کد خبر 1408138
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۸
محمد ایمانی

سه مطالبه ایران، لوازم جبران خسارت های چندین ساله کشورمان در برجام و عدم تکرار آن در آینده است؛ و بر این مبنا، جای چانه زنی و تنازل ندارد. هر پیشنهادی بدون حصول این سه رکن، نا معتبر و غیر قابل اتکاست.

به گزارش مشرق، محمد ایمانی طی یادداشتی در کانال ششخصی خود نوشت:

مذاکرات طولانی مدت وین، معلوم ها و مجهول هایی دارد. از کنار هم چیدن و تقاطع دادن معلوم ها، می توان تا حدود زیادی از مجهولات ابهم زدایی کرد و به این سوال پاسخ داد که آیا لوازم توافق خوب برای کشور ما فراهم شده، یانه؟

 در این که تیم مذاکره کننده به ویژه جناب آقای دکتر باقری، تلاش خستگی ناپذیر و مقاومت و درایت فراوانی به خرج داده، هیچ تردیدی نیست و باید خدا قوت گفت. به همین دلیل هم هست که مذاکرات طولانی شده و طرف غربی مجبور شده ولو به شکل محدود، عقب نشینی هایی در برداشتن برخی تحریم ها انجام دهد.

در عین حال، مقامات آمریکایی چند گزاره را مورد تاکید قرار می دهند؛ این که:

می گویند حاضر نیستند و نمی توانند از طرف کنگره یا دولت بعدی آمریکا تضمینی درباره دور زدن یا زیر پا گذاشتن توافق ارائه کنند.

می گویند تحریم های اعمال شده در دوره ترامپ را لغو نمی کنند و همچنین ساختار تحریم های ضد ایرانی برقرار می ماند.

می گویند به آژانس برای بسته شدن پرونده ادعایی موسوم به PMD فشار نمی آورند. (و حال آن که آژانس با فشار آنها، پرونده مختومه را مجددا گشوده است)

مطالبه ایران با عنایت به عبرت های خدعه آمریکا در برجام چیست:

لغو موثر و پایدار تحریم ها به شکلی که رفتار "شل کن- سفت کن" دولت های اوباما، ترامپ و بایدن در این هفت سال تکرار نشود.

آمریکا تضمین معتبر ارائه کند که دبّه نمی کند، تحریم ها را بر نمی گرداند و به منافع اساسی ایران در توافق آسیب نمی زند.

اعلام بسته شدن پرونده PMD که طبق برجام باید بسته می شد، اما با بهانه جویی آژانس (به نیابت از اسرائیل و آمریکا) مجددا گشوده شد.

وقتی آمریکایی ها از همین حالا می گویند نه درباره کنگره و نه دولت بعدی هیچ تضمینی نمی دهند که توافق مجددا زیر پا گذاشته نشود، تکلیف ماندگاری اصل توافق (فارغ از چند و چون چانه زنی درباره کم و زیاد کردن مصداقی چند تحریم) روشن است.

باید عنایت داشت که سه مطالبه ایران، لوازم جبران خسارت های چندین ساله کشورمان در برجام و عدم تکرار آن در آینده است؛ و بر این مبنا، جای چانه زنی و تنازل ندارد. هر پیشنهادی بدون حصول این سه رکن، نا معتبر و غیر قابل اتکاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    30 4
    کاملا درست است.
    • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
      0 1
      برجام یک مصیبت عظمی بود. نه میشد آن را ادامه داد و نه می شود از آن بیرون آمد چون در هر دو صورت متضرر می شویم. اگر ترامپ یک کار خوب کرده باشد آن هم همین خروج از برجام بوده است . هر چند رو ح ا نی بموقع عکس العمل نشان نداد و به ضرر روی ضرر ادامه داد. ولی الآن بهترین کار برای خلاصی از برجام ادامه مذاکره با رعایت شدید خطوط قرمز ایران حتی سرسختانه تر از آن برای جلوگیری ازسواستفاده غربیها است در عین حال کار اصلی عبارت است است از خنثی سازی تحریمها که سلاح تحریم را اولا بی خاصیت ثانیا یخ جلوی آفتاب خواهد کرد.و مهمتر اینکه ما هم از برجام بیرون نیامده ایم و هم عملا برجام دیگر نمی تواند دست برنامه هسته ای را بسته نگه دارد و ضمنا ما در منظر افکار عمومی مقصر نخواهیم بود. دولت باید سرسختانه در مذاکره حاضر باشد ولی کار اصلی همان خنثی سازی تحریمهاست که باید با جدیت دنبال شود همینطور رسیدگی به کسانی که شرایط معیشتی مناسبی ندارند این شرایط با جدیت دنبال شود بعد از مدتی نه طولانی شرایط خوب خواهد شد الحمد لله شرایط هم بگونه شده است که با بالا رفتن قیمت نفت شرایط هم از لحاظ فروش هم از نظر قیمت به نفع ما در جریان است.خدا رو شکر
  • IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    5 5
    تیم رئیسی از نظر پنهانکاری و وقت کشی جواد ظریف رو روسفید کرده، کی میگه رای خوب تأثیر نداره احسنت به این دولت
    • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
      0 0
      اون که ظریف کردمذاکره نبودباغلط املایی وبتن ریزی وندیدن دارو اموال بلوکه شده بخندی وبگی امضای فلانی تضمینه بعدهم بیمارا نپروانه ای کشته بشن ومردم درتورم بیشترشدن تحریمها ناراحت بشن ضدمذاکره بود
  • بابک IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    4 2
    در مواجهه با غربیها همین روش درسته. مدل ظریف یعنی امتیاز نقد و وعده نسیه.
  • IR ۰۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    5 2
    دقیقا . خواست ما همین هاست و از حق و حقوق خود کوتاه نمآئیم .
  • وجوب IR ۰۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    0 0
    سلام احسن به این تحلیل مدبرانه بنظر بندم اصل مشکل عدم  ارائه ضمانت حفظ منافع ایران ازبرجام و جلوگیری تکرار خروج مجدد آمریکا ازبرجام بلافاصله بعد از خروج ذخایر اورانیوم از ایرانه ( که یقینا" تکرار میشه )
  • CA ۰۶:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    0 0
    اگر تضمین ندهند که نمیخواهند و نمیتوانند بدهند ایران هم نباید عقب رفتی در صنایع هسته ای داشته باشه که جبرانش بیشتر از ده روز طول بکشه. این تا حدی میشه تضمین.
  • CA ۰۶:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    0 1
    اگر تضمین ندهند که نمیخواهند و نمیتوانند بدهند ایران هم نباید عقب رفتی در صنایع هسته ای داشته باشه که جبرانش بیشتر از ده روز طول بکشه. این تا حدی میشه تضمین. اقتصاد کشور هم نباید اتکا بر رفع تحریم غرب داشته باشه و درآمد فقط باید صرف سرمایه گذاری در داخل در صنایع و زیرساخت ها بشه نه چیزی که هزینه جاری کشور باشه قطع ناگهانی دوبارش به معیشت مردم ضربه بزنه.
  • IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    0 1
    هدف اصلی تمامی این اختلافات این است که پول نفت مردم ایران به مردم ایران نرسد
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    1 1
    مذاکره سم است
    • FR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
      0 0
      موافقم
  • IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
    0 0
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم.
  • میر صمصام زمانی IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    0 0
    چه بخواهیم و چه نخواهیم برجام اکنون در شرایط بده - بستان است یعنی باید امتیازاتی بدهیم و صد البته امتیازاتی بگیریم پس باید یک تیم کاملا حرفه ای و متخصص و باسواد و کاربلد و هوشیار و کاملا وارد به اصول مذاکرات و وارد به سوراخ سنبه های مورد علاقه امریکایی ها در مذاکرات داشته باشیم تا امکان هر گونه دَبّه و جر زنی از امریکایی ها گرفته شود .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس