.

مقامات مسکو بارها نسبت به حملات ارتش اوکراین به تاسیسات نیروگاه اتمی زاپروژیا هشدار داده و از حامیان غربی کی‌یف خواسته اند تا مانع از ادامه این حملات شوند.

سرویس جهان مشرق _ پس از مدت نسبتا طولانی از عدم تغییرات میدانی در خاک اوکراین، به نظر می‌رسد یک بار دیگر هجوم سنگین ارتش روسیه برای تکمیل طرح تصرف منطقه دونباس آغاز شده است.

تحولات روز صد و هفتاد و دوم جنگ اوکراین:

قتل عام هویتزرهای اهدایی غرب توسط توپخانه روسیه/ بریتانیا ۲۵ راکت انداز دوربرد برای اوکراین ارسال می‌کند +نقشه و تصاویر

به گزارش وبسایت تحولات جهان اسلام، درگیری بین ارتش اوکراین و نیروهای روسی در جبهه سولدار و باخموت ادامه دارد. درگیری‌های باخموت در خیابان‌های لومونیسف و پاتریس لومومبا جریان دارد و ارتش روسیه در حال تسخیر این شهر است. در محور سولدار نیز درگیری‌ها همچنان در منطقه صنعتی سولدار جریان دارد و تغییری در خطوط ایجاد نشده است.

آغاز مجدد پیشروی‌های ارتش روسیه در جبهه شرقی/ آیا فاجعه اتمی چرنوبیل برای اروپا تکرار می‌شود؟ +نقشه و تصاویر

درگیری در دیگر روستاهای این محور نظیر زایتسوه و کودما جریان دارد و با تداوم حملات ارتش روسیه احتمال می‌رود ارتش اوکراین در روزهای آتی از این مناطق عقب نشینی کند.

هدف اصلی ارتش روسیه عبور از خط اول دفاعی دو شهر اسلاویانسک و کراماتورسک است؛ این خط دفاعی شامل شهرهای سیورسک، سولدار و باخموت می‌شود که تقریبا در یک امتداد از شمال به جنوب قرار دارند. در صورتی که ارتش روسیه بتواند مناطق نامبرده را تصرف کند، موضع دفاعی خاصی تا رسیدن به دو شهر اسلاویانسک و کراماتورسک باقی نخواهند ماند.

دو سوم هویتزرهای آلمانی ارتش اوکراین از کار افتاده‌اند

به گفته یکی از اعضای پارلمان آلمان که به تازگی از کی‌یف بازدید کرد، ۱۰ عراده از تعداد کلی ۱۵ دستگاه هویتزر خودکشش PzH ۲۰۰۰ که از طرف آلمان و هلند به اوکراین اهدا شده بودند آسیب دیده‌ و از کار افتاده اند.

آغاز مجدد پیشروی‌های ارتش روسیه در جبهه شرقی/ آیا فاجعه اتمی چرنوبیل برای اروپا تکرار می‌شود؟ +نقشه و تصاویر

البته دلیل این موضوع هدف قرار گرفتن این تجهیزات توپخانه ای توسط آتش ارتش روسیه نبوده است، بلکه استفاده بیش از حد استاندارد قوای اوکراینی از این هویتزرها و شلیک چند برابر حد مجاز گلوله در روز باعث شده تا بخش های حساس آن نظیر کامپیوتر دیجیتال هدف گیری، دچار آسیب جدی شوند.

آیا فاجعه اتمی چرنوبیل برای اروپا تکرار می‌شود؟

در هفته های اخیر بارها و بارها اخباری از حملات راکتی و توپخانه ای به محدوده نیروگاه اتمی زاپروژیا در حومه شهر انرهودار اوکراین منتشر شده است.

آغاز مجدد پیشروی‌های ارتش روسیه در جبهه شرقی/ آیا فاجعه اتمی چرنوبیل برای اروپا تکرار می‌شود؟ +نقشه و تصاویر

هنگامی که این نیروگاه در هفته نخست جنگ به کنترل ارتش روسیه درآمد، به دلیل حساسیت بالای موضوع امنیت این نیروگاه هسته ای، توافقاتی میان دو طرف صورت گرفت تا نیروگاه به شکل عادی و در حضور بازرسان ویژه آژانس انرژی اتمی به فعالیت خود ادامه دهد.

آغاز مجدد پیشروی‌های ارتش روسیه در جبهه شرقی/ آیا فاجعه اتمی چرنوبیل برای اروپا تکرار می‌شود؟ +نقشه و تصاویر

نیروگاه اتمی زاپروژیا بزرگترین نیروگاه تولید برق هسته ای در اروپا است که توان تولید ۵.۷ گیگاوات برق را داراست. مقامات مسکو بارها نسبت به حملات ارتش اوکراین به تاسیسات این نیروگاه هشدار داده و از حامیان غربی کی‌یف خواسته اند تا مانع از ادامه این حملات شوند.

آغاز مجدد پیشروی‌های ارتش روسیه در جبهه شرقی/ آیا فاجعه اتمی چرنوبیل برای اروپا تکرار می‌شود؟ +نقشه و تصاویر

روسیه حتی اعلام کرده است که در صورتی که حملات موشکی اوکراین به این منطقه ادامه داشته باشد ناچار به توقف فعالیت و خاموش کردن ۵ راکتور مستقر در این نیروگاه خواهند بود که منجر به قطع برق تولید شده برای میلیون ها شهروند اوکراینی خواهد شد. در صورتی که حملات انجام شده منجر به وارد شدن آسیب به تاسیسات حیاتی نیروگاه زاپروژیا شود حتی احتمال وقوع انفجار در هسته اصلی راکتورها و وقوع فاجعه ای مشابه با انفجار نیروگاه اتمی چرنوبیل در دهه ۸۰ میلادی وجود دارد. حادثه ای که منجر به وقوع یک فاجعه انسانی نه تنها در خاک اوکراین بلکه برای کلیه دول اروپایی حامی این کشور نیز خواهد شد.

کشورهای شرق اروپایی به فکر افزایش توان تهاجمی خود هستند

موسسه صلح استکهلم مدعی است در پی حمله روسیه به اوکراین، کشورهای اروپایی شرقی به شکل چشمگیری به دنبال به خدمت گیری سلاح های تهاجمی چون توپخانه، راکت انداز چند منظوره هستند.

آغاز مجدد پیشروی‌های ارتش روسیه در جبهه شرقی/ آیا فاجعه اتمی چرنوبیل برای اروپا تکرار می‌شود؟ +نقشه و تصاویر

این موسسه بیان کرده جمع آوری سلاح های تهاجمی همواره خطر لغزش سیاست مداران به سوی جنگ را افزایش میدهد؛ در ماه های گذشته برخی کشورهای شرق اروپا نظیر لهستان دست به خریدهای گسترده تسلیحاتی نظیر راکت اندازهای امریکایی هیمارس و صدها دستگاه تانک اصلی میدان نبرد از دو مدل M۱A۲ امریکایی و K۲ کره ای زده اند؛ همچنین دولت ورشو امتیاز تولید بیش از ۸۰۰ دستگاه تانک K۲ را نیز از کره جنوبی دریافت کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 32
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    12 20
    هیچ کدوم از حملات موفق ارتش اوکراین در کریمه و انهدام مقر مزدوران واگنر در لیچیانسک کار نکردید
    • DE ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
      1 0
      چرا کار نکردند ؟ بارها و بارها نوشتند تروریست های داعش و النصره و منافقین و هزاران مزدور کمک دلقک از خروج مردم از مناطق جنگی جلوگیری میکنند تا کشته ها بالا بره و مثلا دنیا به روسیه اعتراض کنه .ولی اگر روسیه حتی یک میلیون نفر از اوکراینیها را بکشه تازه میشه تعداد عراقی که جنایتکاران الکلی کشتند حالا عراق و افغانستلن و سوریه و یمن و لیبی ....صدجا دیگه را حساب نکردیم . ضمنا دلقک بیش از ۳۰ درصد اوکراین را از دست داد و صدها شهر و روستا به ویرانه تبدیل شدند و زیرساخت های کل کشور نابود ارتش از بین رفته و فقط تروریستها جنگ پارتیزانی میکنند میلیاردها دلار اسلحه غربی و اسلحه های خودشون تاحالا دود شده رفته هوا و بازارسیاه پر است از اسلحه های اهدایی غرب.. امریکا همیشه از اروپای یکپاچه وحشت داشت و برای همین مزدوران وطنفروش بی غیرت حیوان صفت و غربگداها و بهایی ها و منافقین همراه با رفرمیست ها سالهاست به ماله کشی جنایات عموسام گاوچران مشغول و روس هراسی را به دستور اربابشون عموسام در دستور کارشان است. امریکا ابرجنایتکار است دنیا باید از روسیه بترسد!!!!! حزب خائن توده از شوری دفاع میکرد غرب گداها و رفزمیست های مفلوک بدبخت از جنایات گاوچرانهای بیفرهنگ.
  • IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    23 6
    مشکل هویتزر ها شلیک زیاد آن ها است که فشاری زیادی به آنها وارد کرده و از رده خارج شدن . در قضیه نیروگاه به نظر من و من اینجوری فکر می کنم که زنیسکی با زدن نیروگاه می خواهد اروپا را تحت فشار قرار دهد و از اروپا بکنه و به نوعی اروپا را هم داخل این منجلاب بکشه .
    • IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
      7 12
      استاد ببخشید کلاسهای شما کجا برگزار می شه و ساعتی چنده
  • DE ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    20 3
    نیروگاه اتمی زاپروژیا در تصرف روسیه است و روسیه هیچوقت این نیروگاه رو نمیزنه و به ارتش خودش آسیب نمیزنه . اما اوکراین داره هرروز این نیروگاه رو با توپ و خمپاره میزنه . ولی هیچ رسانه غربی اوکراین رو محکوم نمیکنند و به دروغ میگن کار روسیه است . دروغگویی رسانه های غربی یک جنایت بزرگ علیه مردمی است که در شعاع هزار کیلومتری این نیروگاه زندگی میکنند .
  • IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    3 7
    در صورت احیای مذاکرات برجام وتوافق احتمالی میشه درخواست خرید انبوه آواکس رو مطرح کرد
    • DE ۰۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
      4 0
      در صورت احیای مذاکرات برجام وتوافق احتمالی میشه درخواست خرید انبوه آواکس رو مطرح// دوتا دیوانه در تیمارستان داشتند بازی میکردند. یکیشون قصاب شد دوتا چوب یعنی کارد میکشید به هم به اون یکی گفت مشتری بشو بیا داخل مغازه گوشت بخر. دیونه وارد شد گفت قصاب باشی سلام گوشت میخوام .قصاب گفت چقدر ؟ مشتری گفت این شیشه خالی را پر گوشت کن البته هیچی دستش نبود. قصاب ناراحت شد گفت برو بابا بلد نیستبی تو قصاب شو من مشتری. شیشه خیالیه! قصاب شد. مشتری اومد داخل گفت قصاب باشی سلام گوشت داری گفت بله ولی شیشه خالی آوردی برات پرش کنم...... دیونه فقط تو فکر شیشه خالی بود حالا این دیوونه هم واکسن و فاکس و واکس و ول کرده چسبیده به آواکس. بهش بگی میای جنگ کنیم میگه آره آواکس خالی آوردی؟؟
    • IR ۰۴:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
      5 3
      آدم بی شعور آواکس رادار پرنده هست،نه موشک و بمب..چقدر نفهمی تو
  • رمضانی IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    13 1
    مقاومت ناتو ، آمریکا و زلنسکی شکستنی ست دیروزود داره سوخت و سوز نداره
  • IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    3 15
    بزودی ورق جنگ به نفع اوکراین برمیگرده و روسیه در موضع تدافعی و عقب نشینی قرار میگیره
    • DE ۰۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
      5 1
      روسیه ای وجود نداره همان دو هفته اولِ جنگ دلقکینسکی با موتورگازی رفت مسکو را فتح کرد تنهایی برگشت جنگ تمام شد . مثل آب لوله کشی که وقتی قطع میشه هنوز کلی آب از داخلش بیرون میاد این تق و توق ها هم ته مانده ای جنگه که داره تموم میشه . دلقکینسکی روسیه رو ضمیمه اوکراین کرد رفت تموم شد به جان جان کریه.
  • عطار IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    5 3
    برای اربابان غربی باید تنور جنگ گرم بماند تا فروش میلیاردها دلار تسلیحات نظامی تثبیت شود. فقط کافیه ارقام مالی بروزرسانی تجهیزات نظامی کشورهای اروپایی رو نگاه کنید. اوکراین و مردمش بازنده اصلی این جنگ هستند.
  • استاد گلابی US ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    4 3
    فاجعه ی چرنوبیل تقصیر اصلاح طلبان بود. حال به کمک وزیر خندانشان به دنبال ایجاد چرنوبیل 2 هستند.مراقب باشید
  • سلام IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    9 12
    زنده باد پوتین
  • IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    4 0
    مال مفت و فراوان باشه . هرز میره ، آنهم توسط افراد آموزش ندیده و درهم ورهم مدعی از هر کجا که جمع شدند .
  • IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    16 2
    ای‌ اردوغان آیا خلفای اموی رو میشناسی؟ از جنوب فرانسه تا اسپانیا تا مصر تا مرز چین وسعت امپراطوریشون بوده. اونها هم خواستند پرچم حسین ع را پایین بکشند ولی اکنون نه تنها نامی از اموی ها نیست بلکه‌امپراطوری باستانی ایران نیز برای دفاع از پرچم حسین دوباره زنده شده است تا بر تو و امثال تو حکومت بکند
    • مقدس IR ۰۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
      1 5
      دوست گرامى دارى مسير رو اشتباه ميروى ، اردوغان هر چقدر هم كه بد باشد هم مسلمان نماز خوان هست و هيچگاه نه جنگ با مذهب كرده و نه هيچ توهينى يا محدوديت عليه شيعيان بكار برده ، بلكه حاكم بى شرافت صهيونيست زاده باكو علف اف قمارباز هست كه پرچم علنى مبارزه با شيعه را بدست گرفته و با توسل به ديكتاتورى و تبهكارى در حال تغيير جمعيت شيعه نشين باكو و شهرهاى اطراف ميباشد و دست به هر جنايت كثيفى عليه شيعيان و ايجاد انحراف در اعتقادات مردم باكو مينمايد .
    • IR ۰۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
      1 1
      اردوغان یک موجود بیمار عصبی متوهم است
  • دانیال IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    10 1
    ان شاالله پهپادها گره را خواهند گشود.
  • IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    3 16
    پوتین دستی دستی خودش و ملت را بدبخت کرد. همینکه کشوری به این عظمت تولید خودرو اش خوابید باید فهمید چقدر بدبخت است
    • حزب الله IR ۰۵:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
      1 2
      آره واله مردم بدبخت روسیه دیگه نمیتونن ماشین سوارشن دور‌‌ دورکنن،تازه بنزین وسوختم ندارن،غذام ندارن بخورن زمستون قندیل میبندن.
    • IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
      0 2
      عدم توان تولیدماشین چیزی است که همه می دانند ولی مشکل اصلی آن است که 80 درصد تجهیزات اصلی گاز روسیه تولید آلمان و ایتالیا است. از کار افتادن توربین و کمپرسور های گاز در دو خط اولتای و ساخالین اولین هشدار بود. در آن دو خط جایگزین کردن محصولات چینی به جای زیمنس عملا باعث افت فشار شد و عملا در زمستان دچار مشکل می شود. سایر خطوط نیز به این عاقبت دچار خواهند شد.
    • علی IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
      0 0
      داداش روسیه برای انتقال گاز به خارج از مرز هاش به مشکل میخوره... وگرنه برای خودش و کشور های اطرافش هیچ مشکلی نداره‌... درضمن مشکل خودرو و مشکل خطوط انتقال نقتو گاز و مشکل پالایشگاه ها رو میتونن با ارتباط دانشی با ایران یا خرید از چین حل کنن. خود چین بزرگترین صنایع مختلف رو داره
  • IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    3 33
    با تحقیر ترکیه میخواهید به چی برسید؟
  • IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    2 3
    بنده خدا ملت اوکراین، روسها زمان شوروی فاجعه چرنوبیل رو گذاشتن روی دستشون حالا هم که احتمال یه فاجعه دیگه میره
    • IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
      1 0
      برژنف رییس جمهور شوروی اکراینی بود استالین گرجی بود شوروی فقط منابع روسیه را به اکراین برد
    • DE ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
      1 0
      بنده خدا ملت اوکراین، روسها زمان شوروی فاجعه چرنوبیل رو گذاشتن روی دستشون حالا هم که احتمال یه فاجعه دیگه میره/ بنده خدا ملت ایران در زمان جنگ عراق 5000 نفر مزدور اوکراینی 8 سال تمام کمک و دست دردست منافقین با صدام ملت ایران را تکه تکه میکردند و الان هم تمام منافقین و بهایی ها و تروریست ها و داعشی ها دارند از دلقک صهیونیست که باعث خونریزی بین یک ملت یکپارچه شوروی شد دفاع میکنند و شعور این را هم ندارند که اوکراین جزو شوروی بود وهرجا شوروی لشکر کشی میکرد همین اوکراینی ها بودند که جلوی لشکر شوروی بودند
  • مجتبی از زنجان IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    2 2
    باسلام روسیه عشق است روس ها خوب هستند لعنت بر دشمن روس ها
  • IR ۰۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    0 0
    کپی واو نداز از پیج جنگاوران:)
  • DE ۰۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    2 1
    مشرق نیوز....- اخیراً ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در صفحه اجتماعی تلگرام خود یک ویدئو بارگذاری کرد. او به عنوان کسی که روزگاری در بالاترین رده‌های حکومت، قدرت و ثروت در آمریکا قرار داشت، تصویری از امروز ایالات متحده می‌دهد که دیدنی است. او در چند جمله کوتاه، گویا و مختصر می‌گوید: الف- ما ملتی شکست خورده هستیم. ب- ما ملتی در حال افول هستیم. ج- بازار سهام در بدترین وضعیت و تورم در بالاترین نقطه قرار دارد. د- ما در افغانستان شکست خوردیم 85 میلیارد دلار تجهیزات نظامی را گذاشتیم و فرار کردیم. هـ- در آمریکا آزادی بیان نیست، ما مطبوعات آزاد نداریم. و- اقتصاد آمریکا در حال فروپاشی است. ز- آمریکا در جهان دیگر قابل احترام نیست. این تصویری است که ترامپ با کلمات و جملات فوق از آمریکا می‌دهد آنهم به عنوان یک شاهد عینی و معتبر، این یک واقعیت انکارناپذیر است.اما عده‌ای از غرب‌پرستان در ایران نمی‌خواهند این واقعیت را بپذیرند. وال استریت ژورنال هفته گذشته اعلام کرد... ./ جایی که عقاب پر بریزد از پشه لاغری چه خیزد. جایی که امریکا درحال افول و نابودیست از یک دلقک که با کودتای نارنجی جورج سوروسی سر کار اومده چه اتتظاری هست . اوکراین به لب پرتگاه رسیده و تا قبل از سال میلادی جدید تمام شهرهای کشورهای اروپایی ضد کمک های میلیاردی به دلقک به پا خواهند خاست برق و گاز به ۴ برابر قیمتِ ۲و نیم برابری حالا خواهد رسید . تورم و گرانی و رکود اقتصادی کمر غرب را شکسته است به یک فشار مرومی بند است.اعتلاف برای کمک به دلقک به اعتراف به اشتباه و پشیمانی غرب تبدیل شده است.
  • IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    0 1
    آمریکا و اروپا ب تازگی حمایت از زلنسکی را شل کرده. دیگر مقایسه مسخره آمیز چرچیل و زلنسکی ب عقب رانده شده. رسانه هائیکه ممنوع و محدود شده بودند در مورد استبداد زلنسکی سکوت کنند حالا شروع ب نوشتن کردند و زلنسک فقط بدور خود می‌چرخد.
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    1 6
    ایران باید مانند بحران سوریه که با روسیه و چین ائتلاف وداعش و ناتو را در سوریه شکست داد در بحران خطرناک اوکراین نیز باید ایران و چین صراحتا از روسیه اعلام حمایت و پشتبانی نظامی و مالی کنند چرا که شکست روسیه جرقه بیداری و موج سواری دوباره داعش در سوریه و منطقه خواهدبود . و شکست روسیه دومینوی شکست ایران وچین را موج سواری برای ناتو و امریکا خواهدساخت . ایران باید داوطب های افغان و مدافین حرم و حزب الله سوریه را برای کمک به روسیه به شرق اوکراین گسیل کند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس