کاخ سفید: اعطای مصونیت به بن سلمان ارتباطی به روابط آمریکا و عربستان ندارد 

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی مشاور امنیت ملی آمریکا اعلام کرد که اعطای مصونیت به بن سلمان از  پیگرد قضایی درباره قتل جمال خاشقچی نویسنده مخالف ریاض، ارتباطی به روابط آمریکا و عربستان ندارد.

به گزارش مشرق، تصمیم دولت آمریکا برای مصونیت شاهزاده بن سلمان ولیعهد سعودی از پیگرد قضایی برای دادخواستی درباره قتل جمال قاشقچی نویسنده مخالف ریاض، با محکومیت فوری کنشگران و نامزد پیشین او روبه رو شده است.

جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی مشاور امنیت ملی آمریکا با اشاره به تصمیم وزارت خارجه آمریکا برای اعطای مصونیت قضایی به محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در خصوص پرونده قتل جمال خاشقچی منتقد و روزنامه نگار عربستانی گفت که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا از توصیه وزارت خارجه آمریکا برای اعطای مصونیت به ولیعهد عربستان سعودی آگاه است.

کربی توضیح داد: رئیس جمهور از این روند قانونی و این تصمیم قانونی آگاه است. تأکید می کنم که این تصمیم وزارت امور خارجه و درخواستی بود که آنها به وزارت دادگستری ارائه کردند.

این مقام کاخ سفید گفت که اعطای این مصونیت ارتباطی به روابط آمریکا و عربستان سعودی ندارد.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در بیانیه مکتوبی اعلام کرد که این تصمیم حقوقی وزارت دادگستری بر اساس اصول تثبیت شده قوانین عرفی بین المللی بوده و توضیح بیشتر در این باره را به وزارتخانه های امور خارجه و دادگستری احاله داد.

وکلای وزارت دادگستری در سند تحویل داده شده به دادگاه حوزه کلمبیا در ایالات متحده نوشته اند که فرضیه مصونیت رئیسان کشورها در قوانین عرفی بین المللی، تثبیت شده است.

این وکیل ها با اشاره به تصمیم دولت بایدن افزوده اند: شاخه اجرایی دولت ایالات متحده، تصمیم گرفته است که بن سلمان متهم به عنوان رئیس کنونی یک کشور خارجی از مصونیت سران کشورها از احکام قضایی دادگاه های آمریکا، برخوردار است.

ملک سلمان شاه عربستان در اواخر سپتامبر، محمد را در راستای مسئولیت هایش به عنوان نخست وزیر منصوب کرد.

هم زمان با سالگرد قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد آل‌سعود در سال ۲۰۱۸ در کنسولگری عربستان در استانبول، خبرگزاری فرانسه طی گزارشی عنوان کرد: منتقدان نگران هستند که عنوان جدید بن سلمان ولیعهد عربستان به عنوان نخست وزیر، باعث مصونیت قانونی او در شکایت های مطرح شده در دادگاه های خارجی شود.

این رسانه افزود: منتقدان بیم آن را دارند که عنوان نخست وزیری در خارج از کشور پادشاهی عربستان، مهم تر از داخل این کشور باشد که بن سلمان همین حالا هم از قدرت بسیاری برخوردار است.

حکم سلطنتی انتصاب بن سلمان به عنوان نخست وزیر در آستانه تصمیم دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا صادر شده است. بایدن باید تصمیم بگیرد که آیا ولیعهد عربستان از شرایط مصونیت از شکایت های مطرح شده در دادگاه های آمریکا برخوردار هست یا خیر.

حاکم بالقوه ۳۷ ساله عربستان به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت خام در سالهای اخیر هدف شکایت های متعددی از این قبیل بوده است که در صدر آنها شکایت مربوط به جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد عرب است که در سال ۲۰۱۸ در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید. این ترور بن سلمان را به چهره ای منفور درغرب تبدیل کرد.

وکلای بن سلمان چنین استدلال می کنند که او در راس حکومت عربستان قرار دارد و از این رو واجد شرایط مصونیت قانونی است.

فعالان حقوق بشر و منتقدان دولت عربستان بلافاصله بعد از این استدلال حدس می زنند که دادن عنوان نخست وزیری به بن سلمان تلاشی برای تقویت ادعای مصونیت قانونی او و بستن پرونده های حقوقی علیه وی است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس