افزایش قدرت چانه‌زنی ایران با بازیابی ظرفیت تولید نفت در دولت سیزدهم/ وصولی درآمدهای نفتی ۲.۵ برابر شد

با این حال تنها ظرفیت تولید و صادرات نفت افزایش نداشته بلکه دسترسی به درآمدهای نفتی نیز بیشتر شده است. در دولت سیزدهم؛ وصول حداکثری درآمدهای ارزی و ایفای کامل تعهدات مالی در بودجه ۱۴۰۰ محقق شد.

به گزارش مشرق، ایران بزرگ‌ترین دارنده ذخایر نفت و گاز جهان را به خود اختصاص داده است. با این حال تحریم‌های یکجانبه آمریکا در دهه‌های گذشته باعث شده تا میزان تولید ایران به‌ویژه در دولت گذشته تناسبی با ذخایر کشور نداشته باشد.

از سوی دیگر، با توجه به کاهش ظرفیت تولید نفت در شرایط تحریم به کمتر از ۳ میلیون بشکه در روز، افزایش ظرفیت تولید نفت کشور به میزان قبل از تحریم‌ها در دستور کار قرار گرفت و این ظرفیت در دولت سیزدهم به ۳.۸ میلیون بشکه در روز  با انجام اقداماتی ازجمله تکمیل چاه‌های جدید، اجرای طرح­‌های بازسازی و نوسازی تأسیسات و خطوط لوله رسیده است.

تا آنجا که جواد اوجی، وزیر نفت ایران در آخرین جلسه اوپک پلاس با اطمینان اعلام کرد که  وضع بازار جهانی نفت به‌گونه‌ای است که بازگشت نفت ایران به بازار می‌تواند پاسخگوی بخشی از مشتریان و کمک‌کننده به ایجاد تعادل و آرامش در بازارهای جهانی باشد.

وزیر نفت تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره بر این مسئله تأکید دارد که بر هم خوردن امنیت انرژی و شدت گرفتن نوسان‌های بازار یک بازی باخت - باخت برای همه بازیگران این عرصه است، ما به‌عنوان بزرگ‌ترین دارنده ذخایر نفت و گاز جهان آمادگی داریم در سریع‌ترین زمان ممکن تولید نفت خام خود را به سطح پیش از تحریم‌ها افزایش دهیم.

اوجی تأکید کرد: بازار جهانی انرژی نیازمند افزایش عرضه نفت و گاز طبیعی از سوی ایران است، با این حال، استفاده از این ظرفیت، نیازمند اراده سیاسی و تصمیم‌گیری کشورهای مصرف‌کننده است.

در کنار افزایش ظرفیت تولید، افزایش صادرات نفت خام و میعانات گازی از طریق انعقاد قراردادهای جدید فروش، تمرکز بر بازارهای جدید صادراتی و بهره‌گیری از روش‌های متنوع فروش ازجمله تهاتر نیز در سال اول دولت سیزدهم محقق شده است.

اقداماتی که باعث شکستن رکورد فروش نفت و میعانات گازی در ۳ سال اخیر و رشد ۴۰ درصدی صادرات نفت خام و میعانات گازی نسبت به ماه آخر دولت قبل شده است.

افزایش ۲۵ درصدی حجم صادرات گاز کشور

همچنین افزایش صادرات گاز طبیعی و گاز مایع کشور در دولت سیزدهم محقق شد.

افزایش ۲۵ درصدی حجم صادرات گاز کشور و رشد ۴۳ درصدی صادرات گاز به عراق در سه‌ماهه نخست سال ۱۴۰۱ نسبت به بازه مشابه سال ۱۴۰۰ از مهم‌ترین دستاوردهای دولت سیزدهم به شمار می‌رود.

همچنین افزایش ۱۵ درصدی صادرات گاز مایع  کشور  و کاهش ۱۰ درصدی گاز مایع سوزانده شده در ۷ ماهه پایانی سال ۱۴۰۰ نسبت به بازه مشابه سال قبل از آن با اجرای طرح‌هایی جمع‌آوری بخارات گازی، بازاریابی برای صادرات گاز مایع و تکمیل اسکله پارس سیراف نیز از دیگر اقداماتی است که در ۳۶۵ روز گذشته به دست آمده است.

۲.۵ برابر شدن وصول درآمدهای ارزی نفت و گاز

با این حال تنها ظرفیت تولید و صادرات نفت افزایش نداشته بلکه دسترسی به درآمدهای نفتی نیز بیشتر شده است. در دولت سیزدهم؛ وصول حداکثری درآمدهای ارزی و ایفای کامل تعهدات مالی در بودجه ۱۴۰۰ محقق شد.

۲.۵ برابر شدن وصول درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی، گاز طبیعی، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل آن که در نتیجه آن علاوه بر مدیریت بازار ارز، کالاهای اساسی مورد نیاز کشور اعم از نهاده‌های دامی و دارو بدون وقفه تأمین شده است.

همچنین در این مدت وصول ۱.۶ میلیارد دلار مطالبات معوق از عراق بابت صادرات گاز در دولت  قبل و تسویه تمام صورت‌حساب‌های جاری صادرات گاز کشور انجام شده است.

ایفای کامل تعهدات مالی در بودجه سال ۱۴۰۰، به ترتیب با تامین بیش از ۱۹۹ هزار میلیارد تومان بابت سهم دولت از محل صادرات نفت خام و میعانات گازی در تبصره (۱) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ و بیش از ۳۵۰ هزار میلیارد تومان از محل درآمدهای حاصل از فروش داخلی و صادراتی فرآورده‌های نفتی، فروش داخلی گاز طبیعی و نیز تسویه مطالبات جاری و سنواتی بابت فروش خوراک میعانات گازی به پتروشیمی‌ها از منابع تبصره ۱۴ قانون بودجه از دیگر اقداماتی است که در یک‌سالگی عمر دولت سیزدهم می‌توان به آن اشاره کرد.

افزایش نزدیک به ۸۰ درصدی وصول درآمدهای ارزی صادرات نفت خام، میعانات گازی، گاز صادراتی و محصولات پتروشیمی در ۴ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ نسبت به بازه مشابه سال ۱۴۰۰ نیز در همین دولت به انجام رسیده است.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس