کد خبر 1403042
تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۲۴
مقتدی صدر بازهم از اوضاع سیاسی عراق انتقاد کرد

با کناره گیری جریان صدر از روند تشکیل دولت، کرسی های خالی شده مربوط به این جریان توسط نامزدهای چهارچوب نمایندگان شیعی به خصوص اعضای حزب دولت قانون وابسته به نوری مالکی پر شد.

سرویس دیدگاه مشرق -  کشور عراق، امروز با بن بست در تشکیل دولت مواجه است. تلاش دولت مردان در جهت بدست آوردن قدرت بیشتر و منصب بالاترکه ماحصل آن ایجاد ائتلاف های متعدد و شکننده است، فرایند تشکیل دولت را به یک بحران سیاسی تبدیل کرده است. با کناره گیری جریان صدر این انسداد سیاسی تشدید شده است.

جریان صدر یکی از جریان های شیعی در عراق است که خارج از ائتلاف احزاب شیعی به نام الاطار التنسیقی (چهارچوب هماهنگی شیعیان) عمل می کند و در ائتلاف با حزب دموکرات کردستان  تحت رهبری بارزانی و جریان اهل سنت به نام السیاده تحت رهبری الحلبوسی بود. در واقع صدر با ایجاد این ائتلاف به دنبال تشکیل یک دولت ملی بود که طبق برآووردهای او خارج از وابستگی های سیاسی و نظامی باشد، در همین راستا ائتلاف شیعی را منطبق با خط مشی های خود نمی‌دید.  

با کناره گیری جریان صدر از روند تشکیل دولت ، کرسی های خالی شده  مربوط به این جریان توسط نامزدهای چهارچوب نمایندگان شیعی به خصوص اعضای حزب دولت قانون وابسته به نوری مالکی  پر شد. این موضوع بی اعتمادی موجود میان احزاب صدر به نام سائرون و چهارچوب نمایندگی شیعی را تشدید کرد و در واقع راه را برای کارشکنان سیاسی باز نمود که به دنبال تفرقه و ایجاد بی اعتمادی میان احزاب شیعی بودند. ما حصل آن  انتشار یک فایل صوتی منسوب به نوری مالکی بود با مضمون انتقاد مالکی از مقتدی صدر  و تهدید به کشتن صدر، که البته صحت آن از سوی  نوری مالکی رد شد و به تفرقه افکنان نسبت داده شد.  

با این حال  ائتلاف چهارچوب هماهنگی برای شکل گیری اعتماد و در راستای منافع ملت عراق ضمن توضیحاتی در باب رد این فایل صوتی تصمیم گرفت تا سهمیه وزیران صدری ها را به آن ها بازگرداند. در واقع  صدر به عنوان یک شخصیت مردمی در عراق  و یک مهره سیاسی سنگین با خروج  از فرایند تشکیل حکومت، کار را برای سایر جریان های شیعی سخت نمود و به نوعی خود را مبرا از شکست های پیش رو دانست. ما حصل کناره گیری صدر تشدید اختلافات  و خروج برخی از مهره های اصلی چهارچوب هماهنگی  بود.

اعلام عدم حضور عمار حکیم در کابینه جدید، انصراف نوری مالکی، رئیس حزب دولت قانون و هادی العامری رئیس جریان الفتح از نامزدی برای نخست وزیری نمونه های از تضادها، اختلافات و تلاش هایی است که اعضای ائتلاف شیعی برای اعتماد سازی و تشکیل دولت با آن روبه رو شدند و انجام دادند.  

آخرین نشانه تشدید این اختلاف کناره گیری قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی و یکی از برجسته ترین گزینه های نامزدی برای نخست وزیری بود. در واقع به نوعی می توان گفت کناره گیری این اشخاص  از نامزدی نخست وزیری می تواند برای کاهش تعداد رقبا  و کاهش اختلافات  باشد.

از سوی دیگر  با به بن بست رسیدن ائتلاف سائرون، السیاده و حزب دموکرات کردستان هم وارد ائتلاف های جدیدی شدند، اما همچنان شکاف های درونی زیادی در ائتلاف های جریانهای سنی و کرد  وجود دارد. . احزاب کرد هرچند در ظاهر به یکدیگر نزدیکتر شدند و به رایزنی در خصوص انتخاب ریاست جمهوری می  پردازند اما با توجه به منافع احزاب کرد این روند به شدت بی ثبات است. سه موضوع مهم انتخاب ریاست جمهوری، استانداری کرکوک و اداره حکومت منطقه ای گزینه هایی است که گزینش های  دولت مردان کرد را جهت می دهد.

 امروز با گذشت نه ماه از تاریخ مقرر برای تشکیل دولت در عراق هنوز دولت مردان عراقی راه به جایی نبرده اند.

چهارچوب هماهنگی با معرفی السودانی به عنوان نخست وزیر باز هم نتوانست انسداد سیاسی حاکم را مغلوب کند.   معرفی السودانی به عنوان نخست وزیر  نمی تواند نتیجه مطلوب احزابی چون صدری ها باشد. السودانی یکی از حامیان حشدالشعبی است و رابطه ی حسنه ای با رهبران بسیج مردمی دارد. در حالی که صدر در خطی مشی های سیاسی خود، نخست وزیری را به صلاح کشور می داند که مستقل از نیروهای مسلح باشد.

اهمیت این موضوع از این جهت است که برخی از جمعیت جامعه ی عراق دنباله رو سیاست های صدر هستند. از سوی دیگر در اوایل دسامبر ۲۰۱۹، مقتدی صدر در مورد نامزدی السودانی برای ریاست دولت پس از استعفای عادل عبدالمهدی ملاحظاتی داشت که در نهایت با انتخاب مصطفی الکاظمی موافقت کرد.

ترس و بدبینی مقتدی صدر و برخی جریانات کرد و سنی نسبت به حامیان حشدالشعبی و نفوذ این نیروها به نهادهای دولتی،    موانعی است که باعث می شود نتوان به شکل گیری دولتی مستحکم توسط السودانی امیدوار بود و در بهترین حالت  ممکن است به تکرار  تجربه ی عادل عبدالمهدی بیانجامد.   حمله ی پیروان مقتدی صدر به پارلمان عراق برای جلوگیری از نخست وزیری السودانی مصداق بارزی بر این ادعاها می باشد.

** زهرا بازدار دانش آموخته مطالعات منطقه ای (غرب آسیا)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 52
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 14
  • Ali GE ۰۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
    0 2
    فالح فیاض . حفاظت از پارلمان عراق نیروهای بسیج مردمی عراق . روز شنبه. برای تعیین دولت جدید
  • IR ۰۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
    25 3
    این بشر در آینده ای نه چندان دور رساله عملیه چاپ می کنه و رسما مرجعیتش رو اعلام می کنه تازه اول راهه! ملت عراق حالا حالا ها باید شاهد فتنه این افراد باشه
    • IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
      4 1
      این احمق سواد نداره بخواد زعامت شیعه را بر عهده بگیره
  • IR ۰۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
    6 3
    چه تحلیل بی طرفانه و واقع بینانه خوبی. با تشکر از خانوم بازدار
  • IR ۰۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
    17 0
    گفتم که این آقای دروغ میگه و از سیاست کناره گیری نکرده و اگر هم بخواهد نمی تواند کار بکشد چون امارات و سعودی و هم پیمانانشان پول داده اند و کار میخواهند
  • IR ۰۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
    5 1
    آقای صدر یک مسیر برای رسیدن به هدف نرفته . همه چیز که بر خلاف نظرش باشد برهم میزند . حالا این نظر تقریبا خلاف حشد الشعبی او که جیش مهدی هم عضوی از آن هست . برای چی و از کجا نشاًت میگیرد . متوجه نیستیم . یک صحبت های کلی گفته شده . اما نظر واقعی و دلیل اصلی بنظر نمیرسند . هدف و منظور ایشان چیست در اوضاع فعلی عراق با وجود تروریست ها و حامیان آنها مثل آمریکا و رفتارهائی که از دولت کاظمی سر زده و خواستند توجیه کنند . مثل حضور در جلسه جده و اتفاقاتی که در کردستان رخ میدهد و وزیر خارجه در مصاحبه با شبکه مصری داشت و ارتباط با دیگر دول که هر چند حق طبیعی هر کشوری میباشد . انگار جمع ارکستر برای اجرای ترانه ای است که علیرغم تصمیمات پارلمانی و اظهارات متنوع مسئولان که نه اینگونه نیست . کشاندن عراق به وادی دیگر و سناریوئی تازه را اشعار میدارد . که با آرمان حشدالشعبی که به درخواست حضرت آیت الله العظمی سیستانی حفظ الله برای مراقبت و صیانت از عراق در مقابل دشمن پا گرفت جور در نمیاد .
  • JP ۰۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
    30 7
    شیخ کوفی برازنده مقتدی صدره
    • احمدی IR ۰۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
      12 0
      امان از منتظریها
  • اس IR ۰۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
    7 19
    چون حافظ منافع ملی کشورشه‌.نکنه شیعه انگلیسی .شماها خوب بلدید انگ بزنید خو
    • علی IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
      14 0
      ضعیف شدن و انحلال حشدالشعبی به نظرت منافع عراق هست یا آمیریکا و اسرائیل و سعودی؟
    • IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
      4 1
      بله حشدالشعبی برای مبارزه با داعش تشکیل شد
  • IR ۰۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
    16 1
    ابوموسی اشعری ها هنوز هم در حال زیستند! کپی برابر اصلِ اصلاحطلبان ایران. ملت عراق را بیچاره خواهند کرد همین جماعت.
  • IR ۰۴:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
    11 0
    مقتدی که نگران فساذ است آیا اوضاع کردستان تحت رهبری عنوان ظلعی از ائتلاف سه گانه را میشناسد
  • IR ۰۵:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
    11 0
    چون قبلا نمایندگانشو از مجلس بیرون آورده بود لذا خیالش جمع بود به اونا آسیبی نمیرسه
  • IR ۰۶:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
    7 0
    سیستم پارلمانی بدترین نوع حکومت هست یه مسخره بازی بچه گانه ریاست جمهوری بهتره بشرط عملکرد مناسب و نظارت مجلس
  • CA ۰۶:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
    4 13
    نتیجه انتخاب عراق و شکست سخت طرفداران ایران و پیروزی طرفداران صدر نشانه های عدم رضایت مردم عراق از حضوز طرفداران ایران هستند و حشداشعبی را به عنوان نیروی مزدور ایران می دانند که دنبال برهم زدن رابطه عراق با امریکا هستند.
  • حمید IR ۰۷:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
    12 1
    ابوموسی اشعری هستن ایشون
  • IR ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
    10 0
    شیخ فتنه گر بدتر از ابوموسی اشعری
  • م IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
    9 0
    ابوموسی اشعری زمانه
  • DE ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
    4 3
    اگر تاریخ خوانده باشین حتماً میدونین کلا صدرها نماینده و مبعوث انگلیسیها در عراقن و در جهت تامین منافع آنها کار می کنند برای همین است که در عراق با آنهمه شخصیت برجسته دینی اینها رو گنده کردند که افکار عمومی به دست بگیرند
  • ابوالفضل IR ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
    4 20
    چون لازم بود که حمله کنه درود بر مقتدی صدر
    • IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
      2 0
      ابوالفضل! بارها گفتم که اسمت قشنگه اما رسمت برعکسِ اسمته. چرا همیشه مثل آلبانی‌نشین‌های خائن و جنایتکار موضع می‌گیری؟! خیانت به خلقِ خدا عاقبت خوبی نداره جناب ابوالفضل. کاش کمی فکر می‌کردی که در سال‌های گذشته، فرقه منحوس رجوی چه بلاهایی سر ملت ایران و حتی اعضای فرقه آورده. اگر دین نداری، لااقل سعی کن که آزاده باشی.
  • IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
    5 27
    مقتدی صدر واقعا آدم مقتدریه
    • IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
      4 0
      آدم مقتدر؟!! ایشان با خیانتی که در حق ملت عراق و در کل، در حق شیعیان می‌کنه، از مقام آدمیت فاصله گرفته.
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
    15 2
    مقتدی صدر موجودی کمتر از کروبی ما است ،حالا یک عده پیرو او هستند !خیلی تعجب بر انگیز است.
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
    9 2
    فتنه گر بیسواد
  • IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
    11 0
    ابو موسی اشعری....
    • عارف IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
      6 0
      شیصبانی ظهور کرد
  • علیرضا IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
    12 1
    عطش قدرت !!
  • IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
    10 0
    واقعا حالا برای من ثابت شد که چرا خداوند صدام حسین ها را بر اینها پیروز می کند حالا بنده با مذاهب دیگر کاری ندارم که با هم و با شیعه ها اختلاف عقایدی دارند ولی خاک بر سر اینها که مثلا شیعه امام حسین (ع) هستند
  • عطار IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
    12 0
    ابوموسی اشعری هنوز زنده است. امان از این بی بصیرتی . مقتدی صدر فراموش کرده روزگاری با همین ترفند ۶۵ درصد عراق تحویل داعش شد.
  • IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
    2 18
    بهترین کار رو کرد
    • IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
      2 0
      «دیوانه چو دیوانه ببیند، خوشش آید»؛ صدر در حق ملتش خیانت می‌کنه و ابلهی چون تو میگه: بهترین کار را کرد!!
    • IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
      0 0
      ببند
    • IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
      0 0
      نمیدونم والا
  • کوروش کبیر IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
    2 26
    این مرد خدا بزرگترین عالم دینی مذهبی هست که جهان به خود دیده مرد که خواهان منافع ملت خود میهن خود هست و دست گروهک های تروریستی که خارج از قوانين ارتش و کشور عراق کارهایی میکنند سریعاً قطع خواهد کرد همان کاری که در دهوک عراق انجام دادند با صدها هزار تبلیغات آن را گردن ترکیه انداختن تا روابط عراق ترکیه بهم بریزد تا باز فتنه های خود را انجام دهند اما ایشان و مقاومات ارشد عراق و کوردستان بسیار هوشیار هستند ایشالا این عالم شیعه میهن پرست موفق خواهد شد و ما 83 میلیون ایرانی شهید پرور شیعه علی ابن ابیطالب صمیمانه‌ و سرسختانه از این مرد خدا حمایت میکنیم
    • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
      1 10
      دقيقا حرفت درسته. اين بزرگ مرد جلوي مزدوران خارجي رو گرفته. مزدوران عراقي كه به خاطر پول كشورشون رو فروختن. واسه همينه ملت عراق چنين هوادارش هستن.
  • خدا IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
    1 16
    همچین انسان های بزرگی عالم های متدینی عراق را از دست تروریست های مسلح جنایت کار بیگانه که در عراق حضور دارند و بسیار خطرناک سرکش هستند نجات خواهند داد ایشان اجازه نمیدهد عراق دست بیگانه های تروریست پرور بیفتد با یاری خداوند و مومنین واقعی چون آیت اللّه صدر عراقی ها روزهای خوبی میبینند باید پشتیبان این نهضت الهی و علی گونه بود برای نجات دنیا از دست اهریمن خون خوار
  • رسول علیزاده IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
    0 2
    بسیار جامع و مفید بود با تشکر از خانم بازدار
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
    11 1
    نتیجه‌ی شیعه انگلیسی‌‌+دلارهای وهابیون=صدری‌ها
  • IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
    10 0
    مقتداصدر همون الهام علیف هست .
  • IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
    8 0
    مقتداصدر و الهام علیف هردو شیعه هستند
  • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
    2 1
    این کار ترکیه است
  • IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
    12 0
    مقتدی صدر تا جایی پیش رفته که حتی حاضر هست با این بارزانی های بی شرف هم قسم بشه بارزانی هایی که همه اطلاع دارند هم پیمان صهیونیست ها هستند بعد مقتدی صدر صحبت از جرم انگاری روابط با اسرائیل می کنه آدم متناقض تشنه قدرت واقعا حیف از نام دو شهید بزرگ خانواده صدر روی این بشر
  • IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
    9 0
    ببینید صهیونیست ها چقدر از این رفتارهای مقتدی صدر خوشحال هستند که حتی نتونستند این خوشحالی رو پنهان هم کنند
  • رضا IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
    5 0
    موسوی عراق هستن ایشون
    • IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
      1 2
      مقتدی صدر همان شیصبانی وعده داده شده در روایات عصر ظهور است که قبل از امام زمان از کوفه دست بشورش میزند
    • IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
      0 0
      نمیدونم
  • IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
    3 0
    هیچ چیز بدتر از فتنه گری نیست..! اینطور تک روی و تندروی‌ها به کشور و مردم لطمه می‌زنه.
  • علی IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
    6 0
    تو کامنتا دارین میگین از شر خارجی ها؟ بابا یارو پادوی عربستانه خودش حشد الشعبی و حزبالله بود که داعشو نابود کرد وگرنه میدونی چی سر مردم و منافعشون میومد؟تا همینجا هم که امریکا حضور نظامی داره به خاطر نیرنگ بازی همین اقای صدره... شما میگید بیگانه،ولی خوب میدونیم کخ منظورتون خود ایرانه...شما حامی خروج ایرانید و این فتنه خیلی تابلوعه.اون ۴ تا عراقی هم مثل همونایی که تو انتخابات روحانی با دلار میرقصیدن...
  • معلم IR ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    0 0
    تحلیل خوبی بوده جادارد تصمیم گیران امر استفاده لازم را از این یادداشت ببرند
  • ایرانی IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    0 0
    روزی که فوت مرجع عالی قدر آیت الله سیستانی اعلام بشه روز اغتشاش و شعله ور شدن آتش جنگ در عراق خواهد بود و در واقع الان صدر و جریانات وابسته به ایشان بخاطر حضور مرجعیت آتش جنگی نیفروخته اند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس