پیروزی بزرگ جهاد اسلامی و از دست رفتن امنیت اشغالگران

عبدالباری عطوان، تحلیلگر مسائل سیاسی جهان عرب با نگاهی به نبرد غزه نوشت: ارزیابی واقعیات میدانی ومعیارهای سیاسی نشان می دهد جنبش جهاد اسلامی به رغم از دست دادن دو فرمانده برجسته خود برنده نبرد است.

به گزارش مشرق، وی درمقاله امروز خود در رای الیوم افزود: اگر نگاهی  به نتایج نبرد سه روز گذشته بین جنبش جهاد اسلامی و رژیم اشغالگر قدس بیندازیم شلیک بیش از ۹۵۰موشک و صدها خمپاره طی دو روز که برخی از آنها با گذر از شهرهای مجاور نوار غزه مثل عسقلان و اسدود و سدیروت به اهدافی در بیت المقدس و تل آویو نیز اصابت کردند، آنهم از سوی یک گروه مقاومت کوچک اما با اراده ای سترگ، دستاورد بزرگی به شمار می رود که تمام معادله های میدانی را برهم زد و ترس و دلهره را در جان صهیونیستهای اشغالگر انداخت.

خسارات رژیم اشغالگر قدس بسیار زیاد بود و شاید اگر توافق آتش بس که ثمره میانجیگری مصر بود، حاصل نمی شد، این خسارات از نظر مالی، سیاسی و اخلاقی چندین برابر هم می شد.

وی اضافه کرد: یکبار دیگر تاکید می کنم که نکته حائز اهمیت نه در تعداد کشته ها و تلفات رژیم صهیونیستی یا فلسطینیان، بلکه  مساله اصلی دستاورد سیاسی و معنوی و ابعاد آنهاست، اسراییل با از دست دادن امنیت روحی روانی و شکست افسانه گنبد آهنینش که به رغم صرف دهها میلیارد دلار مخارج گزاف برای استقرارآن، نتوانست بسیاری از موشکهای مقاومت را رهگیری کند، بازنده این نبرد به شمار می آید.

رهبری سیاسی و نظامی  جنبش «جهاد» استراتژی خود را برای دستیابی به شش هدف طراحی کرده بود: اول؛ مقابله با تجاوزگری اشغالگران و شکست آنها و ممانعت از تحقق اهداف مدنظرشان، دوم؛ طرح مجدد مسئله فلسطین در سطح بین المللی که در حال حاضر درگیر جنگ های بزرگ در اوکراین و شرق آسیا است و قراردادن آن در صدر اخبار و طرح راه حل آن از منظر نیروهای مقاومت به جای راه حل های سیاسی شکست خورده پیشین، سوم؛ معرفی وجه جنایتکارانه  اشغالگران و تخریب چهره آنها در سطح بین المللی و کسب پیروزی در نبرد رسانه ای با افشای جنایات رژیم صهیونیستی، نشان دادن ناتوانی این رژیم  در جمله به نوار غزه و اشغال مجدد آن، پنجم: فرسایش توان اقتصادی و روانی، و بی اعتبارکردن «دستاوردهای» حاصل از قراردادهای موسوم به «صلح ابراهیم» و بازگرداندن قاطعانه گزینه مقاومت و فرهنگ آن در اذهان صدها میلیون عرب و مسلمان و ششم ناکام گذاشتن طرح فتنه انگیزی اسرائیل برای ایجاد شکاف بین گروه های مقاومت فلسطینی.

وی نتیجه گرفت که دراین نبرد «جهاد اسلامی» و رهبری آن، رزمندگان و شهدای آن،  پیروز شدند و مقامی پرافتخار را به دست آوردند و در قله های احترام و میهن پرستی قرار گرفته و شایسته تقدیر جهان عرب و اسلام شدند و برگ زرینی از تاریخ مقاومت رقم زدند، پذیرش اجباری توافق آتش بس با تحمیل اکثر شروط مدنظر و آزادی اسرای این جنبش دستاورد مهم و قابل توجهی است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • دلسوز IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۷
    7 4
    این تحلیل اصلا واقعبینانه نبود. اتفاقا از هر جهت برای اسراییل با نهایت تاسف، پیروزی بود. فرماندهان جهاد اسلامی کشته شدند. در مقابل ضربه ای ک زد مطلقا هزینه قابل اعتنایی نبود
    • IR ۰۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
      0 2
      اسرائیل را در شرایطی تصور کن که قبلا طی شش روز شش دولت عربی را در جنگ تمام عیار شکست داد ولی امروز برای پایان دادن جنگ با یک گروه کوچک مقاوم،دست بدامن میانجی میشه. آمریکا را جوری تصور کن که یک روز در منطقه دولت‌ها را با یک اشاره عوض می کرد اما امروز توی پایگاه‌های نظامیان هم امنیت ندارند. تحلیل واقعبینانه نیاز به درک گذشته و حال کشورها داره.
    • IR ۰۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
      0 2
      شما، محاسبات یک صهیونیست رو با یک شهادت طلب فلسطینی مقایسه نکن که مع الفارقه... ترسی که در بین یهودیان بوجود آورده، کاملا تحلیل رو منطقی کرده... تو مو میبینی و او پیچش مو...
    • احسان معتمدی IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
      0 1
      اقای عطوان درست گفته است . اولا دو نفر فرمانده که شهید شده اند فورا توسط دو نفر دیگر جایگزین می شوند فلسطینی ها همه فرمانده و زبده و فوق العاده در عملیاتها عالی عمل می کنند مطلب مهم مظلوم بودن انها است که این بزرگترین پیروزی در نزد خدا و مومنین و ازادی خواهان جهان است . انهم مظلوم شجاع
    • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
      0 1
      جهاد اسلامی درحمله ناگهانی صهیونیست ها غافل گیر شد ودوفرمانده ی ارشد خود را ازدست داد اما بعدآن به خود آمد وبا حملات پی درپی موشکی جواب قاطی به اسرائیل داد که مجبور شدن دست به دامن مصری ها بشونند تا آتش صورت بگیرد
    • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
      0 0
      هههههههههههههههه چه آتیشی گرفتن آرامشه در این کامنت
  • US ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    2 0
    پیروزی؟؟؟؟؟
  • حاجی ازجوبشورقم IR ۰۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    0 1
    این اسقاطیلیا مثل موش هنوز از سوراخ وش نیومدن بیرون
  • IR ۰۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    1 0
    متاسفانه اسرائیل به خواسته های خود رسید
  • IR ۰۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    2 0
    ای کاش این تحلیل گر عربی، بجای میهن پرستی، از اسلام پرستی و آخرت پرستی مینوشت که حقیقتا کار بنیادینی میشد...
  • ایرانی وا داده بیکار IR ۰۴:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    0 1
    رژیم بی شرف صهیونیستی به امید روزی که هیچ اثری از این ...های صهیونیستی در کره زمین وجود نداشته باشد .
  • IR ۰۶:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    2 0
    همه این مطالبی که فرمودین درست اما این آتش بس در موقعیت درستی انجام نگرفت / اگر قرار بود آتش بسی صورت بگیرد چرا از ابتدا اعلام کردند که آتش بسی در کار نیست !؟
  • IR ۰۶:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    0 0
    اسرائیل ضد فطرت است و محکوم به شکست...
  • مهدی IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    0 0
    خدایا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس