به گزارش مشرق، این روزها تحلیل کنکور ۱۴۰۱ نقل محافل شده است و البته نگرانیهایی را نسبت به وضعیت مدارس دولتی به وجود آورده است. در کنکور سراسری ۱۴۰۱، یک میلیون و ۴۸۹ هزار و ۲۲۰ نفر ثبتنام کردند که در روزهای آزمون، یک تعدادی به دلایل مختلف، شرکت نکردند اما بعد از برگزاری کنکور مشخص شد که یک میلیون و ۳۰۸ هزار نفر در کنکور شرکت کردند.
بعد از اینکه نتایج اولیه کنکور یعنی همین چند روز پیش منتشر شد، تعداد مجاز شدگان برای انتخاب رشته، یک میلیون و ۱۵۷ هزار نفر اعلام شد. از این تعداد نیمی وارد دانشگاه میشوند یعنی ظرفیت پذیرش در کنکور سراسری ۱۴۰۱ حدود ۵۰۳ هزار نفر است که ۱۶۷ هزار نفر از طریق رشتههای با آزمون و ۳۳۶ هزار نفر از طریق رشتههای صرفاً با سوابق تحصیلی پذیرفته میشوند. ظرفیت رشتههای پزشکی هم امسال افزایش یافت که ۹ هزار و ۷۰۰ نفر در رشته پزشکی، ۱۹۰۰ نفر در رشته دندانپزشکی و ۱۴۰۰ نفر در رشته داروسازی اعلام شد.
* سهم پایتخت از برترینهای کنکور
۴۰ نفر برتر کنکور مورد بررسی قرار گرفتند که نتایج قابل توجهی را نشان میدهد؛ ۱۳ استان کشور شامل تهران، اصفهان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، مرکزی، گلستان، یزد، خراسان رضوی، چهار محال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، زنجان، کرمانشاه و کرمان نمایندگانی را در میان برترین های ۱۴۰۱ داشتند البته ۱۴ نفرشان از شهر تهران بودهاند که نشان میدهد ۳۸ درصد از تهرانیها توانستهاند در هر پنج گروه جزء نفرات برتر قرار بگیرند.
* مدارس سمپاد در صدر میزان قبولیهای کنکور
در بررسی نتایج ۴۰ نفر برتر، مدل مدارس هم جالب توجه بود؛ نکته حائز اهمیت این است که مدارس استعدادهای درخشان با ۲۹ نفر یعنی ۷۲.۵ درصد در صدر قرار میزان قبولیهای کنکور در بین برترینها قرار گرفت؛ مدارس غیردولتی با ۹ نفر یعنی ۲۲.۵ درصد در جایگاه دوم و مدارس نمونه دولتی و مدارس دولتی هر کدام با یک نفر یعنی ۲.۵ درصد به طور مشترک، در جایگاه سوم نشستند.
بعد از انتشار این خبر، برخی افراد اعلام کردند که مدارس سمپاد همان مدارس دولتی هستند و به عبارت دیگر سهم مدارس دولتی از کنکور کم نیست. این افراد با استناد به ماده یک اساسنامه سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان مبنی بر اینکه «سازمان دارای شخصیت حقوقی مستقل است و به صورت مؤسسه آموزشی و پژوهشی دولتی وابسته به وزارت آموزش و پرورش و منحصراً بر اساس مقررات این اساسنامه اداره می شود»، این بحث را مطرح کردند.
اما واقعیت این است که مدارس استعدادهای درخشان ویژه دانشآموزان نخبه است و با آزمون، این دانشآموزان را جذب میکند و برنامههای ویژه برای آنها تدارک میبیند ضمن اینکه این گروه از دانشآموزان هم در مدرسه باید شهریه بدهند! این در حالیست که اکثریت دانشآموزان کشور در مدارس عادی دولتی تحصیل میکنند که اصلا امکانات این مدارس با مدارس سمپاد قابل مقایسه نیست!
* وزیر آموزش و پرورش درگیر مسائل مالی
قرار بود کیفیت مدارس دولتی افزایش یابد اما به نظر میرسد تا زمانی که وزیر آموزش و پرورش درگیر مسائل مالی و حقوقی وزارتخانه است، نوبت کیفیتبخشی به آموزش و مدارس نخواهد رسید!
حسین حق وردی عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در این خصوص گفت: موافقم که باید کارآمدی مدارس عمومی و دولتی را به نحوی افزایش دهیم و کیفیت آموزش به گونهای بالا برود که مردم با رغبت فرزندانشان را به آن مدارس بفرستند.
* همه دغدغه آموزش و پرورش، رتبهبندی معلمان شده است
نکته حائز اهمیت از بررسی نتایج برترینهای کنکور حاکی از این است که فقط تستزنی مناسب در کنکور به نتیجه مطلوب نمیانجامد و ارائه برنامههای آموزشی باکیفیت مهم است.
احمدی کارشناس تعلیم و تربیت اظهار کرد: در حال حاضر مسیر ورود به دانشگاه در کشورمان، کنکور است و این مسیر هم مدام در حال تغییرات است چرا که مسؤولان مربوط تلاش میکنند وضعیت بهتری برای دانشآموزان پیشبینی کنند.
وی ادامه داد: اما وقتی نتایج کنکور آمد مشخص شد که دانشآموزان مدارس دولتی در بین رتبههای برتر کنکور، جایگاه مناسبی ندارند و این موضوع حاکی از این است که باید توجه به مدارس دولتی شود و کیفیت آموزشی در این مدارس افزایش یابد. اما تاکنون در این زمینه شاهد تحرک خاصی از سوی وزارت آموزش و پرورش نیستیم.
احمدی اضافه کرد: در حال حاضر عمده دغدغه آموزش و پرورش، رتبهبندی معلمان شده است و حتی در رسانهها هم مدام اخبار درباره رتبهبندی معلمان شنیده میشود؛ در این حالت چگونه میتوان درباره کیفیت آموزشی صحبت کرد؟
* سایه سنگین کنکور بر سر مدارس دولتی
وقتی به سراغ مدارس دولتی میرویم که ببینیم وضعیت این مدارس چگونه است و چرا کیفیت این مدارس آنطور که شایسته و مورد نظر است، افزایش نمییاید، به چالشهای مدارس دولتی بر میخوریم.
مدیر یک مدرسه دولتی در تهران گفت: آنقدر دغدغههای مدیران مدارس دولتی بالاست که فقط وقت مدیر به حل مشکلات مالی و تجهیزاتی مدرسه میرسد؛ بیایید اعتباراتی که به مدارس دولتی داده میشود را بررسی کنید که واقعا با وضعیت فعلی، مدیر چه کاری میتواند انجام دهد.
وی ادامه داد: یک مدیر باید فکرش از بابت وضعیت تجهیزات مدارس و حقوق معلمانش آزاد باشد تا بتواند به کیفیت بیندیشد و البته معلمان هم باید دغدغه مالی نداشته باشند که با مدیر همراهی کنند.
این روزها نگرانی از بابت وضعیت مدارسی دولتی، دغدغهای شده است که وزیر آموزش و پرورش باید برای آن تدبیری بیندیشد و گرنه آنچه در کارگروه عدالت آموزشی برنامهریزی میشود به ثمره نمیانجامد.