افتتاحیه همایش "آرمیا -2022" در مسکو

در جریان نمایشگاه نظامی آرمیا ۲۰۲۲ در روسیه، صنایع دفاعی جمهوری اسلامی ایران برای اولین بار و با معرفی محصولاتی خاص از تولیدات بومی خود شرکت کرده است.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، از جمله اتفاقات مهمی که در سالهای اخیر باعث توجه هرچه بیشتر دوست و دشمن به دستاوردها و تولیدات دفاعی کشورمان شده، رسیدن این محصولات به تراز جهانی و امکان صادرات این سلاح ها به کشورهای دیگر است. به همین خاطر، هر نوع حضور در نمایشگاه های نظامی خارجی از جمله موضوعاتی است که پیام های مختلفی را به خارج از مرزهای کشورمان مخابره می کند. البته جمهوری اسلامی همانطور که رهبر معظم انقلاب نیز بیان کرده اند، هرگاه کمکی به نیروهای مقاومت و ارتش های کشورهای دوست داشته، آنرا اعلام کرده و ابایی از این موضوع ندارد و ابن کمک، در موضوعات مهمی چون هجوم تکفیری ها و نیروهای داعش به برخی کشورهای منطقه، به اوج خود رسید و مجموعه ای از جنگ افزارهای ایرانی از سلاح های سبک تا موشک های ضد زره و پرنده های بدون سرنشین برای دفاع از این کشورها، در اختیار آنها قرار گرفت.

بیشتر بخوانید:

رونمایی جهانی از اولین موشک ضدپهپاد ایرانی/ کابوس داعشی‌ها هم به ماکس ۲۰۱۷ رفت +عکس

نگاهی به انقلاب اپتیکی ایران در ارتش عراق/ وقتی برادران «سداد» و «راصد» به جنگ داعش رفتند +عکس

دستاوردهای راهبردی افتتاح خط تولید «پهپادهای ایرانی» در تاجیکستان/ «ابابیل»؛ از ورود به حیاط خلوت ناوهای آمریکایی تا تبدیل شدن به پرنده انتحاری +عکس و فیلم

اخیرا نیز با اقدامات رسمی همچون راه اندازی یک کارخانه تولید پرنده های بدون سرنشین در کشور تاجیکستان، یک گام بسیار بلند و محکم هم در توسعه دیپلماسی دفاعی و هم کسب درآمد برای کشور برداشته شده است. اما در نمایشگاه های نظامی، معمولا صنایع دفاعی کشورمان در سالهای اخیر سعی کرده بود که حرکت چراغ خاموش را انتخاب کرده و آنچنان به نمایش و معرفی محصولات دفاعی، خصوصا در خارج از کشور نپردازند.

ولی در سالهای اخیر شاهد بودیم که صنایع دفاعی جمهوری اسلامی ایران برای نمونه در نمایشگاه دفاعی بغداد و هم در نمایشگاه هوایی معروف ماکس روسیه حضور پیدا کرده و بخشی از توانایی ها و دستاوردهای خود را به اشکال مختلف به نمایش گذاشت. ولی حضور روزهای اخیر صنایع نظامی ایران با محصولاتی خاص در یک نمایشگاه جهانی، نشان از یک قدم مهم در معرفی دستاوردهای نظامی کشور در سطوح بالای جهانی دارد.

نمایش موشک های ایرانی در سرزمین تزارها

نمایشگاه دفاعی آرمیا ۲۰۲۲ را می توان تخصصی ترین نمایشگاه نظامی کشور روسیه و یکی از بهترین ها در منطقه و جهان به حساب آورد. همان طور که مورد اشاره قرار گرفت، کشور ما سابقه حضور در نمایشگاه های روسیه یعنی سری ماکس را دارد اما این نمایشگاه ها بیشتر و به صورت خاص روی مسئله هوا و فضا تمرکز کرده و در سایر بخش ها فعال نیست. ولی نمایشگاه سری آرمیا که معمولا در کنار مسابقات بین المللی ارتش های جهان که با مرکز روسیه به صورت سالانه آغاز برگزار می شود، محلی است که حجم قابل توجه تری از دستاوردهای نظامی کشور روسیه و البته برخی کشورهای دیگر به نمایش در می آید.

برای نمونه در دوره فعلی کشور چین نیز حضور قابل توجه و پر رنگی در نمایشگاه آرمیا روسیه داشته است. اما حضور جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه نظامی مهم آنهم به میزبانی کشوری مثل روسیه که دارای سابقه بسیار طولانی در حوزه طراحی و تولید جنگ افزار است، یک سیگنال بسیار قوی هم در خصوص رشد تسلیحات ساخت جمهوری اسلامی ایران و هم در بحث افزایش روابط استراتژیک بین دو کشور محسوب می شود.

در تصاویر و مدل های موشک های به نمایش درآمده در این نمایشگاه نشان می دهد که حداقل دو مدل از موشک های بالستیک ایرانی با نام های تجاری BM۲۰۰ و BM۳۰۰ در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده بودند که مشخصا بر اساس خانواده موشک های بالستیک تاکتیکی فاتح ۱۱۰ توسعه پیدا کرده اند. این موشک های سوخت جامد برای درگیر شدن با اهداف ثابت زمینی در فاصله معمولا بین ۲۰۰ الی ۳۰۰ کیلومتر توسعه پیدا کرده و البته در خصوص دقت مثال زدنی موشک های خانواده فاتح نیز مشخصا نیازی به تعریف زیاد نخواهد بود. کافی است نتایج حملات این خانواده موشکی در میدان عمل علیه تروریست های داعشی، گروهک تجزیه طلب در شمال عراق و همچنین نیروهای تروریستی سنتکام در عین الاسد را مشاهده کنید.

پیام‌های ورود رسمی ایران به بازار جهانی صادرات پهپاد و موشک/ دقیق‌ترین بالستیک ایرانی و پیشرفته‌ترین ضدزره بومی در سرزمین تزارها +عکس

موشک های بالستیک و کروز ایرانی تبلیغ شده در غرفه کشورمان در نمایشگاه آرمیا ۲۰۲۲

در بخش موشک های کروز هم دو گزینه موشک های کروز ضد کشتی با نام های تجاری CM۲۰۰ و CM۳۰۰ از طرف کشور ما معرفی شده اند. این موشک های کروز ضد کشتی که با ترکیب هدایت اینرسیایی و راداری فعالیت می کنند بر اساس کد معرفی انتخاب شده برای آنها، به ترتیب ۲۰۰ و ۳۰۰ کیلومتر برد دارند. آنچه امروز در مسکو در بخش موشک های ضد کشتی به نمایش درآمده است نتیجه بیش از ۳ دهه توسعه توان موشک های کروز ضد کشتی کشور ما بوده است. این موشک ها که با سرعت نزدیک صوت پرواز می کنند قابلیت حمل و پرتاب از انواع بالگرد، هواپیماهای بال ثابت، شناورها و پرتابگرهای ساحلی را نیز دارند.

نمایی از داخل غرفه ایران در نمایشگاه آرمیا - ماکت پرنده های بدون سرنشین و تصاویر سامانه های پدافندی مشخص هستند

در حوزه موشک های سطح به هوا نیز شاهد بودیم که در استندهای موجود در غرفه کشور ما در نمایشگاه آرمیا ۲۰۲۲ روسیه، محصولاتی مثل سامانه مجید با نام تجاری AD-۰۸، و موشک های پدافندی بر اساس موشک های سری صیاد با نام های AD-۷۵ و AD—۲۰۰ دیده شده اند. این موشک ها کوتاه، میان و برد بلند هستند و اعداد به کار رفته در نام تجاری آنها در حقیقت نشان دهنده برد آنها است.

ستون فقرات پهپادی ایران در نمایشگاه روسیه

اما نمی توان در خصوص صنایع نظامی ایران صحبت کرده و در خصوص پرنده های بدون سرنشین صحبت نکرد؛ یکی از ستون های اصلی قدرت دفاعی کشور ما که دوست و دشمن به اثرگذاری آنها معترف هستند. در نمایشگاه روسیه شاهد نمایش حداقل یک ماکت کوچک از پهپاد معروف کرار و البته یک ماکت مسلح از پهپاد معروف مهاجر ۶ بودیم.

پیام‌های ورود رسمی ایران به بازار جهانی صادرات پهپاد و موشک/ دقیق‌ترین بالستیک ایرانی و پیشرفته‌ترین ضدزره بومی در سرزمین تزارها +عکس

ماکتی از پهپاد مهاجر ۶ در غرفه ایران - در پشت سر تصاویر مربوط به سه مدل سامانه پدافند هوایی ایرانی مشخص است

مهاجر ۶ را باید ستون فقرات و یکی از پر تولیدترین پرنده های بدون سرنشین حال حاضر کشور دانست که یک ترکیب خوب از طراحی ساده، مشخصات پروازی و ایضا توان حمل محموله مناسب در آن جمع شده است. توسعه مهمات مینیاتوری قائم که نمونه های اندازه اصلی آن نیز بخش دیگری از این غرفه ایران را مزین کرده بود یکی از نقاط قوت صنایع کشور ما به حساب می آید. این مهمات که با تصور حمل برای پهپاد ها از ابتدا توسعه پیدا کردند با داشتن وزن کم، توان گلاید کردن به طرف هدف و ترکیب کردن دقت بالا و سر جنگی با قدرت کم یک گزینه ایده آل برای عملیات های ضد تروریستی، نابودی ادوات زرهی و غیر زرهی در حملات از بالا کاربرد دارد.

پیام‌های ورود رسمی ایران به بازار جهانی صادرات پهپاد و موشک/ دقیق‌ترین بالستیک ایرانی و پیشرفته‌ترین ضدزره بومی در سرزمین تزارها +عکس

بخشی از غرفه ایران در نمایشگاه آرمیا - در مرکز تصویر مهمات هوا پرتاب سری قائم - در سمت راست ابتدا موشک آذرخش و سپس موشک الماس

موشک ضد زره الماس، موشک هوا پرتاب آذرخش که چندی پیش شاهد آزمایش موفق آن از پهپادهای کرار بودیم و نمونه هایی از موشک های دوش پرتاب ضد هوایی یا موشک معروف ضد ایرانی به نام الماس، نمونه ایرانی RPG-۲۹ و یک سری از کوادکوپترهای ساخت داخل از دیگر محصولات به نمایش در آمده در غرفه جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه آرمیا ۲۰۲۲ روسیه بود.

با نگاهی سریع به وضعیت کلی جنگ اوکراین می توان به این نتیجه رسید که در فضای فعلی دنیا و بعد از رصد وضعیت یک درگیری تمام عیار و سنگین، گزینه هایی مثل موشک های بالستیک تاکتیکی، سامانه های ضد زره با قابلیت شلیک کن – فراموش کن و پرنده های بدون سرنشین در تقریبا تمامی کلاس ها و ایضا سامانه های پدافندی جزو اقلام اصطلاحا "داغ" در بازار فروش سلاح خواهند بود.

حضور صنایع دفاعی جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه آرمیا ۲۰۲۲ بعد از موفقیت در صادرات پهپاد به کشور تاجیکستان نشان می دهد که عزم نیروهای مسلح برای توسعه اقتصادی و درآمد زایی برای کشور از طریق صادرات غیر نفتی و دانش بنیان، جزم تر از همیشه بوده و برنامه ای قوی و مدون برای این امر در حال اجرا است.

هرچند تاکنون خبری از توافق و همکاری میان صنایع نظامی و نیروهای مسلح کشورمان با روسیه در موضوعاتی مثل انتقال پهپاد یا محصولات نقطه زن، به تایید طرفین نرسیده است اما می توان امید داشت با ورود مقتدرانه به نمایشگاه های بین المللی، اولین قدم ها برای حضور محصولات دفاعی کشورمان در بازار جهانی، به خوبی برداشته شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 47
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 7
  • سید IR ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    66 7
    از تحریم نظامی ایران حتا در حد سیم خاردار تا ترس از صادرات پهپادهای ایران به کشورهای مستقل و مخالف هیمنه یانکیستان!
    • IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      27 3
      اقتدار و قدرت ایران در همه ابعاد در کل جهان شناخته شده است و همه دنیا التماس ایران را میکنند مانند آمریکا که برای برجام التماس کرد.
    • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      7 3
      هر چند درخواست ایران برای دریافت غرامت برجام امری منطقی است و در چند سال اخیر بارها از سوی مقامات کشورمان مطرح شده اما در این مرحله از مذاکرات، ایران هیچ خواسته تازه‌ای از جمله دریافت غرامت را در دستور کارش قرار نداده است و در پاسخ اخیر خود به طرف‌های مقابل هم چنین موضوعی طرح نشده است ولکن آمریکا حتی از این اندک برای توافق نیز سرباز زده است.
    • IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      2 2
      ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان هفته گذشته تصریح کرد: ایران مستقل از برجام بارها از کانالهای مختلف آمادگی خود را برای پرداختن به مساله زندانیان به طرف آمریکایی اعلام کرده است که آمرکا پاسخ مشخصی برای تبادل زندانیان نداده است.
    • IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      4 1
      سخنگوی وزارت صنعت تصریح کرد: از قوه قضاییه می خواهیم در رابطه با تخلفات مالی نود هزار میلیارد تومانی صورت گرفته در شرکت فولاد مبارکه بدون اغماض پیگیری لازم را انجام دهد.
    • IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      3 1
      در صورت احیای مذاکرات برجام وتوافق احتمالی میشه درخواست خرید انبوه آواکس رو مطرح کرد وبا ورود آواکسها به ناوگان نیروی هوایی ودریایی سپاه قدرت بزرگی اضافه میشه وبه راحتی میشه با نصب موشکهای کروز دریایی وبالستیک روی آواکسها به راحتی میشه رژیم فرضی صهیون رو محو کرد خرید انبوه آواکس اوجب کفایی و فریضه شرعی
    • FR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      2 3
      به کمک کشور دوست و برادر چین
    • IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      1 6
      گویا در سفر ارتشبد باقری به روسیه قرارداد خرید چندین فروند آواکس به امضا رسیده ولی به علت جنگ اوکراین واستفاده روسیه از آواکسها برای بمباران شدید اوکراین هنوز از تحویل آواکسها به ایران خود داری شده احتمالا بعد از جنگ حتما شاهد پرواز آواکسها در آسمان ایران ویحتمل حمله به خاک دشمن فرضی اسراییل رو شاهد باشیم آواکس آواکس آواکس
  • DE ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    12 69
    سلاح های ایرانی کپی سلاح های بنجول روسی هست هیچ کس سلاح ایرانی نمیخره ایران اصلا در صادرات سلاح حرفی برای گفتن نداره
    • سید IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      50 6
      نظر یکی از ضرب دیدگان ملایم مغزی در عین الاسد!!!!!!
    • IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      9 13
      سلاح روسی بنجل نیستند اما از نظر کارایی و کیفیت سطح پایین تری دارند نمونه اش را در جنگ اوکراین دیدیم مثل قبل شدن تعداد زیادی از موشک های اسکندر و کالیبر و استفاده از GPS و سایر قطعات غیر نظامی مثلا دوربین Canon در پهباد اورلان،
    • IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      34 4
      دنیا به قدرت نظامی ایران اعتراف می کند الا یه مشت وطن فروش
    • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      43 1
      فکر کنم شما یکی از عاشقان سینه چاک اردوغان و پهبادهای بَق بَق دار هستید.
    • US ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      33 2
      فعلا که همه جا صحبت از پهبادهای ایرانی سرتو از برف بیار بیرون اگه آلبانی هوا خوبه
    • علی IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      28 1
      تو رو باید به یکی از همین موشک ها بست و شلیک کرد.
    • احمد IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      12 0
      تو هم یه ایرونی بنجل بدرد نخوری و کپی شده یه آدمه بدردنخوری
    • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      1 0
      زیره به کرمان میبرن
    • IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      0 0
      اولا تسلیحات روسیه بنجل نیستند دوما تسلیحات ساخت ایران ترکیبی از علم بومی و کشورهای دیگر هستند و بسیار کارامد هستند
  • مجتبی از زنجان IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    8 10
    روس ها مردمان شریفی هستند دشمنان روس ها خدا و پیغمبر نمیشناسند
    • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      13 1
      همه انسان رگها رو ما شریف می دانیم مگر عکس اش رو ثابت کنند ، روس یا آمریکایی هر دو بیگانه هستند تا زمانی که منافع ملی ایران ایجاب کند در کنار روسیه خواهیم بود
    • IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      1 4
      فقط این مردمان شریف بارها به ایران حمله کردن، حرم مطهر رضوی رو به توپ بستن و یک نفر روسی به دستور محمّد علی شاه فرمانده به توپ بستن مجلس شد و آیت الله آخوند خراسانی برای مقابله با این مردم شریف از نجف عازم ایران بود که به طرز مشکوکی درگذشت، خدا به این مردم شریف رو که با ایران قراردادهای عزتمندانه گلستان، ترکمانچای و آخال رو امضا کردن رو قوت بده
  • کامران IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    0 3
    اون نمونه مسلح که ایران در نمایشگاه معرفی کرده کوادکوپتر نیست هگزاکوپتر بهش میگن
    • IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      0 0
      میدونی چنده؟
  • US ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    12 0
    مراقب اسرار نظامی پهپاد ها باشید
    • استاد US ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      0 1
      دقیقا مشکل همینه
  • IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    3 14
    ایران در تجهیزات مزیت ندارد . وارد کردن احمق ها به مسابقه تجهیزاتی به ضرر ایران تمام شده است
    • ایرانی IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      11 0
      در یک چیز مزیت داریم در حد لالیگا! اونم خودحقیرپندارهایی چون شماست که اگه همه دنیا هم به برتری ایران در چیزی اعتراف کنن وق وق شما بدای تخریب و تحقیر ایران و ایرانی و ستایش ارباب غربیتان قطع نمیشه!
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    2 10
    اگه اینارو یک سری کشورا بخرن و در اختیار تروریستها قرار بدن یا حتی خود اون کشورا اینها رو علیه خودمون استفاده کنند یا اینکه مهندسی معکوس کنند چی؟
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    4 3
    چطوریه که بعدازسی۳۰سال،موشکهای ایران هنوز محدودهستندبه حداکثربردعملیاتی۲۰۰۰دوهزارکیلو متر،شعاع حمله لااقل۵۰۰۰پنج هزارکیلوترموشکهای ایران اگرعملیاتی ومرحله تولیدبرسه تمام کشورهای بدنام اروپایی نظیرانگلیس،فرانسه حساب کارمیادبه دستشون بیشترمراقب رفتارهایشان آن هم درمقابل کشورقدرتمندنظامی مثل ایران هستندکه فکرخام به سرشون نزنه
    • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      6 0
      مواظب ماهواره برها باش !
    • صادق IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      7 1
      دلیلش رای کنسرتی به یک شیخ کلید بدست بود که شعار روی موشک رو تحمل نمی کرد و میگفت کدخدا ناراحت میشه چه برسه به توسعه موشک! البته به کوری غربگدایانی که خوش خوشانشان شده بود که با ضعیف الممالک و شیخ ریش رنگی میتونن بالهای قدرت ایران رو قیچی کنند فرزندان زرنگ این خاک مخفیانه کارهایی کرده اند که کدخدا خوابش رو هم ندیده،فعلاً که دارن برای زمستان تمرین زوزه میکنن و نون کپک زده جمع میکنن باشه به وقتش انتقام ۲۰۰سال جنایتشون در حق ملت ایران رو خواهند داد.
    • IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      2 0
      موشک بالستیک مزیتی که نسبت به ماهواره بر دارد در اینست که باید تحمل بالایی را برای ورود دوباره به جو زمین داشته باشد
  • بهزاد IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    8 0
    سخنگوی کاخ سفید از ارسال پهپاد ایران به روسیه ابراز نگرانی کرده اما یه مشت احمق همچنان به حماقتشون ادامه میدن موفق باشی دلاور
    • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      0 1
      دشمن دروغگو است باید هوشیار و با بصیرت بود.
  • IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    6 0
    خدایا شکرت احساس غرور کردم انشاالله ایران وایرانی هر روز موفق تر وسر بلندتر از گذشته باشند با امید خدا
    • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      1 4
      مراقب احساسات خود باشید گاهی احساسات موجب گناه میشود.
    • IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      3 0
      غرور ملی گناه نیست اینگونه تمام ایرانی هایی که کشورشان دوست دارند گناه کاراند هر چند که شما بی وطنان مهین دوستی را گناه مدانید حتی با وجود حدیث از حضرت علی (ع)
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    1 0
    تو کشوری محل تولد ار پی جی ۲۹ ، ما ار پی جی ۲۹ تولید ایران بردیم !!!!!!!!؟؟؟؟؟؟
    • IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
      0 0
      تجهیزات بیشتر کشورها ، چند ملیتی هست و ما چون تحریم بودیم به ضروت تولیدات ملی بهتر از همه اونها پی بردیم اینه که الان ما از سران قدرت های جهانی شدیم.... اگه چیزی برات عجیبه خب سوال کن.
  • محمدهادی IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    2 1
    فقط اون موشک های نقطه زن بالستیک تاکتیکی ش
    • IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      2 10
      شک داری. ندیدی هو.اپیما مسافربری رو چقدر دقیق زد؟
    • سید IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      2 0
      مثل اینکه خیلی بابت اون هواپیما ذوق کردی.
    • NL ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      0 0
      15:16 اینقدر ابلهی فرق موشک بالستیک و پدافند رو نمیدونی! هرچند شما منافقها خیلی خوشحال شدید
  • CZ ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    6 0
    زمانی که شهیدحسن تهرانی مقدم برای تهیه یک سری موشک به روسیه رفته بود، ژنرال روسی خطاب به حاج حسن گفت: «مثل شما مثل تشنه در بیابان است، بنابراین ما شرایط برای دادن موشک را تعیین می‌کنیم» که حسن در جواب به وی گفت «همچنان که زیر بار ذلت غرب نرفتیم زیر بار تحمیل شرق نیز نخواهیم رفت. خودمان موشک می‌سازیم و فرداها شما می‌آیید و از ما موشک خریداری می‌کنید».شادی روح شهدا صلوات
  • اثبات IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    0 1
    فروش موشک با برد بیش از سیصد کیلومتر در جهان ممنوع است به این علت ایران تا سیصد جهت فروش گذاشته
  • علی IR ۰۴:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    1 0
    اینایی که همه رو غربگدا میخونن به دوسوال جواب بدن 16 موشک به الاسد زدیم چرا کسی کشته نشد واینکه اونایی که برجام رو قبول نمیکردن حالا چه امتیازی گرفتن
    • محمدرضاعباسی IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
      0 0
      در قضیه عین الاسد ۲۵۰ سرباز آمریکایی کشته و زخمی شدند حتی در‌ یکی از خبرگزاری های آمریکا این خبر را گذاشتند و کمی بعد خبر را حذف کردند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس