کد خبر 1412378
تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۹
انگلیس

عملکرد مداخله‌گرایانه دولت انگلیس در طول تاریخ نسبت به ایران از رخدادهایی چون مشروطه تا ماجرای جدایی بحرین به هیچ‌وجه قابل قیاس با عملکرد ایران نسبت به این کشور نبوده است.

به گزارش مشرق، سایمون شرکلیف سفیر انگلستان در ایران همزمان با هشتاد و یکمین سالگرد اشغال ایران توسط ارتش انگلیس و شوروی در پاسخ به انتقادات مطرح‌شده درباره سابقه منفی دولت انگلستان نسبت به ایران و ذهنیت منفی ایرانیان نسبت به این کشور، مدعی شده مردم کشورش نیز چنین حسی نسبت به ایران دارند.

این صحبت‌های سفیر انگلیس در حالی است که عملکرد مداخله‌گرایانه دولت انگلیس در طول تاریخ نسبت به ایران - از رخدادهایی چون مشروطه گرفته و کودتای سوم اسفند رضاخان تا ماجرای جدایی بحرین و امثال آن - به هیچ‌وجه قابل قیاس با عملکرد ایران نسبت به این کشور نبوده است.

تابستان ۱۲۸۵ چند هزارنفر از ایرانیان حدود بیست روز در سفارت انگلیس در قلهک تهران متحصن شدند. خواسته این جماعت، تاسیس عدالت‌خانه و بعدتر مشروطه‌شدن سلطنت عنوان شد. سفارت انگلستان در این مدت، کلیه نیازهای این جمعیت از دستشویی گرفته تا غذا را تامین می‌کرد. این تحصن در نهایت با امضای فرمان مشروطیت توسط مظفرالدین شاه پایان یافت. سفارت انگلیس در تهران نیز در پشت‌پرده با ابزارهای مختلف از جمله نامه‌نگاری به مقامات ایرانی، مشغول پیگیری خواسته آنها و فشار بر شاه بود.

 موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی متن و تصویر یکی از  این نامه‌ها را منتشر می‌کند تا افکار عمومی با مشاهده لحن و محتوای این نامه، قضاوت کنند چرا ۱۱۶ سال قبل سفارت یک کشور بیگانه باید این چنین در امور داخلی ایران مداخله کند و صراحتا بنویسد متحصنین داخل سفارت گفته‌اند اگر خواسته‌شان برآورده نشود، آن را نزد پارلمان انگلستان خواهند برد.

متن این نامه که ۱۰ مردادماه ۱۲۸۵ خطاب به وزیر خارجه ایران نوشته شده به شرح زیر است:

حضرت مستطاب اجل اکرم افخم

با کمال احترام تصدیع‌افزا می‌گردد

دیشب به‌شهر رفته اشخاصی را که در سفارت متحصن هستند ملاقات کردم و سعی کردم که روسایشان را وادار کنم که نمایندگانی از طرف متحصنین بحضور اعلیحضرت اقدس شاهنشاهی روانه نمایند. ولی حضرات متحصنین بکلی امتناع نمودند و اظهار داشتند که تا از طرف دولت علّیه ایران، اطمینان صحیحی به‌آنها داده نشود که عرایضشان به‌خاک‌پای همایونی مقبول افتاده است، مصمم گردیده‌اند که در این سفارت متحصن و پناهنده باشند. و نیز مصمم‌اند که هرگاه شکایاتشان بزودی اصلاح نشود این‌مسئله را کلیتاً به‌مجلس مبعوثین دولت انگلیس رجوع کنند.

روز یکشنبه گذشته، حضرت مستطاب اجل از جانب سنیّ‌الجوانب اعلیحضرت اقدس همایونی به‌دوستدار فرمودند که شرفیابی دوستدار که بنا بود هشتم شهر حال [این ماه] بحضور اعلیحضرت اقدس شاهنشاهی واقع شود موقوف بدارم. محض احترام اوامر ملوکانه قبول نمودم که تا چهار روز دیگر دستورالعملی را که از طرف دولت متبوعه‌ی خود دارم، انجامش را به‌تاخیر بیندازم. و انتهای مدت مزبور امشب است.

چنانچه از حضرت مستطاب اجل اطمینانی حاصل ننمایم که اقدامی بعمل خواهند آورد که این چهارده هزار نفر متحصنین در سفارت انگلیس از سفارت بیرون بیایند، مجبور خواهم بود که مجددا وقت برای شرفیابی حضور همایونی را منظور بدارم.

زیاده بر این تصدیع نمی‌افزاید.

پاسخی تاریخی به ادعای سفیر انگلیس در ایران+ تصویر

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 44
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • حامد IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    51 8
    ولی مردم تمام کشورهای دنیا از انگلیس کثیف بدشان میاد وحسی شبیه ایرانی‌ها از انگلیس دارن روباه درتمام دنیامعروفه تمام مردم دنیا انگلیس روباروباه میشناسن
    • IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      31 2
      روزی میرسه که سربازان کشورهای آفریقا در ساحل انگلیس از کشتی پیاده میشن و انگلیس رو اشغال می کنن و زن ها و مردهاشون رو به بردگی میبرن و به هر خونه تو آفریقا یه کلفت یا نوکر انگلیسی میدن. چیزی که عوض داره گله نداره.
    • IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      15 0
      این جانوران انسان نما زمانی،92درصد کره زمین را غارت واستثمار کرده اند.میلیونها انسان را کشتند.هنوزم تکبر شیطانیشون رو دارند! اصلا برای چی با این جانوران ارتباط داریم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!
    • IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      11 0
      سر در سفارت انگلیس پرچم اکراین را گذاشته اند. چرا یک کشور باید پرچم کشور دیگر را سر در کشورش بگذارد . اینجا حمایت سیاسی از اکراین را بلد هستند اما چرا پرچم فلسطین را که خودشان عامل این همه فجایع در طی 100 سال گذشته در آن بوده اند را نمی گذارند؟شاید وقاحت آنها را باید از سستی مسئولین دیپلماسی کشور دید.
  • IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    30 3
    روی این انگلستانیها رو برم.
  • IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    46 5
    دوصد لعنت بر انگلیس.
    • IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      15 3
      هر نظامی که از یک سفارت خارجی خظ بگیره معلومه آورده اش برای مردم چی هست.
  • IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    23 3
    شغال پررو...جوابش یه اوردنگی جلوی در سفارتلونشونه
  • IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    14 2
    عجب خط زیبایی
  • IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    18 3
    این که چیزی نیست پیش اینهمه جنایات انگلیس!
  • IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    8 1
    انگلیس ....
  • IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    17 4
    🦊 🦊 روباه پیر تمام
    • IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      19 4
      انگلیس یه کفتار پیره. روباه یه ذره شرف داره ولی انگلیس بیشرف اون یه ذره رو هم نداره.
  • IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    5 3
    جناب انگلیس! ای یار غار رضاخان قلدر!! تمام ممالک و حکومت ها، دوران اقتدار را تجربه میکنند. مهم اینکه چطور از این دوران اقتدار بتوان بهره برد!
  • ایرانی با غیرت IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    14 3
    مسئوول قتل افرادی نظیر امیرکبیر - میرزا کوچک خان جنگلی - مدرس - کلنل محمد تقی خان پسیان - فرخی یزدی و..... در درجه نخست انگلیس است ناصر الدین شاه و رضا خان پالانی و دیگر ایادی انگلیس مجری اوامر بودند.
  • IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    17 2
    این سفیر را باید بیرون کنند ،، تاریخ جنایات انگلیس را میخواهد با چند کلمه حرف بپوشاند ... اقای سفیر برگرد لندن. ، تاریخ ایران را بخوان. ، انگاه جرئت نمیکنی بیایی ایران از وزارت خارجه متاسفیم ،، که واکنش در خور ایرا وایرانی نشان نداد
  • IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    5 6
    پرشین دست پخت همین انگلیس هاست اینا بودن که هویت اصیل این سرزمین را به تاجیکی تقلیل دادن
    • حاجی ازجوبشورقم IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      3 0
      تفکر پانیسم محکوم به شکست است
  • IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    4 4
    پرشین دست پخت همین انگلیس هاست اینا بودن که هویت اصیل این سرزمین را به تاجیکی تقلیل دادن
  • IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    16 3
    اقای سفیر روتون که رو نیست حالا فهمیدم چرا روحانی انقدر رو داره خوب اون مدرک از دانشگا ههای خراب شده شما گرفته شما به اسیا به افریقا به اروپا امریکا استرالییا اقیانوسه به هیچ جا رحم نکردین با سیاست کثیفت بردین خوردین کشتین که روزی جوابش رو خواهین داد
  • IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    10 2
    مثل بچه ها کم آورده برگشته گفته. منم
  • IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    15 2
    اگر نفت مفت ایران بواسطه بی کفایتی قاجار در جنگ جهانی به انگلیس تاراج نمی شد الان باید آلمانی صحبت میکردند. واقعا وقیح و دزد و پر رو و بی چشم و آبرو هستند.
  • سام IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    13 2
    انگلیسی ها از آمریکا واسرائیل خطرناکتر هستند.آنها اگر چیزی بخواهند دست به همه نوع جنایت میزنند که یک نمونه اش تظاهرات ۱۳۹۸ سفیر انگلیس را در نزدیکی متظاهرین دستگیر شد واظهار داشتند که برای آرایشگری بیرون بوده .انگلیس را دست کم نگیرید.
  • IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    10 3
    در این دوره ملت ایران و جمهوری اسلامی ایران انگلیس را به زانو در خواهد آورد
  • IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    15 3
    انگلیس خبیث حتی برای یکبار هم با ایران وایرانی صادق نبوده است ،روباه پیر جنایت های متعددی را در مورد ایران مرتکب گردیده است بانی قراردادهای گلستان وترکمانچای همین انگلیس بود بانی جدایی بحرین واستان هرات وبلوچستان وتقسیم آب هیرمند همین انگلیس خبیث بوده است محرک مادر ناصرالدین شاه برای کشتن امیرکبیر همین انگلیس بود قریب به یک قرن نفت ایران را به تاراج برده،تاریخ معترف است که اگر نفت ایران نبود انگلیس در جنگ جهانی شکست خورده بود ایران مهد تمدن شرق بوده این استعمار پیر با تسلط به ایران حتی اجازه تاسیس مدارس نوین را به ایران نداده است در یک کلام ازورود صنایع به ایران ممانعت میکرده ودانشمندان ایران را چه درداخل ایران وچه در خارج از ایران ترورمیکرده است درنتیجه تاراج غلات وسایر موادغذایی کشور در مقطع جنگ جهانی اول ودوم واشغال کشور در هرمقطع موجبات مرگ بیش از نیمی از مدم اران را فراهم کرده ایران باید ازانگلیس به علت ارتکاب جنایات جنگی شکایت وتقاضای جبران مافات نماید اگر قبول نکرد باید مادام اعمر با این روباه جنایت کار قطع رابطه نماید زیرا شر وشرارت این استعمار گر خیلی بیشتر از منافع احتمالی میباشد نمونه بارز اخیر این کشور عدم تویل تجهیزات نظامی خریداری شده ایران که پول تجهیزات سالها قبل نقدا پرداخت شده بود همه میدانیم که اگر تجهیزات خریداری شده را تحویل میداد ما در جنگ تحمیلی درمدت سه ماه قادر به شکست ارتش صدام میشدیم خیانت واضح تر از این ؟بدتر از آن پول ایران رانیز تا چند ماه پیش اعاده نکرده بود ،باین کشور دزد ودشمنی روشن وی بازم رابطه یکطرفه داریم جای تعجب نیست ! !حالا سفیر (جاسوس)این کشور با گستاخی تمام وبا صراحت مراتب دشمنی مردم وکشورش با ایران را اقرار میکند بنظر حقیر همین امروز باید سفیر را از کشور اخراج نماییم سفیری که احساسات مردمش را نسبت ایرانیان با این صراحت اعلام میکند دیگر چه ارتباط وچه دوستی مگر اینکه ما خودمان را گول بزنیم
  • IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    3 7
    همه بدبختی های ملت ایران از فرانسه س
  • IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    5 2
    ایول
  • IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    4 2
    خوب بود
  • IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    5 2
    رکورد آذری کشی با اختلاف دست عثمانی است.
  • IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    4 1
    اظهارات این وقیح انگلیسی به کنار امثال مطهری و زشت کلام و افسادطلبان که برای هر حرف سفیر روسی یا سفیر چین یقه جر میدن و وامصیبتا سر میدن و خواستار اخراج این سفرا میشن دقیقا کجان ؟؟؟ دقت کردید موقع نشخوار کردن سفرای غربی بخصوص سفیر انگلیس لال مونی میگیرند ؟؟
  • ناظمی IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    12 0
    سفیر بریتانیا درباره سابقه منفی دولت انگلستان نسبت به ایران و ذهنیت منفی ایرانیان نسبت به این کشور، مدعی شده مردم کشورش نیز چنین حسی نسبت به ایران دارند. به این متکبر بگویید: قبل از انقلاب اسلامی و قبل تر از آن ایرانی ها خوب بودند چون هر چه می گفتید و می کردید حق با شما بود چون زور داشتید ولی الان چی؟ بنظر می آید چون ایران حرف شنوی از بزرگ برده دار ندارد اخ شده.
  • سعید IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    6 1
    سفارتخانه انگلیس رو جمع کنید در عوضش توالت عمومی بزنید
  • IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    4 0
    لازم شد گوش وزبان این سفیر را بریده و به انگلستان عودت گردد.
  • شاپرک IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    3 0
    وقایع گذشته کافیه که از انگلیس بیزار باشیم
  • محمدصالح 33 IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    1 0
    این بی شرفا برای ملی نشدن نفت ایران بااراذل واوباش دولت قانونی راباکودتا سرنگون کردند
  • US ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    7 0
    رو که نیست روباه فوق فوق پررو!!!!
  • IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    3 0
    نقش این خبیث ها در قحطی جنگ جهانی اول و بیماری های فراگیر آن در حالی که آنها و همکاران وطن فروششان گندم ها را انبار کرده و به دست مردم نمی دادند را چرا فراموش کرده است. درآن زمان جمعیت ایران 10 میلیون بود و صحبت از فوت یک میلیون(10%)، سه میلیون (30%9 و برخی هم گفته است 50% است. این ها همین بلا را سر سرخ پوستان آمریکا و کانادا، بومیان استرالیا، سیاهان آفریقا و به بردگی بردن آنها، و... دراوردند. کثیف تر ازاین دولت و ملتشان که یاازآنها پشتیبانی کردند ویا برای تامین زندگی تجملی سکوت کردند، کجا پیدامی شود.
  • رضا IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    10 0
    عجب .... ايه اين سفير پليد و پلشت ! ايران كجا و كى در امور اَنگل ستان دخالت كرده ؟! چرا دروغ ميگى شياد ؟!
  • IR ۰۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    4 0
    علت ناراحتی انگلیسی ها را کاش بیان میکرد . شاید دستگیری ملوانان و بعد گرفتن نفتکش انگلیس . یا مبارزان دلوار بوشهر دلیران تنگستان و رئیسعلی . یا اینکه مردم ایران عقیده داشته و دارند حکومت انگلیس دوست ایران نیست آن هم بخاطر اعمال بارز و کم نظیر آنان در ایران مانند قحطی مصنوعی با غارت محصولات کشاورزی ایران که موجب شد ده میلیون نزدیک به نیمی از مردم ایران تلف شوند این جنایت تاریخی را باید در تقویم ملی ثبت و ضبط کرد و همه جانبه در دنیا معرفی نمود تا این جهانیان متوجه شوند علت طغیان ایرانیان علیه استکبار جهانی محصول چه تاریخ مطول جنایات انگلیس و جانشین آن آمریکا در کشورشان بوده است . کجای دنیا نیمی از جمعیت خود را با این قساوت از دست داده و دشمن انتظار چشم پوشی نیز دارد . شما بسزای اعمالتان نرسیدید هر گاه دادگاهی صالح تشکیل شود دهان بسیاری از کشورها از ظلم و جفای انگلیس باز خواهد شد و اعتبار ظاهری از دست خواهند داد بامید آنروز
  • پرویز IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    0 0
    ایکاش
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    0 0
    این چهارده هزار نفر ظاهرا اعتمادشان به دولت انگلیس بیشتر از اعتمادشان به دولت ایران بود
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    0 0
    پس شما ها ملتفید که بحرین در زمان پهلوی هیچگاه در قیمومیت ارتش پهلوی نبوده ....؟!؟!
  • IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    0 0
    باز درود و صدرحمت
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    5 0
    خیلی شما انگلیسی ها پر رو تشریف دارید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس