کد خبر 1437002
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۷
آمریکا به بن‌سلمان در پرونده خاشقچی مصونیت داد

وزارت دادگستری آمریکا با صدور یک رای مشورتی و موافقت دولت این کشور، به ولی‌عهد سعودی در پرونده قتل روزنامه‌نگار منتقد ریاض در استانبول، مصونیت اعطا کرد.

به گزارش مشرق، وزارت دادگستری آمریکا، طی یک رای مشورتی حقوقی به این نتیجه رسیده است که «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان سعودی در اتهامات قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد ریاض، مصونیت دارد.

طبق گزارش پایگاه خبری «روسیا الیوم»، این نظر مشورتی در حالی اعلام شده که شکایت علیه ولی‌عهد سعودی و همراهان وی توسط «خدیجه چنگیز» نامزد این روزنامه‌نگار به قتل رسیده، و سازمان دموکراسی در جهان عرب اکنون در دادگاه فدرال واشنگتن در جریان بود.

قاضی این دادگاه تا نیمه شب پنجشنبه (۱۷ نوامبر) به دولت آمریکا مهلت داده بود تا درباره درخواست وکیل بن سلمان مبنی بر اعطای مصونیت قانونی به موکلش به دلیل موقعیت بالای وی اظهار نظر کند؛ در حالی که واشنگتن این فرصت را داشت و می‌توانست که به هیچ وجه نظر خود را اعلام نکند.

رسانه‌های آمریکایی مدعی هستند که با توجه به الزام‌آور نبودن این درخواست، در نهایت تصمیم به اعطای مصونیت توسط قاضی گرفته شده و کاخ‌سفید نیز با آن موافق بوده است.

نامزد خاشقچی نیز پس از انتشار این خبر در توئیتی نوشت: «امروز، جمال بار دیگر درگذشت. ما فکر می‌کردیم شاید در آمریکا نوری برای اجرای عدالت وجود داشته باشد اما باز هم پول اول شد. این دنیایی است که جمال و من از آن خبر نداشتیم…!»

خاشقچی، روزنامه‌نگار عربستانی در اکتبر سال ۲۰۱۸ میلادی هنگام مراجعه به کنسولگری سعودی در شهر استانبول، توسط نیروهای وابسته به رژیم ریاض کشته و بدن او تکه تکه شد؛ عملیاتی که در ابتدا نیروهای اطلاعاتی آمریکا معتقد بودند به‌دستور محمد بن سلمان انجام شده است.

ماه گذشته «ملک سلمان»، پادشاه سعودی به عنوان بخشی از تغییر ساختار کابینه این کشور محمد بن‌سلمان را به عنوان رئیس شورای وزیران ریاض منصوب کرده بود. طی این انتصاب وکلای محمد بن سلمان، به دادگاه آمریکایی گفته بودند که سمت جدید ولی‌عهد سعودی، به عنوان رئیس شورای وزیران باعث مصونیت قضائی او از پیگرد در پرونده قتل جمال خاشقچی خواهد شد.

پایگاه خبری «میدل‌ایست‌مانیتور» در گزارشی نوشته بود که این اظهارات وکلای بن‌سلمان تأییدی بر گمانه‌زنی‌هایی است که می‌گفتند او دقیقاً به همین خاطر (مصونیت یافتن از قتل خاشقچی) به سمت مذکور منصوب شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • کارشناس سیاسی IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
    1 0
    ساطور ابزار حقوق بشر در دست آمریکا کند شده است هر وقت نیاز باشد دباره تیز میکنند و بر علیه هر کشوری و فردی استفاده میکنند خود آمریکا جنایتکارترین دولت در دنیا است.
    • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
      0 0
      این ادبیات بیشتر مال کارشناس غذایی هست اونم از نوع قصابش.
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
    1 0
    دختر توچقد ساده ی ، آمریکا با همراه عربستان ۸ سال در ارتکاب جرم و جنایت و قتل عام هزاران از مردم بیگناه یمن همدست و شریک بوده و همه گونه به ادامه ی ارتکاب جنایتهای خود مصونیت داده آنوقت شما توقع داری و میخواهی آمریکا برای خاشقچی قصاب عربستان را محاکمه کنه ؟؟؟؟!!!!
  • عمو IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
    0 0
    اگر جهان واقعیّت موضوع را می فهمید که چطور اینها یعنی زرنگتر از هم در جنایاتی عمل کرده اند خیلی خوب می شد. هنوز موضوع سلّاخی شخصی توسط قدرتهاییست و خبرهایی که همه پر از ابهامات است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس