موافقت آلمان با فروش ۱۰۰ توپخانه «هویترز» به اوکراین

عضو ‌اندیشکده آمریکایی کاتو پیش‌بینی کرد همان‌گونه که ماجراجویی‌های آمریکا در اوکراین به حمله روسیه ختم شد، ماجراجویی مشابه در تایوان موجب خواهد شد چین به آمریکا در تایوان ضربه بزند.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت:

تد گالن کارپنتر، در تحلیلی با عنوان «بله، چین بر سر تایوان وارد جنگ خواهد شد»، در پایگاه ۱۹۴۵ نوشت: تیم سیاست خارجی بایدن باید متوجه شود که آخرین بحران سیاست خارجی را کاملاً بد مدیریت کرد و چین بلوف نمی‌زند. نانسی پلوسی، رئیس‌مجلس نمایندگان آمریکا، با نادیده گرفتن هشدارهای پکن، با مقامات تایوان دیدن کرد. او بالاترین مقام آمریکایی است که در ۲۵ سال گذشته از این جزیره دیدن کرده است. هشدارهای پکن در مورد حمایت فزاینده واشنگتن از تایوان از زمانی که پلوسی قصد خود را در ماه ژوئیه اعلام کرد، افزایش یافت، به طوری که یکی از رسانه‌های دولتی چین حتی از ساقط کردن هواپیمای او و هر هواپیمای نظامی ایالات متحده که وی را اسکورت کند، حمایت کرد. خوشبختانه، دولت چین چنین رفتار بی‌پروایی را در پیش نگرفت. با این حال چین، در مورد عواقب جدی این دیدار هشدار داد. واضح است که سفر پلوسی، تنش‌های ناخوشایند را در روابط دوجانبه تشدید کرده است. از برخی جهات، رهبران ایالات متحده، همان اشتباهاتی را در مورد تایوان مرتکب می‌شوند که در برخورد با روسیه در مورد اوکراین مرتکب شدند. تایوان منافع حیاتی برای دولت چین است، همان‌طور که اوکراین منافع حیاتی برای روسیه است. دولت پوتین بیش از یک دهه هشدار داد که هرگز اجازه نخواهد داد اوکراین به ناتو بپیوندد یا به دارایی نظامی ایالات متحده و ناتو تبدیل شود. هشدارها در اواخر سال ۲۰۲۱ به اوج خود رسید، زمانی که کرملین از آمریکا و ناتو خواستار تضمین‌های امنیتی کتبی مبنی بر اینکه اوکراین عضو ناتو نخواهد بود، شد؛ همچنین روسیه خواستار تضمین شد که غرب در اوکراین نیرو یا تسلیحات مستقر نخواهد کرد و ایالات متحده حضور نیروهایش در دیگر کشورهای اروپای شرقی که عضو ناتو هستند، را کاهش دهد.

مقامات آمریکا در دوره بایدن و سه دولت قبل‌، هشدارهای تند و تیز مسکو را نادیده گرفتند و اکنون شاهد نتایج غم‌انگیز آن هستیم. ضروری است که واشنگتن با توجه به هشدارهای چین در مورد تایوان اشتباه مشابهی را مرتکب نشود. این احتمال وجود دارد که چین درست مانند روسیه از نیروهای نظامی برای دفاع از منافع حیاتی و امنیت ملی خود استفاده کند. واشنگتن باید هشدارهای فزاینده چین در مورد مداخله قدرت‌های خارجی در تایوان را جدی‌تر بگیرد.

در سال ۲۰۱۸، کنگره، قانون سفر تایوان را تصویب کرد، این قانون سیاست ۴ دهه گذشته آمریکا را معکوس کرد و اجازه برگزاری جلسات بین مقامات بلندپایه ایالات متحده و همتایان تایوانی آنها را صادر کرد. بعد از آن جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا با دیوید لی، دبیرکل شورای امنیت ملی تایوان، در جریان سفر او به واشنگتن در ماه مه ۲۰۱۹، دیدار کرد. سایر اقدامات کنگره، حمایت ایالات متحده از تایوان را افزایش داد و این روند همچنان ادامه یافته است.

از آنجایی که حمایت ایالات متحده از تایوان در دوران دولت دونالد ترامپ آشکارتر و قابل توجه‌تر شد، هشدارهای چین مبنی بر غیرقابل قبول بودن رفتار واشنگتن نیز افزایش یافت. خشم پکن از نشست بولتون-لی محسوس بود و لحن اعتراضات با شروع بازدید بیشتر مقامات در سطح کابینه از جزیره تشدید شد. همچنین پکن از فروش تسلیحات جدید ایالات متحده به تایوان که فراتر از سلاح‌های دفاعی مجاز در قانون روابط تایوان در سال ۱۹۷۹ است خشمگین است. با افزایش حضور نیروی دریایی ایالات متحده و افزایش فزاینده تعداد کشتی‌های جنگی ایالات متحده و عبور تحریک‌آمیز از تنگه تایوان، سوء ظن و عصبانیت چین در مورد نیات ایالات متحده افزایش یافت.

به گزارش خبر آنلاین، تد گالن کارپنتر در ادامه این تحلیل می‌نویسد: اعتراضات چین تقریباً با اقدامات تحریک‌آمیز ایالات متحده به طور فزاینده‌ای شدیدتر شده است. در نوامبر ۲۰۲۱، وزارت دفاع چین صراحتاً هشدار داد که تلاش رهبران تایوان برای مستقل کردن جزیره و مداخله خارجی در حمایت از چنین جاه‌طلبی‌هایی به معنای جنگ است. هشدار رئیس‌جمهور شی جین پینگ در آستانه سفر پلوسی مبنی بر اینکه «ایالات متحده نباید در مورد تایوان با آتش بازی کند و کسانی که در این کار اصرار دارند توسط آن نابود خواهند شد»، باید نخبگان سیاست خارجی ایالات متحده را بیدار کند. موضع تقابلی چین یادآور نگرش سختگیرانه روسیه و تقاضای تضمین‌های امنیتی غرب در مورد اوکراین در اواخر سال ۲۰۲۱ و اوایل سال ۲۰۲۲ است. استقرار فزاینده نیروهای هوایی و دریایی پکن در نزدیکی تایوان نیز همین‌طور است. چین احتمالاً خواهان جنگ با ایالات متحده نیست، اما همان‌طور که روسیه مایل به مبارزه برای دفع تهدید علیه منافع حیاتی خود در اوکراین بود، چین نیز احتمالاً این راه را به عنوان آخرین راه‌حل در مورد تایوان انتخاب خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • NL ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    2 1
    فقط میتونم بخندم به این چرندیات کیهان....از زمان تاسیس همینطور چرند بوده این روزنامه یا جدیداً اینطوری شده ؟
    • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
      0 1
      نحوه تحلیل کیهان بچه گانه است فکر میکنه ابرقدرتها با هم در این مسائل هماهنگ نیستن
    • IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
      0 0
      خوبه که فقط متن کامل نوشته در پایگاه 1945را ترجمه کرده و بس .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس