ناصر کنعانی

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به سفر «نانسی پلوسی» به تایوان، بار دیگر بر حمایت از سیاست «چین واحد» تأکید کرد و گفت: ایران احترام به تمامیت ارضی کشورها را از مبانی سیاست خارجی خود می‌داند.

به گزارش مشرق، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (سه شنبه) ۱۱ مرداد ماه و در در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره دیدگاه وزارت امور خارجه در ارتباط با سفر یک مقام رژیم آمریکا به تایوان گفت: احترام به حاکمیت ملی کشورها، از اصول بنیادین منشور ملل متحد است، به گونه‌ای که ماده ۲ منشور، اعضا را از هرگونه رفتاری که خدشه‌ای به تمامیت ارضی و استقلال سیاسی دیگر دولت ها وارد کند، بر حذر می‌دارد. 

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران احترام به تمامیت ارضی کشورها را از مبانی سیاست خارجی خود می‌داند و حمایت از سیاست چین واحد در این چارچوب، تردید ناپذیر است.

به گزارش مشرق، هواپیمای حامل «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا دقایقی قبل در فرودگاه تایپه به زمین نشست.

کنعانی رفتار تنش‌زای اخیر مقامات رژیم آمریکا در مداخله در امور داخلی جمهوری خلق چین و نقض تمامیت ارضی آن کشور را نمونه‌ای از مداخلات آمریکا در مناطق و کشورهای مختلف جهان خواند که حاصلی جز افزایش بی‌ثباتی و دامن زدن به اختلافات نداشته و از این رو محکوم است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان تاکید کرد: یکجانبه گرایی و نقض قوانین و تعهدات بین المللی، به رویه‌ای ثابت در سیاست خارجی آمریکا تبدیل شده و تجربه خروج این کشور از توافقات چندجانبه از جمله برجام و اِعمال تحریم‌های غیر انسانی و غیر قانونی علیه ملت ایران، گواهی روشن بر پایبند نبودن این کشور به تعهدات خود است.

به گزارش مشرق، «چانگ هوآ» سفیر جمهوری خلق چین در تهران امروز (سه‌شنبه) در توئیتی با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی اخیر روسای جمهور ایران و چین و حمایت ایران از سیاست چین واحد نوشت: ما از پایبندی مداوم ایران به اصل چین واحد قدردانی می‌کنیم

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی پنجم مرداد ماه در گفت‌وگوی تلفنی با «شی جین پینگ» رئیس جمهور خلق چین، دخالت آمریکا در امور داخلی کشورها را در ادامه سیاست مخرب یکجانبه‌گرایی این کشور خواند که اکنون به تهدیدی برای صلح و امنیت جهانی تبدیل شده است. رئیس جمهور کشورمان، احترام به حاکمیت ملی و حفظ تمامیت ارضی کشورها را از اصول بنیادین سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برشمرد و در این چارچوب حمایت از سیاست چین واحد را سیاست قطعی و اصولی جمهوری اسلامی ایران خواند. (اینجا بخوانید)

گفتنی است سفیر چین در ایران همچنین در توئیت دیگری ضمن هشدار درباره دخالت خارجی در امور داخلی این کشور اعلام کرد که چین به هیچ شکل اجازه «استقلال تایوان» را نمی‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
    8 2
    کاخ سفیدبرای تنش ودرگیری اومده ولاغیر
  • IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
    4 1
    احسنت به موضع گیری ایران!!!
  • IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
    6 10
    نزدیک به ۶۰ ساله که تایوان کشوری مستقله به شما چه مربوط این وسط؟
  • IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
    6 1
    چین تایوان را بخشی از خاک خود می داند ! این معروفترین و پرکاربردترین جمله ای است که این روزها هم در رسانه ملی و هم در سایر رسانه های کشور شنیده و دیده می شود ! امیدوارم این جمله ترجمه یکی از جملات معروف رسانه های غربی نباشد که به ما هم ندانسته دیکته شده است ! این یعنی چی ؟ یعنی این چین است که تایوان را بخشی از خاک خود می داند ؟! و در اصل اینگونه نیست ؟! تایوان فقط نام یک جزیره ای بوده که عده ای از فراریان حکومت سابق چین آن را به اشغال خود در آوردند و در اینکه جزیره تایوان بخشی از خاک اصلی جمهوری خلق چین است کوجکترین شک و تردیدی نباید کرد. این مانند این فرض محال است که عده ای بیایند و مثلا در جزیره قشم یک دولت غیر قانونی تشکیل دهند و غربیها هم حمایت کنند و بعد در رسانه هایشان بنویسند که تهران قشم را بخشی از خاک حود می داند ! یعنی اینکه قشم جزو ایران نیست و فقط تهران آن را جزو خاک خودش می داند !!!
  • IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
    14 2
    یک سایت خبری بود که تحلیل زده بود آمریکا فقط زبان زور می فهمد و از ترس تهدید چین سفر پلوسی به تایوان لغو شده است، می خواستم بهش بگم احسنت ای سلطان پیش بینی و تحلیل سیاسی
    • IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
      0 1
      تو هم به بهانه مطلب این سایت خبری به بزرگ نمایی غرب و تعریف غیر مستقیم از آمریکای در حال افول مشغول باش و دلتو خوش کن ! و خیال کن که کسی منظور اصلیتو نمی فهمه !!
  • mojtaba SE ۰۷:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
    0 0
    چین میره تو تایوان بدون جنگ(چون شهر خودش است) و تمام دله دزدهای که بهش خیانت کردن رو صاف میکنه بی سر و صدا ,بخصوص که حمایت ابر قدرت ایران رو هم داره..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس