نیز در سلسله مقالاتی در روزنامه واشنگتن پست آمریکا، از سیاست‌های عربستان در خصوص بحران قطر، قطع روابط با کانادا، جنگ علیه یمن و برخورد مقامات سعودی با رسانه‌های و فعالان مدنی به‌ویژه مدافعان حقوق بشر انتقاد کرده بود.

کانتن دو پیمودان کارشناس مسائل کشورهای عربی در فرانسه معتقد است راه بازگشت بن سلمان به عرصه بین المللی را مکرون هموار و بایدن به سرانجام رساند. وی همچنین به دیدار نخست وزیر سابق انگلیس از ریاض در ماه مارس هم اشاره می کند.

اگنس کلامارد که زمانی به عنوان گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد پرونده قتل خاشقچی تحقیق کرده می‌گوید: سفر بن سلمان به فرانسه و سفر بایدن به عربستان چیزی را تغییر نمی‌دهد و او یک قاتل است.

بندیکت ژانرود مدیر بخش فرانسه دیده بان حقوق بشر در توئیتی عنوان کرد: ظاهرا بن سلمان می‌تواند با وجود قتل وحشیانه جمال خاشقجی روزنامه نگار، سرکوب بی رحمانه هرگونه انتقاد، جنایات جنگی در یمن، روی مکرون برای بازگشت عادی به صحنه بین المللی حساب کند.

این شام کاری در میان چهره‌های سیاسی هم واکنش‌هایی را در پی داشت.

یانیک ژادو نامزد انتخابات ریاست جمهوری از احزاب مدافع محیط زیست در توئیتی با محکوم کردن این دیدار، نوشت: در فهرست خوراک امشب چه چیزهایی وجود جسد تکه تکه شده روزنامه نگار خاشقجی؟ هرج و مرج اقلیمی؟ صلح و حقوق بشر؟ مصرف بیش از حد منابع زمین؟ جواب منفی است. نفت و سلاح! دقیقا برعکس چیزی که باید باشد.

ساندرین روسو از فعالان محیط زیستی اتحاد نوپس مخالف دولت، عنوان کرد فهرستی از دلایلی موجود است که رد این سفر را توجیه می‌کرد: رفتار نامناسب با زنان، خرید سلاح از فرانسه برای کشتن غیرنظامیان در یمن، صدور دستور قتل جمال خاشقجی. اما چون (این کشور) نفت دارد در الیزه پذیرفته می‌شود.

این در حالی است که طرفداران دولت، وضعیت به وجود آمده در نتیجه جنگ اوکراین و بحران انرژی را توجیه مناسبی برای سفر ولیعهد سعودی به پاریس و پذیرفتن او در کاخ ریاست جمهوری فرانسه می‌دانند.

اتحادیه اروپا تاکنون شش بسته تحریم را در واکنش به جنگ اوکراین و علیه روسیه تصویب کرده است که بر مبنای آخرین مورد آن صادرات نفت مسکو به کشورهای عضو تا پایان سال ۲۰۲۲ (دی ماه) به‌طور کامل متوقف می‌شود. این تحریم‌ها تا کنون با افزایش بهای سوخت به افزایش تورم در این کشورها منجر شده است. اروپا به تازگی در مورد احتمال کمبود سوخت برای عبور از فصل سرد در نتیجه کاهش واردات گاز از روسیه نیز به شدت نگران است.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    1 0
    نفرتشون هم مثل خودشون احمقانه است خاشقچی رودیده بدترازخاشقچی که دریمن بابمبران هاقطعه قطعه شدند وکودکان قحطی زده روکورن ببینن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس