بی‌توجهی سهامداران خرد به سیگنال‌های مثبت درباره بورس/ خروج پول حقیقی از سهم‌های پالایشی

فعالان بازار معتقدند، افزایش قیمت کالایی‌ ها و گزارش‌های مالی مثبت موجب بهبود تقاضا در بازار خواهد شد.

به گزارش مشرق، بازار سرمایه در وضعیت خوبی قرار ندارد.  شاخص‌های بازار سه جهت گیری متفاوت را در بازار نشان می‌دهند و سهامداران میان روندهای متضاد دچار عدم قطعیت بالایی هستند.

معاملات این روزهای بازار روندهای متفاوتی به خود گرفته است. در یک روز معاملاتی سه روند متفاوت در بورس ظاهر می‌شود. بازار در یک سوم زمان معاملات با رشد همراه بوده و در یک سوم دیگر زمان معاملات ثبات در بازار حاکم می‌شود و در بخش دیگر زمان معاملات بازار نزول را تجربه می‌کند.

فعالان بازار معتقدند افزایش قیمت کالایی‌ها و گزارش‌های مالی مثبت موجب بهبود تقاضا در بازار خواهد شد. در حال حاضر، عوامل بنیادی موجود در بورس می‌توانند اوضاع بد سهامداران را دگرگون کنند. با این وجود، به نظر می‌رسد که معامله ‌گران توجهی به این سیگنال‌های مثبت ندارند.

امروز صورت‌های مالی تلفیقی شرکت فولاد مبارکه (فولاد) منتشر شد که حاکی از افزایش ۸۸ درصدی درآمدهای عملیاتی سال گذشته بود. همچنین سود خالص این شرکت در سال ۱۴۰۰ رشد ۱۲۰ درصدی داشته است. با انتشار این گزارش، تقاضا برای نماد فولاد افزایش یافت. فولاد بیشترین ورود پول حقیقی را ثبت کرد و بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل داشت.

* گزارش‌های مثبت سهامداران را برای برگشت به بورس قانع نکرده است

امیر عسگری، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: گزارشات خوبی از سوی برخی از شرکت‌های پتروشیمی، فلزی و نیز پالایشی‌ها ارائه شده است؛ اما رفتار بازار نشان از آن دارد که این گزارشات سهامداران را قانع به ادامه سرمایه‌گذاری در بورس نکرده است.

وی ادامه داد: برآیند معاملات بازار در هفته گذشته نشان ‌دهنده معاملات بازار با حجم اندک تقاضا و نیز معاملات بدون انرژی بود که این امر باعث شد تا حدی طرف عرضه بر طرف تقاضا غلبه داشته باشد. به‌ طور کلی در این روزها شاهد معاملات ضعیف از سوی سهامداران در این بازار هستیم.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: بازار سرمایه اکنون در روزهای پرنوسانی قرار دارد که علت عمده این مساله، عدم وجود نقدینگی در بازار است. سیاست‌گذاری ‌های انجام شده در حوزه اقتصاد کلان مانند افزایش نرخ بهره باعث شد تا سرمایه ‌گذاران نگاه بدبینانه ‌تری را نسبت به این بازار پیدا کنند و برداشت بدی از افزایش نرخ بهره بین ‌بانکی داشته باشند.

* کاهش مستمر شاخص‌های بورس

در جریان معاملات روز یکشنبه، شاخص کل بورس با کاهش ۱۷ هزار و ۳۵۷ واحدی نسبت به روز شنبه به رقم یک میلیون و ۴۲۳ هزار و ۴۹۶ واحد رسید. بازدهی این شاخص منفی ۱.۲ درصد بوده است.

شاخص کل هموزن بورس نیز با ریزش ۷ هزار و ۲۴۰ واحدی در سطح ۳۷۹ هزار و ۹۷۶ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز منفی ۱.۸۷ درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس ۱۷۸ واحد پائین آمد و در سطح ۱۸ هزار و ۷۰۳ واحد قرار گرفت. 

* رشد کل معاملات و معاملات خرد بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام با رشد ۳۷ درصدی به رقم ۱۵ هزار و ۹۵۷ میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه نیز با رشد ۵۱ درصدی به ۱۰ هزار و ۵۰۲ میلیارد تومان بود که ۶۵ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

امروز ارزش معاملات خرد سهام با افزایش ۲۲ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۲ هزار و ۸۸۰ میلیارد تومان رسید. سهم این معاملات از کل معاملات بورس حدود ۱۸ درصد بوده است.

* رشد خروج سرمایه از بورس

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای سی و دومین روز متوالی منفی شد و ۵۴۵ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که رشد ۸۹ درصدی را نسبت به روز گذشته داشته است.

در معاملات روز یکشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام شبندر (شرکت پالایش نفت بندرعباس)، شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) و آسیاتک (شرکت انتقال داده‌های آسیاتک) اختصاص داشت و نمادهای فولاد (فولاد مبارکه اصفهان)، شپدیس (پتروشیمی پردیس) و سکرد (سیمان کردستان) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

در بخش خرید، ۶۴ درصد خریدها توسط حقیقی‌ها و ۳۶ درصد توسط حقوقی‌ها انجام شده است. همچنین در بخش فروش ۸۴ درصد فروش‌ها توسط حقیقی‌ها و ۱۶ درصد توسط حقوقی‌ها انجام شده است.

در بازار امروز  شاهد خروج ۳۳۰ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از نمادهایی با ارزش بازار کمتر از ۴۰ هزار میلیارد تومان و  خروج  ۲۲۹ میلیارد تومان از نمادهای با ارزش بازار بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان بوده‌ایم.

* رشد مازاد عرضه در پایان معاملات بازار سرمایه

در جریان معاملات روز یکشنبه، تعداد ۱۰۶ نماد با رشد قیمت و ۵۱۹ سهم نیز با کاهش قیمت روبرو شدند.در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل ۳۳ درصد افزایش یافت و به ۲۲۹ میلیارد تومان رسید. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته کاهش ۸ درصدی داشت و در رقم ۹۹ میلیارد تومان ایستاد.

امروز نمادهای سکرد (شرکت سیمان کردستان)، قلرست (شرکت قند لرستان) و فگستر (شرکت گسترش صنایع روی ایرانیان) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد تکنو (شرکت تکنو تار)، انرژی۳ (سایر اشخاص بورس انرژی) و سصفها (سیمان اصفهان) تعلق داشت.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
    12 0
    آقای امیر عسگری تو دیگه چرا؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! بازار سرمایه از سالیان سال هم پای بازار های موازی همچون بازار ارز، سکه، طلا، خودرو، ملک و .... حرکت می کرده اند و هرکدام از این بازارها با بقیه ی بازارها با یکی ، دو ،سه و فوقش با ۵ درصد اختلاف عقب و یا جلوتر از همدیگر حرکت می کرده اند ولی از نیمه ی سال ۹۹ تاکنون بازار سرمایه حرکتی خلاف حرکت بازارهای دیگه داشته. بازار های موازی با افزایش تورم و یا افزایش نرخ دلار و ... حرکت افزایشی داشتند ولی بازار سرمایه حرکت و روند کاهشی داشته !!!!!!!! شاخص کل بورس از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد به یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد کاهش پیدا کرده و سرمایه ی سهامداران به یک پنجم تنزل پیدا کرده . کسی که با ۸۰۰ میلیون تومان به بورس اومده اکنون سرمایه اش شده حدود ۳۰۰ میلیون تومان!!!!!!!!!!!!! کارشناسان بورسی معتقد بودند که روند بورس بطور کلی افزایشی خواهد بود ولی سهامداران از نیمه ی سال ۹۹ تاکنون فقط روند کاهشی را مشاهده کردند!!!!!!!!!!!! دلار بالا بره ، بورس سقوط میکنه. تورم بالا بره ، بورس سقوط میکنه. نرخ بهره ی بین بانکی بالا بره ، بورس سقوط میکنه. نرخ بهره بین بانکی پایین بیاد بازم بورس سقوط میکنه. پول به صندوق توسعه ملی و بورس تزریق بشه ، بورس سقوط میکنه. کارشناسان نابلدِ بورسی مدام می گویند اگه توافق برجام صورت بگیرد ، قطعا" بورس و فرابورس پرواز خواهد کرد و صف خرید قفل میشه. ولی واقعیت این هست که چهار روز دیگه که برجام به توافق برسه بورس و فرابورس باز هم سقوط خواهد کرد و علت آن را باز کارناشناسانِ نابلد پایین آمدن قیمت دلار اعلام خواهند کرد. لازم به ذکر است که حقوقی حرام خور و بی ناموس با کُد به کُد کردن و عرضه های آبشاری خودشان قصد دارند که حقیقی را مجبور کنند که سهم ارزشمند خودش را مفت و مجانی به حقوقی بدهد و میدان را خالی کند و این خریدار و فروشنده ای که در بورس و فرابورس می بینید ، دراصل حقوقی هست در لباس حقیقی. خدا از انتقام حقیقی را از حقوقی حرام خور خواهد گرفت.
    • IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
      0 0
      نابود شد سرمایه عمرم در بورس...هیچ خیری از سرمایه گذاری در بورس ندیدیم جز ضرر خدا لعنت کند آنان را که دعوت به بورس کردند
  • احمد هستم IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
    1 0
    ۴۲۴۹۲
  • IR ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
    8 0
    باید کنترل از این بازار بورس برداشته بشه.فقط از ملت سهامدار نوسان میگیرن و سرمایه های مردم رو نابود میکنن.
  • بلال خان IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
    7 1
    با ۸۰ تا ۸۵درصد ضرر چی مونده برای مردم که معامله کنن حقوقیهای دولت سابق که الان همه کاره شرکتها در بورس هستند نابود کردن مردم چرا آقای رئیسی نمیخواد این رو درک کنه
  • جواد IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
    8 0
    بورس شده کارخانه‌ی پول سوزی مردم
  • IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
    8 0
    تیتر زدی بی توجهی سهامداران خرد!!!
  • وحید IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
    2 0
    وقتی دولت مردمو کشوند توی بورس و جیبشون زد اعتماد از دست رفت بعد از انتخابات و وعده های رئیسی اعتماد داشت برمی گشت که دوباره دولت دستشو کرد تو جیب مردم البته با یه روش دیگه انتخابات بعدی نتیجه این دزدی‌ها رو نشون میده
  • هه IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
    2 0
    این شایعات و خزعبلات چیه اخه مگه سهامدار خرد پولش رو از توی جوب پیدا کرده ...وقتی حقوقی رنج منفی میکشه مگه مر یضیم بمونیم و ضررمون غیر قابل کنترل بشه ؟ واقعا خودتون رو به اون راه زدید یا مردم رو ...فرض کردین؟!
  • شیردل GB ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
    0 1
    با چی معامله کنیم با شپشها ! ما که به خاک سیاه نشستیم شاخص بورس باید الان حدود ۳۰۰یا ۴۰۰ هزار باشه این بورس تا ۱۰ سال دیگه وضعش همینه چرا چون حسن کلید پیش پیش همه چی رو خورده !
  • محمد IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    1 0
    لعنت به باعث و بانی سوختن سرمایه مردم در بورس . لعنت به تمام کسانی که با وعده رشد و سود مردم را به بورس " کوره پول سوزی" دعوت کردند
  • IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    2 0
    مقصر سهامداران هستن دولت مقصر نیست احسنت گل گفتی موقع انتخابات میرسه
  • محمد IR ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    2 0
    در روزهای عزیز لعنت به کسانی که با بورس خانه مردم ساده را خراب و خانه دلالان و مطلعین از رانت را آباد کردند.
  • IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    2 0
    آقای رئیسی در بحث بورس به وعده اش عمل نکرده
  • سهامدار خرد IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    1 0
    این چه حرفیه؟! من یکی از سهامداران پالایشی هستم که بعداز اینهمه سود بسیار هنگفتی که کرد نه تنها سود بی ارزش به ما دادن که خیلی راحت هم گفتند میخوایم پولهارو در بانک نگهداریم!!!!! مگه مال باباشونه که مارو میپیچونن تا پولهارو توی بانک نگه دارند؟؟؟ چرا باید به اینها دیگه اعتماد کنم؟؟؟
  • IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    1 0
    جناب آقای دولت قرار بود بورس اولویت اولتون باشه. 40 میلیون سهامدار که اکثرشون توی ضرر هستن.
  • IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    1 0
    من بیش از بیست سال است که دربورس هستم درمدت دوماه گذشته بیش از بیستدرصد سرمایهام راازدست داده ام دولت مجلس ماداریم نابود میشویم کجایندآنهایی که دم ازحمایت ازبازاربورس میزدند
  • FR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    0 2
    پول دیگه ندارن که سرمایه گذرای کنن حسن روحانی که خدا لعنتش کند، با دروغهاش مردم عادی را به خاک سیاه نشاند
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    1 0
    گول این اراجیف رو نخورید تورم وحشتناک مواد غذایی و رکود بی سابقه بورس ایران به این زودی از بین نمی ره بکشید بیرون هرچه زودتر بهتر خدا لعنت کنه هر کی گفت بیاین تو بورس
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    2 0
    شرکت وکارخانه ای که اموال منقول وغیر منقولش 10برابر شده ودارد پول چاپ میکند چطوری هست که سهامدارانش به خاک سیاه افتادن ؟ دریغ وافسوس از بی عرضه گی .....کجاست ناظر بازار -چرا تو سجام ثبت نام نمیکنند چرا پول ملت را نمیدن- چرا افزایش سرمایه نمیدن اصلا مگه صادرات ندارن پس کو رشد شرکتها همش فساد همش زدو بند همش بی کفایتی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس