ابوالفتح: تایوان اگر بخواهد به سمت استقلال برود باید از دریای خون بگذرد

یک کارشناس مسائل آمریکا گفت: رزمایش دریایی چین پیام قاطع به مردم تایوان است که اگر بخواهند به سمت استقلال قدم بردارند باید از دریای خون بگذرند.

به گزارش مشرق، ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا، درباره حضور یک مقام ارشد آمریکایی در تایوان، گفت: حضور نانسی پلوسی، رئیس نمایندگان آمریکا در تایوان را باید در بیانیه‌ای که بدو ورود خود به تایوان منتشر کرد، بررسی کنیم. اصلی‌ترین هدفی که آمریکا و پلوسی روی آن مانور می‌دهند حمایت تزلزل‌ناپذیر ایالات متحده از تایوان و دموکراسی اخیر در این جزیره است.

وی افزود: آنان می‌خواهند پیام قاطعی را به گوش مقامات چینی و متحدان ایالات متحده در منطقه و جریان قدرتمند ضدچینی در آمریکا برسانند و آن پیام این است که آمریکا پشت سر تایوان قرار دارد و حمایت‌های خود را از این جزیره خودمختار ادامه می‌دهد. به نظر می‌رسد که آنان می‌خواهند در عمل نشان دهند اگر چین درباره تایوان اقدامی انجام دهد به این جزیر کمک خواهند کرد.

ابوالفتح با اشاره به ضعف احتمالی آمریکا در برابر چین بر اثر اتفاقات اوکراین، عنوان کرد: زماینکه روسیه به اوکران حمله و عملیات نظامی خود را در آن‌جا شروع کرد این موضوع مطرح شد که اگر چین نیز به تایوان مطرح کند چه اتفاقی خواهد افتاد. آمریکا در جریان جنگ روسیه و اوکراین اعلام کرد که این کشور به اوکراین نیرو، جنگنده و تانک ارسال نخواهد کرد.

وی افزود: آنچه آمریکا در اختیار ارتش اوکراین قرار داده سلاح‌های نیمه سنگین و غیر استراتژیک است. همچنین آمریکا نیز از ارسال سلاح‌های با برد بالا که به خاک روسیه می‌رسد به اوکراین خودداری کرده است و در حال حاضر ۲۰ درصد از خاک اوکراین در اختیار روسیه قرار دارد.

این کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به سیاست «ابهام استراتژیک» آمریکا در برابر تایوان گفت: با توجه به این سیاست این سوال از سوی محافل مختلف مطرح بود که اگر چین به تایوان حمله کند آیا آمریکا مانند اوکراین با تایوان برخورد می کند یا حاضر است نیرو و سلاح‌های استراتژیک خود را در اختیار این جزیره قرار دهد.

وی ادامه داد: پلوسی سفر خود را به تایوان در زمانی انجام داد که به این ابهامات پاسخ و نشان دهد که از تایوان حمایت می‌کنند البته این در حد لفظ بیان شده است. اما مشخص نیست که اگر حمله‌ای از سوی چین به این جزیره صورت بگیرد واکنش آمریکا چه خواهد بود.

ابوالفتح معتقد است این سفر برای حفظ پرستیژ ایالات متحده انجام شده است؛ چراکه امریکایی‌ها ادعا می‌کنند، تایوان یک حکومت دموکراسی دربرابر حکومت اقتدار گرای چینی دارد. و می‌خواهند بگویند که آمریکا با الگوی لیبرال دموکراسی خود در برابر حکومت اقتدار گرای چینی ایستادگی می‌کند.

وی به رزمایش دریایی چین در اطراف جزیره تایوان اشاره و عنوان کرد: اگر آمریکایی‌ها سیاست چین واحد را کنار بگذارند این احتمال وجود دارد که به تایوان حمله شود و رزمایش دریایی چین پیام قاطع به مردم تایوان است که اگر بخواهند به سمت استقلال قدم بردارند باید از دریای خون بگذرند.  

این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره تغییر رویکرد آمریکا از تمرکز بر غرب آسیا به چرخش به آسیا، عنوان کرد: حضور فیزیکی آمریکا در غرب آسیا کاهش پیدا کرده است، اما به این معنا نیست که خاورمیانه را به حال خودش رها کرده باشد. بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا در سفری که به منطقه خاورمیانه داشت، اعلام کرد که ما قرار نیست که از خاورمیانه خارج شویم که کشورهایی مانند روسیه، چین و ایران جای ما را بگیرند. بنابراین امریکایی‌ها تلاش می‌کنند که با ابزارهای نوین در خاورمیانه بمانند.

وی افزود: آمریکایی‌ها در حال تغییر رویکرد از سلطه‌نظامی به تقویت سلطه‌مالی در آسیا هستند. به نظر می‌رسد که ارتش آمریکا در حال کوچک شدن است. بازشدن جبهه‌هایی در جهان تمرکز ایالات متحده به غرب آسیا را کم می‌کند، اما به معنای ترک این منطقه نیست.

وی با اشاره به اختلاف چین و آمریکا، عنوان کرد: اختلاف میان چین و آمریکا بر سر موضوعات اقتصادی است. اختلاف بر سر هژمون نظام اقتصادی جهان است این دعوا در کالاهای مصرفی شروع به تجهیزات هایتک می‌رسد.

ابوالفتح با اشاره به ائتلاف‌های ضدچینی که به وسیله آمریکا در حال بوجود آمدن است، بیان داشت: یکی از مزیت‌های ایالات متحده توان اجماع‌سازی یا تیم‌سازی است که رقبای آمریکا مانند روسیه و چین از چنین توانی برخوردار نیستند. این کشور می‌تواند با کشورهای کوچک تیم تشکیل دهد و خودش در راس باشد و نشان دهد که عده زیادی از کشورها با او همکاری دارند.

وی افزود: تلاش برای پیمان‌های منطقه‌ای نیز از این همین‌جا شروع می‌شود. در اروپا در قالب ناتو و اتحادیه اروپا است.  در شرق آسیا نیز ائتلاف‌هایی وجود دارد،‌ اگرچه این ائتلاف‌ها به اندازه ائتلاف‌های اروپایی قوی نیست. در شرق آسیا کره جنوبی و ژاپن متحدان آمریکا هستند که تبعیت آنان از ایالات متحده زیاد است. همچنین نیوزلند و استرالیا و جدیدا پیمان امریکا با هند است که واژه ایندو پاسفیک را در حال مطرح شدن است.

این کارشناس بین‌الملل در ادامه افزود:  این ائتلافات دربرابر چین قرار می دهند و هرچه چین احساس کوچکی کند قدرتش ضعیف‌تر می شود. همان کاری در باره روسیه انجام شد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: گاهی این اجماع‌سازی ها انقدر به کشورها فشار می‌آورد که چاره‌ای جز اقدام نظامی باقی نمی‌ماند. از این جهت هشدار داده می‌شود که بیش از اندازه با ائتلاف سازی‌ها چین را تحریک نکند تا کاری که روسیه با اوکراین انجام داد در چین اتفاق نیفتد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 3
  • داریوش IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
    17 4
    بهترین چین کارتایوان را یکسره کنه وبا یک حمله آتشین تایوان را بگیرد
    • IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
      0 0
      خب این امریکایی داره میگه دریای خون برای کثافت کاریشون پیش بینی کردن . چینی ها نباید توی زمین اینا بازی کنند . زمین بازی خودشون رو تعریف و اعمال کنند .
    • خخخخ US ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
      0 0
      خخخ
  • ناشناس IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
    11 0
    فعلا که چین حرکتی از خودش نشون نداد
  • IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
    1 1
    مشرق با این املای و نگارشتت!!! صفر، صفر چهارگوش. اینم غلط هایت: < نانسی پلوسی، رئیس نمایندگان آمریکا> بی زحمت ترجمه این مطلب رو با زبانی عامیانه و دیپلم به پایین معنی بفرمایید!!!!!!!!!!! یا این جمله یا این جمله میشود نمونه ای از ائتلاف سازمان یافته و دارای اساسنامه همچون ناتو رو بفرمایی؟ تازه همون ناتو تاحال چه غلطی کرده؟!!!
  • IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    0 0
    احتمالا هند امیدوار است با حمایت غرب جای چین را بگیرد . همان سرمایه گذاری با انتقال تکنولوژی بواسطه محیط و نیروی انسانی که عده ریادی در آمریکا تحصیل کرده و در کارخانجات کار کرده و آموزش دیده آماده انتقال و استفاده با ایجاد شهرهای بزرگ و امکانات مورد نیاز که چین را بدین مرحله رسانده که تبدیل به اقتصاد اول عنوان می شود . منظور این هست درصورت تبدیل خصومت به دشمنی . چین دیگر حمایت نشود و هند بتواند بسرعت جایگزین شود . با این وضع آیا چین حاضر به ریسک هست . و تایوان با وجود توانائی بسیار مهم و استراتژیک تولید نود درصدی هادی و نیمه رسانای دنیا از آن خود کند یا نه . در هر صورت بعدش چه می شود .
  • IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    0 0
    دقیقا
  • IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    2 0
    فعلاً که ارتش پوشالی چین در برابر نقض حاکمیت کشورش توسط آمریکا هیچ غلطی نتوانست انجام دهد و نیروهای نظامی چین فقط نظاره گر راه رفتن پلوسی در خیابان های تایوان بودند.
  • IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    0 0
    چین از سال ۱۹۴۵ داره تایوان رو تهدید می کنه . غرب و امریکا فهمیدن چین اهل عمل نیست و قمپز در می کنه .
  • تاجر IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    1 0
    چین هم به مانند روسیه به کمک ایران محتاج خواهد شد.
  • خخخخ IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    1 0
    به کوری چشم چین و کشورهای دوستش تایوان زنده می ماند و استقلالش را حفظ میکند
  • US ۰۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    0 0
    ابوالفتح فعلا اوضاع کشورهای عربی رو تحلیل کند،
  • IR ۰۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    1 0
    بله. حق با شماست. نیست با ورود نانسی پلوسی به تایوان تهدید " هر کس با اتش بازی کند خواهد سوخت" عملی شد!!! دولت چین بزدل تر از این حرفاست.
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    5 0
    چین وجود اینکارو نداره
  • US ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    0 0
    ابرقدرت
  • DK ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    0 0
    ایران هم باید جمهوری باکو را پس بگیرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس