زلنسکی: فاجعه در زاپروژیا تمام اروپا را درگیر خواهد کرد

رئیس جمهور اوکراین با اعتراف به خطرناک‌بودن نیروگاه اتمی «زاپروژیا»، نسبت به خطر ناشی از بروز فاجعه در این نیروگاه، به اروپا هشدار داد.

به گزارش مشرق، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین می‌گوید که هرگونه حادثه منجر به تشعشع در نیروگاه اتمی زاپروژیا می‌تواند تمام کشورهای اروپایی را تحت تأثیر قرار دهد.

زلنسکی در این‌باره افزود: هرگونه حادثه منجر به تشعشع در نیروگاه اتمی زاپروژیا می‌تواند تمام اروپا، ترکیه، گرجستان و کشورهای دورتر را تحت‌الشعاع قرار دهد و همه چیز تنها به جهت و سرعت باد متعاقب بستگی دارد.

وی مدعی شد: اگر اقدامات روسیه به وقوع فاجعه منجر شود، عواقب آن شاید گریبان کشورهایی که تاکنون سکوت کرده‌اند را هم بگیرد. تمام نیروهای روسیه باید بدون هیچ شرطی، بلافاصله از این نیروگاه و مناطق اطراف آن خارج شوند.

رئیس جمهور اوکراین از جامعه بین‌الملل خواست تا تحریم‌های تازه و شدیدی را علیه روسیه اعمال کرده و به ادعای وی «مقابل اخاذی اتمی تسلیم نشوند.»

نیروگاه زاپروژیا بزرگ‌ترین تأسیسات اتمی اروپا بوده و یک‌چهارم کل برق اوکراین را تولید می‌کند. در مارس ۲۰۲۲ (اسفند سال گذشته) و مدتی کوتاه پس از آغاز عملیات نظامی مسکو در اوکراین (پنجم اسفند)، نیروهای مسلح روسیه این نیروگاه را تحت کنترل خود درآوردند. درگیری‌ها در زمان تصرف زاپروژیا نگرانی‌هایی را در مورد احتمال تخریب آن و وقوع فاجعه مشابه «چرنوبیل» ایجاد کرده بود.

این نیروگاه از اواخر ماه گذشته، هدف حملات هوایی متعددی قرار گرفته و مسکو و کیِ‌یف همواره یکدیگر را متهم کرده‌اند؛ این در حالی است که ارتش اوکراین در تازه‌ترین حمله هوایی خود، شنبه هفته جاری بار دیگر این نیروگاه را هدف قرار داد. دولت روسیه چندی پیش از شورای امنیت سازمان ملل درخواست کرد تا درباره حمله نیروهای اوکراینی به نیروگاه اتمی زاپروژیا و پیامدهای ویرانگرِ احتمالی آن، نشست اضطراری تشکیل دهد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    2 0
    روش گروگانگیری اوکراین غلط هست و جواب نخواهد داد
  • FR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    4 0
    این مردک ناقلا می‌خواد مثلا نیروگاه را با تهدید نظامی عملی از روس‌ها پس بگیره ! فکر کرده با بچه طرفه
  • حامد IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    2 0
    بعید نیست خود اوکراین با یک خوزنی فریبکارانه عامل این فاجعه باشه
    • علیرضافرزنددشتستان IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      4 0
      زلنسکی هیچ کاره است از روز اول شروع جنگ این دلقک مو به مو دستورات فرماندهان نظامی ناتو را اجرا می کرده است؛ کاملاً واضح است که حمله به نیروگاه کار خود اوکراین است چرا که روسها از بمباران این نیروگاه تحت تصرف و کنترل خودشان هیج منفعتی ندارند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس