کد خبر 1404968
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۸
خاتمه سفر «پرهیاهوی نانسی پلوسی» به تایوان

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با ترک تایوان به سفر پرحاشیه خود به این جزیره که خشم چین و حتی اهالی تایوان را در برداشت، خاتمه داد.

به گزارش مشرق، «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه پس از ابراز همبستگی و ستایش از دموکراسی تایوان، این جزیره  را ترک کرد.

به گزارش خبرگزاری «رویترز» پلوسی، که هیات همراه او  روز سه‌شنبه پس از بازدید از سنگاپور و مالزی، یک توقف اعلام‌نشده در تایوان داشت، قرار بود تور آسیایی خود را با توقف در کره جنوبی و ژاپن ادامه دهد.

هواپیمای حامل او حدود ساعت شش بعد از ظهر به وقت محلی از فرودگاهی در پایتخت «تایپه» بلند شد.

«تسای اینگ ون» رئیس جمهور تایوان، در توییتی از پلوسی و هیات آمریکایی تشکر کرد و نوشت: «از حمایت اصولی شما از روابط دوجانبه نزدیک‌تر که مبتنی بر ارزش‌های مشترک دموکراسی، آزادی و احترام به حقوق بشر است، متشکرم.»

پلوسی عالی‌ترین مقام آمریکا به شمار می‌آید که از سال ۱۹۹۷ به بعد به تایوان سفر می‌کند. همزمان با عزیمت نانسی پلوسیبه جزیره تایوان، چند فروند جنگنده چین در تنگه تایوان به پرواز در آمدند.

وزارت امور خارجه چین در واکنش به حضور پلوسی در تایوان اعلام کرد که این اقدام، خیانت عمدی آمریکا به اصل «چین یکپارچه» است. وزارت امور خارجه چین تاکید کرد که پایان، برای آمریکایی‌ها خوب نخواهد بود و واشنگتن به عنوان بزرگترین تهدید برای صلح جهانی به شمار می‌آید.

این سفر حواشی بسیاری همراه داشت به طوریکه  شمار بسیاری از جنگنده‌های چین  همزمان با عزیمت رئیس مجلس نمایندگان آمریکا بر فراز تنگه تایوان پرواز کردند. جنگنده‌های نیروی هوایی آمریکا حاضر در منطقه  نیز اجازه داشتند در صورت هرگونه مداخله جت‌های چین در  سفر هواپیمای حامل پلوسی  به اهداف مورد نظر حمله کنند.

چین تایوان را یک استان می‌داند و همواره با هرگونه تماس بین نمایندگان تایوانی و مقامات غربی به ویژه مسئولان عالی‌رتبه سیاسی یا نظامی از کشورهایی که پکن با آنها روابط دیپلماتیک دارد، مخالف است.

پکن همواره با سفر مقامات خارجی به این جزیره مخالف بوده و می‌گوید این سفرها، اصل چین واحد را نقض می‌کند و سیگنال‌های نادرستی به نیروهای جدایی‌طلب تایوان ارسال می‌کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سید IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
    15 3
    بعضی اوقات خداوند پس گردن قلدران می زند تا کاری کنند که به زمین بخورند بدون آن که بتوانند دیگران را مقصر جلوه دهند! اضمحلال امپراطوری های اسپانیا، انگلستان، فرانسه، ژاپن، روسیه، هلند و شوروی در قرون اخیر از آن جمله هست! ظاهراً این بار نوبت یانکی ها رسیده است که کارهای حماقت آمیز یکی پس از دیگری کارشان را یکسره کند!!!
  • DE ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
    4 0
    مثلا انتظار داشتی چی بشه؟ یه سفر بود اینم با سیگنال های مخصوص
  • محمد IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
    9 12
    اتفاقا سفر نانسی پلوسی کاملا هم اعلام شده بود. در ضمن کاملا مشخص شد که چینی ها کاملا لاف میزنند و میدونستن کوچکترین اشتباه چه تبعاتی رو برای چین داره. مهم این بود که آمریکا تونست پوزه چینی ها رو به خاک بماله. حالا ممکنه این مطلب به مذاق شما خوش نیاد. ولی واقعیتی که اتفاق افتاد این بود که آمریکا قدرت خودش رو به رخ چینی ها کشید. حالا میتونید ای مطلب رو وارونه منعکس کنید.
  • IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
    10 4
    اینو نگین چی بگین؟ اول گفتین آمریکا از تهدید چین ترسیده و سفر انجام نمیشه، باز هم که معلوم شد شما از واقعیت های سیاست چیزی سر در نمی آورید، حالا می گویید که سفر دستاوردی نداشته
  • IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
    2 0
    امریکا از چین به خاطر عدم حمایت از روسیه در جنگ اکراین با این سفر به صورت ویژه قدردانی کرد، چین اگر تایوان را پس نگیرد به همه نشان میدهد به درد ابرقدرت شدن نمیخورد، امریکا اشتباهات زیاد و همچنین شکستهای زیادتری در همه جهات دارد ولی به لطف داشتن جریان اصلی رسانه همیشه ذهن مخاطب را دستکاری کرده و در نهایت پیروز ماجرا میشود
  • SE ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
    12 3
    حداگثر کاری که چین تونست انجام بده پرواز چند جنگنده بود،هر کی ندونه چینی ها بخوبی میدونن که با دم شیر نباید بازی کنن!
    • IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
      1 0
      احسن.
  • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    0 0
    اینکه اهالی تایوان خودشان به شما گفتند خشمگین هستند جالب بود هیبت چین هم جالب بود آمریکا خودش که می گوید از چین ترسیدیم ومتعهد به اصل چین یک پارچه هستیم چین کمونیست بخش جدایی ناپذیر چین ملی است
  • IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    0 0
    این نانسی پلوسی پیرزن اعجوزه چی می خواد چرا دست از سر کشورها دنیا بر نمی دارند به زمین گرم بخورید دیگه دوره ی شما سر اومد این اخرای عمر شماست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس